Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selle skrev (1 time siden):

Jeg likte ikke den testen, de bruker termisk pute isteden for kjølepasta. Det hadde vert greit nok hvis ingen av kjølerne de testet førte til throttling, men ikke når resultatet ble som det ble

 

Kjørte en kjapp test på min 10900k med en bequiet pure rock før jeg monterte vannkjølingen. Brukte kryonaut kjølepasta. Dette var i ett kabinett med sidedør av, ingen kabinettvifter og ingen gpu, brukte den integrerte. Romtemp ca 25~26 grader. Hadde ram på xmp 4133MHz cl19-19-19 og stock cpu bortsett fra MCE satt til ingen power limit

Etter 5 min hadde jeg 93 grader på varmeste kjerne. De store dual tower luftkjølerne som D15 vil ikke ha problemer med moderat OC på 10900k med en grei kjølepasta

 

no power limit luft.jpg

Greia med termalpad er at du får samme resultat hver gang, forenkler testinga. Men ja, resultatene blir dårligere. 

Lenke til kommentar

Fått satt opp XII Apex og 10900K i dag. Jeg vant ikke i lotteriet kan man si, men det har jeg aldri gjort heller. CPU'n møter veggen helt ved 5.2 Ghz (HT on). Selv 1.40v LLC6 var ikke nok, og uansett med en slik volt så klarer ikke min Kraken X62 jobben. 5.1 Ghz er mulig, men steget i vcore opp fra 5.0 Ghz er stort her også. Tester nå 5.0 med lav volt. Ikke kommet til cache og RAM enda. CPU'n fikk en SP 63 rating av Apex kortet, som ikke skal være av de beste. Mulig jeg tester 5.2 med HT off en dag.

Tenker tanken om å sende den i retur, men om IMC er bra på den så beholder jeg den sikkert :hm:

Lenke til kommentar
1 minute ago, Betroz said:

Fått satt opp XII Apex og 10900K i dag. Jeg vant ikke i lotteriet kan man si, men det har jeg aldri gjort heller. CPU'n møter veggen helt ved 5.2 Ghz (HT on). Selv 1.40v LLC6 var ikke nok, og uansett med en slik volt så klarer ikke min Kraken X62 jobben. 5.1 Ghz er mulig, men steget i vcore opp fra 5.0 Ghz er stort her også. Tester nå 5.0 med lav volt. Ikke kommet til cache og RAM enda. CPU'n fikk en SP 63 rating av Apex kortet, som ikke skal være av de beste. Mulig jeg tester 5.2 med HT off en dag.

Tenker tanken om å sende den i retur, men om IMC er bra på den så beholder jeg den sikkert :hm:

Bruk llc8 når du tester, så kan du sammenlikne med vi 3 andre her oppi Nordvest :)

 

LLC8 funker fjell, så ingen grunn å kjøre noe annet på Apex synes jeg. 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nizzen said:

Bruk llc8 når du tester

Det er jo vcore under load som er viktig da. Med LLC6 og 1.375v satt i BIOS, så ligger vcore på 1.279v under load, og det er litt mye for min stakkars AIO. Nå på 5.0 tester jeg LLC4 med 1.35v satt i BIOS og 1.19v under load. Jeg kunne satt LLC8 og 1.20v i BIOS...men hvorfor skal det gi noen fordel?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 minutter siden):

Det er jo vcore under load som er viktig da. Med LLC6 og 1.375v satt i BIOS, så ligger vcore på 1.279v under load, og det er litt mye for min stakkars AIO. Nå på 5.0 tester jeg LLC4 med 1.35v satt i BIOS og 1.19v under load. Jeg kunne satt LLC8 og 1.20v i BIOS...men hvorfor skal det gi noen fordel?

Hva bruker du for å teste stabilitet?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Betroz said:

men hvorfor skal det gi noen fordel?

Kjører selv llc 6 atm, men ser ingen fordeler med det.
OVerskyter Vcore så jævlig når det er moderat last. Det er ikke skadelig, men cpuen blir varmere enn den trenger under normale omstendigheter.

Jeg må ha 1.46V for 5,4Ghz all core. Ved AVX dropper den til 1.32ish(mens på LLC8 så klarer den seg med 1.33 under alle omstendigheter), mens non AVX så ligger den fort på 1.38 sonen. Som gir mer varme. Ikke mye, men sann er det

EDIT: jo, en fordel er der.. Du kan kjøre idiotisk høy ring speed ?

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
2 minutes ago, N o r e n g said:

Hva bruker du for å teste stabilitet?

Mens jeg skriver dette, så looper jeg CB20. Testa også Blender. Realbench lukker seg selv så fort jeg trykker start. Sjekka i Eventviewer i Windows, og det var noe tull med en dll fil...så mulig Realbench ikke liker 2004 versonen av Windows 10 ellerno sånt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...