Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Covid19 - hva gjør man når man blir smittet?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 2/25/2020 at 9:36 PM, PingEnt said:

Hvis du kun har milde symptomer og kan komme deg til sykehus ved forverring er det nok bedre å bli hjemme -- men ring uansett til fastlegen og si ifra og forhør deg.

Det finnes en del symptomlindrende medikamenter som hjelper -- essensielt holder kroppen fra å ta livet av seg selv. Hvis det går riktig ille med lungene, altså hvis du skulle få lungebetennelse, kan ekstra oksygen være nødvendig.

Ville passe på at du har Ibux og Paracet i hus, og forhør deg med kompetent helsepersonell (ikke meg) hva du eventuelt skal ta. 

Er Ibux og Paracet en formildende ting for kroppens arbeid med å takle sykdommen, eller er dette utelukkende for å ta bort smerteubehaget?

Jeg tar sjelden slik medisin, selv om folk påstår at det er nesten helt ufarlig. Så dersom jeg klarer smerten, vil jeg da utsette resten av kroppens systemer for noen form for ekstrabelastning? Er det gunstig å bli kvitt feber, eller bør man forsøke å tåle så mye av det som mulig for at kroppen skal drepe unna evt. mikrober?

Trådstarter er vel også helsepersonell etter hva jeg har forstått. Så selv han burde vel kunne besvare spm. mine?

Jeg har noe paralgin forte som ikke er oppbrukt. Kan jeg egenmedisinere meg med det evt., eller kan dette ha uheldige virkninger igjen? ?

Hva om man har noe Cosy-lan igjen? Er det bare å bruke det om igjen til en ny omgang med hoste, eller skal man da konsultere lege på ny? :ninja:

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fnix said:

Du kan vel gå i rundt 2 uker å smitte andre før du faktisk vet at du selv er smittet. Så spørsmålet er vel bedre formulert: "hva gjør man når man blir syk?"

Influensa sin dødelighet er gjennomsnittlig 0.1% av smittede. 2-3% for dette viruset, og opptil hele 5% i Wuhan.  I Wuhan spekuleres det i om viruset har mutert og folk har blitt smittet med forskjellige versjoner på samme tid, ettersom det kan forklare flere dødsfall.

Det er egentlig et ganske uskyldig virus så lenge en ikke har andre komplikasjoner som reduserer immunforsvaret. Men igjen - det har relativt mange. Men skulle man bli alvorlig syk, tror jeg sjansene dine for å overleve blir bedre på sykehus i isolat med kontinuerlig overvåkning enn hjemme i sofaen.

Og iforhold til andre land, virker det ikke som norsk helsevesen bryr seg spesielt om viruset og tar det ikke på alvor. Så skal bli spennende å se hva som skjer om det blir et stort utbrudd i Norge, og hva etterfølgene for helsevesenet blir. Tipper det vil avdekke store svakheter og det viser bare hvor sårbare vi er om dette viruset faktisk skulle vært helt krise hvor det f.eks tok livet av 50% av de som ble smittet.

Jeg er glad jeg ikke er Nord-Koreaner. For der mottar man bare et avlivningsskudd, dersom man får COVID-19.

Lenke til kommentar
8 hours ago, The Avatar said:

Ser at det no er oppgitt at:
80% blir smitta utan å bli alvorleg sjuke.
20% blir sjuke.
5% av dei sjuke blir alvorleg sjuke.

Og av dei 5% som blir alvorleg sjuke så er det 2% dødelegheit.

Det betyr at av alle dei som blir smitta så er det 0,1% som døyr.

Ved vanlig influensa.  Dødeligheten for corona er veldig mye høyere.  Per nå ligger dødeligheten på 8%, en anelse under SARS sine 9,6%.

Edit: https://www.worldometers.info/coronavirus/  for de som ønsker å følge detaljerne.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Hamstret 3 flasker (500 mL) håndsåpe på butikken i dag. Hyllene var fortsatt stappfulle av alt hva man enn måtte ønske seg av forskjellige ting. Har jeg overdrevet bittelitt med hamstringen da, eller er det folk som mener jeg burde ha kjøpt mer?

Jeg har en dunk sånn brun gulvgrønnsåpe i nøden, som sikkert duger til hendene, selv om det har litt feil (for høy pH). Har vel en liter rødsprit også. Er sikkert mye man kan finne på å vaske hendene sine med om man må.

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

Overlege bekrefter at man blir satt i karantene iht. reglene. Så om man ikke ønsker dette bør man ikke oppsøke lege før man er så syk at man må hentes med ambulanse. Det om man blir satt i hjemmekarantene eller blir innlagt er et sjansespill.

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 hours ago, G said:

Hamstret 3 flasker (500 mL) håndsåpe på butikken i dag. Hyllene var fortsatt stappfulle av alt hva man enn måtte ønske seg av forskjellige ting. Har jeg overdrevet bittelitt med hamstringen da, eller er det folk som mener jeg burde ha kjøpt mer?

Jeg har en dunk sånn brun gulvgrønnsåpe i nøden, som sikkert duger til hendene, selv om det har litt feil (for høy pH). Har vel en liter rødsprit også. Er sikkert mye man kan finne på å vaske hendene sine med om man må.

Pass heller på at du har et greit lager med mat. Mel, tørrgjær og hermetikk. Og et par store flasker vann :) Dette gjelder generelt, ikke bare nå, og er statens anbefaling (vel, omtrent) for kriseberedskap. 

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd

Man bør vel heller ikke kjøpe mat som ikke er pakket i plast. Grønnsaksdisken bør man vurdere å gå rett forbi.

Man bør ikke bare vaske hender men også ansiktet. Ta aldri i ansiktet før hendene er grundig vasket. Antibac osv. virker dårlig. Ytterklær og sko bør ikke dras med rundt i hus/leilighet.

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 26.2.2020 den 13.38):

I fyrste omgang vil det være greit å gå til lege for å stadfesta om du er smitta eller om du berre har vanleg influensa. Dersom du har sterk mistanke om at du er smitta så ville eg nok holdt meg heime og ringt til legen for å spørre om dei vil at du skal møte opp på kontoret eller ikkje.

 

Ser at det no er oppgitt at:
80% blir smitta utan å bli alvorleg sjuke.
20% blir sjuke.
5% av dei sjuke blir alvorleg sjuke.

Og av dei 5% som blir alvorleg sjuke så er det 2% dødelegheit.

Det betyr at av alle dei som blir smitta så er det 0,1% som døyr.

Som med dei fleste andre sjukdommar så er det eldre og dei med redusert helse frå før som er mest utsatt. Eg har ikkje fått med meg rapportar om at barn er særleg sårbare for dette viruset.

Nå må folk slutte å spre direkte løgner. Det er mellom 3.4-5.8% dødelighet av totalen ikke bare av de som blir alvorlig syke. Og nei, han skal ikke "gå til legen", man må ta kontakt via telefon.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (3 timer siden):

Nå må folk slutte å spre direkte løgner. Det er mellom 3.4-5.8% dødelighet av totalen ikke bare av de som blir alvorlig syke. Og nei, han skal ikke "gå til legen", man må ta kontakt via telefon.

For det fyrste er dødelegheita basert på tal som då var gjengitt i media (dagbladet) der ein lege var sitert på disse prosenttala. I ettertid har det komt fram betre tal, men på tidspunktet dette var skrevet så var opplysningane at 20% blei sjuke, av dei 5% alvorleg sjuke og av dei 2% dødelegheit.

Svaret om å gå til legen for å få tatt prøve, eller å ringe dersom ein har mistanke om at ein er sjuk må sjåast i samanheng med trådstarters spørsmål:

Sitat

Er det nødvendig å gå til lege når det ikke finnes behandling?

Er det bedre å bli hjemme fremfor alt stress og mas med å bli innlagt på sykehus? (man blir jo ofte dårligere av å ligge der fremfor i fred og ro hjemme i sin egen seng).

Før ein velg å barrikadere i sitt eige hus fordi det er stress og mas å bli innlagt på sjukehus så er det eit poeng å finne ut om ein faktisk har fått koronavirus.
På tidspunktet dette var skrevet var det ikkje påvist koronavirus i Norge endå, så å sette seg sjølv i karantene utan å enten ha vært smitta eller ha vært utsatt for smitterisiko ville vært ein overreaksjon.

 

Lenke til kommentar
Gjest ac850...2dd
The Avatar skrev (13 timer siden):

For det fyrste er dødelegheita basert på tal som då var gjengitt i media (dagbladet) der ein lege var sitert på disse prosenttala. I ettertid har det komt fram betre tal, men på tidspunktet dette var skrevet så var opplysningane at 20% blei sjuke, av dei 5% alvorleg sjuke og av dei 2% dødelegheit.

Svaret om å gå til legen for å få tatt prøve, eller å ringe dersom ein har mistanke om at ein er sjuk må sjåast i samanheng med trådstarters spørsmål:

Før ein velg å barrikadere i sitt eige hus fordi det er stress og mas å bli innlagt på sjukehus så er det eit poeng å finne ut om ein faktisk har fått koronavirus.
På tidspunktet dette var skrevet var det ikkje påvist koronavirus i Norge endå, så å sette seg sjølv i karantene utan å enten ha vært smitta eller ha vært utsatt for smitterisiko ville vært ein overreaksjon.

 

Det er jo mange som forsøker finne ut om man er smittet, men man oppfyller ikke kriteriene når man ikke kjenner noen som er smittet eller man heller ikke har vært i smitteområder. Man får rett og slett avslag på å testes og får ikke vite om det er vanlig influensavirus eller Covid19. Dette er jo helt tragisk i seg selv, og man blir gående rundt å smitte folk rundt seg som kanskje er kronisk syke osv.

Nå er virus spredd på skoler og barnehager og myndighetene løfter ikke en finger for å stenge ned særlig annet enn et skistevne.

Anonymous poster hash: ac850...2dd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...