Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vond i magen av øl


dj_vega

Anbefalte innlegg

Hei

 

For ca 1,5 år siden begynte jeg å reagere på øl.  Merka det på 2 fester, der jeg som altid pleier å drikke øl. Etter 1,5 boks med øl ble ressultatet 6 toalettbesøk, relativt spontant. Avføring type flytende (somm "vann"). Første festen slutta jeg å drikka, og andre festen gikk jeg over til cider etc. Ressultatet at magen reagerte ikke negativt på dette og ting "stabiliserte seg", og siden den gang har jeg styrt unna øl. Er nå straks 28, og har før dette inntraff i aller hovedsak drukket kun øl. 

Spurte tidligere fastlegen min, men fikk et svar så var så som så. Prøvde nå for 2-3 måneder for å se hvordan jeg reagerte. 2x0.33 IPA øl ble jeg veldig oppblåst, men ikke noe akutte dobesøk. Prøvde så en annen dag, med en 0.5 pilsner. Da ble jeg enda vondere i magen, og ble et dobesøk og to. Samme tendensene som rett før jeg slutta å drikke.

Ellers spiser jeg normalt. Både brød, pasta, ris, melk etc.

Lurer på hva som kan være årsaken?

Hva finnes i ØL, som ikke finnes i Cider, Vodka, etc eller de overnevnte matvarene?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simkin skrev (Akkurat nå):

Har du prøve Corona? Dette er jo brygget på Mais i motsetning til korn som vanlig øl, og skal fungere hvis man har gluten allergi også.

Mexicanske Sol er også Mais øl, samt Aass sitt "Pinta"

 

Nei, jeg har ikke prøvd Corona etter at det ble et problem.

Men, hvis gluten hadde vært et problem burde jeg hatt tilsvarende problemer når jeg spise brød og pasta etc.(?)

Lenke til kommentar

Det er mye rart i øl, fiskegjeller, blant annet. Mye rart vi ikke blir fortalt, og som sikkert fastlegene heller ikke vet om.
 

 

Jeg har hovedsaklig slutta å drikke øl. Det smaker godt, men det blir så mye å drikke. Og som skrevet, det er mye rart i det man ikke får svar på hva er for noe. Og jeg liker ikke sånne greier.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
38 minutes ago, dj_vega said:

Nei, jeg har ikke prøvd Corona etter at det ble et problem.

Men, hvis gluten hadde vært et problem burde jeg hatt tilsvarende problemer når jeg spise brød og pasta etc.(?)

Kommer kanskje an på mengdene og "prosesseringstiden"? Ikke vet jeg...

Er vel ellers flere av "Lite"-ølene som er glutenfrie. Gjør en test?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Simkin skrev (3 timer siden):

Har du prøvd Corona? Dette er jo brygget på Mais i motsetning til korn som vanlig øl, og skal fungere hvis man har gluten allergi også.

Mexicanske Sol er også Mais øl, samt Aass sitt "Pinta"

 

Corona er et øl som kan drikkes av mange som har sykdommen Cøliaki(glutenintoleranse). Ølet brygges på malt fra bygg, men siden innholdet av gluten er lavere enn 20ppm vil det hos mange ikke gi en allergisk reaksjon. Corona er derfor blant sortene som foreslåes av NCF (Norsk cøliakiforening) for de som ikke har en sterk reaksjon på gluten. Imidlertid kan den individuelle reaksjonen på gluteninnholdet i ølet variere.

Lenke til kommentar

Det er nærliggande å mistenke glutenallergi, men ettersom du et brød og pasta utan reaksjon så er det ikkje malten i ølet. 

Heller ikkje gjær virker særleg truverdig ettersom det er gjær i alle typar alkohol. 

At kullsyra gjer deg urolig i magen passar heller ikkje ettersom det går fint å drikke cider. 

Så då står vi igjen med mistanke om at det er humle som du ikkje toler. 

Det hadde derfor vært interessant at du tester ut humle-te. Stikk innom ein bryggebutikk og kjøp litt humle helst i form av blomster. La humlen trekke i vsrmt vatn og tilsett søtning etter smak. Og sjå om du toler det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (55 minutter siden):

Det er nærliggande å mistenke glutenallergi, men ettersom du et brød og pasta utan reaksjon så er det ikkje malten i ølet. 

Heller ikkje gjær virker særleg truverdig ettersom det er gjær i alle typar alkohol. 

At kullsyra gjer deg urolig i magen passar heller ikkje ettersom det går fint å drikke cider. 

Så då står vi igjen med mistanke om at det er humle som du ikkje toler. 

Det hadde derfor vært interessant at du tester ut humle-te. Stikk innom ein bryggebutikk og kjøp litt humle helst i form av blomster. La humlen trekke i vsrmt vatn og tilsett søtning etter smak. Og sjå om du toler det. 

Takker :)

 

Dette må prøvest. 

Altså vis jeg forstår det riktig, så er malt en kilde til Gluten?.

 

  

Dubious skrev (1 time siden):

Prøv Porter/Stout

Det lyse ølet er knapt drikkende, så ikke rart du reagerer

Tenker du sånn type Guinness eller Kilkenny?

 

Dette har iallefall jeg ikke drukket på mange år. Synes ikke det er spesielt godt.

 

Endret av dj_vega
Lenke til kommentar
Gadden skrev (2 timer siden):

Corona er et øl som kan drikkes av mange som har sykdommen Cøliaki(glutenintoleranse). Ølet brygges på malt fra bygg, men siden innholdet av gluten er lavere enn 20ppm vil det hos mange ikke gi en allergisk reaksjon. Corona er derfor blant sortene som foreslåes av NCF (Norsk cøliakiforening) for de som ikke har en sterk reaksjon på gluten. Imidlertid kan den individuelle reaksjonen på gluteninnholdet i ølet variere.

 

Rett og slett bare en myte at Corona er bygget på mais?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (Akkurat nå):

Guinness fra boks er ikke spesielt godt, men tappet er det megagodt.

Det er mye mulig. Har primært drukket vanlig pilsner. (Tou, Heineken og Frydenlund Fatøl)

Synes det er godt, og er fremdeles godt. Meeen, ikke kult å okkupere toalettet konstant på fest...Så da har det blitt cider eller sprit som et alternativ. Og det funker greit for meg...Men, frister jo spesielt på sommerstid med Pilsner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...