Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, Mumriken said:

Hvordan går det med ring og minne oc?

Siden jeg ikke har like mye headroom som dere med custom loop, så kan jeg ikke bare pøse på med volt for å stabilisere ting. Så ser ut som 4700 ring og 4500 C17 minne blir min 24/7 setting. RAM er jeg ikke helt ferdig med enda, men jeg kan glemme ~35ns ser det ut som. Kan poste screenshot her i morra ellerno så kan du se :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Siden jeg ikke har like mye headroom som dere med custom loop, så kan jeg ikke bare pøse på med volt for å stabilisere ting. Så ser ut som 4700 ring og 4500 C17 minne blir min 24/7 setting. RAM er jeg ikke helt ferdig med enda, men jeg kan glemme ~35ns ser det ut som. Kan poste screenshot her i morra ellerno så kan du se :)

IMC som stopper deg på 4500?
Comet lake kan kjøre veldig høy sa og io før det gir utslag i temp

Lenke til kommentar
6 hours ago, Mumriken said:

IMC som stopper deg på 4500?
Comet lake kan kjøre veldig høy sa og io før det gir utslag i temp

Jeg har bevisst ikke satt veldig høy IO og SA fordi jeg har drept 3 stk X99 CPU'er tidligere på den måten (eller om det var Asus OC socket som hadde skylda).

Jeg tror jeg trenger hjelp her for å bare kopiere deres settings fant jeg ut fort at ikke funka, så jeg har tweaket en del selv. Trodde innstillingene på bildet under var stabile. MemtestPro 7 passerte 360% før jeg la meg i går uten error, men da jeg våknet i natt så jeg at det hadde kommet en del error på 1 av kjernene. Ergo ikke stabil. Mulig RAM brikkene var stabile, men at jeg må øke volt et eller annet sted... Her er mine spenninger under load : CPU 1.234v, IO og SA 1.312v, RAM 1.576v (5.0 cores, 4.7 ring)

 

memtesting.PNG

Lenke til kommentar

Kan lavere LLC hjelpe IMC her kanskje? Jeg leste noe om det en gang, men mulig jeg husker feil. Jeg brukte LLC8 på bildet over.

Edit : En annen ting. Å sette RTL og IOL manuellt funka ikke. Kortet nektet å boote normalt, selv om mine settings bare var ett hakk under det BIOS selv satt... BIOS problem eller? Bruker 0607 BIOS'en.

Edit 2: CR1 funka heller ikke med brikkene på 4500.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
16 minutes ago, andrvas said:

Ville kanskje vurdert å enten tune RAM-brikkene eller CPUen først, istedenfor begge samtidig? Litt lettere med feilsøking da. Har RAM-brikkene aktiv kjøling? 

Jeg testa CPU først med en AVX load i Blender og sjekka etter WHEA errors i HWiNFO64, men har ikke kjørt i timesvis. Jeg har en 140mm vifte over brikkene.

Lenke til kommentar
1 minute ago, andrvas said:

Bør nok teste grundigere med CPU enn det, jeg pleier å kjøre en time med Realbench, en time Prime95 (1344k, In-place, 15 min, AVX på) og ett spill eller to. Sjekker HWinfo for WHEA etter hver "test". 

Jeg pleier det jeg også, men nå hadde jeg ikke akkurat en stor overklokk på CPU heller da, 5.0 allcore med 1.234v.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (20 minutter siden):

Jeg testa CPU først med en AVX load i Blender og sjekka etter WHEA errors i HWiNFO64, men har ikke kjørt i timesvis. Jeg har en 140mm vifte over brikkene.

Ofte er det enklere å starte med RAM enn CPU, med raskere RAM blir det mer som regnes ut i CPU.

Jeg vil tro du kan senke tRDWR_sg og _dg noe, tWRWR_dg burde også kunne gå noe lavere.

Mulig du kan kjøre lavere tCL med en høyere tCWL

Lenke til kommentar
Betroz skrev (31 minutter siden):

Alltid hørt først CPU, så cache og så RAM.

Ja, det er mange som sier det er en fornuftig måte å jobbe ut fra. La meg utdype hvorfor jeg mener det kan være lurt å jobbe i motsatt rekkefølge:

Når du overklokker minne øker du mengden data som går inn og ut fra minnebrikkene, og senker tidsandelen prosessoren venter på nye data fra minne. Det er mulig at en høyere klokkefrekvens slår en minneoverklokk ut i ustabilt territorie, men det er svært usannsynlig at det vil skje med skikkelig stresstestet minne. Ved å klokke opp minnet først har du altså sørget for at CPU gjør mer arbeid.

Når du overklokker ring bus / mesh clock / infinity fabric sørger du for å øke mengden data som sendes til og fra CPU, igjen er det mulig å stressteste disse komponentene individuelt uten en overklokk av kjernefrekvensen. Her reduserer du også tidsandelen CPU venter på data. På AMD og Intels HEDT-plattformer kan det være lurt å starte her først, ettersom dette er begrensningen for datarate mot minne og annen I/O på LGA2011, AM4, og sTRX4

Når du så overklokker CPU til slutt har du dermed sørget for at CPU venter mindre på data, og CPU-frekvens har sjeldent mye å si på minnestabilitet (så lenge du har stresstestet minne og cache). Det er med andre ord en mer metodisk tilnærming til overklokking, der man prøver å minimere variable i størst mulig grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...