Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, PgUp said:

Det er helt åpenbart at det ikke vil være bærekraftig. Inflasjon vil føre til en enda større knekk. Vi er på vei inn i en depresjon og det blir verre enn 2008, bare spør IMF.

Nei nei. Hvor var inflasjonen i etterkant av 2008? De pøste på med QE da, men de klarte likevel ikke nå inflasjonsmålene.

For hvor ender QE'en? I hendene på de aller rikeste. Og det er begrenset hvor mange vaskemaskiner og dasspapir de trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Havm skrev (1 time siden):

Nei nei. Hvor var inflasjonen i etterkant av 2008? De pøste på med QE da, men de klarte likevel ikke nå inflasjonsmålene.

For hvor ender QE'en? I hendene på de aller rikeste. Og det er begrenset hvor mange vaskemaskiner og dasspapir de trenger.

Hvorfor trenger Amerikanere å jobbe når de bare kan benytte seg av QE?

Lenke til kommentar

FED gjør crazy ting om dagen. Det er basically de som kjører hele markedet. Historisk har vi sett 38 tilsvarende bear rally som nå, alle under The Great Depression. På 3-6 måneders sikt ser jeg en skyhøy risiko i markedet når vi vet alt som foregår og når domino og cascade effektene slår inn overalt.

Lenke til kommentar

All den tid amerikanske dollar er verdens reservevaluta og sentralbanker verden over gjør det samme kan det virke som FED i praksis kan trykke så mye penger de bare ønsker.

Når FED først startet kvantitative lettelser høsten 2009 var det tilsvarende mange som mente at både dollar og amerikansk økonomi kom til å kollapse, men den gang ei. Heller ikke etter QE2 eller QE3. 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Imponerende innhenting fra bunnen. Opp 28,91 % (S&P 500) fra bunn til topp nå. 

Denne uken brøt markedet gjennom de siste 2 ukers topp og så seg aldri tilbake. Rent teknisk synes jeg dette ser veldig sterkt ut. Så gjenstår det å se om det er en korreksjon opp før et nytt fall.

Etter å ha fulgt dette markedet i over 10 år er det ingenting som forbløffer meg lenger, men det er nok mange som klør seg i hodet nå. På lik linje med innhentingen i starten av 2019.

Lenke til kommentar
Havm skrev (12 timer siden):

Nei nei. Hvor var inflasjonen i etterkant av 2008? De pøste på med QE da, men de klarte likevel ikke nå inflasjonsmålene.

For hvor ender QE'en? I hendene på de aller rikeste. Og det er begrenset hvor mange vaskemaskiner og dasspapir de trenger.

Selv med QE gikk jo markedet ned 60-70% i 2008. Hvorfor skjer ikke dette nå?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (11 minutter siden):

Imponerende innhenting fra bunnen. Opp 28,91 % (S&P 500) fra bunn til topp nå. 

Denne uken brøt markedet gjennom de siste 2 ukers topp og så seg aldri tilbake. Rent teknisk synes jeg dette ser veldig sterkt ut. Så gjenstår det å se om det er en korreksjon opp før et nytt fall.

Etter å ha fulgt dette markedet i over 10 år er det ingenting som forbløffer meg lenger, men det er nok mange som klør seg i hodet nå. På lik linje med innhentingen i starten av 2019.

Er vel sjeldent det går ned hele tiden. Har jo gått ned veldig raskt. I 2008 tok det lengre tid. Tenker vi kommer til å se fall på 50%. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
10 hours ago, PgUp said:

Hvorfor trenger Amerikanere å jobbe når de bare kan benytte seg av QE?

QE er ikke helikopterpenger. QE påvirker først og fremst allokeringen av midlene til the have's, ikke the have not's. Arbeidsfolk får ikke disse pengene

Vet du hva QE er? Det er en mekanisme hvor sentralbanken kjøper obligasjoner. Dette for å redusere avkastningen på obligasjoner samtidig som prisen på obligasjonen øker. Det tvinger andre investorer til å ta mer risiko med pengene sin enn å ha de i trygge havner slik som bankinnskudd og obligasjoner.

Hva tror du skjedde når Norges bank satt ned renten nå? Folk kan låne penger av banken sin  med en rente som er mindre enn inflasjonen. Hvorfor trenger nordmenn å jobbe lengre?

QE og ZIRP er ikke UBI,  men hadde spørsmålet ditt vært om UBI ville jeg sagt at få ønsker å være unyttig. Å ha arbeid gir identitet og mening i tillegg til økt inntekt, så jeg er fan av borgerlønn.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PgUp said:

Selv med QE gikk jo markedet ned 60-70% i 2008. Hvorfor skjer ikke dette nå?

Hvilket marked? Når gikk markedet ned 70%? Når kom QE i 2008? Og hvor mye kom når? Og tror du QE har en umiddelbar og kortsiktig effekt eller en gradvis og langvarig? På tide at du googler litt for jeg gidd ikke.

Hadde jeg visst hvordan markedet kom til å oppføre seg til en hver tid hadde jeg ikke sittet her og diskutert med deg for å si det sånn.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (13 minutter siden):

Selv med QE gikk jo markedet ned 60-70% i 2008. Hvorfor skjer ikke dette nå?

QE startet i slutten av 2009 og markedet så seg aldri tilbake.

PgUp skrev (12 minutter siden):

Er vel sjeldent det går ned hele tiden. Har jo gått ned veldig raskt. I 2008 tok det lengre tid. Tenker vi kommer til å se fall på 50%. Hva tenker du?

Umulig å vite. Jeg har ingen 'edge' når det gjelder langsiktige prediksjoner. Det eneste jeg kan gjøre er å se hva som har skjedd og hva som kan komme til å skje.

Vi er nå ved 50 % nivået. Altså, vi har innhentet 50 % av nedturen.

Jeg ser mange på diverse forum jeg kikker innom mener vi nå står foran en ny nedtur, men jeg er ikke overbevist selv og holder egentlig en knapp på at vi fortsetter videre oppover i hvert fall litt til. Selv i går før en langhelg og i lys av flere dårlige nyheter og tall endte markedet grønt. 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
Havm skrev (14 minutter siden):

QE er ikke helikopterpenger. QE påvirker først og fremst allokeringen av midlene til the have's, ikke the have not's. Arbeidsfolk får ikke disse pengene

Vet du hva QE er? Det er en mekanisme hvor sentralbanken kjøper obligasjoner. Dette for å redusere avkastningen på obligasjoner samtidig som prisen på obligasjonen øker. Det tvinger andre investorer til å ta mer risiko med pengene sin enn å ha de i trygge havner slik som bankinnskudd og obligasjoner.

Hva tror du skjedde når Norges bank satt ned renten nå? Folk kan låne penger av banken sin  med en rente som er mindre enn inflasjonen. Hvorfor trenger nordmenn å jobbe lengre?

QE og ZIRP er ikke UBI,  men hadde spørsmålet ditt vært om UBI ville jeg sagt at få ønsker å være unyttig. Å ha arbeid gir identitet og mening i tillegg til økt inntekt, så jeg er fan av borgerlønn.

Hvorfor tror du at QE vil løse alle problemer da?

Lenke til kommentar
Havm skrev (6 minutter siden):

Det har jeg ikke sagt. Ikke gidd du svare på mine spørsmål og du kommer med stråmenn i tillegg. God natt til deg

Har ikke så interesse av å diskutere når folk blir uhøflige ;) Det burde du kanskje lære etterhvert :) Hvis du ikke kan svare uten å bli uhøflig på spørsmål er det like greit å la være.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
21 hours ago, DukeRichelieu said:

Jeg ser mange på diverse forum jeg kikker innom mener vi nå står foran en ny nedtur, men jeg er ikke overbevist selv og holder egentlig en knapp på at vi fortsetter videre oppover i hvert fall litt til. Selv i går før en langhelg og i lys av flere dårlige nyheter og tall endte markedet grønt.

Når markedet er grønt som du sier, og over lengre tid, uten at selskapenes inntjening eller fremtidsutsikt har bedret seg, bør det ringe en alarmklokke. Jeg har sett kurser doble eller triple seg på kort tid uten noe info om forbedret inntjening eller fremtidsutsikter. Det er ikke logikk i alt, men må forsøke å se på det som skjer bak kulissene. FED har startet å kjøpe junk bond ETFs. Det i seg selv er jo ikke noe godt tegn. Krise eller ikke, første akt i dette spillet er knapt utspilt. Dette kan nok vare en god stund og har potensiale for å bli svært humpete.

Lenke til kommentar

Nei, det er mye som ikke høres bra ut og alarmklokker ringer til stadighet. Det finansielle systemet og alle de ulike faktorene som inngår blir for komplekst for meg til å ha noen sterk mening i den ene eller den andre retning, men slik jeg ser det er det i hvert fall mye som tyder på markedet ikke drives av det fundamentale eller er rasjonelt priset. Derfor følger jeg bare markedet teknisk fra dag til dag og det passer min agenda. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Nei, det er mye som ikke høres bra ut og alarmklokker ringer til stadighet. Det finansielle systemet og alle de ulike faktorene som inngår blir for komplekst for meg til å ha noen sterk mening i den ene eller den andre retning, men slik jeg ser det er det i hvert fall mye som tyder på markedet ikke drives av det fundamentale eller er rasjonelt priset. Derfor følger jeg bare markedet teknisk fra dag til dag og det passer min agenda. :)

Mange mener at teknisk analyse ikke fungerer lenger. Hvor mye har du tjent på dette, og hvilken modeller følger du?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Mange mener at teknisk analyse ikke fungerer lenger. Hvor mye har du tjent på dette, og hvilken modeller følger du?

Jeg postet et eksempel på en prediksjon her som gikk forbi i stillhet. For mitt vedkommende bruker jeg detaljerte statistikker som jeg selv har utarbeidet og som blir gjort tilgjengelig for meg gjennom en skreddersydd applikasjon med en tilhørende database (SQL). Kall det gjerne en statistisk modell. I korte trekk gjør dette at jeg kan identifisere nåværende markedsbetingelser etter mine kriterier, finne tilsvarende fra fortiden og videre bruke det til en forventning om fremtidig utvikling. Og ja - det fungerer, skjønt det også hender at sannsynligheten for et gitt utfall er 50/50. Men også det kan utnyttes om man har en plan (les: betinget sannsynlighet). 

Men selv om man gjør en prediksjon som man har stor tro på, så er det ikke med det sagt at man automatisk kan handle denne med enkelhet. I praksis risikerer du din egen kapital i et marked som beveger seg raskt opp og ned. Dette alene påvirker både nerver og dømmekraft. Det kan komme en kortsiktig stor svingning mot deg som enten stopper deg ut med et tap eller skremmer deg tidlig ut av en posisjon for så å gå videre dit du forventet. Det er alltid statistikk og aldri noe som er 100 % sikkerhet, så om markedet går mot deg er det lett å tenke at dette er den gangen ting ikke fungerer. I tillegg skal du være rask på avtrekkeren og du bør tenke minst mulig under selve handelsdagen. Det meste bør være utarbeidet og planlagt på forhånd.

Hva egne resultater angår ønsker jeg ikke å dele det offentlig, men jeg tjener stort sett penger og har tro på at det kan kaste av seg bra på sikt. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
Geirr skrev (8 minutter siden):

Teknisk analyse har vel aldri fungert.....(bortsett fra økonomien til de som selger tjenester relatert til disse da...)

Hvordan forklarer du da resultatene til de som har tjent penger på kvantitative modeller over tid?

Med en så høy handelsfrekvens som mange av disse har kan det vanskelig forklares med flaks og de store talls lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...