Gå til innhold

Hvem kan jevne ut strømbruken sin?


Anbefalte innlegg

Dovreekspressen skrev (1 minutt siden):

For min egen del bor jeg i et nytt boligfelt med ca 100 boliger. Det er planlagt ytterligere 100-200. Den flunkende nye trafoen er 100 m unna. Det er nærliggende å tro at denne trafoen er dimensjonert for alle de planlagte boligene. I så fall er vi aldri i nærheten av full last her, ennå. Og da hjelper det ikke for noe som helst at jeg reduserer effekten. Jeg lar Tibber styre varmepumpe og elbillading. VVB er på kun på natta. Det resulterte i 73,- kr redusert nettleie i mars. Kommer til å ta "hundre år" bare å spare inn Sensibo-styringa til varmepumpa.

Viser hvor trangsynte folk er. Denne ordningen handler ikke om forbruk nå, den handler om fremtiden og kostnader.

 

Vi kan fortsette som vi gjør, med 30% økning for å dekke behovet om en ikke gjør tiltak.

 

Evt kan en gjøre besparende tiltak basert på effekt. 

Om 10 år er det gjerne ikke ett problem akkurat der du bor, men kanskje om 20? En må se lengre en nesetippen av og til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er 20 år til det blir et problem, kan jeg ikke da i det minste få bruke en liten andel av kapasiteten inntil videre? Hvem vet hva som gjelder om 20 år. Jeg har vært på nippet til å montere solceller på taket allerede, men har foreløpig latt være. En av av grunnene til å vente er nettopp effekttariffen. Om effekt blir dyrt, og energi tilsvarende billig, så ødelegger det hele regnestykket for solceller. Og på sett og vis er det nettselskapenes jobb å ødelegge for solceller. Om 20 år er kanskje elbilen koblet til huset med mulighet for å sende energi begge veier. Enda flere folk har installert varmepumpe. Det er større andel godt isolerte hus. Det er ikke gitt at behovet øker framover. Så langt har behovet gått nedover. For min egen del monterte jeg varmepumpe omtrent samtidig som bil nr 2, bensinbilen, ble byttet i elbil. Årsforbruket har derfor ikke endret seg hos meg. Ca. 16.000 kWh/år inkl. 35.000 km med elbil.

Trangsynt kan du sjøl væra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 timer siden):

Hvis det er 20 år til det blir et problem, kan jeg ikke da i det minste få bruke en liten andel av kapasiteten inntil videre? Hvem vet hva som gjelder om 20 år. Jeg har vært på nippet til å montere solceller på taket allerede, men har foreløpig latt være. En av av grunnene til å vente er nettopp effekttariffen. Om effekt blir dyrt, og energi tilsvarende billig, så ødelegger det hele regnestykket for solceller. Og på sett og vis er det nettselskapenes jobb å ødelegge for solceller. Om 20 år er kanskje elbilen koblet til huset med mulighet for å sende energi begge veier. Enda flere folk har installert varmepumpe. Det er større andel godt isolerte hus. Det er ikke gitt at behovet øker framover. Så langt har behovet gått nedover. For min egen del monterte jeg varmepumpe omtrent samtidig som bil nr 2, bensinbilen, ble byttet i elbil. Årsforbruket har derfor ikke endret seg hos meg. Ca. 16.000 kWh/år inkl. 35.000 km med elbil.

Trangsynt kan du sjøl væra!

Det er ingenting i veien for å bruke effekt, men en må betale for det. Den som bruker mye effekt, betaler mest for fremtidig utbygging. Det kommer en dag alle på det nettet bruker normalt med effekt og det nå oppgraderes. Da er det bare fair(i mine øyne) at de med stort effektbehov har betalt inn brorparten.

 

Det er ikke kWh som er problemet, det er kWh/h.

 

Forøvrig kjører jeg også elbil og kan ha peaks på >15kWh/h. Men er det nødvendig? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Ja. Trenger jeg pga dagens nettleie? Nei. 

 

Altså er det ingen incentiver for meg til å bruke mindre effekt.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig helt med på en betalingsmodell der det betales for effekt. Det er forklaringa på hvorfor jeg har problemer med. Betaling for effekt for å få inn penger er helt fair. Betaling for effekt for å skåne et nett uten kapasitetsproblemer har jeg ikke sansen for. Det hjelper ikke for noe som helst å redusere effekten på de tidspunktene belastningen er lav. En blir sittende med følelsen av at noen prøver å lure oss. Nettleverandøren virker ikke ærlige om hva de holder på med. De er i hvert fall ikke særlige gode til å formidle problemstillingen. Eventuelt er jeg og andre forbrukere for dumme til å skjønne det. Men da er vi egentlig tilbake til at nettleverandørene er for dårlige til å formidle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (På 13.5.2020 den 12.00):

"Hvordan kan man bruke strøm på andre tidspunkter enn i dag uten at det går utover livskvaliteten til sårbare grupper, spør innsenderne"

Flere jobber hjemmefra. Hjemmekontor der det er mulig, også etter krisen.

Det gjør også behovet for personstransport mindre. Mindre bruk av strøm til persontransport. Mindre trafikk. Mindre partikler som virvles opp lokalt. Mindre mittefare fordi færre må ta kollektivt i rushtiden. Mindre tap av tid fordi færre må sitte og stange i bilkø i rushtiden.

Vinn-vinn hele veien for hjemmekontor og andre løsninger som gjør at ikke alle flokker til jobb og skole samidig.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...