Gå til innhold

Kalkulatoren gir deg svaret: Er en elbil egentlig bedre for miljøet enn en dieselbil?


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (5 minutter siden):

Og dette er motorer på rundt 700HK da eller?

Eide en bil med 2.9 liters V6 engang. Lå oppimot 3 liter på mila med den så var ikke akkurat billige i drift.

Ikke mye effekt heller. Men grom lyd da 

3 liter har jeg aldri vert oppe i på en V6. Husker at vi fikk en Granada V6 ned på 0,85 på 80-tallet. Men normalt brukte den over literen.

satte senere en toliter firesylindret motor i bilen, da sank forbruk dramatisk. Fikk aldri målt det skikkelig pga speedometerutveksling.

koeningsegg har vel vist hva som er mulig her. De tar 600hk ut av en 3 syl toliter som veier 70kg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Trestein said:

Koeningsegg har vel vist hva som er mulig her. De tar 600hk ut av en 3 syl toliter som veier 70kg. 

Og en slik motor kan man få tak i normale biler og da? Og de krever vel oljeskift etter hver eneste tur på butikken?

Koenigsegg gjør mye kult, og de satser jo stort på hybridløsningen sin for tiden. Tro om vi ikke får en ren elbil derifra og snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Og en slik motor kan man få tak i normale biler og da? Og de krever vel oljeskift etter hver eneste tur på butikken?

Koenigsegg gjør mye kult, og de satser jo stort på hybridløsningen sin for tiden. Tro om vi ikke får en ren elbil derifra og snart.

Det er ikke vanskelig å ta ut høy ytelse av en motor. Hadde man kunnet gjort som tesla og begrenset Max ytelse til noen minutter kunne man fått vanvittige ytelser. På 70-tallet kjørte BMW formel 1 med en standard BMW 1,5 liter som de monterte turbo på. Tror de var oppe i 1500hk. Et formel 1 løp har flere timer med høy effekt uttak. De hadde nok klart dette nå 50-år senere.

Ellers så har vi rally der motorene yter full effekt fra 3-4 til 7-8tusen rpm pga restriktorer. Tror de hadde gitt en familiebil nok punch. De går ofte 0-100 på 2 sek. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (12 timer siden):

Da ser du på automatgear, Datsun har manuell. Det var motor vi sammenlignet, ikke gearkasser.

5,4 liter motor med noe høyere ytelse (350 hk SAE) ligger på 1,6 til 2,1 med firetrinnskasse (3,7 i utveksling).

Typisk for din (manglende) seriøsitet at du vil ha folk til å tro at forbruk stiger fra 1 liter til 1,4-2 liter ved overgang fra manuell til automatkasse! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (2 timer siden):

Om du googler den gamle Corvetten så finner du tall fra 11 mpg til 20 mpg, det oversetter til noe sånt som mellom 1,1 til 2,1 liter på mila. Grunnen til spriket er hovedsaklig gearkassa, da den er levert med tretrinns automat og tre og firetrinns manuell.

Datsun jeg sammenligner med er en manuell bil, så vi ligger i den beste enden av spriket, mellom 1,1 og 2,1 liter på mila. Så ja, jeg har gitt Corvetten en "bonus" fordi jeg personlig opplevde et lavere forbruk. Jeg er vel lett på høyrefoten.. Men vet du hva? Jeg har gitt Datsun samme bonusen, fordi jeg er lett på høyrefoten der også. Datsun er også oppgitt til 1,1 liter på mila, men  jeg gav den 0,8.
 

Jeg merker meg at du faktasjekker kun den bilen, som kan trekke ballen mot din banehalvdel. Det forteller om en bias, og ikke en nøytral og undersøkende tilnærming.

Jeg sjekket den bilen fordi det var ditt eksempel. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Om du ikke ønsker at folk skal ta deg på det du sier, så burde du i grunn i ikke komme med argumentene i det heletatt. Ditt argument var at en 68 Corvette med 5.3L V8 lå på 1L på mila, noe som er ljug. Da må du tåle å bli busta på det, særlig når du ror videre til andre med girkasser osv, det er jo helt sjukehus

  • Liker 8
Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Det er ikke vanskelig å ta ut høy ytelse av en motor. Hadde man kunnet gjort som tesla og begrenset Max ytelse til noen minutter kunne man fått vanvittige ytelser. På 70-tallet kjørte BMW formel 1 med en standard BMW 1,5 liter som de monterte turbo på. Tror de var oppe i 1500hk. Et formel 1 løp har flere timer med høy effekt uttak. De hadde nok klart dette nå 50-år senere.

Ellers så har vi rally der motorene yter full effekt fra 3-4 til 7-8tusen rpm pga restriktorer. Tror de hadde gitt en familiebil nok punch. De går ofte 0-100 på 2 sek. 

Jo det er vanskelig å ta ut høy ytelse av en motor. Noen motorer kan man hente mye utav bare med å mappe dem om, men skal du ha 7-800 hestekrefter må det mye mere til. Det blir som oftest veldig kostbart og lite holdbart.

Om du ikke blakket deg på en hellcat eller noe. Dog er nok det bilholdet og veldig kostbart (og man blir forbikjørt av naboens Tesla uansett)

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

5,4 liter motor med noe høyere ytelse (350 hk SAE) ligger på 1,6 til 2,1 med firetrinnskasse (3,7 i utveksling).

Typisk for din (manglende) seriøsitet at du vil ha folk til å tro at forbruk stiger fra 1 liter til 1,4-2 liter ved overgang fra manuell til automatkasse! 

Med gamle automatkasser med mekanisk styring og så få som tre trinn, så er det så ille med forbruket ja faktisk. Du ser jo selv spriket i oppgitt forbruk. Hvis du mener gearkassa ikke er forklaringen, så må du gjerne presentere en alternativ forklaring. Fint hvis du klarer å holde deg til saken, uten å bli personlig.

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Jeg sjekket den bilen fordi det var ditt eksempel. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Om du ikke ønsker at folk skal ta deg på det du sier, så burde du i grunn i ikke komme med argumentene i det heletatt. Ditt argument var at en 68 Corvette med 5.3L V8 lå på 1L på mila, noe som er ljug. Da må du tåle å bli busta på det, særlig når du ror videre til andre med girkasser osv, det er jo helt sjukehus

Faktasjekk gjerne, ingen problem med det. Men du må tåle å få svar du også. Hvem av oss to er det som tyr til usakligheter, over å bli sagt imot?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Det er ikke vanskelig å ta ut høy ytelse av en motor. Hadde man kunnet gjort som tesla og begrenset Max ytelse til noen minutter kunne man fått vanvittige ytelser. På 70-tallet kjørte BMW formel 1 med en standard BMW 1,5 liter som de monterte turbo på. Tror de var oppe i 1500hk. Et formel 1 løp har flere timer med høy effekt uttak. De hadde nok klart dette nå 50-år senere.

Ellers så har vi rally der motorene yter full effekt fra 3-4 til 7-8tusen rpm pga restriktorer. Tror de hadde gitt en familiebil nok punch. De går ofte 0-100 på 2 sek. 

Helt riktig, det er ingen teknisk problem å gjøre det. Det har vært gjort mange ganger før. Men det passer ikke inn i det bildet noen ønsker å ha av bil, så de velger å se bort i fra de bitene som ikke passer inn. Fiffig måte å legge puslespill på.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

På 70-tallet kjørte BMW formel 1 med en standard BMW 1,5 liter som de monterte turbo på. Tror de var oppe i 1500hk.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12 Du tenker nok på M12, som var basert på en standard firesylindret motor. Det var på 80-tallet, i turboæraen. Så veldig lett å få høy effekt kan det dog ikke ha vært. Selv i F1 brukte de flere år på å oppnå 1400 hk. Og da kun i enkeltrunder i kvalik. Denne motoren var alt annet enn standard. Så vidt jeg vet var det kun blokka som ble brukt. Og de sorterte ut de beste fra mange. Det ryktes til og med at blokkene stod ute og ble pisset på (!)

Trestein skrev (4 timer siden):

Et formel 1 løp har flere timer med høy effekt uttak.

Nei, det har de ikke ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (3 timer siden):

Med gamle automatkasser med mekanisk styring og så få som tre trinn, så er det så ille med forbruket ja faktisk. Du ser jo selv spriket i oppgitt forbruk. Hvis du mener gearkassa ikke er forklaringen, så må du gjerne presentere en alternativ forklaring. Fint hvis du klarer å holde deg til saken, uten å bli personlig.

 

Om du ikke fikk det med deg, så var mitt siste eksempel med manuell firetrinns kasse! Det er for ille at vi skal bruke tid og krefter på idiotiske påstander som du kommer med (1 liter forbruk per mil for Corvette 5,4 liter V8).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Om du ikke fikk det med deg, så var mitt siste eksempel med manuell firetrinns kasse! Det er for ille at vi skal bruke tid og krefter på idiotiske påstander som du kommer med (1 liter forbruk per mil for Corvette 5,4 liter V8).

Du finner en annen motor en den jeg snakker om, og bruker den for å eksemplifisere at det jeg sier er feil.

"Epler kan umulig koste 10 kroner kiloen, for her har jeg pærer, de koster 20 kroner kiloen".

Se på spriket for oppgitt forbruk da mann, og forklar hvorfor spriket er der. Det blir for dumt å si at min teori om at det skyldes gearkassa er feil, samtidig som du ikke har noen som helst alternativ forklaring.
 

Og: mener du å vite bedre enn meg selv hvilken motor og gearkasse min Corvette hadde? Det må du tydeligvis gjøre, ettersom du kan finne en spec på google om et helt bestemt motoralternativ, og ut fra det påstå at jeg lyver om forbruket på min egen Corvette!
"Nei, du spiste ikke pizza til middag i dag, for jeg fant hamburger på McDonalds i dag, så du må ha spist hamburger! Du lyver!"

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Det er en konspirasjon at de ikke bruker 1,2 L motorer i busser, for effektuttaket har ingen sammenheng med levetiden.

Stråmann. Jeg sa at korrelasjonen mellom levetid og effektuttak ikke ser ut til å gjøre seg gjeldende, ved lavere effektuttak. Jeg sa ikke at det ikke var noen korrelasjon i det heletatt. Du drar debatten ned til nye lavmål, og det er visst bedre enn å bare innse at du er tom for argument. Alternativt bare dra avgårde stille, med halen mellom beina.

Det er også som Tresten er inne på, to helt forskjellige ting om en motor skal levere full effekt intermittent, eller (nærmere) kontinuerlig. Det er faktisk ganske få biler som har store nok radiatorer til å levere full effekt kontinuerlig uansett, så å snakke om høye effekttal på bil, som om det var kontinuerlig effekt blir virkelighetsfjernt uansett om det er store motorer med lavt effektuttak, eller små motorer med høyt effektuttak.

Selv Elon Musk skjønner det, det er nettopp derfor Teslamotorer på 700hk også fungerer OK i en Tesla, men hadde fått problemer med en buss......

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Jeg var innom bilnorge.no og søkte opp bensinbiler med under 90 g/km i utslipp. Var bare to biler og det er en Toyota Argo og Citroen C1 som ser ut til å ha samme motor. Så om en skal ha lavt utslipp, bensinmotor og ikke hybrid eller elektro, så blir det ganske spinkle greier.

Her er tekniske data:

¦ Motor 998
¦ Effekt kW/hk 53/72
¦ Dreiemoment 93 / 4400
¦ Antall sylindere 3
¦ Antall gir 5
¦ Drivhjul Forhjul
¦ Drivstoff Bensin
¦ Forbruk 90/by/EU 0/0/37
¦ CO2 utslipp 86 g/km
¦ Avgasskrav Euro 6
¦ Akselerasjon 0-100 km/t 13.8 s
¦ Hastighet maks 160 km/t
Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, BippeStankelbein said:

Stråmann. Jeg sa at korrelasjonen mellom levetid og effektuttak ikke ser ut til å gjøre seg gjeldende, ved lavere effektuttak. Jeg sa ikke at det ikke var noen korrelasjon i det heletatt. Du drar debatten ned til nye lavmål, og det er visst bedre enn å bare innse at du er tom for argument. Alternativt bare dra avgårde stille, med halen mellom beina.

Det er også som Tresten er inne på, to helt forskjellige ting om en motor skal levere full effekt 24/7.

Selv Elon Musk skjønner det, det er nettopp derfor Teslamotorer på 700hk også fungerer OK i en Tesla, men hadde fått problemer med en buss......

Ok. Motorsykler er relevant, men ikke busser.

"Du drar debatten ned til nye lavmål, og det er visst bedre enn å bare innse at du er tom for argument. Alternativt bare dra avgårde stille, med halen mellom beina."

Typisk.
 

Endret av Lynxman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Svein M said:

Jeg var innom bilnorge.no og søkte opp bensinbiler med under 90 g/km i utslipp. Var bare to biler og det er en Toyota Argo og Citroen C1 som ser ut til å ha samme motor. Så om en skal ha lavt utslipp, bensinmotor og ikke hybrid eller elektro, så blir det ganske spinkle greier.

Her er tekniske data:

¦ Motor 998
¦ Effekt kW/hk 53/72
¦ Dreiemoment 93 / 4400
¦ Antall sylindere 3
¦ Antall gir 5
¦ Drivhjul Forhjul
¦ Drivstoff Bensin
¦ Forbruk 90/by/EU 0/0/37
¦ CO2 utslipp 86 g/km
¦ Avgasskrav Euro 6
¦ Akselerasjon 0-100 km/t 13.8 s
¦ Hastighet maks 160 km/t

Men det var ingen av oss som bestillte lavt utslipp. Jeg slipper heller ut litt Co2, enn å ha dårlig samvittighet for strømproduksjon a.la tysk kullkraft, Chernobyl og Fukushima Daichi.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Lynxman said:

Ok. Motorsykler er relevant, men ikke busser.

"Du drar debatten ned til nye lavmål, og det er visst bedre enn å bare innse at du er tom for argument. Alternativt bare dra avgårde stille, med halen mellom beina."

Typisk.
 

Gjerne dra inn buss, ingen problem med det. Men forstå forutsetningene.


En motorsykkel tåler fint å ta ut 186 hk fra en 1 liter motor, nettopp fordi lasten er intermittent. Den går ikke på 186hk kontinuerlig.
1 liter er en høvelig motorstørrelse på en motorsykkel, og om den motoren er 50hk eller 186hk spiller ikke så stor rolle for levetiden i praksis, fordi motoren vil så godt som alltid levere mye mindre enn 186hk uansett. Men en "motorsykkel"motor på 50cc (les moped) den har vesentlig kortere levetid, fordi effektuttaket blir for høyt.

Så motorsykler ser ut til å funke bra med 1 liters motor uansett effektuttak, men med 50cc motor, så blir det for knapt.

 

Biler, de ser ut til å funke bra med 4liters motor. Om motoren har 200hk eller 700hk spiller ikke så stor rolle, fordi den vil i praksis så godt som alltid levere mye mindre enn 700hk likevel. Ref. analogien til motorsykkel.

En 1.6 liters motor i bil, det blir derimot litt knapt. Den sliter med høyt effektuttak og får vesentlig kortere levetid, akkkurat som passsaten min.

 

Så kan du gjerne ekstrapolere til bussen, når du skjønner driftsforholdene og forutsetningene. Jeg er veldig for at biler skal kunne ha relativt like stort slagvolum som busser.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BippeStankelbein said:

Men det var ingen av oss som bestillte lavt utslipp. Jeg slipper heller ut litt Co2, enn å ha dårlig samvittighet for strømproduksjon a.la tysk kullkraft, Chernobyl og Fukushima Daichi.

Har norske elbiler fått mye strøm fra disse kraftverkene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...