Gå til innhold

Kjøpte vare til fullpris, fikk B-vare


bmwm

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en smart sykkeltrener fra XXL sin nettbutikk, da jeg åpnet pakken la jeg med en gang merke til at det var en B-vare. Ting lå bare slengt inni esken. Det var ikke pakka ordentlig. Det var ikke noe plast/metall tråd rundt strømkabelen heller. Det pleier jo alltid å være på kabler. Monteringsbena hadde bruksmerker med masse riper akkurat der man fester den til treneren, selve treneren hadde også bruksmerker. Det er veldig lett å se at den er bruk altså, det er det ingen tvil om. Det har egentlig ikke noe å si, bortsett fra noen riper her og der så tror jeg den funker som den skal. Med mindre det er noen skjulte skader som viser seg over litt tid. Men jeg blir jævla irritert over at XXL har forsøkt å lure meg på en måte. De selger jo en B-vare til fullpris uten å informere om at det er en B-vare. Det var også den siste de hadde. Ser at de har tatt bort sykkeltreneren fra sortimentet. Så jeg får nok ikke ny vare.

Hva er mine rettigheter som forbruker? Kan jeg kreve avslag i pris eller kreve å returnere og få ny selvom den er utgått fra sortimentet? Eller blir det bare å returnere og få penga tilbake? Kan jeg kreve at de kommer og henter den selv eller må jeg sende den i posten? Det er ikke min feil at de har prøvd å lure meg, så er det opp til meg får de faen meg hente den selv. 

Endret av bmwm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta bilder av skadene.

Ta kontakt med dem og si det du har opplevd, og at du helst enten A) Vil ha hevet kjøpet og at de sender noen for å demontére og hente den, eller B) Du får et realt avslag i pris siden dette er en B-vare. Siden du skriver den virker som den skal, så kan jo et avslag være på sin plass? Men siden du ser det er riper etter tydelig bruk, så kan jo det tyde på at den er brukt mye, så da bør det være et realt avslag, si 70%. Hvis man tar med tillitsbruddet også.

Det er jo kinkig sak, siden det er sendt i posten, og du ikke har sett selve produktet i butikken på forhånd, så kan de egentlig bare si at du har påført skadene selv og dermed prøver å lure dem. Det er vanskelig å bevise en slik sak hvis de setter seg på bakbena.

Jeg har ikke noe juss å vise til, men ren sunn fornuft og folkeskikk bør tilsi at de bør gi deg et prisavslag her.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

GRATIS BYTTE OG RETUR
Vi sender ferdig utfylt returetikett på mail på alle dine bestillinger i nettbutikken, så det er enkelt å bytte og returnere om varene ikke passer deg.

Ingen risiko, angrer du kjøpet har du null kostnad!
Du har hele 100 dager på deg til å returnere varene. Varene må være ubrukte, i original forpakning og ved retur i varehus må du også fremvise original kvittering.

 

Så du skal ha mulighet til å sende varen i retur gratis, eller ta med varen til nærmeste varehus

Men, om du vil beholve varen så kan du jo alltids spørre om rabatt først

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Så du skal ha mulighet til å sende varen i retur gratis, eller ta med varen til nærmeste varehus

Men, om du vil beholve varen så kan du jo alltids spørre om rabatt først

Jeg har allerede satt av tid, stått i kø, for å hente den fra posten. Bært den hjem. Pakka den ut osv. De har jo prøvd å lure meg når de har  solgt en B-vare og satsa på at jeg ikke legger merke til det. Derfor synes jeg det blir feil at jeg skal bruke tiden min på å pakke den ned igjen, skrive ut returseddel, teipe på pakken, bære den ned til posten eller varehus, stå i kø osv. Jeg angrer jo ikke på kjøpet fordi jeg har ombestemt meg eller no. Jeg har blitt lurt, enkelt og greit.

 

Det er jo egentlig svindel. Hva om jeg bruker den i noen uker, så legger jeg den ut på finn og skriver den er helt ny og aldri vært brukt. Svindler jeg ikke kjøperen da? Hvorfor skal det være annerledes når en butikk gjør det?

Endret av bmwm
Lenke til kommentar
Sitat

Kan jeg kreve at de kommer og henter den selv eller må jeg sende den i posten? Det er ikke min feil at de har prøvd å lure meg, så er det opp til meg får de faen meg hente den selv. 

Med den holdingen der tror jeg du bør se langt etter åpenkjøp eller prisavslag. Men er jo synd å bli lurt, god mulig selgerne har gjort dårlig jobb å informere, men tror saken er dårlig i forbrukerrådet om du ber selgeren reise å hente varen.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, LMH1 said:

Med den holdingen der tror jeg du bør se langt etter åpenkjøp eller prisavslag. Men er jo synd å bli lurt, god mulig selgerne har gjort dårlig jobb å informere, men tror saken er dårlig i forbrukerrådet om du ber selgeren reise å hente varen.

Jupp, kjøper skal ikke ha vesentlige ulemper med reklamasjonen, og å sende noe i retur er ikke regnet som vesentlig ulempe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

58 minutes ago, Axefjord said:

Jupp, kjøper skal ikke ha vesentlige ulemper med reklamasjonen, og å sende noe i retur er ikke regnet som vesentlig ulempe. 

Jeg glemte selvsagt å svare på spørsmålet til TS.

TS kan reklamere. Da kan butikken erstatte produktet med et nytt. TS kan også godta prisavslag om ønskelig. 

Ved reklamasjon kan ikke TS kreve erstatning utover de faktiske kostnader hen har hatt (bom, bensin etc, ikke timer eller ulempe). TS kan ikke kreve at butikken henter varen, siden å kjøre til butikken ikke er en vesentlig ulempe. Om pakken er tung/stor og TS ikke har bil, så kan det hende TS har krav på henting på døren (butikk eller indirekte via transportfirma).

TS var klar over at varen var B-vare før montering, og derfor vil evt ekstraarbeid med demontering og remontering ikke være erstatningspliktig på noen måte. 

(Skrev litt kjapt nå, men tror dette skulle stemme)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har gått en uke siden jeg sendte xxl mail, de har ikke svart meg. I dag satte jeg opp treneren, den funker ikke. Det blir en reklamasjonsssak. De har ikke flere på lager, hmen det er en tilsvarende vare som er litt dyrere. Hvis de ikke gidder å bestille en ny, kan jeg kreve at de oppgradere meg til den litt dyrere eller må jeg betale mellomlegget? Prøver ikke å være utnytte situasjonen, men jeg har faktisk ikke råd til den som er litt dyrere, og jeg finner heller ingen andre butikker som selger den jeg har kjøpt. 

 

Edit: ser at de ikke selger den litt dyrere lenger. Så det blir bare å reklamere og håpe at de godtar reklamasjonen

Endret av bmwm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (15 minutter siden):

Faktisk, hvis selger ikke er i stand til å levere et nytt tilsvarende (eller bedre) produkt, har TS krav på å kjøpe tilsvarende produkt et annet sted og få dekket hele kjøpesummen av XXL. 

Er du sikker på det? Jeg vil ikke ha penger tilbake, jeg vil ha ny vare. Men de har jo ikke flere på lager, og tilsvarende vare fra et annen sted blir for dyrt for meg. Hvilken lov sier jeg kan jeg kreve at de dekker kjøpesummen hvis jeg må kjøpe tilsvarende et annet sted ?

Lenke til kommentar
bmwm skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på det? Jeg vil ikke ha penger tilbake, jeg vil ha ny vare. Men de har jo ikke flere på lager, og tilsvarende vare fra et annen sted blir for dyrt for meg. Hvilken lov sier jeg kan jeg kreve at de dekker kjøpesummen hvis jeg må kjøpe tilsvarende et annet sted ?

Jeg er gående med mobilen nå, så du får ikke lenker fra meg, men det er Forbrukerkjøpsloven som sier dette, sjekk paragraf 53 eller Google dekningskjøp. 

Det er krav til at det ikke er urimelig for selger, men utover det er jeg sikker ja. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (17 minutter siden):

Jeg er gående med mobilen nå, så du får ikke lenker fra meg, men det er Forbrukerkjøpsloven som sier dette, sjekk paragraf 53 eller Google dekningskjøp. 

Det er krav til at det ikke er urimelig for selger, men utover det er jeg sikker ja. 

Stemmer det du sier. Googlet det og fikk opp dette hos en advokatside. Dersom selger ikke klarer å oppfylle sin plikt til å levere, kan kjøper kjøpe tilsvarende ting hos en annen leverandør. Kjøperen vil her ha krav på å få dekket sitt «mellomlegg» dersom den nye leveransen er mer kostbar enn den opprinnelige.

Varen jeg kjøpte kosta 5000. Billigste tilsvarende hos annen leverandør koster 7299. Så 2299kr i prisforskjell, men nesten 50% 

 

Lenke til kommentar

Kjøpte en sykkelcomputer. I esken lå det ingen sykkelcomputer i det hele tatt, kun ene sensoren, feste og en brukt strips (det skal egentlig være to). Her har sikkert noen kjøp sykkelcomputeren, og levert den tilbake til xxl, så har xxl solgt den videre til meg til fullpris. Vet ikke om han har glemt å legge computeren tilbake i esken, om han har gjort det med vilje, eller om den er rota bort på lageret, eller stjelt på lageret.. Men det er ihvertfall bevis nok på at xxl selger brukte varer til fullpris uten å informere kunder. Er det lov? Jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe noe der igjen.

image.jpg

Endret av bmwm
Lenke til kommentar
bmwm skrev (På 29.4.2020 den 19.43):

Men det er ihvertfall bevis nok på at xxl selger brukte varer til fullpris uten å informere kunder. Er det lov? Jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe noe der igjen.

Herre min hatt for en ufyselig type du er.

Butikker gjør feil, sånn er det bare. De tjener ingenting på å "lure deg".
Sånt kan skje alle butikker.

Jeg returnerte selv en brukt 3D Scanner til komplett som de la ut som ny vare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Merko. said:

Herre min hatt for en ufyselig type du er.

Butikker gjør feil, sånn er det bare. De tjener ingenting på å "lure deg".
Sånt kan skje alle butikker.

Jeg returnerte selv en brukt 3D Scanner til komplett som de la ut som ny vare.

Det er jo ikke en hendelig uhell, det er mangel på rutiner. 

Butikkene kaster jo ikke varer i retur, de sjekker tilstanden, for så å enten selge som nytt eller som b-vare. 

 

At tydelig brukte eller manglende gjenstander blir solgt som ny, er stort sett griskhet eller latskap som går på bekostning av kunde. 

 

(det sagt, prisreduksjonen på b-varer skal vel bekostes av første kunden, men det er det vel ingen butikker som håndhever?) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (27 minutter siden):

Det er jo ikke en hendelig uhell, det er mangel på rutiner. 

Det kan være utrolig mange grunner til at en brukt returnert vare blir lagt ut som "ny". 
Enten at det er feil fra de som mottar / sjekker varen, eller selger som legger produktet ut i butikken igjen. 

Om det er mangel på rutine eller ei, spiller ingen rolle, det er likefult en feil fra butikken sin side, og ja, mennesker gjør feil, deal with it.

Axefjord skrev (27 minutter siden):

Butikkene kaster jo ikke varer i retur, de sjekker tilstanden, for så å enten selge som nytt eller som b-vare. 

Tja, alt av hygieneprodukter blir kastet. :)

Axefjord skrev (27 minutter siden):

At tydelig brukte eller manglende gjenstander blir solgt som ny, er stort sett griskhet eller latskap

Nei.

Axefjord skrev (27 minutter siden):

Det sagt, prisreduksjonen på b-varer skal vel bekostes av første kunden, men det er det vel ingen butikker som håndhever?) 

Sånn erfaringsmessig så blir B-vare nedsatt i pris, men det er dermed ingen automatikk i det. Om det er pakket inn mer eller mindre 100% strøkent, så er det ingen grunn til at butikken skal sette ned varen i pris. Skal dog merkes som B-vare.

Lenke til kommentar

Dette er helt vanlig. Dette skjer alle butikker og har hendt meg mange ganger. Når en butikk er enkel å ha med å gjøre når det gjelder tilbakeleveringer så er dette noe som følger med.

Når du kjøper en vare i fysisk butikk så har du i utgangspunktet ingen rett til å levere varen tilbake med utgangspunkt i at "varen ikke svarte til forventningene" - men alle butikker gjør det allikevel for å holde kundene fornøyde. En dårlig omtale er verdt 50 gode.

Når de da får disse varene tilbake så åpner de somregel pakken og hvis denne ser pen og uskadet ut så selger de den som ny igjen. Personlig ser jeg ikke problemet. Det som skjer av og til er at kjøperen sier de har lagt alt tilbake i forpakningen og alt er fint og selger glemmer av og til å sjekke. Hvis det er en skade på produktet som ts beskriver så kan jeg nesten garantere at butikken ikke vil gjøre seg vanskelig så her ser jeg ikke poenget med å hisse seg opp og begynne å dra frem rettigheter og krav (jeg sier ikke at ta gjør det, men just saying). 

TS vil helt sikkert få en beklagelse og en ny eske uten diskusjon. Å hisse seg opp og mene at butikken driver med "svindel" har lite for seg. Neste gang du leverer et produkt tilbake rett og slett på grunn av at du selv ikke undersøkte objektet godt nok og er selv ansvarlig for bomkjøpet, så husk at dette koster butikken penger. De taper penger for å være grei med deg. Hvis vi alle skal krige mot butikker fordi noen andre har tatt på et produkt før oss så vil butikkene også slutte å være greie og bare henvise til lov når du prøver å levere noe tilbake.

 

Dette er ekte sikkert en non-issue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...