Gå til innhold

Erfaring solcelle


Anbefalte innlegg

Vurderer å investere i ett solcelle anlegg på taket på rundt 9,9kwp. 

Har fått ett tilbud av det lokale energi elskapet på montering av 36 stk GCL 275Wp polypaneler(eller liknende), og 1 stk Solis 10kW inverter.

Dette til ca 150k.

Jeg har ikke erfaring med solcelle i det hele tatt. Har heller ikke hørt med andre om tilbud, men hvem andre er det som kan levere sånt?

Noen som har noen tips eller erfaring å dele?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare på gøy eller vil du spare penger? Hvis det er 10kWp, hvor mange kWh forventes det å få ut av det årlig? Hvis du tar en cirkapris på 0,5-1kr/kwh over forventet levetid på anlegget (10-15-20 år?) finner du ut om det lønner seg.. For meg høres det ikke ut som et lønnsomt prosjekt, hvis det er for å spare penger du vil gjøre det. Hvis det er for gøy er det jo en annen sak. 

Lenke til kommentar

Det er mange leverandører. F.eks Nortekk Solar, Solcellespesialisten, Energima Solel, Norske Soltak, Sparelys, ...
Elbilforum-Alternativ energi er det mulig å få hjelp av folk med kunnskap (selv om det er lite aktivitet for tiden).

Da jeg installerte et anlegg (bare 4 kWp) var en prioritet å kunne følge mest mulig med på produksjon. Valgte derfor en SMA inverter, som lar meg enkelt hente ut data til egen programvare.

Lenke til kommentar
brannmannsam skrev (8 timer siden):

Vel det er begge deler. Får oppgitt en forventet virkningsgarati på over 80% i 25 år. Og forventet energiproduksjon er på 8.415 kWh/år.

Jeg har ikke noe særlig erfaring eller kunnskap. Men jeg vet at det finnes banker som tilbyr veldig rimelige "sollån" til slike formål. Det skal mye til før dette svarer seg så veldig, men med et sollån slipper du å punge ut så mye med en gang. 

Lenke til kommentar

Har du 150k+ stående på konto med lav rente? Hvorfor ikke? Helt grei måte å bruke pengene på. Spesielt om du har plaber om å bytte tak i nærmeste framtid.

Skal du ta lån for å få solcelleanlegg? Ville ikke gjort det selv.

 

Billigere måter å redusere strømutgifter på:

-Etterisolering av yttervegger og tak.

-montering av luft til luft varmepumpe, evt. luft til vann, vann til vann osv. 

-Fjerne gamle panelovner og bytte til nye. Skal du bytte gulv ville jeg ha montert varmefolie eller kabler. En kollega monterte kabler og folie i hele huset, varmepumpen går nesten ikke og han sparer strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
brannmannsam skrev (53 minutter siden):

Det ble nevnt her SMA inverter. Hva er det? 

SMA er et anerkjent tysk merke. Fikk inntrykk av av de regnes for å være blant de beste.
At inverter må byttes etter 5 år kan ikke stemme. Men de har 5 års garanti. Vil tro at de regner gjennomsnittlig levetid rundt 15 år.
Hvis du ser på utvalget av paneler hos Sparelys så ser du at det er flere typer. Høy effektivitet betyr også høy pris. 260 - 300 Watt har vært vanlig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noe som ikke blir nevnt her er det å være selvforsynt. Er det ikke deilig om strømmen går i nabolaget og du er sikret lys + litt til. Kanskje til og med (om man har) fiber nettet ditt fungerer? Selv synes jeg punktet med å være helt eller delvis selvforsynt er forlokkende. Har  montert noen solcellepaneler, kun hobbybruk, rett og slett for å lære litt mer rundt temaet og høste erfaring. Jeg tenker å starte smått og etter hvert kan man oppgradere og eventuelt vise fingeren til de store strøm monopolistene! :)

Lenke til kommentar
Han Tor Lem skrev (7 timer siden):

Er det ikke deilig om strømmen går i nabolaget og du er sikret lys + litt til.

Men det skjer ikke. Vanligvis vil ikke solcelleanlegg fungere når strømmen går, inverteren kobler seg ut.
Man kan lage et off-grid anlegg, men det er mer komplisert og kostbart.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Hårek said:

Men det skjer ikke. Vanligvis vil ikke solcelleanlegg fungere når strømmen går, inverteren kobler seg ut.
Man kan lage et off-grid anlegg, men det er mer komplisert og kostbart.

Og du får nok ikke selge tilbake til kraftlaget om du går for et offgrid anlegg.

For øvrig er dette det største aberet for meg angående solcelleanlegg. Enten risikere å ikke har strøm når jeg trenger det, eller ikke få selge overskuddskraft tilbake til kraftlaget. 

Lenke til kommentar

Mitt system er helt off grid. Ville uansett ikke koblet sammen solceller og strømnettet. Da må man ha elektriker og slikt. For å sitere Badehotellet (sånn omtrent). Jeg gidd da ikke betale en doven elektriker 50 øre timen for noe jeg fint kan klare selv! Nå skal det sies at eieren der døde etter å ha fått strøm i seg. Sånn kan det gå. Som sagt dette er helt hobby. Det vil si at jeg holder meg under 200 watt og på ca 12 volt. Det som er gøy er at man lærer mye. Om volt, ampere og watt og den slags. Kanskje til og med motstand? :P  Går strømmen her nå så kan jeg faktisk fortsatt  bruke Laptop'en en liten stund. Til tross for at batteriet på laptopen er tilnærmet ubrukelig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 6/29/2021 at 12:14 PM, Han Tor Lem said:

Mitt system er helt off grid. Ville uansett ikke koblet sammen solceller og strømnettet. Da må man ha elektriker og slikt. For å sitere Badehotellet (sånn omtrent). Jeg gidd da ikke betale en doven elektriker 50 øre timen for noe jeg fint kan klare selv! Nå skal det sies at eieren der døde etter å ha fått strøm i seg. Sånn kan det gå. Som sagt dette er helt hobby. Det vil si at jeg holder meg under 200 watt og på ca 12 volt. Det som er gøy er at man lærer mye. Om volt, ampere og watt og den slags. Kanskje til og med motstand? :P  Går strømmen her nå så kan jeg faktisk fortsatt  bruke Laptop'en en liten stund. Til tross for at batteriet på laptopen er tilnærmet ubrukelig. :)

Starte med å lære seg Basic først. 

Noe sånt jeg tenker... Vet at tråden er gammel, men hadde vært moro hvis den holdes i live:)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...