Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Covid19 - hva gjør man når man blir smittet?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan vel gå i rundt 2 uker å smitte andre før du faktisk vet at du selv er smittet. Så spørsmålet er vel bedre formulert: "hva gjør man når man blir syk?"

5 minutes ago, freddy85 said:

Var det ikke 10 ganger høyere risiko for død enn vanlig influensa?

Hvis man har influensa så kan man bli voldsomt til syk selv om man ikke har et svekket immunforsvar.

Influensa sin dødelighet er gjennomsnittlig 0.1% av smittede. 2-3% for dette viruset, og opptil hele 5% i Wuhan.  I Wuhan spekuleres det i om viruset har mutert og folk har blitt smittet med forskjellige versjoner på samme tid, ettersom det kan forklare flere dødsfall.

Det er egentlig et ganske uskyldig virus så lenge en ikke har andre komplikasjoner som reduserer immunforsvaret. Men igjen - det har relativt mange. Men skulle man bli alvorlig syk, tror jeg sjansene dine for å overleve blir bedre på sykehus i isolat med kontinuerlig overvåkning enn hjemme i sofaen.

Og iforhold til andre land, virker det ikke som norsk helsevesen bryr seg spesielt om viruset og tar det ikke på alvor. Så skal bli spennende å se hva som skjer om det blir et stort utbrudd i Norge, og hva etterfølgene for helsevesenet blir. Tipper det vil avdekke store svakheter og det viser bare hvor sårbare vi er om dette viruset faktisk skulle vært helt krise hvor det f.eks tok livet av 50% av de som ble smittet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

I Wuhan er det nok endel andre virus i omløp i tillegg, men de blir det ikke snakket høyt om. Flott at de får desinfisert markedene der nede siden det er det største griseriet i verden.

Man kan vel konkludere med at man ikke bør gå til lege før man er døden nær, i frykt for å bli lagt på isolat eller rammes av andre tiltak.

Det som er rart er at leger og andre helt friske mennesker plutselig dør av dette. Det blir da litt merkelig å vise til statistiker som viser at så få rammes eller blir alvorlig syke.

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (2 timer siden):

Nordmenn er idioter. Har to barn i barnehage og det finnes foreledre som leverer barna før det har gått 48 timer siden siste oppkast ved omgangssyke. Når jeg må innom fastlegen min spør de om når siste gangen jeg spydde ved omgangssyke, det skal gå 48t før du møter opp hos fastlegen. Ved influensa ringer du ved første fraværsdag og sier fra og ber de å registrere dette. Når du er frisk nok ringer du de opp og avtaler legetime.

Norske politikere er idioter.

Min forrige arbeidsplass var en liten bedrift, med få ansatte og små profittmarginer.
Når de må betale de ansatte sine første 16 dager med sykdom, og deres barn sine første 16 dager med sykdom, så sier det seg selv at vi voksne vegrer oss for å være hjemme, fordi jobb ikke blir gjort grunnet at stedet ikke har råd til å ansatte vikarer -- og vi risikerer å miste jobben ved å være borte, både fordi arbeidsstedet kan legges ned, og fordi høyt fravær gjør ledelsen irriterte.

Og om det innføres enda mer usosial politikk, som allerede er innført i skolene ved at elever må gå syke på skolen med mindre de har legeerklæring -- som for elever over 18 år betyr ~500 kroner i ekstra utgifter til lege, som et ekstra incentiv til å ikke gå til lege -- så betyr det enda større incentiv til å gå syk på skole og arbeidsplass, og sende syke barn på skole og barnehage.

Jeg mener.
Både regjeringen og ledelsen i praktisk talt alle bedrifter forventer at foreldre skal sende barna syke i barnehagen -- desto sykere desto bedre, så blir kanskje ikke foreldrene smittet, så slipper vi å dra ned BNP og profittmarginene ved å ikke produsere.
Drit i at andre ikke produserer på grunn av oss og våre ugjerninger -- det står ikke i våre kvartalstall. 
 

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Norske politikere er idioter.

Min forrige arbeidsplass var en liten bedrift, med få ansatte og små profittmarginer.
Når de må betale de ansatte sine første 16 dager med sykdom, og deres barn sine første 16 dager med sykdom.
 

Jeg er for karensdagen. Arbeidstaker dekker første sykedag uansett om det er egenmelding eller sykemelding.

Det er 16 kalenderdager som arbeidsgiver dekker ved sykemelding, dette inkluderer helg.

Ved 1-2 barn har arbeidstakere 10 dager med egenmelding ved barns sykdom. Du får ikke noe flere dager ved sykemelding. Ved innleggelse på sykehus får du pleiepenger fra NAV fra første dag.

Hvis ikke en bedrift har råd at ansatte eller ansattes barn blir syke må de la vær å ansette folk.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Benbjo said:

20% blir så alvorlig syke at de trenger hjelp med å puste. 80% får en eller annen grad av lungebetennelse 

Dette er basert på antagelsen at Kina klarte å finne alle syke. Det tviler jeg på at de har klart.

Jeg mistenker derfor at andelen som blir alvorlig syke er rundt 10%, ikke 20%.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Mulig eg har misforstått datagrunnlaget, men eg forstod det slik at det var 2% som døde av dei 5% som blei alvorleg sjuke. 

Nope.

2 - 3% er en dødelighetsrate for de som blir smittet. Men det er jo et vanskelig tall å anslå. Mange blir kanskje smittet uten å bli særlig syke, og da blir de ikke en del av statistikken. Motsatt kan det finnes mange grunner rundt om til at sykdomstall underrapporteres.

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

Husk at Kina danner grunnlag for mye av statistikken. Ergo er det underrapporterte tall til tusen! Det er nok langt flere som vil dø, dessverre.

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

Den norske mannen som er smittet i Italia har blitt sperret inne på isolat selv om han er i god form!
Han må forbrede seg på å være der i lang tid!

A D V A R S E L

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

Nå står en forsker frem på NRK og det sies at 1 av 50 dør. Dette henger jo ikke på greip med antall smittede og døde på verdensbasis. Kan de ikke regne, eller hva? Tallet er langt høyere og man har forsøkt å pynte på statistikken i lang tid.

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar

"Det er typisk norsk å være (selv)god". 

Denne setningen oppsummerer ganske godt våre kulturelle verdier til å være syk. Altså at vi er et udødelig folkeslag som ikke trenger pleie, og vil gå å smitte alt seg imellom.

Kulturelt sett, burde vi vært godt rustet, hvor vi trenger mye personlig avstand. Men viruset lever opptil 9 dager på overflater (https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext) og med hardbarka nordmenn som "bare rister av seg en liten forkjølelse" vil det kunne spre seg ganske fort i Norge også. Pga holdninger alene.

Ved et utbrudd ser fort for meg:

  • 30% bruker munnbind
  • 30% ler av de med munnbind
  • 10% driter i det og blir supersmittere
  • 10% stenger seg inne
  • 10% blir sinte for de ikke får munnbind
  • 10% står å klør seg i hodet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd skrev (1 time siden):

Den norske mannen som er smittet i Italia har blitt sperret inne på isolat selv om han er i god form!
Han må forbrede seg på å være der i lang tid!

A D V A R S E L

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Synes det er greit å isolere folk som er syke. Snarere det motsatte som er problemet her i landet: Virker som det er liten vilje til å stenge grenser, sette folk som kommer fra land med ubrudd i karantene. Og veldig stor tro på at folk som har vært ute og reist vil isolere seg selv på en ansvarlig måte.

 

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd
SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

Synes det er greit å isolere folk som er syke. Snarere det motsatte som er problemet her i landet: Virker som det er liten vilje til å stenge grenser, sette folk som kommer fra land med ubrudd i karantene. Og veldig stor tro på at folk som har vært ute og reist vil isolere seg selv på en ansvarlig måte.

 

Man får isolere seg selv, hjemme - om man ikke vil stenges inne på sykehus.

Nå varsles pressekonferanse kl 2100 - dette kommer til å bli ille!

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...