Gå til innhold

Nytt gaming display


Ne_On

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål ang ny skjerm til pcen. denne skal brukes til gaming. og jeg er ute etter en high end skjerm med 2560x1440 som har g-sync da jeg bruker nvidia grafikkort. Mine øyne klarer ikke og se forskjell på *2k* og 4k.
så er ikke noe poeng for meg og ha en 4k skjerm for og ofre fps for noe jeg ikke klarer og se.
jeg har tittet på

ASUS 27" LED ROG Swift PG279QE og ViewSonic Elite XG270QG.
vet at ofte så er det litt øyet som ser når det gjelder skjerm.
ser forskjellen på de 2 er jo selvfølgelig pris, MS, og IPS mot nano IPS og merket i seg selv.
Er det noen som har erfaringer med disse? og er nano IPS en merkbar forbedring fra IPS?
Det er jo en del penger for en slik skjerm så vil absolutt ha det beste jeg kan få når jeg like godt skal ut med såpass mye.

Endret av Ne_On
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ne_On skrev (32 minutter siden):

Har et spørsmål ang ny skjerm til pcen. denne skal brukes til gaming. og jeg er ute etter en high end skjerm med 2560x1440 som har g-sync da jeg bruker nvidia grafikkort. Mine øyne klarer ikke og se forskjell på *2k* og 4k.
så er ikke noe poeng for meg og ha en 4k skjerm for og ofre fps for noe jeg ikke klarer og se.
jeg har tittet på

ASUS 27" LED ROG Swift PG279QE og ViewSonic Elite XG270QG.
vet at ofte så er det litt øyet som ser når det gjelder skjerm.
ser forskjellen på de 2 er jo selvfølgelig pris, MS, og IPS mot nano IPS og merket i seg selv.
Er det noen som har erfaringer med disse? og er nano IPS en merkbar forbedring fra IPS?
Det er jo en del penger for en slik skjerm så vil absolutt ha det beste jeg kan få når jeg like godt skal ut med såpass mye.

Viewsonic har dårlig kvalitet på panelene sine generelt. er ikke bare merke.

Største forskjellen på slike billig modeller og de dyrere merkene som asus er ofte bakgrunnsbelysning, og kvaliteten der. 

Av de to skjermene ville jeg helt klart gått for PG279Q.
 

Men når du først skal legge Så mye penger i en skjerm, ville jeg anbefalt 21:9 (ultrawide). 16:9 er gammeldags, og ville aldri kjøpt en 16:9 skjerm i 2020 om jeg skal si min mening. 

Ville rådet deg å legge litt ekstra og gå for denne skjermen her: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/40859/asus-rog-swift-pg349q-34-buet-gaming-skjerm-sort som er en 1440p ultrawide IPS med 120hz. 

Eller gått for denne litt rimeligere, men tilsvarende modellen fra Acer: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACPREDX34P/predator-x34p-34-buet-gamingskjerm

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (10 minutter siden):

Viewsonic har dårlig kvalitet på panelene sine generelt. er ikke bare merke.

Største forskjellen på slike billig modeller og de dyrere merkene som asus er ofte bakgrunnsbelysning, og kvaliteten der. 

Av de to skjermene ville jeg helt klart gått for PG279Q.
 

Men når du først skal legge Så mye penger i en skjerm, ville jeg anbefalt 21:9 (ultrawide). 16:9 er gammeldags, og ville aldri kjøpt en 16:9 skjerm i 2020 om jeg skal si min mening. 

Ville rådet deg å legge litt ekstra og gå for denne skjermen her: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/40859/asus-rog-swift-pg349q-34-buet-gaming-skjerm-sort som er en 1440p ultrawide IPS med 120hz. 

Eller gått for denne litt rimeligere, men tilsvarende modellen fra Acer: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACPREDX34P/predator-x34p-34-buet-gamingskjerm

Og jeg ville aldri i verden gått for ultrawide. Skjermbildet er alt for bredt og opplever at jeg må flytte blikket for å få med alt. Samtidig, så fylles ikke skjermbilde ut vertikalt. Men, smaken er som baken. Er uansett bare å prøve og se om man liker det.

Lenke til kommentar

Takker for tips, men jeg er vel også litt *gammeldags* der da, samt at jeg skal bruke 2 skjermer? liker store skjermer, det er ikke det. men syns dimmensjonen på 21:9 er litt rar. samt at jeg har lest litt, at enten så blir spillene kuttet ned slik at det blir svarte kanter på sidene, eller så blir det helt feil dimmensjon på bildet da det blir strukket.
grunnen til at jeg så litt på viewsonic sin, er at den fikk best plassering på:
https://www.ign.com/articles/the-best-g-sync-monitors
 

Endret av Ne_On
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (45 minutter siden):

Og jeg ville aldri i verden gått for ultrawide. Skjermbildet er alt for bredt og opplever at jeg må flytte blikket for å få med alt. Samtidig, så fylles ikke skjermbilde ut vertikalt. Men, smaken er som baken. Er uansett bare å prøve og se om man liker det.

Det du sier her stemmer ikke, fordi 3440x1440 oppløsning bruker annet f.o.v. enn f.eks. 2560x1440. Som betyr at man ikke trenger å flytte bildet for å få med seg det som skjer, da oppløsningen er tilpasset slik at den sentrerer det man må ha i synsfeltet. 

I tillegg bruker 21:9 samme format som kinofilmer, og streaming på vaiplay, netflix, hbo osv. Så 21:9 er faktisk ganske vanlig format. Om du må flytte blikket for å få med alt har du sitti alt for nærme, og det gjelder alle format, ikke bare 21:9.

Siste, bildet på 3440x1440 fylles både vertikalt og horisontalt. Så påstanden din om at ultrawide ikke fyller hele skjermen er bs.

Nei, det er tydelig at du ikke har noe veldig erfaring med ultrawide, for de argumentene du bruker kan jeg ikke si jeg kjenner igjen. Greit du personlig ikke liker ultrawide, men ikke spre bs for å fraråde folk ultrawide.

Ne_On skrev (35 minutter siden):

Takker for tips, men jeg er vel også litt *gammeldags* der da, samt at jeg skal bruke 2 skjermer? liker store skjermer, det er ikke det. men syns dimmensjonen på 21:9 er litt rar. samt at jeg har lest litt, at enten så blir spillene kuttet ned slik at det blir svarte kanter på sidene, eller så blir det helt feil dimmensjon på bildet da det blir strukket.
grunnen til at jeg så litt på viewsonic sin, er at den fikk best plassering på:
https://www.ign.com/articles/the-best-g-sync-monitors
 

Jepp, dette stemte veldig godt for sånn 5 år siden da ultrawide var helt nytt. 

Ser mange drar frem dette som et argument, men unnlater å legge på bordet at dette var slik det var for sånn 5-6 år siden.

Samtlige nye spill jeg har prøvd støtter 21:9, og til og med de fleste eldre spill støtter 21:9 uten at bilde blir strukket.

Av sånn 100 spill jeg har prøvd har jeg funnet ett spill som har fått black-bars på siden, som ikke har blitt oppdatert til 21:9 eller kan patches til 21:9 med mods, og det spillet var Stanleys Parable fra 2011.

Så med mindre du skal kjøre spill ala fifa 2005 eller need for speed fra 2005, eller Stanleys Parable, skal det godt gjøres å finne et spill som enten ikke støtter 21:9 eller blir strukket.

Jeg synes det er litt morsomt med alle motargumentene for ultrawide, for de problemene har aldri jeg hatt, og jeg har hatt ultrawide siden 2017. Rart det at de som skriker høyest imot ultrawide er de som mest sannsynlig ikke har en ultrawide i utgangspunktet.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (13 timer siden):

I tillegg bruker 21:9 samme format som kinofilmer, og streaming på vaiplay, netflix, hbo osv. Så 21:9 er faktisk ganske vanlig format. Om du må flytte blikket for å få med alt har du sitti alt for nærme, og det gjelder alle format, ikke bare 21:9.

Greitnok med filmer, men TV-serier er nærmest utelukkende 16:9. Så spørs jo hva man ser på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

 

Er på jakt etter skjerm til min nye gamer rig.

PC-en har følgende spec:

  • AMD Ryzen 3700X
  • 16GM 3766mhz
  • GTX 1080TI

På sikt vil skjermkort oppgraderes. Maskinen (og skjerm blir flyttet ca en gang i uka. Så skjermen må være relativt flyttbar

Krav: 144hz og freesync

Pris: 2-3000kr

Bruksområde: Spill og surfing (ikke film)

 

Jeg har pr nå en Samsung 24RG50 i bestilling. Men er usikker på om jeg ikke vil finne noe bedre.

Anser disse som interessant:

Endret av JFM
Lenke til kommentar
JFM skrev (30 minutter siden):

Låner denne tråden litt.

 

Er på jakt etter skjerm til min nye gamer rig.

PC-en har følgende spec:

  • AMD Ryzen 3700X
  • 16GM 3766mhz
  • GTX 1080TI

På sikt vil skjermkort oppgraderes. Maskinen (og skjerm blir flyttet ca en gang i uka. Så skjermen må være relativt flyttbar

Krav: 144hz og freesync

Pris: 2-3000kr

Bruksområde: Spill og surfing (ikke film)

 

Jeg har pr nå en Samsung 24RG50 i bestilling. Men er usikker på om jeg ikke vil finne noe bedre.

Anser disse som interessant:

Skal du ha min helt ærlige mening er ingen av de skjermene noe bra, og spesielt ikke til 1080 ti. 

Dette er skjermer jeg ville brukt til GTX 970 eller GTX 980.

1080 ti er overkill for disse skjermene, og når du skriver at du skal ha nytt skjermkort, er det eneste som gir mening å spare opp til noe bedre. 

Det er totalt meningsløst å ha et 1080 ti om man skal bruke en slik skjerm. Spar opp til skjerm med 1440p 144hz med g-sync. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (45 minutter siden):

PG279Q i 27" tommer klassen om du er ute etter en god fps skjerm.
 

IPS og 165hz med g-sync er en god kombo :) 

Finnes en refresh, PG27VQ, men den bør du styre unna da den bruker TN panel.

Det synes jeg ble litt dyrt. Spesielt med tanke på at jeg skal drasse den i bilen en dag i uka...
Forslag til andre som koster under 4000kr da?

 

Denne? 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5259847

Endret av JFM
Lenke til kommentar
JFM skrev (7 minutter siden):

Det synes jeg ble litt dyrt. Spesielt med tanke på at jeg skal drasse den i bilen en dag i uka...
Forslag til andre som koster under 4000kr da?

Henger ikke helt med på logikken, når skjermkortet alene koster like mye. 

Denne: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/63718/dell-32-s3220dgf-buet-skjerm Er nok beste dealen denne uken, men mye mer upraktisk da den 32"

Denne er vel det du får under 4000: 

Men med denne skjermen har ikke spesielt godt panel, har endel ghosting og mangler g-sync og vel ingenting jeg ville anbefalt. Vil nesten kalle det meningsløst å bruke 1080 ti med denne skjermen. Oppgraderer du skjermkort vil nok skjerm være neste ting som står for tur om du kjøper denne. Dårlig kjøp, men det er det jeg finner i denne prisklassen som kan brukes.

Skal jeg anbefale noe billigere må det bli Acer XB271HU: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AC27XB271HUBM/predator-xb1-27-gamingskjerm-xb271hu 

Den kan man få ned til 4000 som demovare dersom du bor på rett sted. Den koster 2000 mer enn den billigskjermen fra Samsung, men su får til gjengjeld en skjerm som er 10 ganger så bra og har mye lengre levetid. Dette er skjermer som ikke går så mye ned i verdi, i motsetning til disse bruktskjermene som ikke har veldig mye bruktverdi. 

Det er ikke meningen å bashe de med billige skjermen, men må være ærlig med deg når su har en så beasty PC. Det er ikke vanskelgere å frakte en 27" tommer flat, enn en 24" curve, det er vanskeligere å frakte en skjerm med bue trygt enn en flat, snakker av erfaring der.

 

Lenke til kommentar
JFM skrev (4 timer siden):

Jeg har faktisk bare betalt 2000kr for 1080ti. 

 

Uansett. Ser elkjøp i Tromsø har denne. 

Kanskje jeg henter den i morgen? 

 

https://www.elkjop.no/product/outlet/data-demovarer/83716/predator-xb1-27-gamingskjerm-xb271hu

Da fikk du en veldig god deal på det skjermkortet :) 

God pris på demovare, jeg ville ikke stusset til den prisen, røverkjøp :) 

hatt god erfaring med demokjøp før, som regel er det bare utstillingsvare som ikke har vært brukt :) 

 

Lenke til kommentar

Vel, bare for å hive meg på her jeg også: jeg gikk fra 2x 24" 1920x1200 (16:10) til først 1x 27" 2560x1440, så til 2x 27" og så 3x 27". Det var en interessant "reise".

Jeg kan lett se fordelene med 1 stor skjerm (21:9 ultrawide) som jobbskjerm eller filmskjerm fremfor 2 skjermer da man slipper kantene mellom skjermene, samt bildeforholdet stort sett er det samme som originalmaterialet (video). Pluss at med 2 skjermer havner underteksten midt imellom...

Spill er også utvilsomt bedre optimalisert for høyere oppløsning og bedre FOV i dag (*host* Starcraft 2) enn tidligere som Emile nevner.

Fordelen med 2 skjermer er at man kan separere dem ved å kjøre dem 1+1 og ikke Nvidia Surround for å skille arbeidsflate og hvilken skjerm hvilket arbeidsvindu for tildelt. Sikkert smak og behag, men med 2 skjermer synes jeg personlig Nvidia Surround ikke fungerer i praksis.

Jeg klarte ikke å bruke 2 skjermer noe særlig bra, så jeg endte med å kjøpe en tredje skjerm (alle 3 er HP Omen Z4D33AA) og her fungerer Nvidia Surround veldig bra. ...Selv om jeg ser mitt GTX 1080 sliter i nyere spill (2015+) @ 7680x1440 oppløsning.

Å jobbe med er en slik oppløsning herlig, selv om bildeforholdet (48:9) er altfor bredt til fullskjermsapplikasjoner (video). Er mer et spørsmål om størrelsen på de svarte kantene enn om man får svarte kanter.

Personlig er jeg meget godt fornøyd med skjermene selv om jeg vet de på papiret visstnok er kun av middels kvaltet (?), og var kanskje heldig med kjøpet da mine oversensitive øyne ikke takler å bruke IPS-paneler overhodet, og spesielt ikke med noen form for anti-refleksbehanding (bare gi meg en glanset / gloss skjerm, please!). Dell IPS 3H Hard Coating er de aller verste.

TL;DR:
Kjøp noe med 2560x1440 i det minste. 1920x1080 (16:9, Full-HD) er for lite idag. 27" 2560x1440 burde være minstekravet. Oppdateringsfrekvensen...vel, det er sikkert smak og behag og personlig oppfatning her også, men 85 Hz minimum. Fortsatt personlig oppfatning, men klarer ikke å se poenget i en skjerm som klarer mer enn 120 Hz ENNÅ.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
JFM skrev (1 time siden):

Da fikk jeg to hakk i displayet på den nye Predator skjermen. Etter flytting nr 2 :s

Dette er sånne ting som får meg til å grøsse, da jeg selv flytter endel med skjermen min. Hvordan ble den flyttet? 

Beste er selvsagt i emballasje, men det går jo selvsagt ikke med større skjermer, iværtfall ikke med min bil.

Denne var kjipt, ikke gøy å høre :( 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...