Gå til innhold

Har mistet 150.000 aktive brukere på én uke


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MsSupporter skrev (20 minutter siden):

Det er en app for å kartlegge hvem du omgås med. Slik at du skal kunne påvirkes til å stemme "riktig" ved neste valg.

Trolig lite sannsynlig, men ja, så absolutt en mulig måte og missbruke den på :) 

Men hvordan fungerer det norske regelverket når landet blir satt i "unntakstilstand"? Finnes det rom i lovverket til å overgå personvernregler uten å gi beskjed feks.? 

 

Lenke til kommentar

Dette er det jeg fant i det sore norske leksikon vertfall:

I henhold til gjeldende rettsregler i en rekke land er det adgang for statsmaktene til å ved lov eller regjeringsbeslutning erklære unntakstilstand. Vilkår for erklæring om unntakstilstand, som kan gjelde hele landet eller bestemte distrikter, er i alminnelighet at rikets ytre eller indre sikkerhet er truet som følge av krig, opprør eller ekstraordinære kriseforhold.

Unntakstilstand innebærer at regjeringen (statssjefen), ofte også militære myndigheter, får vidtgående fullmakt til å treffe tiltak som ligger utenfor eller er i strid med gjeldende lov eller forfatning, for eksempel om rekvisisjon, sensur, begrensning av ytringsfrihet, forsamlingsfrihet- og foreningsfrihet, sikringstiltak overfor mistenkelige personer (internering), innføring av særdomstoler med mer.

Det har etter norsk rett vært antatt at statsmaktene, når det foreligger en tvingende nødssituasjon, i henhold til konstitusjonell nødrett, kan utøve en myndighet svarende til den som i andre land er hjemlet i lover om unntakstilstand. Under inntrykk av den truende internasjonale situasjon ble det 15. desember 1950 gitt en lov som gir regjeringen særlige fullmakter når riket er i krig eller krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare (se beredskapslovene).

Under den tyske okkupasjon av Norge under den andre verdenskrig utferdiget Reichskommissar Josef Terboven 31. juli 1941 en forordning om sivil unntakstilstand. I henhold til denne ble slik unntakstilstand etablert i Oslo og omegn 10. september 1941, da dødsdom ble avsagt og fullbyrdet over Viggo Hansteen og Rolf Wickstrøm; deretter 6. oktober 1942 i Midt-Norge, da tilsammen 34 menn ble henrettet på Falstad fangeleir.

 

Les også dette:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kJronB/norge-er-i-unntakstilstand-imens-har-myndighetene-initiert-et-digitalt-overvaakingsprosjekt-astrid-gynnild?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Det samme har jeg opplevd på min nyere Galaxy, med Android 10. Den plagsomme permanente notificationen må man jo lære seg å ignorere. Men når man har lært seg det legger man ikke nødvendigvis merke til at den blir borte. Men to ganger har jeg kommet til å tenke på appen og sett at notificationen har blitt borte, og begge gangene har jeg ved nærmere ettertanke ikke sett den på noen dager.

Forøvrig støtter jeg opp under eksperimentet og tok i bruk appen snarest mulig. Men jeg spådde og spår at det blir en flopp. Av to hovedårsaker; det er vanskelig å få nok folk til å installere den, mest fordi folk enten ikke har fått det med seg eller ikke har kompetanse til å installere selv. Det er deretter vanskelig å få nok folk til å fortsette å bruke den; fordi noe utviklet så fort og uten omfattende testing nødvendigvis vil ha mange diverse problemer i møtet med jungelen av forskjellige mobilenheter og bruksmønstre.

I tillegg til at appen har stoppet helt å fulge med, så mister den også bluetooth-tilgang hvis man slår på og av flymodus (som jeg gjorde i vanvare, noen fly gikk jo ikke). Som kjent var det problemer med å registrere seg første kvelden, og noen kan nok ha gitt opp da. Atter flere ga opp hele appen mens batteriforbruket var veldig høyt. Det hjelper neppe særlig mye å fikse disse problemene i ettertid, når inntrykket først har satt seg om at dette er en problemapp.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Trolig lite sannsynlig, men ja, så absolutt en mulig måte og missbruke den på :) 

Men hvordan fungerer det norske regelverket når landet blir satt i "unntakstilstand"? Finnes det rom i lovverket til å overgå personvernregler uten å gi beskjed feks.? 

 

Det som gjelder nå er at Regjeringen har fått fullmakt til å vedta en del forskrifter uten å gå via Stortinget, men Stortinget har vetorett og kan med kun 1/3 oppslutning i Stortinget trekke tilbake denne fullmakten. Før øvrig gjelder fullmakten kun i én måned om gangen. NRK hadde en sak om dette der  dette stod:
 

Det nye lovforslaget har innskjerpinger på følgende områder:

  • Loven skal kun gjelde i tilfeller Stortinget ikke kan gjøre en tilstrekkelig jobb eller dersom endringene som trengs, haster så mye at det ikke er mulig med vanlig saksbehandling.
  • Innskjerpet varighet: Loven er nå begrenset til å vare i én måned, og ikke i seks måneder slik regjeringen ønsket.
  • Forskrifter skal kunngjøres umiddelbart i Stortinget og gjelder ikke dersom en tredel av Stortinget ikke gir sin støtte.
  • Domstolskontrollen er utvidet.

Jeg tror ikke denne fullmakten gjør at de kan vedta nye forskrifter om f.eks. bilavgifter eller bruk av ugressmiddel med mindre det kan rettferdiggjøres med at det bidrar til å begrense spredning av Korona-smitte. men jeg er ingen ekspert på jus. Se for øvrig mer om loven på Stortingets nettside.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (2 timer siden):

Det som gjelder nå er at Regjeringen har fått fullmakt til å vedta en del forskrifter uten å gå via Stortinget, men Stortinget har vetorett og kan med kun 1/3 oppslutning i Stortinget trekke tilbake denne fullmakten. Før øvrig gjelder fullmakten kun i én måned om gangen. NRK hadde en sak om dette der  dette stod:
 

Det nye lovforslaget har innskjerpinger på følgende områder:

  • Loven skal kun gjelde i tilfeller Stortinget ikke kan gjøre en tilstrekkelig jobb eller dersom endringene som trengs, haster så mye at det ikke er mulig med vanlig saksbehandling.
  • Innskjerpet varighet: Loven er nå begrenset til å vare i én måned, og ikke i seks måneder slik regjeringen ønsket.
  • Forskrifter skal kunngjøres umiddelbart i Stortinget og gjelder ikke dersom en tredel av Stortinget ikke gir sin støtte.
  • Domstolskontrollen er utvidet.

Jeg tror ikke denne fullmakten gjør at de kan vedta nye forskrifter om f.eks. bilavgifter eller bruk av ugressmiddel med mindre det kan rettferdiggjøres med at det bidrar til å begrense spredning av Korona-smitte. men jeg er ingen ekspert på jus. Se for øvrig mer om loven på Stortingets nettside.

Men hvis personvernloven tilsidesettes vedrørende denne appen om man samler inn mer data enn man strengt tatt har oppgitt, vil jeg tro kontrollen over viruset vertfall ikke blir mindre? Dermed kan det hende dem kan få igjennom noe slikt, uten å informere de som bruker appen, da rikets sikkerhet går forran alt annet. 

Dette alene bør være en god grunn til å ikke installere appen, ved siden av de andre punktene jeg har nevnt tidligere. 

Jeg tror veldig mange undervurderer hvilken skade som kan skje hvis 5 mill norske brukere av appen fikk personlig data på avveie grunnet en lite gjennomtestet app. Skadene av noe slikt ville kostet langt mer enn det smaker tror jeg. 

Nå kan det godt være jeg overdriver litt for å stuere et eksempel, men slik jeg ser det er ikke faren i Norge stor nok til at jeg vil risikere noe slikt. Dessuten så vil ikke dataene samlet inn fra meg bidra til noe som helst siden jeg ikke befinner meg mindre enn to meter fra en annen person i mer enn 15 minutter annet enn når jeg er hjemme i stua. 

Kall meg gjerne en egoist, men tro det eller ei. Vi er alle egoister når man blir presset langt nok. Noen venter for lenge, mens andre ser ann situasjonen fortløpende og avgjør selv uten å hoppe etter alle andre med en gang.

Les her feks.

https://www.digi.no/artikler/dansk-datalagring-en-flopp/291996

Altså ikke en direkte sammenligning, men i prinsippet kan alt skje. Norge er i tillegg så vidt jeg vet i unntakstilstand hvor man kanskje kan rettferdigjøre visse regelbrudd. 

 

Vil man fortsatt laste ned appen? Ja da sier jeg bare kjør på. Selv så kommer jeg ikke til å gjøre det. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (40 minutter siden):

Norge er i tillegg så vidt jeg vet i unntakstilstand hvor man kanskje kan rettferdigjøre visse regelbrudd. 

Se min kommentar over ditt svar. Unntakstilstanden det er snakk om er altså den såkalte korona-loven. Jeg kjenner ikke personlig til at noen av elementene i POL er satt til side så langt, ref. Regjeringens liste over forskrifter vedtatt med hjemmel i korona-loven. Noen andre fullmakter ut over det loven gir til vanlig har ikke regjeringen fått.

For øvrig er vel unntakstilstand ikke at man har lov til å bryte regler, kun at enkelte lover og/eller forskrifter/regler endres eller settes til side i en gitt periode. For tiden har regjeringen da fått Stortingets fullmakt til å vedta lover under tidligere nevnte forutsetninger, men de har ingen blanko-fullmakt til å for eksempel sette valgordningen til side eller oppheve POL- Således er POL fortsatt fullt gjeldende.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (26 minutter siden):

Se min kommentar over ditt svar. Unntakstilstanden det er snakk om er altså den såkalte korona-loven. Jeg kjenner ikke personlig til at noen av elementene i POL er satt til side så langt, ref. Regjeringens liste over forskrifter vedtatt med hjemmel i korona-loven. Noen andre fullmakter ut over det loven gir til vanlig har ikke regjeringen fått.

For øvrig er vel unntakstilstand ikke at man har lov til å bryte regler, kun at enkelte lover og/eller forskrifter/regler endres eller settes til side i en gitt periode. For tiden har regjeringen da fått Stortingets fullmakt til å vedta lover under tidligere nevnte forutsetninger, men de har ingen blanko-fullmakt til å for eksempel sette valgordningen til side eller oppheve POL- Således er POL fortsatt fullt gjeldende.

Du har trolig rett. Men jeg er samtidig overbevist om at regjeringen og ikke minst PST gjør langt mer enn hva som egentlig er "lovlig" med tanke på rikets sikkerhet. Funker vel kanskje greit det, helt til det skjer en lekasje...

https://www.nrk.no/norge/drev-ulovlig-overvaking-av-flypassasjerer_-sv-mener-pst-ma-beklage-til-hver-enkelt-1.14812431

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VEvM3/gir-politiet-nye-fullmakter-til-skjult-overvaakning

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Vi kan ikke være så utrolig naive og tro alt som blir sagt stemmer. Spesielt ikke i disse tider hvor landet er i unntakstilstand grunnet Korona krisen. 

Tja...jeg tenker vel at regjeringen ikke nødvendigvis driver med å mye rart lenger, det var nok verre i de (ikke fullt så gode) AP-årene da Håkon Lie var aktiv. Derimot tenker jeg at både PST og FO-E (Etteretningsstaben) sikkert har mye rart på gang, og det tror jeg gjelder uansett om vi er i en begrenset unntakstilstand eller ikke. De finner ut det de vil gjennom teleoperatører, ISPer og andre. De trenger ikke en egen app til det ;)

Her er vi nok hjertens enige om å være uenige, men vi tåler såpass. Dessuten er det fredag :)Clinking Beer Mugs Emoji (U+1F37B)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 minutt siden):

Tja...jeg tenker vel at regjeringen ikke nødvendigvis driver med å mye rart lenger, det var nok verre i de (ikke fullt så gode) AP-årene da Håkon Lie var aktiv. Derimot tenker jeg at både PST og FO-E (Etteretningsstaben) sikkert har mye rart på gang, og det tror jeg gjelder uansett om vi er i en begrenset unntakstilstand eller ikke. De finner ut det de vil gjennom teleoperatører, ISPer og andre. De trenger ikke en egen app til det ;)

Her er vi nok hjertens enige om å være uenige, men vi tåler såpass. Dessuten er det fredag :)Clinking Beer Mugs Emoji (U+1F37B)

Du er definitivt godtroende. Det skal du ha. Jeg tror selvsagt ikke noe slikt gjøres for å skade oss som borgere med vilje. Men jeg tror det evt. gjøres for å få mest mulig makt og oversikt over hva som skjer. På en måte er det litt greit og betryggende. Vertfall for de av oss som ikke vanker i kriminelle miljøer eller har rent mel i påsan fra før. 

Derimot blir jeg skeptisk når det finnes opp apper som skal overvåke oss i tillegg til det dem vet fra før av. Jo flere steder informasjon om meg finnes, jo større er faren for at informasjon kommer på avveie. 

Altså, jeg setter ting litt på spissen her nå, men man kan da ikke gå rundt å tro at alt regjeringen og eller PST sier er sant og bare svelge alt rått. Det må da gå ann å være litt skeptisk også. 

Bare se på linkene jeg postet lenger opp. Dette er jo selveste PST som har driti på draget. Hva tror du skjer hvis informasjon i en app som blir funnet opp i hui og hast av et eller annet firma på vegne av staten skulle komme på avveie? 

Jeg tror ikke at det med stor sannsynlighet kommer til å skje, men sannsynligheten er der. Tar man med i betrakningen at appen ikke fungerer godt nok fra før og at vertfall JEG annser situasjonen alvorlig nok til å ta en slik risk, så melder jeg pass. 

Jeg satt på en familiefest for en stund siden hvor flere barn var til stede. Vi begynte å snakke om denne smitteappen da dette var ganske nytt. Alle satt og lastet den ned og ikke en eneste sjel hadde skrupler med å bruke den. Jeg, samt en som ikke hadde smart telefon var den eneste som ikke lastet den ned. 

Jeg vil si at man da er litt i overkant godtroende.

Lenke til kommentar

 

23 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

Hmm...dette er jo greit nok dersom vi hadde hatt et samfunn basert på "MEG" og ikke "OSS", og kanskje er vi på vei dit? Det er i så tilfelle en trist utvikling.

 

 

For ganske mange (de fleste) av de som roper om OSS, er det gjerne "OSS" som i betydning av "MIN" tankemåte og ikke din....

Det er litt som med sosialistens prekener om "fellesskap", det er gjerne ett fellesskap basert på ett nokså ensidig verdisett de sikter til. Alle "ANDRE" blir da gjerne sett ned på og advart mot.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (22 timer siden):

App XX ,gratis spill XX spør om tilgang til posisjonen din. Alt fra geotagging bilder til se hvor vennene dine er og spill med f.eks ulik AR tilnærming. Det skal lite til at man mister kontrollen selv. Kom over denne artikkelen på NRK beta https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-av-mobilen-1.14911685 som kan være verdt å kikke på.

Ja, nettopp! Det er derfor jeg ikke helt skjønner hysteriet mot denne ene appen. Den er jo helt åpen om sporingen og hva den skal brukes til, og den er et midlertidig tiltak i en spesiell situasjon. Om mitt lille bidrag i denne sammenhengen blir å lade litt oftere er det til å leve med for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (6 timer siden):

Ja, nettopp! Det er derfor jeg ikke helt skjønner hysteriet mot denne ene appen. Den er jo helt åpen om sporingen og hva den skal brukes til, og den er et midlertidig tiltak i en spesiell situasjon. Om mitt lille bidrag i denne sammenhengen blir å lade litt oftere er det til å leve med for meg.

Mye av kritikken skyldes at FHI har valgt en løsning basert på lokasjon og sentral lagring, når det finnes et alternativ som bruker Bluetooth og er desentralisert. Antall brukere er avgjørende for at løsningen skal ha mulighet til å fange opp nok smitte-tilfeller. FHI ble advart om at løsningen de valgte kunne påvirke antall brukere negativt, og det ser vi nå har skjedd. De er ikke i nærheten av å få det antall brukere de selv har sagt er nødvendig.

Hvis vi skal gi bort personvern for kontaktsporing så bør det i det minste være fordi det er nødvendig for å få en best mulig løsning. I stedet så er det nå mye som tyder på at vi vil få en løsning som er dårligere enn alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...