Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mykje som påverkar marknaden, og koronatal i seg sjølv betyr nok ikkje så mykje som forventa reduksjon i inntekter i kvartalene framover. Tida i lockdown eller med strenge tiltak som hindrar at folk kan bevege seg og bruke pengar som dei vil er meir avgjerande er kor mange personar som døyr. Statistikken på smitta og døde kan estimerast og for dei som har fulgt med litt er ikkje utviklinga i USA overraskande, sjølv om Trump står og fortel løgner og sine fantasiar kvar kveld.

Det som er usikkert framover er kor lenge bedriftene må halde stengt, arbeidstakarar permittert eller utan jobb og kor lenge kundane får beskjed om å halde seg heime. Jo lengre ein sånn periode blir verande, jo dårlegare er utsiktene. Å spå kor lang tid dette vil ta er akkurat det, ein spådom. Det kan ta nokre månader eller mange fleire månader med tiltak i ein eller anna form. Situasjonen kan blusse opp igjen dersom ein går tilbake til ein normal situasjon for raskt. Spørsmålet då er om folk er villige til å ta den risikoen og om helsesystemet har kapasitet til å ta unna dei som har bruk for hjelp. Så lenge det ikkje finnes ein vaksine og viruset framleis er i sirkulasjon så trur eg mange vil vere litt meir restriktive med sosial omgang, sjølv om sjukehusa har god kapasitet. Det er mange som døyr sjølv om dei får riktig behandling.

Om ikkje dei unge er bekymra for seg sjølv, så kanskje dei ikkje vil risikere å smitte eldre familiemedlemmar. 

I tilleg er det mange andre faktorar enn det eg har nemnd som er med på å påverke prisane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
magb skrev (4 timer siden):

Henter opp denne ? Hva tenker du nå? Venter du fortsatt på 50% fall? eller ser vi nå en stigende trend?

Dersom du ser på tidligere korreksjoner, så er slike midlertidige rekyler helt vanlig, men de etterfølges også vanligvis av videre nedgang. Tror du kanskje at 2. kvartalstall ikke vil påvirkes av videre børsfall? Det er lov å være optimist, men en ny smell er desverre uungåelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (3 timer siden):

Hvis denne uken blir den værste, så er jo "all good" i de neste 10 årene fremover. Lett å glemme at børsen priser inn årene som kommer, og ikke hva som skjer akuratt i dag.

Den verste så langt. Hvis spådommen er at herfra er det bare bedring i sikte så er det selvsagt mer forståelig.

Lenke til kommentar
11 hours ago, bo1e said:

Jeg syns det er helt meningsløst at børsene i usa er opp 7% på første dagen av det som blir spådd å bli den verste uken så langt med tanke på død og sykdom i landet. Viser kanskje bare hvor lite jeg forstår.

Store aktører rebalanserer mellom aksjer/obligasjoner når det har falt så mye.

Amatører som ikke tåler risiko og de som har blitt margin called har allerede solgt seg ut. En ser det utfra at handelsvolumet nå er halvert fra toppen.

Store deler av USA er stengt ned og de begynner på samme corona reise som Norge har tatt. De nærmer seg peak/plateau/apex nivå på corona grafen om en uke slik som Italia, Danmark, Norge pga nedstengingen.

Etterhvert som Coronaklokken tikker går dette fenomenet fra å være et usikkerhetsmoment til et risikomoment. Forskjellen er jo at risiko kan en regne på og kvantifisere og det liker investorer.

Men alt dette er peanuts når en legger til de enorme krisepakkene som er kommet. Og da tenker jeg ikke bare på de ENORME pengebeløpene. Jeg tenker på at both sides of the aisle har demonstrert en urokkelig vilje til å holde aksjemarkedet og sekundært økonomien oppe. Whatever it takes == True. Og la oss ikke glemme at TINA er mer sant enn noen gang også. Så både stakeholderne på the fiscal and monetary side brenner kruttet sitt. Og når kruttet er tomt blir det lagd mer. Tenk stimulus pakke xxl eller at FED direkte kjøper aksjer. Ingenting er off the table.

For den langsiktige investoren er det veldig lite usikkerhet om hvis corona går over, men et spørsmål om når, og det er en av hovedforskjellene fra finanskrisen. 

Og mens alle har vært distrahert av røykskjermen er det få som har fulgt med på hva som skjer i bakgrunnen. Det er nå overveiende sannsynlig at det blir Biden VS Trump. Crazy Bernie er slått og formuesulikheten i USA kan fortsette som før.

Det er ikke hvor mange som dør eller hvor mange frisører som er arbeidsledig som driver markedet. Det er hvordan inntjeningen til de største selskapene i USA blir på det tidspunktet investoren regner med å ta ut pengene fra aksjemarkedet. Det er det som driver dagens kurser. Fear&greed

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (På 5.4.2020 den 11.11):

Det var mønsteret etter finanskrisen også. Men etter x-antall måneder, kom oppturen. 

Mønsteret var vel ned, litt opp, enda lenger ned, litt opp, enda lenger ned, litt sideveis, og så litt opp, osv.?

Nå var det jo rett ned og rett opp igjen, og litt sideveis i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (På 7.4.2020 den 11.00):

Var ikke Dow opp over 7% i går? Jeg får ikke dette helt til å stemme med hvor enorme tiltak som nå blir iverksatt i USA. Det virker jo som hele landet blir satt på vent en god stund framover. Samtidig legges det i Europa opp til at forsamlinger er kansellert for resten av året, som jo vil påvirke store deler av samfunnet, og dermed også økonomien.

Logikken hos meg tilsier at børsen må videre ned, men markedet er tydeligvis langt ifra enig.

Det har kommet positive virustall fra både Asia og Europa, og til dels også i New York. Alle dårlige nyheter er tydeligvis priset inn, mens det minste glimt av håp gir byks oppover.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (23 timer siden):

Jeg syns det er helt meningsløst at børsene i usa er opp 7% på første dagen av det som blir spådd å bli den verste uken så langt med tanke på død og sykdom i landet. Viser kanskje bare hvor lite jeg forstår.

Markedet ser fremover. Det har ikke så mye å si for markedet om 50% dør i dag hvis utsiktene etter hvert ser bedre ut. (Skjønt om 50% døde så ville det jo være færre kunder, osv. osv.)

Lenke til kommentar

Vi kan godt oppleve nye fall, det er flere som mener det. Men dersom en er langsiktig tror jeg dette er et godt tidspunkt å putte noe overskuddslikviditet inn i fond eller solide aksjer. Men det bør ikke være penger du trenger til ferieturen i sommer. I tillegg, er du av typen som blir nervøs av svingninger, bør du vente. 

De som investerte etter 2008 og 2000 (dot-com), fikk OK avkastning. Dersom du ikke solgte deg ut før krakket, bør du ikke realisere tapet nå.

Selv putter jeg mer inn i fond og enkelt aksjer i disse tider, og håper vi er i bunn-området nå.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (42 minutter siden):

Er handel steng fra nå og til neste tirsdag? Eller er børser åpne i påsken?

Det varierer vel fra børs til børs. Oslo Børs åpner først tirsdag. Amerikanske børser er så vidt jeg vet åpne i morgen og mandag. London-børsen er åpen i morgen men stengt mandag. Samme med Frankfurt-børsen. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, PanserJohan said:

Vi kan godt oppleve nye fall, det er flere som mener det.

Selv putter jeg mer inn i fond og enkelt aksjer i disse tider, og håper vi er i bunn-området nå.  

Jeg fikk inn 100k i s&p 500 et par prosentpoeng over bunnen for noen uker siden så er godt fornøyd med det. Akkurat nå begynner det å bli litt dyrt igjen. P/E er langt over historisk gjennomsnitt. Samtidig som det er stor nedsiderisiko igjen i forhold til fremtidig oppblussing av Covid19 og laggen i økonomien etter coronatiltakene.

Men uansett kommer jeg til å kjøpe i April også, for det er strategien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange her som mener at bunnen er nådd, og det allerede før dominoeffekten av konkursrasene er satt igang og lenge før kvartalstallene for høsten. Det folk flest ikke tenker på er at April er en av de statistisk beste månedene med hesyn på børsens årstidsvariasjoner og at måneder som Juni samt August til midten av Desember er månedene da det virkelig begynner å gå nedover på børsen statistisk sett, så alle de som er optimistiske nå vil nok få oppleve sitt store mareritt om kort tid..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ein interessant kamp på gang i USA. Feds mot korona. Heile landet stenger ned, millionar mistar jobben, mens dei pumpar pengar ut for å halde økonomien oppe. Ingen veit kva vei det tar, men det er fascinerande at prisane no er tilbake på nivået dei var for eitt år sidan.

Det gjekk fort ned og fort opp, men mange spår langvarige konsekvensar i tida framover.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge Fed har sagt at de vil trykke så mye penger som er nødvendig for å holde liv i markedet så ser det svart ut for de som har satset på nedgang. Hva skal til for å få markedet til å stupe så lenge de sier de vil bruke uendelig med penger for å lappe ting sammen om nødvendig?

Og siden dollar er "verdensvalutaen" så kan de jo gjøre nesten hva de vil også.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (26 minutter siden):

Så lenge Fed har sagt at de vil trykke så mye penger som er nødvendig for å holde liv i markedet så ser det svart ut for de som har satset på nedgang. Hva skal til for å få markedet til å stupe så lenge de sier de vil bruke uendelig med penger for å lappe ting sammen om nødvendig?

Og siden dollar er "verdensvalutaen" så kan de jo gjøre nesten hva de vil også.

Det er helt åpenbart at det ikke vil være bærekraftig. Inflasjon vil føre til en enda større knekk. Vi er på vei inn i en depresjon og det blir verre enn 2008, bare spør IMF.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (42 minutter siden):

Så lenge Fed har sagt at de vil trykke så mye penger som er nødvendig for å holde liv i markedet så ser det svart ut for de som har satset på nedgang. Hva skal til for å få markedet til å stupe så lenge de sier de vil bruke uendelig med penger for å lappe ting sammen om nødvendig?

Og siden dollar er "verdensvalutaen" så kan de jo gjøre nesten hva de vil også.

Hvis dette er løsningen, hvorfor fungerte det ikke da Tyskland gjorde det samme på 30-tallet? Dette er stormannsgalskap på Stutum-nivå.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (18 minutter siden):

Det er helt åpenbart at det ikke vil være bærekraftig. Inflasjon vil føre til en enda større knekk. Vi er på vei inn i en depresjon og det blir verre enn 2008, bare spør IMF.

Det er ikke alle som mener at det vil bli noen voldsom inflasjon. Jeg har ikke satt meg veldig inn i argumentasjonen her, men det har visst noe med USA og dollarens posisjon å gjøre. USA kan visstnok bare trykke i vei.

Jeg ville jo trodd at det ville føre til katastrofe til slutt, men det er tydeligvis mange som ikke er enige akkurat der.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...