Jump to content
Redaksjonen.

Kalkulatoren gir deg svaret: Er en elbil egentlig bedre for miljøet enn en dieselbil?

Recommended Posts

Ja, jeg også har etterlyst mer bruk av matematikk for å få en faktabasert debatt.

Det er mye synsing og påstander som ikke stemmer med virkeligheten, men dersom vi ikke får innsyn i parametrene som inngår i regnestykket er vi egentlig like langt.

Bruker en "Europeisk energimiks" f. eks., som er en vesentlig faktor i forhold til "Kjøremønster".

Inngår svindelsystemet med "Opprinnelsesgarantier" i kalkulatoren?

Hva om elektrolyse brukes for å lage metanol, og på den måten bruke fanget CO2 fra f. eks. Klemetsrud for å fjerne dieselbiler fra veiene, kan det legges inn?

En kan også lage et regneark hvor en fortaper seg i detaljer som er uten betydning, og utelater vesentlige ting, som f. eks. bruk av metanol til erstatning for diesel.

Med gjenbruk av metanol kan vi redusere CO2-utslippene med 70%, men for å kunne sammenligne og finne ut hva som er med og ikke i kalkulatoren, må vi ha innsyn i alle parametrene.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Annonse

Hvorfor går du ikke inn å leser de 11 publikasjonene som ligger bak kalkulatoren? TU har lagt ut link i artikkelen. Dette er nok lesestoff som ikke gjør seg som en populærvitenskapelig artikkel.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Prøvde Simple varianten av kalkulatoren og fikk denne grafen (jeg har ikke lagt inn noe info):

newplot.png.46ea3fad51655cd63241c5f3a1add1ee.png

Edited by Svein M
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Blir nesten umulig å lage en slik kalkulator, er alt for mange faktorer som må med.

Eksempler som jeg mener er vanskelig å dokumentere bra nok:

*Forurensning for produksjon av alle deler til bilen inklusive forurensning og miljøskader fra mineralutvinning til produksjonen av delene samt all transport mellom fabrikker og til sluttbruker.

*Forurensning for resirkulering av bilen og deler samt transport til godkjente resirkulerings fabrikker.

Jeg er ikke negativ til el-biler, men jeg er negativ til at de subsidieres så kraftig vs fossilbiler, da jeg ikke tror miljøgevinsten er stor nok til å forsvare så kraftig subsidiering. Vil tro 90% av de som har el-bil i dag ikke har kjøpt det pga miljøfordelen, men pga kostnadsfordelene med lavere bompenger, lavere bruksutgifter og at de kan få en bil til halve prisen av hva den hadde kostet uten skatte/avgifts fordeler.

  • Like 7

Share this post


Link to post
The Very End skrev (36 minutter siden):

Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. 

Ja, det helt tragisk hva som kommer fra den kanten, mtp argumenter for CO2. Helt natta 😂

  • Like 7

Share this post


Link to post
The Very End skrev (47 minutter siden):

Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. 

Du kan jo starte med å puste inn din egen utpust å se hvor lenge du lever

  • Like 3

Share this post


Link to post
Trestein skrev (7 minutter siden):

Du kan jo starte med å puste inn din egen utpust å se hvor lenge du lever

Ganske sikker på at han kødda, Trestein ;)

  • Like 7

Share this post


Link to post
bshagen skrev (Akkurat nå):

Ganske sikker på at han kødda, Trestein ;)

Ganske sikker på at jeg gjorde det samme

  • Like 1

Share this post


Link to post
bshagen skrev (9 minutter siden):

Heller tvilsomt :)

Han må tåle det.

Om vi sier at et menneske klarer å utføre 150w arbeid i 8 timer og må stå på tomgang resten av døgnet kommer vi ut med 1,2kwh utført arbeid og 1200gram CO2. 1000g pr kwh eller som et dårlig kullkraftverk. Tilføres 3kwh med kjemisk energi i form av mat er virkningsgrad også mulig å beregne. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Men om en ikke bruker bilen så bortfaller: Direct emissions, Fuel supply og Road. Da blir diesel og bensinbilene best. Det samme kan være tilfelle om en kjører lite.

newplot(1).png.82594dd2b3c01bd3b721f5f704c7e7e3.png

Edited by Svein M
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

  

16 minutes ago, Trestein said:

Han må tåle det.

Om vi sier at et menneske klarer å utføre 150w arbeid i 8 timer og må stå på tomgang resten av døgnet kommer vi ut med 1,2kwh utført arbeid og 1200gram CO2. 1000g pr kwh eller som et dårlig kullkraftverk. Tilføres 3kwh med kjemisk energi i form av mat er virkningsgrad også mulig å beregne. 

 

Jeg tåler det så absolutt, og vi er ikke ukjente av å diskutere oss i mellom Trestein. Tenkte bare at siden vi stort sett aldri blir enige så kan vi la de andre krangle i fred :)

 

Edited by The Very End
  • Like 3

Share this post


Link to post
RSR skrev (2 timer siden):

Spørs om dette holder mot youtube forskerne, med livets Knallharde skole.

YouTube-forskerne har tross alt lang erfaring med YouTube-forskning, så ikke kødd med dem.

  • Like 5

Share this post


Link to post
OC-Freak skrev (1 time siden):

Blir nesten umulig å lage en slik kalkulator, er alt for mange faktorer som må med.

Denne kalkulatoren er ørten ganger bedre enn det som har eksistert til nå - men det må vel kritiseres det også? ;)

Jeg applauderer tiltaket og regner med de bygger den ut med flere parametere og flere mål på forurensning (NOx, etc) etter hvert. Er jo lov å håpe på at man i framtida kan taste inn reg-nr på sin nåværende bil og velge noen modeller man ønsker seg og se konsekvenser for alt fra sparekontoen til klima, luftkvaliteten i nabolaget, tidsbruk etc.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...