Gå til innhold

Kalkulatoren gir deg svaret: Er en elbil egentlig bedre for miljøet enn en dieselbil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg også har etterlyst mer bruk av matematikk for å få en faktabasert debatt.

Det er mye synsing og påstander som ikke stemmer med virkeligheten, men dersom vi ikke får innsyn i parametrene som inngår i regnestykket er vi egentlig like langt.

Bruker en "Europeisk energimiks" f. eks., som er en vesentlig faktor i forhold til "Kjøremønster".

Inngår svindelsystemet med "Opprinnelsesgarantier" i kalkulatoren?

Hva om elektrolyse brukes for å lage metanol, og på den måten bruke fanget CO2 fra f. eks. Klemetsrud for å fjerne dieselbiler fra veiene, kan det legges inn?

En kan også lage et regneark hvor en fortaper seg i detaljer som er uten betydning, og utelater vesentlige ting, som f. eks. bruk av metanol til erstatning for diesel.

Med gjenbruk av metanol kan vi redusere CO2-utslippene med 70%, men for å kunne sammenligne og finne ut hva som er med og ikke i kalkulatoren, må vi ha innsyn i alle parametrene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blir nesten umulig å lage en slik kalkulator, er alt for mange faktorer som må med.

Eksempler som jeg mener er vanskelig å dokumentere bra nok:

*Forurensning for produksjon av alle deler til bilen inklusive forurensning og miljøskader fra mineralutvinning til produksjonen av delene samt all transport mellom fabrikker og til sluttbruker.

*Forurensning for resirkulering av bilen og deler samt transport til godkjente resirkulerings fabrikker.

Jeg er ikke negativ til el-biler, men jeg er negativ til at de subsidieres så kraftig vs fossilbiler, da jeg ikke tror miljøgevinsten er stor nok til å forsvare så kraftig subsidiering. Vil tro 90% av de som har el-bil i dag ikke har kjøpt det pga miljøfordelen, men pga kostnadsfordelene med lavere bompenger, lavere bruksutgifter og at de kan få en bil til halve prisen av hva den hadde kostet uten skatte/avgifts fordeler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
The Very End skrev (36 minutter siden):

Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. 

Ja, det helt tragisk hva som kommer fra den kanten, mtp argumenter for CO2. Helt natta ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
The Very End skrev (47 minutter siden):

Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. 

Du kan jo starte med å puste inn din egen utpust å se hvor lenge du lever

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

Heller tvilsomt :)

Han må tåle det.

Om vi sier at et menneske klarer å utføre 150w arbeid i 8 timer og må stå på tomgang resten av døgnet kommer vi ut med 1,2kwh utført arbeid og 1200gram CO2. 1000g pr kwh eller som et dårlig kullkraftverk. Tilføres 3kwh med kjemisk energi i form av mat er virkningsgrad også mulig å beregne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

16 minutes ago, Trestein said:

Han må tåle det.

Om vi sier at et menneske klarer å utføre 150w arbeid i 8 timer og må stå på tomgang resten av døgnet kommer vi ut med 1,2kwh utført arbeid og 1200gram CO2. 1000g pr kwh eller som et dårlig kullkraftverk. Tilføres 3kwh med kjemisk energi i form av mat er virkningsgrad også mulig å beregne. 

 

Jeg tåler det så absolutt, og vi er ikke ukjente av å diskutere oss i mellom Trestein. Tenkte bare at siden vi stort sett aldri blir enige så kan vi la de andre krangle i fred :)

 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Blir nesten umulig å lage en slik kalkulator, er alt for mange faktorer som må med.

Denne kalkulatoren er ørten ganger bedre enn det som har eksistert til nå - men det må vel kritiseres det også? ;)

Jeg applauderer tiltaket og regner med de bygger den ut med flere parametere og flere mål på forurensning (NOx, etc) etter hvert. Er jo lov å håpe på at man i framtida kan taste inn reg-nr på sin nåværende bil og velge noen modeller man ønsker seg og se konsekvenser for alt fra sparekontoen til klima, luftkvaliteten i nabolaget, tidsbruk etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...