Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Betroz said:

FarCry 5 har vel en innebygd benchmark.

Hvorfor skal alle benche på disse gamle spillene? Ser det samme med mange testere på youtube hvor gamle spill blir dratt opp igjen og igjen. Spesielt nå med PS5 og nye xbox på vei så sitter det ikke et eneste utvikler team som tenker på noe annet en 8 kjerner og 16 tråder..

For meg virker det skummelt og i dag kjøpe en cpu som har mindre en 8 kjerner. Grensen er nesten 10/12 på PC grunnet windows og alle bakgrunnsapplikasjoner.

Det er jo også en feil som mange gjør når de skal teste cpu'er.. De reinstallerer windows for å få en clean install men samtidig blir det ikke representativt. En vanlig bruker har drøssevis med applikasjoner som surrer i bakgrunnen og krever ressurser. En helt ny installasjon klarer ikke å representere dette problemet og vil dermed ikke gi realistiske resultater.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, scuderia said:

Hvorfor skal alle benche på disse gamle spillene? Ser det samme med mange testere på youtube hvor gamle spill blir dratt opp igjen og igjen. Spesielt nå med PS5 og nye xbox på vei så sitter det ikke et eneste utvikler team som tenker på noe annet en 8 kjerner og 16 tråder..

For meg virker det skummelt og i dag kjøpe en cpu som har mindre en 8 kjerner. Grensen er nesten 10/12 på PC grunnet windows og alle bakgrunnsapplikasjoner.

Det er jo også en feil som mange gjør når de skal teste cpu'er.. De reinstallerer windows for å få en clean install men samtidig blir det ikke representativt. En vanlig bruker har drøssevis med applikasjoner som surrer i bakgrunnen og krever ressurser. En helt ny installasjon klarer ikke å representere dette problemet og vil dermed ikke gi realistiske resultater.

Farcry 5 er vel rimelig relevant enda? B

 

Quake 1 derimot er litt gammekt for benchmark.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, scuderia said:

Hvorfor skal alle benche på disse gamle spillene?

FarCry 5 er ikke så gammelt da. Jeg nevnte det fordi det er et spill som iallefall drar litt nytte av CPU kraft og ikke bare er GPU begrenset fra 1080p og opp.

9 minutes ago, scuderia said:

Det er jo også en feil som mange gjør når de skal teste cpu'er.. De reinstallerer windows for å få en clean install men samtidig blir det ikke representativt.

Ehh jo. De må jo teste så objektivt som mulig. De kan da ikke tenke på at kanskje du eller noen andre har visse bakgrunnsprosesser som drar ned ytelsen. Du vet du kan tweake Windows selv...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (40 minutter siden):

For meg virker det skummelt og i dag kjøpe en cpu som har mindre en 8 kjerner. Grensen er nesten 10/12 på PC grunnet windows og alle bakgrunnsapplikasjoner.

Den begrunnelsen ble brukt for Bulldozer og HEDT-soklene også: "I fremtiden vil spill helt sikkert bruke flere kjerner enn de gjør i dag, jeg kjøper for å fremtidssikre meg." Problemet var bare at når de spillene endelig kom ut der det faktisk ble nødvendig med flere kjerner var disse prosessorene allerede slått av nyere og bedre modeller (se 5820k vs 8700k).

Det samme vil sannsynligvis vise seg med både 10700K og 10900K: skal du ha det beste i dag kjøper du 10900K, skal du være fremtidssikker har du penger på konto.

EDIT: Jeg aner fortsatt ikke hvem 10700K er ment for, 10600K har praktisk talt samme spillytelse (spesielt etter overklokking), og trenger du flere enn 6 kjerner bør du allerede vurdere 10900K eller 3900X.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
38 minutes ago, scuderia said:

Det er jo også en feil som mange gjør når de skal teste cpu'er.. De reinstallerer windows for å få en clean install men samtidig blir det ikke representativt. En vanlig bruker har drøssevis med applikasjoner som surrer i bakgrunnen og krever ressurser. En helt ny installasjon klarer ikke å representere dette problemet og vil dermed ikke gi realistiske resultater.

Snakk for deg selv, men jeg formaterer lenge før ytelse påvirkes.
Joda, jeg har en disk som har vært på x299, z390 og nå z490. Den er til minne oc i all hovedsak og står ikke i til vanlig

Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

snipp

Litt overkill er greit da. Selv om dagens spill har en sweetspot med en 10600K CPU, så skader det ikke å ha noen CPU tråder til overs til Windows og bakgrunnsprosesser fordet. Problemet er bare at Windows sin oppgaveplanlegger ikke er like effektiv her som den til Linux. F.eks en AMD 3950X yter bedre i spill under Linux enn under Windows (Phoronix test pakka).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Betroz said:

Hvis man ser bort i fra det første partiet med 10900K som Nizzen og noen andre her fikk kjøpt seg, så ser det veldig ut som at Comet Lake var en papirlansering... De fleste stedene får ikke inn noen før 3. August eller noe deromkring. 

You snooze, you lose ?
Har vært "noen" cpuer innom oss i nordvest, men KFene uteblir

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Betroz said:

Hvis man ser bort i fra det første partiet med 10900K som Nizzen og noen andre her fikk kjøpt seg, så ser det veldig ut som at Comet Lake var en papirlansering... De fleste stedene får ikke inn noen før 3. August eller noe deromkring. 

Er det noe nytt at populære ting er vanskelig å få tak i? Ånei vent nå litt.... Det er jo ingen som vil ha Intel cpu i 2020. Finnes jo ikkje noe marked for de som vil ha veldig raske gamingcpuer :p Cpuene blir jo rene vulkanene også rett ut av boksen. Nei fytt i katta!
I 2020 games det bare i 4k og det games helst Cinebench ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, QuadFeed said:

hva er det beste dere har klart til nå? gleder meg til jeg får min:D blir masse testing da ?

Ser ut som det blir 5300mhz for meg. Kan benchmarke på 5400, men ikkje noe mening for 24/7.  Minne er jeg ikkje ferdig med, om jeg noen gang blir ferdig :p Ca 4600c16 24/7 ser det ut som. 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Er det noe nytt at populære ting er vanskelig å få tak i

aka. du lanserer noe som knapt har supply, for å få det til å fremstå som ekstremt populært og kunne si "sold out!" etter at den ene batchen som Norge fikk, ble utsolgt. Old school tricks som Nizzen går fem på ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Frode789 said:

aka. du lanserer noe som knapt har supply, for å få det til å fremstå som ekstremt populært og kunne si "sold out!" etter at den ene batchen som Norge fikk, ble utsolgt. Old school tricks som Nizzen går fem på ?

Alle som ville ha fikk så ser ikke problemet. Det er slik hver lansering at dersom du ikke kjøper når det blir gjort tilgjengelig så må du vente noen mnd. Likedan med nvidia og amd

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Frode789 said:

aka. du lanserer noe som knapt har supply, for å få det til å fremstå som ekstremt populært og kunne si "sold out!" etter at den ene batchen som Norge fikk, ble utsolgt. Old school tricks som Nizzen går fem på ?

Jeg fikk også 3900x dag 1. Folk grein i flere mnd fordi alt var utsolgt. Samme med 9900k også. Ikkje så rart ikkje du vet så mye om dette. Du er enda ny i "gamet" ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...