Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet0187
N o r e n g skrev (23 minutter siden):

Hvis du setter LLC4 og øker VCore til et punkt der du leser lignende VCore under belastning som med LLC8 skal du "i prinsippet" kunne kjøre noe lavere VCore under belastning med LLC4.

VDroop er ikke vanskeligere enn man gjør det til selv, men jeg kan forstå at du ikke ønsker å se 1.40V på idle. Disse prosessorene trekker jo lett 150A, så det blir ganske høy idle om man skal ha noe Vdroop.

Inspirerende og akademisk lesing. Problemet er at mitt Apex ikke er helt ening med lav LLC. Tro meg jeg har prøvd.. Den beste og kaldeste overklokken , er hos meg 5,2ghz core / 4,9 ghz cashe på 1.20volt med LLC8 :) Det er i praksis da. Det har du vel kanskje ikke prøvd ? 

Endret av Slettet0187
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Carillo skrev (12 timer siden):

Inspirerende og akademisk lesing. Problemet er at mitt Apex ikke er helt ening med lav LLC. Tro meg jeg har prøvd.. Den beste og kaldeste overklokken , er hos meg 5,2ghz core / 4,9 ghz cashe på 1.20volt med LLC8 :) Det er i praksis da. Det har du vel kanskje ikke prøvd ? 

Ikke på Z490 eller med et ASUS Maximus-kort nei, og jeg kan ikke påstå det slår ut hardere enn ca 20 mV på et Z390 Aorus Master, og ca 25 mV på et MSI X570 Godlike, det er ikke mye i det store bildet, og det var kun i Prime95 med AVX2 at det faktisk hadde en påvirkning. Cinebench, Blender, og AIDA64 FPU brydde seg ikke

Merk at Buildzoid målte høyest "peak-to-peak voltage" i Prime95 128K FFT med AVX2 aktivert, det er svært få belastninger som ligner på dette, og du vil ikke se i nærheten av like stygge utslag i spill. 128K FFT er akkurat stort nok datasett til at CPU relativt ofte må hente data fra L3, som så fører til at strømtrekket varierer kraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Nizzen said:

Jeg fikk også 3900x dag 1. Folk grein i flere mnd fordi alt var utsolgt. Samme med 9900k også. Ikkje så rart ikkje du vet så mye om dette. Du er enda ny i "gamet" ;)

Så logikken er at når noen entusiaster klarte å få tak i de få som ble lagt ut på salg så er det altså ikke en "paper launch" ? :)

 

Men Ja ..dette følger bare trenden fra de siste årene. Om man vil ha noe fra dag en må man bare bestille asap når det blir tilgjengelig. Gjelder både Intel, Nvidia og AMD.

Men når det kommer til gen 10 fra Intel nå så virker det som det er ekstra få enheter som var tilgjengelig. Har ikke akkurat markert seg på butikkenes "mest solgte" lister.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
13 hours ago, Carillo said:

Inspirerende og akademisk lesing. Problemet er at mitt Apex ikke er helt ening med lav LLC. Tro meg jeg har prøvd.. Den beste og kaldeste overklokken , er hos meg 5,2ghz core / 4,9 ghz cashe på 1.20volt med LLC8 :) Det er i praksis da. Det har du vel kanskje ikke prøvd ? 

Så 10900k og 9900K klokker ca det samme men førstnevnte med laverer volt og temps? Har Intel nådd grensen for max frekvens samme som AMD har?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, scuderia said:

9900K klarte i endel tilfeller å treffe 5.3Ghz med 1.40 volt? Nizzen sin sluttet på 5.3 og Carillo sin på 5.2.. Virker ikke som 200-300 mhz mer?

Riktignok over snittet binnede chipper. Noen gode 10900k kjører 5,4. Muligens mer 

Typo, forbanna swiftkey

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Test av budsjett Z490-kort. 

Msi Z490 A-pro (1900, - ) og Asus Prime Z490P (2160, - ) er 2 gode alternativer og håndterer 10900K på 5.1GHz uten problemer, de greier nok 5.2GHz med bedre airflow. Dette er ikke langt unna toppkortene så trenger man ikke alt ekstra som apex, unify etc har å tilby og er fornøyd med stock eller max 5.2-klokk så er de veldig gode kjøp begge 2.

Gigabyte Z490 UD (1860,-/1600,- form-utgaven) sliter med temp på [email protected], men takler 10600K@5GHz fint. 

Asrock Z490 Phantom gaming (1950,-) og Z490 pro4 (2070,-) er katastrofale og takler ikke 1900K stock@125W engang. Disse greier heller ikke en lett OC på 10600K. Styr unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (50 minutter siden):

Minne testing er nok ikke Der8auer sin sterkeste side : 

 

Mulig, men det er ikke noe mannen i gata gjør mye av heller. Om noen skal handle inn 10900K og ikke har noe særlig kunnskaper såååå... det er noe å tenke på. I tillegg er det ikke sikkert at du FÅR den hastigheten heller. Folk som Nizzen er av de "ekstreme" og dermed faller inn i en annen kategori. Ergo resultater han eventuelt viser til er forbehold ham.

Endret av koford
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (22 minutter siden):

Kjipe brikker med et kjipt hk gir kjipe resultater ?
I mellomtiden kjører vi 24/7 settings nord av 70k med 35ns

NB !! Hovedkortet og minne har han fått til testing og 24 timer på seg, Ikke mye du får gjort på den tiden.
At det er kjipe minne kan godt stemme bra, ettersom det var 00000001, mao: Rimelig nytt.
Og få 5000MHz er ikke noe garanti heller uansett hovedkort, minne etc..  + C18/19 vil ikke nødvendigvis gi noe særlig bedre ytelse med tanke på pris noe som testen også viser.

At der er kjip hovedkort, hva vet du om det? Har du dette hovedkortet?
At du får 35ns er da kjempe bra, forbehold din resultat og ikke nødvendigvis taler alle andre.

Endret av koford
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, koford said:

At der er kjip hovedkort, hva vet du om det? Har du dette hovedkortet?
At du får 35ns er da kjempe bra, forbehold din resultat og ikke nødvendigvis taler alle andre.

Gigabyte har ikke akkurat kjent for å være noe høydare når det kommer til minne oc (dessuten er det et 4 dimm board) ;)
At 5k på ingen måte noen garanti stemmer godt da du ofte må ofre mye for å komme dit, hvertfall med stramme timings

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 minutt siden):

Gigabyte har ikke akkurat kjent for å være noe høydare når det kommer til minne oc (dessuten er det et 4 dimm board) ;)
At 5k på ingen måte noen garanti stemmer godt da du ofte må ofre mye for å komme dit, hvertfall med stramme timings

Dette er da rimelig nytt hovedkort, å vite noe på forhånd blir feil vurdering.
Det kan være meget bra for noen, men suger for deg.. so what?

Lenke til kommentar
21 minutes ago, koford said:

NB !! Hovedkortet og minne har han fått til testing og 24 timer på seg, Ikke mye du får gjort på den tiden.
At det er kjipe minne kan godt stemme bra, ettersom det var 00000001, mao: Rimelig nytt.
Og få 5000MHz er ikke noe garanti heller uansett hovedkort, minne etc..  + C18/19 vil ikke nødvendigvis gi noe særlig bedre ytelse med tanke på pris noe som testen også viser.

At der er kjip hovedkort, hva vet du om det? Har du dette hovedkortet?
At du får 35ns er da kjempe bra, forbehold din resultat og ikke nødvendigvis taler alle andre.

Gigabyte er kjipt hovedkort for mineoverklokk. Det er godt kjent i mange år. Det er biosen og arbeidet med den som er for dårlig. Så akkurat dette kunne man vite før man begynte. Gigbabyte er per dags dato ikkje bra til minneoverklokk før det motsatte er bevist. Da snakker vi ikkje kun å klare å boote opp en viss frekvens slik som "Bulldozoid" gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 minutter siden):

Gigabyte er kjipt hovedkort for mineoverklokk. Det er godt kjent i mange år. Det er biosen og arbeidet med den som er for dårlig. Så akkurat dette kunne man vite før man begynte. Gigbabyte er per dags dato ikkje bra til minneoverklokk før det motsatte er bevist. Da snakker vi ikkje kun å klare å boote opp en viss frekvens slik som "Bulldozoid" gjør.

At det er godt kjent i mange år betyr ikke at disse idag er dårlig?
Å kalle det aktuelle Gigabyte hvovedkortet kjip blir helt feil, men det er kjip for deg og mumriken som er forbeholdt de "ekstreme".
JA det kan jeg forstå, jeg bare retter dere opp slik at andre her inne ikke får en feil bilde av gigabyte.
For andre kan det være et bra kjøp til det aktuelle minne som vil gi gode gaming resultater ++

 

Endret av koford
Lenke til kommentar
1 minute ago, koford said:

At det er godt kjent i mange år betyr ikke at disse idag er dårlig?
Å kalle det aktuelle Gigabyte hvovedkortet kjip blir helt feil, men det er kjip for deg og mumriken som er forbeholdt de "ekstreme".
JA det kan jeg forstå, jeg bare retter dere opp slik at andre her inne ikke får en feil bilde av gigabyte.
For andre kan det være et bra kjøp til det aktuelle minne som vil gi gode gaming resultater ++

 

Jeg skrev for minneoverklokk. Så lite vits å diskutere på det. Ellers er jo gigabyte fine kort med ofte gode vrm og mye features.

Siden BIOS er veldig viktig ting med dagens plattformer for både AMD og Intel, så blir faktisk bios en stor faktor som man ikke kan unngå å se på. Ofte så er det minst like viktig som god vrm. Noen tror jo at så lenge det er mye "VRM" så er hovedkortet automagisk kjempebra har jo vist seg å være feil. Dog på mange dyre gode hovedkort, så har de ofte god vrm i tillegg.

Per i dag så kommer gigabyte langt bak i rekken angående minneoverklokk og gode bioser. Bak: Asus, Msi, Evga, Asrock

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...