Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, DukeRichelieu said:

Jeg er fullt klar over at en aksje er verdt det den kan omsettes for i markedet og til syvende og sist er det jo markedet som bestemmer. 

Når jeg snakker om riktig prising viser jeg til prising av en aksje eller et selskap understøttet av fundamental analyse. 

Det følger av det at om markedet som helhet får halvert inntjening som følge av corona, så vil det ikke være riktig prising om markedet skulle raskt nå samme nivå som pre-corona. For å ta et eksempel.

Fundamental analyse er ikke noe fasitsvar. En DCF-analyse for eksempel beror fortsatt på en rekke forutsetninger, og ikke minst et avkastningskrav som kan være vidt forskjellig fra investor til investor. Det finnes ingen fasit på hva prisen skal være. Det er ikke slik at om man følger boken til punkt og prikke, så kommer man frem til en aksjekurs med to streker under svaret.

Om inntjeningen er halvert i 2020/2021, men deretter vender tilbake til normalen, så skal ikke markedet ned så veldig mange prosent fra "riktig" prising før korona. Mesteparten av verdien ligger i terminalleddet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (3 timer siden):

Så er det òg eit spørsmål om det var riktig prisa før korona. Det har gått oppover i 11 år og 2019 var veldig bra. Mange har venta på ein større korreksjon i fleire år, så det kan vere med å påverke kva prisnivået vil ende på.

For flere i tråden virker det meste i markedet klokkeklart, men etter hva jeg erfarer er finans og aksjemarkedet kanskje den arenaen hvor meningene spriker mest, både innad i akademia og blant profesjonelle i bransjen.

Det var svært mange som klødde seg i hodet etter den imponerende innhentingen vi så i 2019 etter fallet på slutten av 2018 (som mange mente var på høy tid og fullt berettiget) og det blir nok flere som klør seg i hodet fremover nå - i hvert fall om markedet fortsetter å stige videre.

A Rush to Stocks, Driven by Bargains and Bravery
 

Sitat

The S&P 500 is up 23 percent from its low last month. Opportunistic buyers are seeking bargains, while short-sellers are paradoxically helping amplify the rally.

Sitat

 

And don’t underestimate the fear of missing out. As shares rise, professional money managers feel pressure to buy stocks to protect their reputations.

“If you wait until the coast is clear, you will have missed a huge part of the gains,” said Matt Maley, chief market strategist at Miller Tabak, a trading and asset management firm. “And professional investors can’t afford to do that.”

While many money managers remain acutely aware that stocks may could fall back to the low levels seen in March, when the S&P 500’s 11-year bull market ended, they can’t afford to fall too far behind key market indexes for fear of underperforming their peers and costing themselves customers.

Concerns over so-called career risk can overwhelm fundamental analysis of stocks and bonds, forcing a headlong rush into markets even if a buyer doubts the rally can last.

“He has to go with the market when it rallies at least to a certain degree, because his job depends on it,” Mr. Maley said.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, DiskusDød said:

Aksjefondene mine er jo allerede i pluss. Hvor er den nedgangen jeg ville ha? :(

Enig. Jeg kjeder meg i dette markedet. Enten må det gå opp på gamle nivåer eller så må prisingen være godt rabattert som den var for noen uker siden, ikke sånn halv-billig marked som nå.

Lenke til kommentar

Holdt meg rolig i båten og fortsatte med min opprinnelige spareplan. Hadde et helt vilt år i 2019 med 30% avkastning. Fra toppen i februar falt det raskt ned med rundt 30%. Nå er jeg nesten tilbake der jeg var i februar. Er vel ned 5%. Om jeg skulle prøvd å time dette skal jeg garantere at jeg hadde bommet noe så jævlig på dette. Har du en spareplan og lang horisont. HOLD DEG TIL DEN PLANEN!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld skrev (5 timer siden):

Holdt meg rolig i båten og fortsatte med min opprinnelige spareplan. Hadde et helt vilt år i 2019 med 30% avkastning. Fra toppen i februar falt det raskt ned med rundt 30%. Nå er jeg nesten tilbake der jeg var i februar. Er vel ned 5%. Om jeg skulle prøvd å time dette skal jeg garantere at jeg hadde bommet noe så jævlig på dette. Har du en spareplan og lang horisont. HOLD DEG TIL DEN PLANEN!

Gjorde det samme som deg. Tenkte jeg skulle selge meg ut men når jeg akkurat hadde startet på det andre spare året av 20 så droppet jeg det.

Havm skrev (18 timer siden):

Enig. Jeg kjeder meg i dette markedet. Enten må det gå opp på gamle nivåer eller så må prisingen være godt rabattert som den var for noen uker siden, ikke sånn halv-billig marked som nå.

Da jeg begynte å spare i fond høsten 2018 håpet jeg på nedgang og sakte oppgang mot da uttakene starter, som er 3-5år før jeg blir 62. AKS kontoen min heter 2040 ?

slamp85 skrev (1 time siden):

Du solgte kanskje for sent? Vanskelig å time. 

Ikke solgt noe. Har spart de vanlige beløpene mine hele tiden; 500kr/mnd i IPS + 2000kr corona ekstra, 2000kr/14.dag i global index + 5-6000kr corona ekstra, nytt fond 3000kr innskudd + 300kr/14.dag(økt til 500) og 450 aksjer i sbanken. 

Totalt har jeg spart rundt 35.000kr mer enn normalt. Påskeferien ble avlyst og sommerferien blir sikkert ikke som planlagt, da setter jeg heller inn pengene i sparing.

Zeph skrev (1 time siden):

Den var i mars. Kanskje kjem det ny nedtur, kanskje ikkje.

Bare de nedturene varer i en stund. Umulig å treffe når man sparer i fond. Jeg sparer hver andre uke i stedet for en gang pr måned for p prøve å jevne ut noe. Kjedelig å kjøpe fond når den er på det høyeste i løpet av uken hver eneste gang ?

 

Boliglånet ble trekt denne uken. Så utrolig deilig å se lånet gå ned og med lav rente så er ikke kostnadene store. Blir 2% rente fra 30. april og i mai betaler jeg for første gang under 800kr/mnd i renteutgifter, gjeldfri here I come ??

 

Lenke til kommentar

Bear marked? Hvilket bear marked? :)

Om man filtrerer på tid kan man kanskje argumentere med at vi aldri var inne i et bear marked. Om vi ser på fredagens sluttkurs (og hvem hadde trodd for noen få uker tilbake)...

S&P 500

Sluttkurs er 15,29 % fra all time high og utrolige 31,15 % fra bunnen.

NASDAQ

Sluttkurs er 9,29 % fra ATH og 30,43 % fra bunnen. NASDAQ har vært den sterkeste indeksen gjennom hele korreksjonen og ledet hele veien på oppturen vi nå har sett. Blant annet Amazon gjorde jo toppnotering på torsdag.

S&P 500 Ukentlig Chart

^SP500 (Weekly) 2020_16 (11_20_18).png

NASDAQ Ukentlig Chart

^NDX (Weekly) 2020_16 (11_19_33).png

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (22 minutter siden):

Fin oversikt! :)

Hvor fant du denne? 

Gjenstår å se om markedet bryr seg om sånt. 

På eit forum, men det er Earnings Whisper som lagar dei: https://mobile.twitter.com/ewhispers

Ja, det var det då. Om dei siste vekene er noko indikasjon så skal det helst opp om det blir rapportert dårlege tal.

Ikkje at ein skal tru på alt ein les, Buffet og Co kan gjere kjøp utan at me veit det, men om ein skal tru på Munger (som for øvrig er 96 år!) så har Berkshire mykje cash om dagen.

https://finance.yahoo.com/news/charlie-munger-says-berkshire-playing-215642323.html

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har peist inn igjen alt jeg solgte i februar, men i et annet fond enn det jeg hadde fra før. Ønsket å bytte fond så da passet det å gjøre det nå når jeg solgte alt uansett. Men nå har jeg ikke giddet/ønsket å følge med de siste par ukene. Jeg skjønner ingenting likevel. Jeg kjøpte meg inn igjen rett etter at oljeprisene gikk i minus. +3,22% så langt ser jeg nå. Men fornuften min har egentlig ikke lyst til dette i det hele tatt. Fornuften sier at utsiktene er kanondystre for tiden som kommer.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...