Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Covid19 - hva gjør man når man blir smittet?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Er det nødvendig å gå til lege når det ikke finnes behandling?

Er det bedre å bli hjemme fremfor alt stress og mas med å bli innlagt på sykehus? (man blir jo ofte dårligere av å ligge der fremfor i fred og ro hjemme i sin egen seng).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke er 80 år + eller har andre helseproblemer, er det bare å ta det som en vanlig influensa.
Jeg ville uansett ha meldt fra til fastlegen (via telefon, så slipper du å smitte alle på venteværelset), så har de rutiner for rapportering og oppfølging videre.

Dødsraten for de under 39 år er 0,2%
"80,9 prosent av de smittede har et mildt sykdomsforløp, 13,8 prosent er alvorlige tilfeller mens 4,7 prosent beskrives som kritiske tilfeller."

For de over 80 år er dødsraten 14,8 %.  Men dette er en gruppe som uansett rammes hardt av vanlig influensa.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Til sammenligning var det 1700 personer som døde av VANLIG influensa i Norge (tall for 2016).
Og som med Corona, er det spesielt eldre og andre svake som rammes hardt.

Dette viser bare viktigheten av at så mange som mulig vaksinerer seg (spesielt helsepersonell og andre som er i kontakt med eldre og syke).  For selv om du selv kanskje ikke rammes hardt, kan de du smitter det videre til ha større problemer.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du kun har milde symptomer og kan komme deg til sykehus ved forverring er det nok bedre å bli hjemme -- men ring uansett til fastlegen og si ifra og forhør deg.

Det finnes en del symptomlindrende medikamenter som hjelper -- essensielt holder kroppen fra å ta livet av seg selv. Hvis det går riktig ille med lungene, altså hvis du skulle få lungebetennelse, kan ekstra oksygen være nødvendig.

Ville passe på at du har Ibux og Paracet i hus, og forhør deg med kompetent helsepersonell (ikke meg) hva du eventuelt skal ta. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (16 timer siden):

Er det nødvendig å gå til lege når det ikke finnes behandling?

Er det bedre å bli hjemme fremfor alt stress og mas med å bli innlagt på sykehus? (man blir jo ofte dårligere av å ligge der fremfor i fred og ro hjemme i sin egen seng).

Nei, du trenger ikke å kontakte lege.

Hadde du hatt influansa ville du ikke klart noe annet enn å bli hjemme.

Du ville ikke blitt lagt inn på sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I fyrste omgang vil det være greit å gå til lege for å stadfesta om du er smitta eller om du berre har vanleg influensa. Dersom du har sterk mistanke om at du er smitta så ville eg nok holdt meg heime og ringt til legen for å spørre om dei vil at du skal møte opp på kontoret eller ikkje.

 

Ser at det no er oppgitt at:
80% blir smitta utan å bli alvorleg sjuke.
20% blir sjuke.
5% av dei sjuke blir alvorleg sjuke.

Og av dei 5% som blir alvorleg sjuke så er det 2% dødelegheit.

Det betyr at av alle dei som blir smitta så er det 0,1% som døyr.

Som med dei fleste andre sjukdommar så er det eldre og dei med redusert helse frå før som er mest utsatt. Eg har ikkje fått med meg rapportar om at barn er særleg sårbare for dette viruset.

Lenke til kommentar

Nordmenn er idioter. Har to barn i barnehage og det finnes foreledre som leverer barna før det har gått 48 timer siden siste oppkast ved omgangssyke. Når jeg må innom fastlegen min spør de om når siste gangen jeg spydde ved omgangssyke, det skal gå 48t før du møter opp hos fastlegen. Ved influensa ringer du ved første fraværsdag og sier fra og ber de å registrere dette. Når du er frisk nok ringer du de opp og avtaler legetime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nidar2 said:

Er det nødvendig å gå til lege når det ikke finnes behandling?

Er det bedre å bli hjemme fremfor alt stress og mas med å bli innlagt på sykehus? (man blir jo ofte dårligere av å ligge der fremfor i fred og ro hjemme i sin egen seng).

https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus#Hva-gjør-du-hvis-du-mistenker-at-du-er-syk-med-det-nye-koronaviruset?

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

Det skrives jo ingenting om hva som skjer med de som faktisk er/blir smittet. Blir man lagt på isolat eller får man fortsette oppholde seg hjemme (om man er enslig)?

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd skrev (17 minutter siden):

Det skrives jo ingenting om hva som skjer med de som faktisk er/blir smittet. Blir man lagt på isolat eller får man fortsette oppholde seg hjemme (om man er enslig)?

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Det kommer nok an på hvor syk du blir.  Hvis du trenger behandling på sykehus, blir du lagt på isolat. Hvis ikke, blir det kanskje karantene hjemme i ditt eget hus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke 10 ganger høyere risiko for død enn vanlig influensa?

Hvis man har influensa så kan man bli voldsomt til syk selv om man ikke har et svekket immunforsvar.
 

For å bli lagt inn på sykehus her i landet så er kriteriene så høye at man omtrent må være døende, så om man blir lagt inn avhenger vel egentlig om man klarer å grine seg til det eller ikke. Evnt er halvveis bevisstløs.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, freddy85 said:

Var det ikke 10 ganger høyere risiko for død enn vanlig influensa?

Hvis man har influensa så kan man bli voldsomt til syk selv om man ikke har et svekket immunforsvar.
 

For å bli lagt inn på sykehus her i landet så er kriteriene så høye at man omtrent må være døende, så om man blir lagt inn avhenger vel egentlig om man klarer å grine seg til det eller ikke. Evnt er halvveis bevisstløs.

20% blir så alvorlig syke at de trenger hjelp med å puste. 80% får en eller annen grad av lungebetennelse 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...