Gå til innhold

Hvem kan jevne ut strømbruken sin?


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (15 timer siden):

Helt feil. 

Nettleien om dagen blir uendret.

Nettselskapenes tillatte inntekt bestemmes av NVE. Glitre henter inn alt de får lov til av NVE uavhengig av nettleiemodellen. Dette er kun en omfordeling av nettleie. Folk flest ender opp med å betale mer slik at Tesla-eiere får betale mindre.

Endret av TorEEE_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sikt vil sikkert Glitre hente inn alt de kan. Men under prøveperioden denne vinteren var det kun snakk om reduksjon om natta, og ingen økning på dagtid. Så enten ble reglene for hvor mye de kan hente inn endret, eller så tjente de mindre penger enn de kunne ha gjort. Nettleia var 49,70 kr/kWh både før og etter prøveordningen. Jeg sparte fantastiske 73,- kr på én måned.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 timer siden):

På sikt vil sikkert Glitre hente inn alt de kan. Men under prøveperioden denne vinteren var det kun snakk om reduksjon om natta, og ingen økning på dagtid. Så enten ble reglene for hvor mye de kan hente inn endret, eller så tjente de mindre penger enn de kunne ha gjort. Nettleia var 49,70 kr/kWh både før og etter prøveordningen. Jeg sparte fantastiske 73,- kr på én måned.

Enten håndterer Glitre rabatten ved å kompensere med generell nettleieøkning i årene som kommer.  Eller så hadde de allerede hentet inn for mye fra sine kunder og valgte å tilbakebetale til kun elbileiere. Dette er uansett bare en omfordeling som flytter penger fra folk flest til de med best økonomi. Sum nettleie bestemmes av NVE og er lik uavhengig av nettleiemodell.

Lenke til kommentar

Når de fleste i Norge har El bil om noen år må vi kunne bruke dette som et STORT batteri til hver boenhet. Hvis strømmen i bilen kan gå tilbake til boenheten ( Som en standard ) har vi et ekstremt STORT batteri som kan gjevne ut forbruket. Da kan dette batteriet brukes hvis man har intelligent styring.

Kan kombineres sammen med eventuelle solceller på taket. Spørsmålet er vel heller om de som selger kraft ønsker at forbukeren har det.

Lenke til kommentar
TorEEE_1 skrev (8 timer siden):

Enten håndterer Glitre rabatten ved å kompensere med generell nettleieøkning i årene som kommer.  Eller så hadde de allerede hentet inn for mye fra sine kunder og valgte å tilbakebetale til kun elbileiere. Dette er uansett bare en omfordeling som flytter penger fra folk flest til de med best økonomi. Sum nettleie bestemmes av NVE og er lik uavhengig av nettleiemodell.

Nei.

Rabatten er selvfinansierende ved at den jevner ut forbrukstoppene og reduserer Glitres utgifter til oppgradering av nettet.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (16 minutter siden):

En kan få strøm fra Glitre over hele landet, så Glitre har intet forhold til nettene (unntatt nettene der de hører hjemme, Drammen, Nedre Eiker og Kongsberg)!

Strøm og nettleie er jo to adskilte greier, en kan ikke få glitre nettleie over hele landet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (55 minutter siden):

Strøm og nettleie er jo to adskilte greier, en kan ikke få glitre nettleie over hele landet. 

Du har rett. Glitre toprisordning gjelder kun nettleie og angår ikke dem som kun får strøm gjennom Glitre.

Generelt tror jeg at prismekanismer er dårlig egnet for styre folks strømbruk. De færreste forstår oppleggene og har ingen realistisk oppfatning om sparepotensial. Mange nevner på disse kommentarfeltene Tibber og deres "avanserte" opplegg. Sannheten er at sparepotensialet med Tibber dreier seg mer om en hundrelapp per år enn en tusenlapp.

Ved å sette seg litt inn i ting, så kan en lett spare tusenlapper på strøm uten automatisering og tilknytning til hokus-pokusfirmaer som Tibber.

NVE er redd for en fremtid der folk bruker mindre strøm og stadig flere får solceller på takene. Svaret bør kanskje være å ha en høyere fastpris for strømmen (avhengig av hovedsikringsstørrelse) og i tillegg forby direktevarmere, stimulere til overgang til varmtvannsberedere med større kapasitet og mulighet for enkel styring (slås automatisk av mellom 16 0g 20 i desember, januar og februar), og tilsvarende for elbilladere.

Selv har jeg varmtvannsbereder med støpsel så jeg kan enkelt sette inn tidsur som kopler vekk strøm mellom 16 0g 20. Om jeg hadde elbil, tror jeg dert ville være svært enkelt for meg å styre ladingen til natten.

Induksjonstopper kan en bare glemme som et problem. Sannsynligvis bidrar de til å senke effekttopper snarere enn det motsatte.

Som Simen1 tidligere her har pekt på (på en glimrende måte) må NVE komme på banen å gi en sann forklaring på hvorfor de er så opptatt av effekttariffer (og la være å skylde på ting som elbillading og induksjonstopper som har lite med saken å gjøre).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Generelt tror jeg at prismekanismer er dårlig egnet for styre folks strømbruk. De færreste forstår oppleggene og har ingen realistisk oppfatning om sparepotensial.

Derfor mener jeg Glitre Nett sin alternativ til effekttariff er så mye bedre enn alle alternative forslag jeg har sett. Den er enkel å forstå og du blir ikke straffet om du ikke forstår eller kan bruke den.

Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Som Simen1 tidligere her har pekt på (på en glimrende måte) må NVE komme på banen å gi en sann forklaring på hvorfor de er så opptatt av effekttariffer (og la være å skylde på ting som elbillading og induksjonstopper som har lite med saken å gjøre).

Jeg har sett en alternativ forklaring her på forumet, at kravene til kortslutningsstrøm på de lokale trafoene nylig har blitt skjerpet med det resultat at de lokale nettene nå plutselig har blitt definisjonsmessig for svake. En interessant påstand men jeg aner ikke om det er noe i det.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (32 minutter siden):

Derfor mener jeg Glitre Nett sin alternativ til effekttariff er så mye bedre enn alle alternative forslag jeg har sett. Den er enkel å forstå og du blir ikke straffet om du ikke forstår eller kan bruke den.

Jeg har sett en alternativ forklaring her på forumet, at kravene til kortslutningsstrøm på de lokale trafoene nylig har blitt skjerpet med det resultat at de lokale nettene nå plutselig har blitt definisjonsmessig for svake. En interessant påstand men jeg aner ikke om det er noe i det.

Er enig med din vurdering av ordningen med billigere nettleie om natta. I realiteten vil strømmen da bli dyrere på dagen (i det lange løp).

Har også lest dette om kortslutningsstrøm. Tror jeg vagt forstår prinsippet (en plutselig høy last skal ikke senke spenningsnivået for mye). Ellers er inntrykket at bransjen vil pimpe opp sine nett til et skinnende smykke, til tross for at brukerne ikke er klar over at det er svakheter i deres nett!

Lenke til kommentar

Dog er ikke glitre sin ordning noe som er på høring, så det går vell ut snart. Forøvrig har jeg nå gått over til å like sikringstiltaket best. Lett å forholde seg til, rimelig osv. Abonnement har jo økt så mye i pris etter alt sytingen, så den utgår som en god løsning for min del.

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (28 minutter siden):

Er det ikke rimelig å tro at hele opplegget med effekt tariff er at nordmenn ikke skal bruke effektfleksibiliteten i nettet men at denne fleksibiliteten er noe NVE vil selge via utlandskablene? De har bare ikke baller nok til å væe ærlige om det?

Nei det er for å spare penger.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Løsningen på alle disse "problemene" er å ha en batteribank hjemme, som vil bli tilgjengelig etterhvert som elbilbatterier kasseres. Brukes allerede på hytter. Finnes allerede slike løsninger, men de er ikke billig, ikke at jeg har sjekket prisene så nøye.

Uenig. Batteri er en utrolig dyr måte å lagre energi på sammenlignet med varmtvannstank.

  • Elbilen kan lades smart etter tilgjengelig effekt i nettet og heimen
  • Varmtvannsberederen kan varmes smart etter tilgjengelig effekt i nettet og heimen
  • Et varmvannsmagasin på ~300 liter i det vannbårne varmesystemet kan varmes smart etter tilgjengelig effekt i nettet og heimen
  • Alt annet elektrisk som belysning, elektronikk, komfyr og oppvaskmaskin kan gå direkte på nettet. Disse har ikke høy toppeffekt og samtidigheten til komfyr og oppvaskmaskin er lav.

Som du ser får man utjevnet forbruket i en bolig svært bra uten bruk av dyre batterier. Om noe, så burde man pålagt komfyrprodusentene å kombinere komfyrdel og platetopp, samt å redusere makseffekten på disse til sammen til 3,6 kW. Det er både enkelt og billig å gjøre smart effektutjevning internt i komfyren/platetoppen ved å unngå at termostaten til alle platene slår inn samtidig. En slags smart lastbalansert PWM for platene.

Varmtvannsmagasinene kan også brukes for å lagre energi fra solcellene på taket. Og nei, det skal ikke konverteres tilbake til strøm så virkningsgraden til varmekildene er like god som for 230V varmekilder. Nå vil jeg selvsagt anbefale at hovedvarmekilden er varmepumpe pga COP-faktor. Når man skal varme magasinene er det viktig at virkningsgraden er god når magasinet er nesten tømt, noe det er for varmepumper. At virkningsgraden til varmepumpa er lavere når magasinet er nesten full gjør lite. Det blir bare en mer gradvis overgang fra magasinering til å dumpe overskuddsvarme man ikke har kapasitet til å lagre.

Edit: Batterier kan med fordel brukes til belysning og elektronikk. Dvs. at kapasitetsbehovet er langt lavere enn til å drifte oppvarmingssystemene også. Så i stedet for å drømme om et digert og dyrt 30 kWh batteri hjemme, så burde man heller drømme om en ekstra 300 liters varmtvannstank + et 3 kWh batteri + smartere styring av el-forbruket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Teknisk og økonomisk vil et husbatteri kunne gi mening. Men jeg syns det er for j**lig å bruke så mye ressurser og tilhørende miljøbelastning kun for å "lure" nettleverandørene. Det er mer kostnadseffektiv totalt sett å styre strømforbruket til gunstige tidspunkter.  Jeg styrer elbillading og varmepumpe via Tibber. Mot ei lita gulrot kunne netteier fått tilgang til denne styringen. Eller de kan få komme hit og montere tilsvarende utstyr helt gratis. Kaffe kan de få også.

Det jeg etterlyser er informasjon om hvilke deler av nettet som har problemer på hvilket tidspunkt. Det hjelper ikke å senke forbruket i Haugesund i juli, hvis problemet ligger i Kirkenes i januar. Sånn for å strekke det langt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 minutter siden):

Det jeg etterlyser er informasjon om hvilke deler av nettet som har problemer på hvilket tidspunkt.

Godt poeng! Når jeg logger meg inn hos nettleverandøren så vil jeg gjerne se med egne øyne hvilke datoer og tidspunkt det har vært f.eks over 90% belastning i "min" del av nettet. Det trenger ikke gå ut over personvernet siden det alltid er mange husstander tilknyttet hver trafo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min egen del bor jeg i et nytt boligfelt med ca 100 boliger. Det er planlagt ytterligere 100-200. Den flunkende nye trafoen er 100 m unna. Det er nærliggende å tro at denne trafoen er dimensjonert for alle de planlagte boligene. I så fall er vi aldri i nærheten av full last her, ennå. Og da hjelper det ikke for noe som helst at jeg reduserer effekten. Jeg lar Tibber styre varmepumpe og elbillading. VVB er på kun på natta. Det resulterte i 73,- kr redusert nettleie i mars. Kommer til å ta "hundre år" bare å spare inn Sensibo-styringa til varmepumpa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...