Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke si jeg var spesielt imponert over Z390 Aorus Master i alle fall.

VRM skulle være bra, men det viste seg at den sleit med transient response, og alle arbeidsfrekvenser for VRM over 300 kHz var bugget.

Minnelayout var T-topology, greit at 4 brikker klokker bedre enn 2, men med en gang man kom over 3900 MHz DDR ble det trent elendige RTL-verdier. Du kunne heller ikke gjøre noe med RTL-verdiene, det var bare å håpe at BIOS trente gode verdier (som det strengt tatt gjorde på 3866 MHz)

Til sist var profilene bugget, og lagret ikke vifteoppsettet. Det skal nevnes at det var mye bedre kontroll over viftehastightene med 5 punkter for justering (samme som MSI), og ikke noe problem når man hadde funnet en god overklokk.

Det var to kolonner med verdier for overklokkede innstillinger: målverdier og standardverdier, men ikke nåværende kjørende innstillinger? Dette ble fikset i F11, to år etter at hovedkortet kom ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, N o r e n g said:

Jeg kan ikke si jeg var spesielt imponert over Z390 Aorus Master i alle fall.

VRM skulle være bra, men det viste seg at den sleit med transient response, og alle arbeidsfrekvenser for VRM over 300 kHz var bugget.

Minnelayout var T-topology, greit at 4 brikker klokker bedre enn 2, men med en gang man kom over 3900 MHz DDR ble det trent elendige RTL-verdier. Du kunne heller ikke gjøre noe med RTL-verdiene, det var bare å håpe at BIOS trente gode verdier (som det strengt tatt gjorde på 3866 MHz)

Til sist var profilene bugget, og lagret ikke vifteoppsettet. Det skal nevnes at det var mye bedre kontroll over viftehastightene med 5 punkter for justering (samme som MSI), og ikke noe problem når man hadde funnet en god overklokk.

Det var to kolonner med verdier for overklokkede innstillinger: målverdier og standardverdier, men ikke nåværende kjørende innstillinger? Dette ble fikset i F11, to år etter at hovedkortet kom ut.

Helt korrekt :)  10 poeng ?

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (6 timer siden):

Gigabyte er kjipt hovedkort for mineoverklokk. Det er godt kjent i mange år. Det er biosen og arbeidet med den som er for dårlig. Så akkurat dette kunne man vite før man begynte. Gigbabyte er per dags dato ikkje bra til minneoverklokk før det motsatte er bevist. Da snakker vi ikkje kun å klare å boote opp en viss frekvens slik som "Bulldozoid" gjør.

Gigabyte på AMD er lettere å overklokke ram på enn Intel er min begrensa erfaring, null problem å kjøre billig E-die fra 3000cl15 til 3733cl15 på et billig B450m DS3H, slet mye mer med Asus B450m Tuf Gaming plus som er budsjettmessig et hakk over. Har Asus på coffee laken og det funker bedre, forrige gigabyte jeg hadde på Intel var også midt på treet.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (8 minutter siden):

Gigabyte på AMD er lettere å overklokke ram på enn Intel er min begrensa erfaring, null problem å kjøre billig E-die fra 3000cl15 til 3733cl15 på et billig B450m DS3H, slet mye mer med Asus B450m Tuf Gaming plus som er budsjettmessig et hakk over. Har Asus på coffee laken og det funker bedre, forrige gigabyte jeg hadde på Intel var også midt på treet.

Det er fordi det ikke er mulig å tilpasse minnetreningen på AMD, som resulterer i at den eneste påvirkningen fra hovedkortprodusetene er hvordan kablene er lagt opp i hovedkortet. AGESA inneholder alt av minnetrening, og er en (diger) kompilert pakke som sendes fra AMD og pakkes inn i produsentenes BIOS, det er derfor det er en meny med "AMD Overclocking" på de fleste AM4-hovedkort som er en kopi av innstillingene du finner i OC-menyen på hovedkortet.

På Intel-hovedkort kan produsentene justere alt mulig, Intel sender ikke kompilert kode, og det er fritt opp til produsentene å gjøre endringer på ting.

 

Når det er sagt, så har HiCookie (Gigabytes overklokker) klart å kjøre 6454 MHz DDR på et Gigabyte Z490 Aorus Elite med 4 minnespor, så det er åpenbart ikke helt håpløst å overklokke minne på Gigabyte sine Z490-kort. Det kan til og med være tilfelle at Gigabytes Z490-kort har gjort et betraktelig hopp i BIOS-kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, N o r e n g said:

 

 

Når det er sagt, så har HiCookie (Gigabytes overklokker) klart å kjøre 6454 MHz DDR på et Gigabyte Z490 Aorus Elite med 4 minnespor, så det er åpenbart ikke helt håpløst å overklokke minne på Gigabyte sine Z490-kort. Det kan til og med være tilfelle at Gigabytes Z490-kort har gjort et betraktelig hopp i BIOS-kvalitet.

Det finner vi ut om det blir postet noen gode resultater med retail hovedkort :)
Får ikkje håpe de har gjort samme tabbe som Asrock, og påstod at de fikk "WR" med asrock z490 aqua, mens i virkeligheten brukte de et "ES" hovedkort med 2 minneslotter, som ikkje er i nærheten av det samme som retail Z490 aqua ?.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Det finner vi ut om det blir postet noen gode resultater med retail hovedkort :)
Får ikkje håpe de har gjort samme tabbe som Asrock, og påstod at de fikk "WR" med asrock z490 aqua, mens i virkeligheten brukte de et "ES" hovedkort med 2 minneslotter, som ikkje er i nærheten av det samme som retail Z490 aqua ?.

Du kan se på bildene at det er 4 minnespor, det ser i alle fall ikke photoshoppet ut for meg. Han har derimot gjort ganske mye rart med hovedkortet (se PS/2-portene som er loddet på). Du kan også se at han brukte et PCIe x1-kort for POST-code, fordi hovedkortet ikke har det integrert, GPU er koblet mot chipset, og for SATA-porter brukes det av en eller annen grunn et PCIe x1-kort der også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
scuderia skrev (17 timer siden):

9900K klarte i endel tilfeller å treffe 5.3Ghz med 1.40 volt? Nizzen sin sluttet på 5.3 og Carillo sin på 5.2.. Virker ikke som 200-300 mhz mer?

Min "slutter" ikke på 5,2 :) liker å bruke lav v-core for å holde nede vanntempen :) 5,5 GHz 1,35 volt :)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Carillo said:

liker å bruke lav v-core for å holde nede vanntempen :) 5,5 GHz 1,35 volt

Og jeg må holde vcore under load på max 1.25v med min 9900K og Kraken X62, ellers blir det HOT. Så om jeg skulle bytte til en 10900K, så blir allcore frekvensen begrenset av dette, og siden det er 2 kjerner mer, så la oss si max 1.225v under load = 5.0 Ghz'ish?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (4 timer siden):

Og jeg må holde vcore under load på max 1.25v med min 9900K og Kraken X62, ellers blir det HOT. Så om jeg skulle bytte til en 10900K, så blir allcore frekvensen begrenset av dette, og siden det er 2 kjerner mer, så la oss si max 1.225v under load = 5.0 Ghz'ish?

10900k er enormt mye "kaldere" enn 9900k. Om du delidder i tillegg, tror jeg du trygt kan kjøre 1.25-1.30 på din kraken

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Mumriken said:

Vært en tur hos Dr. De-lid (@Carillo)

CB20@5,4 all core HT on med ambient type drepende!
Varmeste kjerne 69C

Latterlig bra blokk BTW
 

Ender nok opp med en all core@5,5 uten HT

 

 

Cpuen blir så latterlig kalde med direct die cooling at det er helt teit ! Kunne jo tro at cpuene kjørte med undervolting på stock hastighet, eller under stock hastighet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...