Gå til innhold

Lyse testet effektbasert nettleie: Hadde null effekt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart man ikke utløser noen investeringer i smarte løsninger når det er så kortvarig horisont og bare 200 kunder. Det eneste disse resultatene tyder på er at folk ikke gidder å styre strømforbruket sitt manuelt. Og det er jo fornuftig.

_

Når alle får effekttariffer, og smart utstyr dermed får en lang nedbetalingstid på 10-20 år blir det mer fornuftig å ta slike valg om automatisering. Smart lading av elbil er allerede på plass (styrt av strømpris, men effektleddet må legges til i algoritmen). Smart styring av oppvarming eksisterer.

_

Dersom man fikk en økonomisk besparelse ved å kjøpe en modul for smart styring av varmtvannsbereder (kanskje denne koster 1000 kr?) er det enkelt å nedbetale denne over 10-20 år selv med små insentiver. Om modulen ble standard i alle varmtvannsberedere som selges blir den sikkert også mye billigere enn 1000 kr.

Lenke til kommentar

Min referanse var Aeotech Heavy Duty switch som koster ca 1000 kr i dag, og er kompatibel med Tibber allerede.

_

En vvb må ha en kontaktor og termostat uansett, så det som evt kommer i tillegg er bare et lite ekstra kretskort for styringen og kommunikasjon.

_

Poenget er at løsningene blir enkle å forholde seg til, og vil automatisk kunne styre til smart strøm- og effektbruk. Men de kommer jo ikke før effekttariffene er på plass.

_

Argumentene som går på at effekttariffer er vanskelige å forstå for forbrukeren fordi det er vanskelig å følge med på hva strømmen koster synes jeg ikke er veldig relevante. Allerede med dagens ordning er det nesten umulig å følge med på, ettersom strømprisen endres pr time. I praksis blir det like komplekst med nye effekttariffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vain skrev (2 timer siden):

Det er klart man ikke utløser noen investeringer i smarte løsninger når det er så kortvarig horisont og bare 200 kunder. Det eneste disse resultatene tyder på er at folk ikke gidder å styre strømforbruket sitt manuelt. Og det er jo fornuftig.

Nei, de viser at effekttariffer er vanskelig å forstå, særlig når man trekker inn gjennomsnittsforbruk.

Sitat

Når alle får effekttariffer, og smart utstyr dermed får en lang nedbetalingstid på 10-20 år blir det mer fornuftig å ta slike valg om automatisering.

Det blir kanskje lønnsomt for enkelte storforbrukere, men ikke for samfunnet eller nettselskapene. Effekttariffer glatter nemlig ikke ut totalbelastningen i nettet. Jeg har sett beregninger basert på timesdata for 1000 tilfeldige husstander i februar (når nettet nasjonalt er tyngst belastet).

Resultatet var tydelig: Hvis alle fjernet 20 % av topplasten sank total topplast i gruppen med 1 %. Altså gir en stor endring hos kundene minimale aggregerte resultater. 

Høringsdokumentet fra NVE er dessverre en teoretisk skrivebordsøvelse med skremmende lavt faglig nivå. De tar utgangspunkt i gjennomsnittsverdier uten å ta hensyn til at strømbrukerne er forskjellige. Litt enkelt forklart: Det har ingen hensikt at de som laget frokost kl 7 flytter litt av strømtoppen sin til kl 9, mens de som lager frokost kl 9 flytter litt av strømtoppen sin til kl 7.

Det har heller ingen hensikt å straffe iskremfabrikken som går for fullt i juli og bruker solstrøm eller ladeanlegget for elbiler som går for fult om natten.

Endret av Elektroavdelingen
Skrivefeil, klargjøring
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Effekttariffen trenger ikke å være enkel å forstå. Det forbrukeren trenger å forstå er at en investering i et par hundrelapper i feks vvb vil gi gevinst over tid dersom du lar den styres smart (av feks strømselskapet ditt).

_

Argumentene mine funker ikke for effekttariff basert på sikringsstørrelse, fordi ingen gidder å betale en elektriker 5000 kr for å skifte hovedsikring når effektbehovet endres.

_

Å snakke om å lage frokost eller middag har jo null relevans. Dette bruker man minimalt med strøm på. Det er de store forbrukene som enkelt kan flyttes i tid som er relevante (varmtvann og elbil, feks). Dette er billige tiltak som er enkle å ta i bruk. Og de vil ha effekt.

_

Har du referanse til rapporten du sikter til?

Lenke til kommentar
Vain skrev (23 minutter siden):

Effekttariffen trenger ikke å være enkel å forstå. Det forbrukeren trenger å forstå er at en investering i et par hundrelapper i feks vvb vil gi gevinst over tid dersom du lar den styres smart (av feks strømselskapet ditt).

_

Styring av strømselskapet hadde vært fornuftig. Det vill gitt et reelt signal om kapasitet i nettet. Dessverre er det ikke en del av NVEs forslag.

Problemet med å la nettselskapet styre forbruket er at de da påvirker når strømkjøpet skjer. Mot store anlegg burde nettselskapene heller ha reelle kapasitetsledd. (Tror dette er bedre organisert i transmisjonsnettet.)

Sitat

Argumentene mine funker ikke for effekttariff basert på sikringsstørrelse, fordi ingen gidder å betale en elektriker 5000 kr for å skifte hovedsikring når effektbehovet endres.

Det er riktig. At NVE overhodet vurderer det er skremmende. 

Jeg tror dette kan være illustrerende: Moren min bor i Eidsivas forsyningsområde på Hedemarken, blant skog og bondegårder med utsikt over Mjøsa. Hun er enke og sitter alene igjen i en alt for stor enebolig på 300 m² hvor hun i det daglige bare bruker tre rom. Om vinteren fyrer hun mye med ved. For en stund siden fikk hun eltilsyn fra Eidsiva. Inspektøren var fornøyd med det meste, men påpekte at hun ikke brukte på langt nær så mye strøm som hovedsikringen på 63 A. Han sa at hun kunne spare penger på å redusere hovedsikringen et par hakk. Jeg regnet på dette: Huset er fra 1986, og tommelfingerregelen sier at et hus fra denne perioden trenger opp mot 80 W per m² boareal. For hennes hus gir det 24000 W. Dagens hovedsikring på 63 A kan levere 25200 W. Om hun hadde redusert hovedsikringen et par hakk ned til 35 A ville hun fått maksimalt 14000 W, altså halvparten av hva et hus som dette normalt trenger. 

Sannsynligvis hadde det gått bra for min mor, hun bruker lite av huset og hun bruker lite strøm. Men hva hvis huset skulle selges? Om en ung barnefamilie hadde overtatt ville 35 A vært alt for lite. Hvem skulle da betale for å få tilbake den kapasiteten moren min hadde sagt fra seg? Ville hun holdes ansvarlig for å selge et hus med alt for lite elektrisk anlegg? 

Hva om hun ble syk og ikke kunne fyre med ved i de kaldeste periodene? Ville da hovedsikringen ryke? Ville hun klare å skifte den selv? Uten strøm eller ved blir det raskt veldig kaldt på Hedemarken om vinteren.  Hvis strømmen går står hun kanskje også uten mulighet til å kommunisere med omverdenen: Fasttelefonen er en IP-telefon som er avhengig av strøm, mobiltelefonen glemmer hun ofte å lade opp. 

På bakgrunn av nettselskapenes praksis har DSB advart mot anlegg som blir underdimensjonerte, se bladet Elsikkerhet nr. 87, side 4-5.

Sitat

_

Å snakke om å lage frokost eller middag har jo null relevans. Dette bruker man minimalt med strøm på. Det er de store forbrukene som enkelt kan flyttes i tid som er relevante (varmtvann og elbil, feks). Dette er billige tiltak som er enkle å ta i bruk. Og de vil ha effekt.

Du har rett. Morgenstell er kanskje riktigere. Det er en markert forbrukstopp rundt frokost-tid. Den inkluderer nok både dusjing, matlaging, oppvarming mv. Men konklusjonen er den samme. Det å flytte forbruk for personer med ulike forbruksprofiler er som å måke snø i to parallelle innkjørsler og kaste snøen over til naboen. Effekten blir null.

Sitat

_

Har du referanse til rapporten du sikter til?

Har bare sett et utkast. Tror den legges frem til uken (av en tung bransjeaktør).

Endret av Elektroavdelingen
Sriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Strømleverandørne har glemt samfunnsoppgaver sin, å gjøre livene til all så bra som mulig. Det betyr at vi betaler nettleie så det hoder etter for å få en infrastruktur som gjør livene enkle og behagelige for oss. Ikke som nå der vi må bruke masse energi(!) på planlegging o tilrettelegging. Få den kapasiteten vi trenger når VI vil jaha den, ikke når det passer leverandørene å aller nådigst dytte et elektron inn i boligen. 

Lenke til kommentar

Jeg liker best den 'effekttariffen' Glitre Energi Nett har, redusert nettleie om natta om vinteren. Enkel å forstå og du blir ikke straffet om du ikke deltar. Dessuten ser den ut å gå rett på sak ved at ønsket oppførsel blir premiert.

Er bare en prøveordning dette også, dessuten virker det ikke som den er kommunisert særlig godt blant abonnentene så det blir spennende hvorvidt den får særlig effekt. Har en kamerat som har elbil og bor i området og han var ikke klar over det. Til alt overmål klaget han over nettopp nettleie.. ?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Næ de fleste vill jo betale like mye uansett, så trenger jo ikke gjøre store endringene da?

Regnet på de nye forslagene i dag, mye penger å spare om en gidder!

Penger å spare i forhold til hva da? Jeg har ikke regnet på de siste forslagene men det første forslaget til NVE ville kostet meg dyrt, på tross av at jeg allerede lader elbil om natten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart at ikke den beste modellen testes, nemlig at jeg som strømkunde selv kan bestemme en "normal" effekt med lav pris, og dersom jeg bruker større effekt enn avtalt økes prisen for det overskytende. Et system som er enkelt, og ble brukt før i tiden da nettet var svakt.

Alle husstander fikk da en måler hvor effekten kunne avleses, og selvsagt ville alle prøve å holde seg under den "røde pilen" som viste grensen for overforbruk.

Med dette systemet ville enkel automatikk, med prioriterte laster, koble ut f. eks. varmtvann dersom det ble overforbruk.

Samtidig fikk nettselskapet god oversikt over hvor mye strøm et område normalt ville bruke, og kunne dimensjonere nettet ut fra forventet forbruk.

Vi har hatt debatt flere ganger tidligere om dette tema her på TU, men er det noen vektige argumenter mot et system med overforbruk?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
aanundo skrev (35 minutter siden):

Rart at ikke den beste modellen testes, nemlig at jeg som strømkunde selv kan bestemme en "normal" effekt med lav pris, og dersom jeg bruker større effekt enn avtalt økes prisen for det overskytende. Et system som er enkelt, og ble brukt før i tiden da nettet var svakt.

Alle husstander fikk da en måler hvor effekten kunne avleses, og selvsagt ville alle prøve å holde seg under den "røde pilen" som viste grensen for overforbruk.

Med dette systemet ville enkel automatikk, med prioriterte laster, koble ut f. eks. varmtvann dersom det ble overforbruk.

Samtidig fikk nettselskapet god oversikt over hvor mye strøm et område normalt ville bruke, og kunne dimensjonere nettet ut fra forventet forbruk.

Vi har hatt debatt flere ganger tidligere om dette tema her på TU, men er det noen vektige argumenter mot et system med overforbruk?

Dette er en av forslagene, abonnement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (3 minutter siden):

Forslagene fra NVE og kraftbransjen bærer preg av ingeniører som prøver å designe kunder tilpasset nettet i stedet for omvendt. De kan masse om Hertz og Watt, men null og niks om kundene og brukeropplevelser.

Basert på hva? NVE baserer seg på faktiske målinger og kommer med løsninger som passer for folk flest.

 

Har du i det heletatt logget ditt forbruk og prøvd å regne på det? Vet du hovedtrekkene i forslagene?

 

Stort sett virker det som folk ikke gidder å lese forslagene engang og bare hører på oppspinn og vandre historier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, OlaML said:

Forslagene fra NVE og kraftbransjen bærer preg av ingeniører som prøver å designe kunder tilpasset nettet i stedet for omvendt. De kan masse om Hertz og Watt, men null og niks om kundene og brukeropplevelser.

Enig. Det er skuffende å se at time-of-use, som faktisk er problemet og enklest er tatt ut. Hvorfor skal noen begrense elbilladingen sin midt på natta? Mens de rundt klokken 16-17 fint kan holde jevn effekt så lenge den ikke blir dimensjonerende. Håpløst.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Basert på hva? NVE baserer seg på faktiske målinger og kommer med løsninger som passer for folk flest.

 

Har du i det heletatt logget ditt forbruk og prøvd å regne på det? Vet du hovedtrekkene i forslagene?

 

Stort sett virker det som folk ikke gidder å lese forslagene engang og bare hører på oppspinn og vandre historier.

Ja, jeg har god kontroll på mitt forbruk og har satt meg godt inn i modellene. Jeg har ikke sagt noe om meg selv. Men jeg sier aldri "det funker jo for meg, da funker det vel for alle". Slikt sies typisk av en ingeniør som kan mye om et snevert felt og lite om det meste annet. JØI treffer spikeren på hodet, kraftbransjen har glemt samfunnsoppdraget sitt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlaML skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg har god kontroll på mitt forbruk og har satt meg godt inn i modellene. Jeg har ikke sagt noe om meg selv. Men jeg sier aldri "det funker jo for meg, da funker det vel for alle". Slikt sies typisk av en ingeniør som kan mye om et snevert felt og lite om det meste annet. JØI treffer spikeren på hodet, kraftbransjen har glemt samfunnsoppdraget sitt.

 

Ok, så hva er det som ikke passer for folk da. Og hva er det basert på?

 

Ta feks for deg sikringsmodellen. Eller abonnement?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...