Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

1 hour ago, uname -l said:

Men da er vi på mopedbiler og den slags. Europa er på vei opp pga. nye regler. Kina på vei ned etter kutt i incentiver. Tesla-salget er større i Europa enn Kina for eksempel.

Marknadsleiaren i Kina no er Tesla Model 3, som ikkje er ein mopedbil.  Etter at Kina kutta alle støtteordningar for elbilar med mindre enn 250 km rekkjevidde, er det ikkje mange "mopedbilar" som når opp.  I 2019 vart det seld meir enn dobbelt so mange elbilar i Kina som i heile Europa til saman.

 

Kan du ha oppdaga det eg har skrive ei stund om at lokal produksjon er bra for salet, eller kjem du til å bortforklare dette i neste innlegg?  Tesla-salet i Kina har auka kraftig når dei fekk ein eigen fabrikk i landet og no utvidar Tesla fabrikken.  Tesla byggjer òg ein fabrikk i Tyskland, som bør stabilisere salet i Europa frå 2021.  Lang ventetid på bilar er sjølvsagt hemmande for salet i EU.

 

Når Tesla prioriterer marknadar der støtteordningar er i ferd med å utgå, er det visst "juks".  Når andre bilprodusentar held att leveransar til over nyttår pga nye reglar, og difor hadde unormalt høgt sal i EU i januar og februar, kan ein glatt oversjå det.  Dobbeltmoralen lenge leve.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, failern said:

Ugh, dette blir så flåsete. Med en slik logikk kan man si at Tesla har tatt livet av/skadet tusenvis av barn i kobolt-gruvene i Kongo.

Sidan Kongo eksporterer null kobolt til USA, er det veldig liten fare for det.  97% av kobolt-eksporten frå Kongo går til Kina, der han hamnar i mobiltelefonar og anna.  Nummer to er Sør-Korea.

 

Påstår du at VW ikkje var klår over skadeverknadane frå utsleppa, eller at dei ikkje visste at dei juksa?

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (28 minutter siden):

Sidan Kongo eksporterer null kobolt til USA er null, er det veldig liten fare for det.  97% av kobolt-eksporten frå Kongo går til Kina, der han hamnar i mobiltelefonar og anna.  Nummer to er Sør-Korea.

 

Påstår du at VW ikkje var klår over skadeverknadane frå utsleppa, eller at dei ikkje visste at dei juksa?

Dette må være en vits? Kongo står for mesteparten av kobolt-utvinningen og på magisk vis er Tesla skånet fra å bruke kobolt fra Kongo? Du bør sette deg litt inn i hvordan ting virker i verden. 

Dette fant jeg etter 1 minutt på Google. Selvfølgelig så kommer mye av kobolten i Tesla-batterier fra Kongo da distribusjonsnettverket er uoversiktlig og det er "umulig" å være helt trygg på at skikkelige kanaler blir brukt. I tillegg kan du være ganske trygg på at PR-avdelingen i Tesla stolt hadde fortalt hele verden om at deres biler ikke hadde kobolt fra Kongo om de kunne vært trygge på det.

https://electrek.co/2020/01/15/tesla-secure-cobalt-glencore-batteries/

 

Jeg aner ikke hva VW var klar over eller ikke. Jukset gjorde de med vilje iallefall, men det blir søkt og tilskrive dette persondød. Det blir som om jeg forårsaket død ved å la bilen min gå på tomgang mens jeg var på butikken. (nedskalert selvfølgelig). Det blir på et så teoretisk nivå at det egentlig er helt uinteressant (det samme gjelder forøvrig at Tesla har drept kongolesiske barn).

Og når du først skal skrike så mye over forferdelige VW så ville jeg heller sett på oljegigantene som allerede på 70-tallet kjente til global oppvarmingsproblematikken, men gjemte dokumentene og fortsatte å produsere olje.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, failern said:

Dette må være en vits? Kongo står for mesteparten av kobolt-utvinningen og på magisk vis er Tesla skånet fra å bruke kobolt fra Kongo? Du bør sette deg litt inn i hvordan ting virker i verden. 

Det kan hende at det er du sjølv som bør setje deg inn i dette.  Ein stor del av verdas kobolt vert raffinert i Kristiansand.  Er der dermed sikkert at Noreg er stor-importør av kobolt-malm frå Kongo?  Tesla har avtaler med kobolt-leverandørar i Ny-Kaledonia, Canada, Fillippinene og USA og treng ikkje kobolt frå Kongo.  I verdssamanheng er Tesla ein liten konsument av kobolt.  Hugs at det er veldig lite kobolt i battericellene til Tesla samanlikna med andre produsentar.

3 minutes ago, failern said:

Dette fant jeg etter 1 minutt på Google. Selvfølgelig så kommer mye av kobolten i Tesla-batterier fra Kongo da distribusjonsnettverket er uoversiktlig og det er "umulig" å være helt trygg på at skikkelige kanaler blir brukt. I tillegg kan du være ganske trygg på at PR-avdelingen i Tesla stolt hadde fortalt hele verden om at deres biler ikke hadde kobolt fra Kongo om de kunne vært trygge på det.

https://electrek.co/2020/01/15/tesla-secure-cobalt-glencore-batteries/

Tesla ynskjer å kjøpe kobolt frå Glencore til fabrikken i Kina.  Det er forresten Glencore som raffinerer nikkel og kobolt i Kristiansand.  Dette motseier ikkje noko av det eg har skrive, sidan Tesla til no ikkje har hatt batteriproduksjon i Kina.

 

Glencore eig 75% av ei gruve i Kongo (joint venture med eit statleg kongolesisk gruveselskap) og har gruver i mange andre land.  Korvidt kobolten Tesla kjøper vil komme frå Kongo eller andre land veit vi ikkje, men Glencore driv gruva si i Kongo og gruver i andre land i tråd med reguleringane som gjeld i landa dei opererer i og internasjonale krav.  Problemet i Kongo er alle piratgruvene med borne- og slavearbeidarar som finansierer væpna militsar i landet.  Når Tesla kjøper kobolt frå Glencore, får dei ikkje kobolt frå nokon av desse pirat-gruvene. 

3 minutes ago, failern said:

Jeg aner ikke hva VW var klar over eller ikke. Jukset gjorde de med vilje iallefall, men det blir søkt og tilskrive dette persondød. Det blir som om jeg forårsaket død ved å la bilen min gå på tomgang mens jeg var på butikken. (nedskalert selvfølgelig). Det blir på et så teoretisk nivå at det egentlig er helt uinteressant (det samme gjelder forøvrig at Tesla har drept kongolesiske barn).

Vel, du har sjølv funne dokumentasjon på at Tesla kjøper kobolt frå ein seriøs leverandør som m.a. raffinerer kobolt i Noreg.  Nei, det er ikkje søkt å hevde at VW var klår over at utsleppsjukset ville føre til tusenvis av tidlege døsdfall.  Det er forbode å la bilen stå på tomgang medan du er på butikken.

3 minutes ago, failern said:

Og når du først skal skrike så mye over forferdelige VW så ville jeg heller sett på oljegigantene som allerede på 70-tallet kjente til global oppvarmingsproblematikken, men gjemte dokumentene og fortsatte å produsere olje.

Gjerne det.  Tenkjer VW og Toyota er klår over den same problematikken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (21 minutter siden):

Når Tesla kjøper kobolt frå Glencore, får dei ikkje kobolt frå nokon av desse pirat-gruvene. 

 

Dette kan du ikke bevise. Resten av det du skriver handler om noe helt annet så jeg ser ikke helt relevansen. Poenget mitt står seg, ingen kan garantere for at Tesla (på utrolig vis) ikke har kongolesisk barne-utvinnet kobolt. Når Kongo står for 60-80 % av verdensproduksjonen så sier det seg selv at sourcing utelukkende fra andre land er mer eller mindre umulig.

Sturle S skrev (21 minutter siden):

Nei, det er ikkje søkt å hevde at VW var klår over at utsleppsjukset ville føre til tusenvis av tidlege døsdfall.  Det er forbode å la bilen stå på tomgang medan du er på butikken.

Ok, kom med kilder som beviser at tusenvis har dødd nettopp på grunn av VWs merutslipp. Nettopp, dette finner du ikke (så nå kommer vel ikke noe svar tenker jeg...). Påstander som ikke kan bevises ettertrykkelig og som har som utelukkende mål å svartmale en aktør når alle andre er like dårlige er helt ubrukelige. Derav min sammenligning med Teslas kobolt-bruk.

 

Edit: og som vanlig når man går dine påstander nærmere i ettersyn...

World total 110,000

 Nikkelverk: 3 473 tonn kobolt

Begge i 2017
Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
20 hours ago, hekomo said:

Salget i Norge forteller vel mer at utleveringer ikke kom i gang før helt på slutten av første kvartal fordi de må produsere bilene og sende dem i skip over havet først. Og da de først kom så var viruskrisen et faktum.

Men så er det sikkert også flere og flere som venter på Model Y, som nok er en bil som er enda bedre tilpasset norske bruksmønstre. Siden de lanserte den før tiden i USA er det nok håp om at det samme kan skje her.

Salget i norge hittil i år forteller at tesla sakka akterut i forhold til resten av EL-bilane. Forventningane av svært mange her i tesla-trådane tilsa eit mykje større salg og etter kvart som januar og februar tørka opp skulle det ta av i mars. Fasiten for første kvartal og EL-bil salget i norge blir at tesla gjekk meir tilbake enn forventa og at andre EL-biler solgte betre enn forventa.

Tesla's produksjon blei og større enn salget i første kvartal. Forhåpentligvis vil di treffe betre med kor bilane skal selgast i inneværande kvartal, skjønt dette kvartalet kan fort lage problem for produksjonen viss corona-viruset blander seg vesentlig inn.

Elles skulle eg ynskje Tesla sto for betre kvalitet og mindre autonome vissvass-lovnader som stort sett bare gir problemer.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, failern said:

Dette kan du ikke bevise.

Eg kan ikkje prove det, men eg tykkjer den byrda ligg på di side når Glencore til og med driv sine operasjonar i Kongo i ein joint venture med eit statleg gruveselskap.  Skulle det statlege gruveselskapet finansiere væpna millitsar som slost mot staten ved å kjøpe konfliktmineral frå dei?  Det er i alle fall svært usannsynleg.  Å la vere å bruke ansvarleg utvunne kobolt fordi nokre få driv ulovleg er heller ikkje spesielt fornuftig.  Ein reknar med at omlag 20% av kobolten frå Kongo kjem frå pirat-gruver.

37 minutes ago, failern said:

Resten av det du skriver handler om noe helt annet så jeg ser ikke helt relevansen. Poenget mitt står seg, ingen kan garantere for at Tesla (på utrolig vis) ikke har kongolesisk barne-utvinnet kobolt. Når Kongo står for 60-80 % av verdensproduksjonen så sier det seg selv at sourcing utelukkende fra andre land er mer eller mindre umulig.

LOL, nei.  Hugs at Tesla brukar veldig lite av verdas kobolt, sidan dei har veldig lite kobolt i sine batteri.

37 minutes ago, failern said:

Ok, kom med kilder som beviser at tusenvis har dødd nettopp på grunn av VWs merutslipp. Nettopp, dette finner du ikke (så nå kommer vel ikke noe svar tenker jeg...). Påstander som ikke kan bevises ettertrykkelig og som har som utelukkende mål å svartmale en aktør når alle andre er like dårlige er helt ubrukelige. Derav min sammenligning med Teslas kobolt-bruk.

5000 meneskeliv i året:

https://www.euractiv.com/section/transport/news/scientists-link-dieselgate-to-5000-premature-deaths-per-year-in-europe/

Diesel, som den europeiske bilindustrien har reklamert for lenge som "miljøvennleg", er svært skadeleg:

https://phys.org/news/2019-02-pollution-deaths-linked-diesel.html

37 minutes ago, failern said:

Edit: og som vanlig når man går dine påstander nærmere i ettersyn...

World total 110,000

 Nikkelverk: 3 473 tonn kobolt

Begge i 2017

3,5% av verdsproduksjonen er slett ikkje gale.  12% av kobolten Glencore produserte i 2017 kom frå nikkelraffineriet i Kristiansand.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tesla har ingen attraktive modeller. 3 er for dårlig sammenlignet med f.eks 3-serie, S er utdatert og X for upraktisk og dyr. Felles for alle er at de mangler mye av utstyret og teknologien som tyske biler gjerne har. Denne artikkelen er basert på antakelser og ikke særlig reell. Har selv en Tesla, men kun fordi det ikke fantes alternativer i 2016.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (38 minutter siden):

LOL, nei.

LOL, jo.

Sturle S skrev (38 minutter siden):

5000 meneskeliv i året:

Takk for linken, dette var spennende. Dog, jeg kjøper på ingen måte det som skrives der. Om error bars er pluss/minus 5000 så er jeg med.

 

 

Lenke til kommentar

Tror ikke Opphus får rett der nei. På sikt er batteribilene helt overlegne fossilbilene.

De er billigere å produsere, de bruker bare en tredjedel så mye energi,

og vedlikeholdet er langt enklere og billigere.

Er overrasket over at ingen andre bilprodusenter har kommet opp med noe som overgår Tesla hittil, men det må vel skje snart.

Hybridbiler tror jeg for min del kommer til å forsvinne etter hvert. De er mye mer komplekse, og man mister fordelen med billig vedlikehold.

Jeg har ikke egen bil, men har leid Tesla et par ganger, og etter min mening går den utenpå alt jeg ellers har leid. Veldig morsom å kjøre!

At kvaliteten på Tesla skulle være dårlig tror jeg mest er ryktespredning fra konkurrenter.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, failern said:

LOL, jo.

Nei.  Tesla brukar nokre få prosent av den totale kobolt-produksjonen i verda og det finst meir enn nok produsentar til at dei slepp å frakte kobolt rundt halve kloden.  Canada er storprodusent.  Kongo er nesten so langt frå California som det er mogeleg å komme.  Kvifor skulle ikkje Tesla kjøpe kobolten dei treng der frå Canada og land ved Stillehavet som Ny-Kaledonia, Papua Ny Guinea, Australia og Filippinene?  Cuba er ein annan storprodusent av kobolt, men dei utgår i USA.

 

Tesla brukar hovudsakleg nikkel i sine katodar.  I snitt brukar Tesla 4,5 kg kobolt pr bil, og det vert ikkje meir enn 2250 tonn i året med ein produksjon på 500.000 bilar.  Andre batteriprodusentar brukar mykje meir kobolt i sine katodar.  Sjølv om dei har mindre produksjon enn Tesla kan dei bruke mykje meir kobolt.  Det tilsvarer ca 2/3 av årsproduksjonen i Kristiansand, som du ikkje var samd i at var stor.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du må stille deg selv spørsmålet: hvorfor har ikke Musk gått høyt ut og sagt at de ikke bruker kobolt fra barnegruver i Kongo? Dette hadde vært tipp topp PR og veldig bra for Tesla. Men som Musk smertelig vet (og du burde skjønne) så kommer nok mye av kobolten derifra.

Sturle S skrev (17 minutter siden):

Nei.  Tesla brukar nokre få prosent av den totale kobolt-produksjonen i verda og det finst meir enn nok produsentar til at dei slepp å frakte kobolt rundt halve kloden.  Canada er storprodusent.  Kongo er nesten so langt frå California som det er mogeleg å komme.  Kvifor skulle ikkje Tesla kjøpe kobolten dei treng der frå Canada og land ved Stillehavet som Ny-Kaledonia, Papua Ny Guinea, Australia og Filippinene?  Cuba er ein annan storprodusent av kobolt, men dei utgår i USA.

I Teslas tidligere biler ble cellene produsert i Japan og de brukte mye kobolt. At all denne kobolten skulle på magisk vis komme fra andre kilder enn verdens største produsent blir eventyr.

Sturle S skrev (23 minutter siden):

I snitt brukar Tesla 4,5 kg kobolt pr bil,

Lureri. Dette gjelder bare for model 3.

Lenke til kommentar
1 minute ago, failern said:

Du må stille deg selv spørsmålet: hvorfor har ikke Musk gått høyt ut og sagt at de ikke bruker kobolt fra barnegruver i Kongo? Dette hadde vært tipp topp PR og veldig bra for Tesla. Men som Musk smertelig vet (og du burde skjønne) så kommer nok mye av kobolten derifra.

No er det berre trolling att frå deg.  Du har ikkje so mykje som ein partikkel av indikasjon på at Tesla går ekstremt til verks for å frakte kobolt lengst mogeleg og skaffe den mest langreiste kobolten det er mogleg å få tak i, når dei produserer meir enn nok i nabolandet.  Langt mindre dokumentasjon.  Tvert imot.

 

Fram til no har Panasonic produsert battericellene for Tesla.  Her er deira standpunkt om konfliktmineral.  Som du ser har dei strenge etiske reglar for alle leverandørar, ikkje berre "nei til Kongo".

https://www.panasonic.com/global/corporate/sustainability/supply_chain/minerals.html

1 minute ago, failern said:

I Teslas tidligere biler ble cellene produsert i Japan og de brukte mye kobolt. At all denne kobolten skulle på magisk vis komme fra andre kilder enn verdens største produsent blir eventyr.

Roadster?  Den vart berre produsert i 2500 eksemplar, so det var uansett snakk om mindre kobolt enn no.  Etter Roadster skifta Tesla til NCA-kjemi, som brukar lite kobolt i utgangspunktet, og har redusert kobolt-konsentrasjonen gradvis.  Samstundes har bilproduksjonen auka, so Tesla har nok aldri brukt meir kobolt enn no.

 

Panasonic fekk kritikk fordi dei hadde kjøpt kobolt frå Sherritt International Corp, som har gruver i Canada og på Cuba, og USA har sanksjonar mot Cuba.  Panasonic måtte difor droppe Sherritt som leverandør i 2018.  Elles kjøper Panasonic kobolt frå Sumimoto.  Sumimoto hentar malmen sin frå Filippinene.

1 minute ago, failern said:

Lureri. Dette gjelder bare for model 3.

Nei, dei har endra kjemien for Model S og Model X òg.  Det er ein av grunnane til at batteria får stadig høgare kapasitet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, failern said:
5 hours ago, Sturle S said:

5000 meneskeliv i året:

Takk for linken, dette var spennende. Dog, jeg kjøper på ingen måte det som skrives der. Om error bars er pluss/minus 5000 så er jeg med.

Du baserer deg vel på kva du trur uansett kva vitskapen seier, men her er ein fagfellevurdert vitskapleg artikkel som estimerer tapet av funksjonsjusterte leveår som fylgje av dieseljukset til 45000 år for Europa og USA til saman og helsekostnadane til 39 milliardar USD.  Det er gitt at alle bilane vert fiksa innan 2016 og fylgjer utsleppskrava etter det.  Viss ikkje er tapet 119000 funksjonsjusterte leveår og 102 milliardar USD i helsekostnadar: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749116300537

 

Dersom brottsverket ikkje hadde vorte avslørt, hadde tapet vorte mykje større.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 timer siden):

Samme situasjon som med Apple uten at det i seg selv betyr at de telefonene er/var best forutenom helt i starten. Det tok litt tid, men nå vinner en åpen standard istedenfor gjennom Android. Samme vil skje her med bilene. 

Konkurransen mot fossilbiler har måttet bli subsidiert, og det må det fremdeles bli for at man får nogenlunde like mye for pengene. 

Apple er en god sammenligning, men det tok mange år før Android-telefoner tok igjen iPhone. Og Apple er vel de som tjener aller mest på telefonene sine og relaterte tjenester i dag, selv om de ikke lenger selger flest telefoner.

Tesla vil på en lignende måte ikke bare tjene penger på bilsalg, men på ulike tjenester som for eksempel energiløsninger og ikke minst programvare (ren profitt rett i lomma).

Det som er ganske interessant er jo at Tesla kan ende opp som både "Android og iOS" på en gang, på den måten at de både produserer egne biler, og leverer batteri og "skateboard" til andre produsenter for deres elektriske biler. Det er allerede rykter om at de har vært i samtaler med andre bilprodusenter om dette.

Fossilbiler har blitt subsidiert i alle år, så det skulle bare mangle at man ikke hjelper grønne biler litt på vei. Fossilprodusentene kan jo også ta nytte av grønn bil-subsidiene hvis de bare gidder å satse.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 timer siden):

Jeg sammenligner med andre merker. Det å sammenligne Tesla mot Tesla er en dårlig målestokk. TMY blir levert nå idag med feil som på ingen måte hører hjemme i en nybil. Det ser man jo.

Bedre fra målestokk "dårlig" er ikke nødvendigvis bra. 

Alle bilprodusenter leverer ut enkelte biler med feil. Dette er ikke noe som er spesielt for Tesla. Det som derimot er spesielt for Tesla er hvor ufattelig fornøyde kundene er, og hvor ihuga fans de blir.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 timer siden):

https://www.tv2.no/a/11350579/

Ganske utrolig tesla selger bra? ville vurdert den som leiebil hvis dette er normalt, spessielt rart er informasjonsjefen til tesla sier disse følger tesla standarden.

Det er jo ikke så utrolig at Tesla selger bra når de har såpass bra biler og såpass fornøyde kunder. At det finnes enkelttilfeller der "alt" går galt er jo ikke noe som kun skjer med Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 timer siden):

Han virker "happy" i forhold til hva da? TM3? 

Som TV2 hjelper deg viser, så ligger Tesla på topp i klager, og er hele 3 ganger større der enn hos andre elbiler. 

Jeg skulle gjerne visst om denne listen er oppdatert, og hvordan det ser ut hvis man kun tar med f.eks. siste ni måneder eller så. Dvs. etter den første ekstreme utleveringen da Model 3 først kom til Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (13 timer siden):

Ett av rådene i den absurd lange sjekklisten før man henter ut en Tesla er å ta med lommelykt siden de har bilen oppbevart i lokale som er dårlig opplyst slik at feil de vet om ikke oppdages av kunden. Et annet triks er å rushe ting mest mulig slik at kunden ikke får tid til å gå over bilen.

Når jeg kjøpte ny bil sist så ville jeg bare ta den med ut av lokalet der og da. Men det fikk jeg ikke lov til siden forhandleren ønsket å gå over bilen nøye. Dagen etter ble den høytidelig overlevert etter at det minste fingeravtrykk var tørket vekk. Det var ikke en gang en premiumbil.

Kulturforskjeller.

Dette har vi jo diskutert før. Jeg viste deg for eksempel at Audi-kunder også opererer med sjekklister, og viste også til generiske sjekklister til bruk hos alle merker. Da ble det stille fra den kanten gitt.

Lommelykt har jeg aldri sett noen bruke ved utlevering. Det er klart noen er spesielt pirkete, men det er, igjen, ikke noe spesielt ved Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...