Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet0187
Betroz skrev (47 minutter siden):

Tok en reboot til med RTL og IOL på auto. Da fant hovedkortet på å sette RTL kanal A til 71 og kanal B til 63. IOL 15 og 7. Bare en reboot med tinga på auto forandret på dette... Ellers SAMME settings.

Nå husker jeg hvorfor jeg ikke satt meg inn i minne tweaking på dette nivået før :p

Edit : Hmm tror jeg skjønner litt mere nå. Brukte regnemåten din @Carillo og fikk bootet med like settings på kanal A og B. Latency er fortsatt håpløs da.

 

memtesting2.PNG

Er det en ren ny windows ? Om du har brukt den til feks z390, eller andre chipset, kan det bidra til dårligere latency. IOL 6 / 6, RTL 62/62 krever nok en del mere enn 1.50 vdimm, derfor du fikk BSOD :) Hold deg til 7 og lære deg regnemetoden :) Sett alltid auto om du endrer CAS Latency, speed eller Command rate. Om du endrer noen av de tre, endrer også RTL/IOL seg. Men Latency på z490 er dessverre ikke like god som på z390... Men med de settingsene der, burde du havnet på lav 36 til høy 35 ns med 4.8 -5 ghz ring :) Prøv det :)

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Carillo said:

Er det en ren ny windows ? Om du har brukt den til feks z390, eller andre chipset, kan det bidra til dårligere latency. 

Jeg har samme Windows installasjon som jeg brukte på Z390, men det er ikke en haug med bakgrunnsprosesser/programmer om det var det du siktet til. Som det ble snakket om for noen poster tilbake, så jobber jeg med RAM først, så CPU kjernene, og så ring til slutt. Jeg prøver å finne en bra sweetspot for mine RAM brikker og IMC. Jeg er åpen for flere råd :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (6 minutter siden):

Den er på 4300 fordi jeg tester minnet først.

Det er greit, men du påpeker høy latency.. Da må jeg påpeke at ringen din er lav:D. Prøv 4700 med samme settings, 1.56 vdimm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (5 minutter siden):

Fikk ordna RTL og IOL lett nå også. Ingen sprut i benchen enda da siden ringen min er så slapp... :lol:

memtesting3.PNG

Gjenstår å se om dette er stabilt da.

For å få stabilt, må du nok endre TRTP til 8 og TWRRD_sg til 29, og TWRRD_DG til 27 og TRAS fra 36 til 34..  :) Ellers er du good to go :

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Carillo said:

Ellers er du good to go :)

Kom errors med engang med de settingsa (med dine siste endringer). Prøve 4600 da.

Edit : 4600 is a no go. Nå bør jeg vel snart senke innstillingene ned igjen nå da, fordi latency vil jo nesten bli dårligere enn 4400 tweaka.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Betroz said:

Kom errors med engang med de settingsa (med dine siste endringer). Prøve 4600 da.

Edit : 4600 is a no go. Nå bør jeg vel snart senke innstillingene ned igjen nå da, fordi latency vil jo nesten bli dårligere enn 4400 tweaka.

Fra en av thai vennene:

Prøv dette

106134337_1755610754592441_8293852261327

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (1 minutt siden):

4600 funka ikke med Carillo sine settings, men takk for bildet. Gir meg IO og SA volt jeg kan prøve senere :)

Jeg tester 4533 på minnet nå. Tror veggen for enten IMC eller brikkene mine er der et sted.

Jo det funker, men du må endre til Mode 1

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Betroz said:

4600 funka ikke med Carillo sine settings, men takk for bildet. Gir meg IO og SA volt jeg kan prøve senere :)

Jeg tester 4533 på minnet nå. Tror veggen for enten IMC eller brikkene mine er der et sted.

All info står på bildet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (23 minutter siden):

Av det bildet står det at han fyren testa brikkene i 16 min... Kan ikke akkurat kalle det for stabilt.

Fra 4600 og opp må jeg sette Maximus Tweak til Mode 1?

Nei,  kun i 4600 MÅ du bruke mode 1.. vet ikke hvorfor. Mode 1 funker til og med 4933, 5000 pluss er mode 2

Lenke til kommentar
Just now, Carillo said:

Nei,  kun i 4600 MÅ du bruke mode 1.. vet ikke hvorfor. Mode 1 funker til og med 4933, 5000 pluss er mode 2

Satt Mode 1 og 4600 minne nå (med dine settings). I stad fikk jeg 1 error på de settingsa og 4533 minne (mode 2)... Får se om 4600 minne og Mode 1 funker da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet0187
Betroz skrev (1 minutt siden):

Satt Mode 1 og 4600 minne nå (med dine settings). I stad fikk jeg 1 error på de settingsa og 4533 minne (mode 2)... Får se om 4600 minne og Mode 1 funker da.

Over 1.5 vdimm bør du ha vifte på Direkte på viper brikkene.. elendig kjøler på de

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...