Gå til innhold

Minnepenn og PC "samarbeider" ikke


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en minnepenn jeg lagret en video på. Minnepennen ble koblet til TV og videoen vist. Så skal jeg overføre en ny video fra min PC til minnepennen - og da begynner trøblet.

PC'en ga meg beskjed om at det var noe galt med minnepennen og at den måtte formateres. OK. Jeg ba PC formatere den, men formateringen stoppet opp. Likevel ser jeg at minnepennen nå er tom. Under egenskaper for USB stasjon (D) står det som status: "Denne enheten fungerer som den skal". Prøver jeg å "dra" filer over til USB'en i D stasjonen, får jeg beskjed om å sette inn USB (som altså står der allerede).

Jeg får alle slags feilmeldinger og har prøvd forsiktig å løse problemet, men får det ikke til.

Noen som har noen tips til løsninger som en svært lite datakyndig kan prøve seg på?

Under er noen feilmeldinger:

D:\ er ikke tilgjengelig. Volumet inneholder ikke et kjent filsystem.
Feil parameter.
 

 

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Ingen fysisk skade på minnepennen.

Språket på min PC er norsk. Jeg forsøkte å finne ut av fremgangsmåten du linket til, men der kom jeg til kort.

Tilføyelse: kom inn på siden med "diskpart" etc på, men der tør jeg ikke gå videre. (Redd for å gjøre vondt værre!)

Endret av Tabby
Lenke til kommentar

Hei

Da jeg satte inn minnepennen fikk jeg beskjed om at det var en feil på den og at jeg måtte skanne den for å løse problemet. Det gjorde jeg og da startet problemene.
Jeg forsøkte nå med en annen minnepenn og fikk samme beskjed, men lot være å skanne. Den minnepennen fungerte utmerket likevel.
Kan det være min PC's måte å lese minnepennen på som er feil?

Lenke til kommentar
Woff skrev (54 minutter siden):

Prøv å formatere den med SD Formatter!
Pleier å gjøre susen det programmet!
https://www.sdcard.org/downloads/formatter/eula_windows/index.html

Ikke denne gang, dessverre. Programmet sier at minnepennen er skrivebeskyttet.

Min PC's formatering kom så langt at den strøk ut alt på kortet, før jeg fikk beskjed om at det ikke gikk å formatere. (Alt på minnepennen var kopi av noe jeg har på PC'n så det gjør ikke noe at det forsvant.)

Lenke til kommentar

Diskpart i Windows kan være løsningen.

Win+X og velg Windows Power Shell (admin). Videre fra terminalen kjører du "diskpart". 

Skriv så:
list disk 
Velg så minnepinnen ut i fra nummeret den er listet som, eksempelvis 3
select disk 3
Ta så å "rengjør disken":
clean

Lukk diskpart ('exit') og lukk terminalvinduet. Videre kan du gå inn i diskbehandlingen etterpå å initialisere disken på nytt, og videre opprette partisjoner. Du kan for så vidt gjøre dette fra diskpart også, men er litt mer komplisert.

Lenke til kommentar

He, he. Ja, litt nervepirrende det der.

Minnepennen er disk 1. Jeg skrev inn 1 og deretter valgte clean og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde valgt disk. Skrev 1 omigjen, måtte velge clean igjen - og ny beskjed om at jeg ikke hadde valgt disk. Lukket vinduet.

Prøvde formatering igjen (håpet på et mirakel) - nå sies det plutselig at minnepennen er skrivesperret. Ingen skrivesperre-knapp. Jeg har lagret video på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Min PC hevder fremdeles at denne minnepennen er skrivebeskyttet.

Jeg begynner lure på om det kan være min PC som er problemet, siden den stadig hevder at det er feil på alle minnepenner samt mitt kamera når jeg kobler det til via USB. Både kameraet og de andre minnepennene fungerer utmerket når jeg lar være å "reparere" de.

Har vel egentlig gitt opp hele minnepennen, men skal se om den fungerer på en annen PC - om jeg får prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...