Gå til innhold

Teslaen fikk bensinmotor – og ble 250 kilo lettere


Anbefalte innlegg

Eivind Helle skrev (2 timer siden):

"Ifølge Obrist drikker hybridversjonen deres på det meste 0,2 liter bensin per mil, og rekkevidden ligger på 100 mil. På ren batteridrift tar den seg likevel bare ti mil, og en ulempe er at bensinmotoren slår inn så fort man kjører i over 65 km/t."

Høres for godt ut til å være sant. 0,2 liter bensin pr. mil og 40% virkningsgrad betyr at bensinmotoren lader batteriet med maks 0.2x10kWh x 0.4 = 0,8kWh pr. mil. I så fall bruker bilen 11kWh/100 mil fra batteriet pluss 0,8 kWh fra generatoren. Det betyr at bilen kun trenger 91 Wh / km. Det er mistenkelig mye lavere enn forbruket til en vanlig model 3. Og det har man altså klart ved å redusere bilens vekt med rundt 12 %.

Godt observert! (selv om Halvor S korrigerte tallet til 97 Wh/km).

Jeg antar det er en SR+ de har slaktet siden den har 54 kWh brutto og ca 51 kWh netto batterikapasitet. De hevdet jo i artikkelen at batteriet var 1/3 av originalt og dermed 17 kWh, altså 51 kWh før reduksjonen. SR+ har 409 km WLTP rekkevidde. Altså et forbruk på 51kWh/409km = ca 125 Wh/km. 1/3 av det skulle holde til 409/3 = 136 km. For å matche dette forbruket må bensinteslaen levere 1000-136 = 864 km rekkevidde, med et forbruk på 125 Wh/km = 108 kWh. Bensin har en energitetthet på 9,5 kWh/liter. Hvis 40% virkningsgrad stemmer så betyr det et forbruk på 108/(9,5*0,4) = 28,4 liter på den turen. Hvis vi regner 28,4 liter / 1000 km blir det 0,284 liter på mila. Hvis vi regner 28,4 liter / 864 km så blir det 0,329 liter på mila.

Men nå var nå dette uansett bare en konseptbil så jeg tar ikke tallene så tungt. Poenget er fortsatt at plugin-hybrider er et godt konsept. Det må bare gjøres riktig. Hemmeligheten til suksess ligger i:

- Lavt forbruk (aerodynamikk, rullemotstand etc)

- Generator med høy virkningsgrad (pga konstant optimalt turtall og konstant optimal belastning)

- Batteribuffer til å ta i mot regenerert strøm + kunne ta unna effekt-topper i forbindelse med aksellerasjon, stigninger etc.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Godt observert! (selv om Halvor S korrigerte tallet til 97 Wh/km).

Jeg antar det er en SR+ de har slaktet siden den har 54 kWh brutto og ca 51 kWh netto batterikapasitet. De hevdet jo i artikkelen at batteriet var 1/3 av originalt og dermed 17 kWh, altså 51 kWh før reduksjonen. SR+ har 409 km WLTP rekkevidde. Altså et forbruk på 51kWh/409km = ca 125 Wh/km. 1/3 av det skulle holde til 409/3 = 136 km. For å matche dette forbruket må bensinteslaen levere 1000-136 = 864 km rekkevidde, med et forbruk på 125 Wh/km = 108 kWh. Bensin har en energitetthet på 9,5 kWh/liter. Hvis 40% virkningsgrad stemmer så betyr det et forbruk på 108/(9,5*0,4) = 28,4 liter på den turen. Hvis vi regner 28,4 liter / 1000 km blir det 0,284 liter på mila. Hvis vi regner 28,4 liter / 864 km så blir det 0,329 liter på mila.

Men nå var nå dette uansett bare en konseptbil så jeg tar ikke tallene så tungt. Poenget er fortsatt at plugin-hybrider er et godt konsept. Det må bare gjøres riktig. Hemmeligheten til suksess ligger i:

- Lavt forbruk (aerodynamikk, rullemotstand etc)

- Generator med høy virkningsgrad (pga konstant optimalt turtall og konstant optimal belastning)

- Batteribuffer til å ta i mot regenerert strøm + kunne ta unna effekt-topper i forbindelse med aksellerasjon, stigninger etc.

 

 

 

Jeg fikk også 28 liter på 1000km  med mine anslag. Selvfølgelig mindre med kortere intervall mellom lading

Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

Om du leste artikkelen så har det ikke vert meningen å lage en bensinversjon av tesla 3 for salg. Meningen har nok vert å vise hvor enkelt denne bilen kan moderniseres slik at den blir lettere ,billigere og får lengre rekkevidde.

Om man skulle produsert en slik bil ville man nok bygget den fra grunnen. Pga av vektbesparelsen kunne nok både motor og karrosereri vert mye lettere enn dagens. 

Det er ikke snakk om å produsere en bensinversjon av Model 3. De har bare brukt en Model 3 som plattform til å vise frem sin teknologi.

Om man hadde solgt en Model 3 uten batteri ville prisen gått fra ca 400k til ca 300k. Hadde man kuttet ut noe sånt som 65k NOK i batteripakken, og lagt inn 20k i fossilmotor, så ville altså en Model 3 ha gått fra ca 400k som elbil til ca 355k som bensinhybrid.

De snakker ikke om dette - i stedet snakker de om en hypotetisk mellomklassebil til 200k.

(Og så klart, ingen ville kjøpt en bensinhybrid-utgave av Model 3 til 355k. Over levetiden vil den være dyrere i drift, den ville miste mye av ytelsene, den ville være mindre miljøvennlig og støyende. Man ville måtte bruke tid på kjøre innom fyllestasjoner i hverdagen. Osv. Masse ulemper. Få fordeler.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, N8591NB4 said:

Hvor er Tesla sitt ladenettverk dårlig utbygget? Der det ikke er bygget ut enda blir fort dekket når Tesla bygger ut ......


Jeg har selv elbil, men det undres meg at det er så mange som ikke forstår at enkelte steder kommer det ikke et tilstrekkelig ladenettverk på lang tid.

Bildet under taler vel sitt.... 560km til neste bensinstasjon.

a-neglected-sign-indicating-an-unsealed-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ikke snakk om å produsere en bensinversjon av Model 3. De har bare brukt en Model 3 som plattform til å vise frem sin teknologi.

Om man hadde solgt en Model 3 uten batteri ville prisen gått fra ca 400k til ca 300k. Hadde man kuttet ut noe sånt som 65k NOK i batteripakken, og lagt inn 20k i fossilmotor, så ville altså en Model 3 ha gått fra ca 400k som elbil til ca 355k som bensinhybrid.

De snakker ikke om dette - i stedet snakker de om en hypotetisk mellomklassebil til 200k.

(Og så klart, ingen ville kjøpt en bensinhybrid-utgave av Model 3 til 355k. Over levetiden vil den være dyrere i drift, den ville miste mye av ytelsene, den ville være mindre miljøvennlig og støyende. Man ville måtte bruke tid på kjøre innom fyllestasjoner i hverdagen. Osv. Masse ulemper. Få fordeler.)

Enda et moment jeg ikke nevnte er avgifter. En plug-in hybrid ville måtte betale mva i Norge, så her ville det være 400k for elbilen og ca 444k for bensinhybriden.

Det ville ikke være så galt i mange andre land, men det finnes insentiver andre steder også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva med prisene på ladning? er bensin dyrt er det rundt 15 kr liten.

Men skal man hurtiglade tesla model 3

https://circlekcharge.no/ladestasjoner?gclid=EAIaIQobChMIv5rE-brG5wIVg8CyCh2UcQWIEAAYASAAEgIhfvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lynlading Inntil 350 kW kr 8,50 kilowatt https://circlekcharge.no/article/22/circle-k-innforer-kilowattimepris-pa-hurtiglading

Skal vi ta tesla model 3 long range som utgangspukt 430 kW vil det koste så mye som 2975 kr å fullade denne.

Snakk om noen priser, når en 60 liters bensin bil koster kun ved 15 kr liten kun 900 kr å flylles opp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva skal de som eier bilen gjøre når tesla sine stasjoner er fulle? Er man i nordnorge er det veldig begrensinger med ladning også på fjellet. Det er vel størst problem, riktignok man man lade 10 kwt men tror ikke det holder så lenge, da blir det 85 kr. Jeg tror de priser seg ut av markedet, for de ikke tar tesla biler som sitt marked, for er lite å tjene på strøm hvis folk lader lite. Men når folk snakker om elbiler er så billig kan man ikke skyte på det særlig lenge, tror om noen år forsvinner den fordelen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, LMH1 said:

Men hva skal de som eier bilen gjøre når tesla sine stasjoner er fulle? Er man i nordnorge er det veldig begrensinger med ladning også på fjellet. Det er vel størst problem, riktignok man man lade 10 kwt men tror ikke det holder så lenge, da blir det 85 kr.

De er ca aldri fulle. Har opplevd det 2-3 ganger på kanskje 200-300 superladinger. Da var det ca 5 minutters ventetid.

Og det er *mye* bedre dekning av superladere i Nord-Norge vs lynladere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, MEMENK76 said:

Jeg har selv elbil, men det undres meg at det er så mange som ikke forstår at enkelte steder kommer det ikke et tilstrekkelig ladenettverk på lang tid.

Bildet under taler vel sitt.... 560km til neste bensinstasjon.

Det kan vere eit problem dersom bilen brukar bensin, men du får sikkert lade i Chillagoe og Dunbar Station.  Frå Cairns til Normanton via Chillagoe og Dunbar Station vert etappane 205, 305 og  266 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

De er ca aldri fulle. Har opplevd det 2-3 ganger på kanskje 200-300 superladinger. Da var det ca 5 minutters ventetid.

Og det er *mye* bedre dekning av superladere i Nord-Norge vs lynladere.

Eg gir meg ende over: «superlader», «lynlader» og «0-utslepp»

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (59 minutter siden):

Superlading koster 1,7 kr/kWh.

Et unntak er ikke regelen. I utlandet så koster det mer. Gjerne opp mot 3kr/kWh, spesielt nå som regningen havner på kWh ut "pumpa", og ikke hva som til slutt endte opp i batteriet. 

Dette er ikke en løsning som er spesielt designet for Norge. Dette er nok mer aktuelt nedover i Europa, og ut til sidene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

(Og så klart, ingen ville kjøpt en bensinhybrid-utgave av Model 3 til 355k. Over levetiden vil den være dyrere i drift, den ville miste mye av ytelsene, den ville være mindre miljøvennlig og støyende. Man ville måtte bruke tid på kjøre innom fyllestasjoner i hverdagen. Osv. Masse ulemper. Få fordeler.)

Generatoren i konseptbilen skal vistnok være ganske stillegående. Hvis du med hverdagen mener <136 km  WLTP så slipper man fyllestasjoner i hverdagen. Ellers enig i at det kun er snakk om en hypotetisk mellomklassebil, der hensikten er å redusere kjøpepris mot at langturer blir dyrere. Det kan jo være et greit kompromiss for de som sjeldent (men ikke aldri) drar på langtur.

MEMENK76 skrev (1 time siden):

Bildet under taler vel sitt.... 560km til neste bensinstasjon.

Godt eksempel på at bensin rekkeviddeangst også finnes. 560 km er tilfeldigvis akkurat WLTP rekkevidden til TM3 LR AWD og akkurat her kunne integrerte solceller fungert som rekkeviddeforlenger. Ellers så er det jo et godt tegn at du måtte helt til Australia for å finne en skikkelig rekkeviddeutfordring. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Lynlading Inntil 350 kW kr 8,50 kilowatt https://circlekcharge.no/article/22/circle-k-innforer-kilowattimepris-pa-hurtiglading

Skal vi ta tesla model 3 long range som utgangspukt 430 kW vil det koste så mye som 2975 kr å fullade denne.

Hvilken elbil har 350 kWh batteri?

Hvis du med en bensinbil finner en bensinstasjon som selger bensin til 75 kr/l, mens en annen lengre ned i gata selger bensin til 15 kr/l, ville du da valgt å fylle full tank på den til 75 kr/l? Det er faktisk billigere å ringe Falken og be de frakte deg på lasteplanet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja det kommer jo ann på kan jo være den som selger til 15 kr literen er full, eller har andre ting som er dyrere.

Men seriøst er det vanskelig at særlig bensinstasjoner tar så stive priser på strøm man får lite fordeler å gå for elbil.

Faktisk får man rabatt på drivstoff hvis man har kredittkort fra shell mastercard. Men får ikke en krone for elbil eller hydrogen.

Så er miljøvennligheten lite å si for lommeboken.

 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men hva skal de som eier bilen gjøre når tesla sine stasjoner er fulle? Er man i nordnorge er det veldig begrensinger med ladning også på fjellet. Det er vel størst problem, riktignok man man lade 10 kwt men tror ikke det holder så lenge, da blir det 85 kr. Jeg tror de priser seg ut av markedet, for de ikke tar tesla biler som sitt marked, for er lite å tjene på strøm hvis folk lader lite. Men når folk snakker om elbiler er så billig kan man ikke skyte på det særlig lenge, tror om noen år forsvinner den fordelen.

1. Det er 0 Ionity-ladere i Nord-Norge

2. Det er godt med Tesla-ladere i Nord-Norge og bare et par områder det er et problem: Lofoten/Vesterålen + Finnmark. Problemet forsvinner i løpet av 2020 pga storstilt utbygging av ladestasjoner. Da kan man kjøre langtur omtrent hvor som helst i hele Norge.

3. Jeg har aldri opplevd kø på superladere i Nord-Norge, så det er ikke noe kapasitetsproblem i hvert fall. Problemet har vært dekning på de lange strekningene og det blir altså løst nå i 2020. Hvis man nå en gang hvert fjerde skuddår skulle komme til en full ladestasjon ui Nord-Norge så løser man det ved å vente. Gjennomsnittlig ladetid er ca 30 minutter og med 6 ladestolper blir det i gjennomsnitt 5 minutter ventetid før en av bilene kjører.

4. Det er ganske vanlig å hurtiglade bare 10-20% av årets totale ladebehov. De resterende 80-90% lades hjemme til ~1 kr/kWh eller på jobb. Omtrent som å ha sin egen bensinstasjon hjemme med bensin til 3 kr/l. Da fyller man ikke andre steder med mindre man er så langt hjemmefra at man ikke har andre muligheter. Da ville man sett den samme 80-90% hjemm-bensinfyllingen for bensinbilistene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Problemet forsvinner i løpet av 2020 pga storstilt utbygging av ladestasjoner. Da kan man kjøre langtur omtrent hvor som helst i hele Norge.

Men har noen tenkt på hvor stor monipol tesla faktisk har? Foreløpig er det billig å lade med tesla men hvor lenge? For tesla begynte først med gratis ladning til alle model S\X Nå har de betynt å ta betalt for nye biler, tror i fremtiden kan økes i pris er bare usikkert hvor mye, for det er lite konkuranse de fleste andre er nok vesentlig dyrere en tesla.

Finnes vel sikkert noen komunale ladeplasser eller på hotel\campingplass, men er usikkert på pris på disse, enkelte steder kan man muligens kun betale parkeringsplass og få strømmen inkludert, men er vel lite tilbud på slike er kun 3-4 elbilplasser på de fleste parkeringsplassene. Så man må nok se langt etter gratis eller billig strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (11 minutter siden):

Tja det kommer jo ann på kan jo være den som selger til 15 kr literen er full, eller har andre ting som er dyrere.

Men seriøst er det vanskelig at særlig bensinstasjoner tar så stive priser på strøm man får lite fordeler å gå for elbil.

Faktisk får man rabatt på drivstoff hvis man har kredittkort fra shell mastercard. Men får ikke en krone for elbil eller hydrogen.

Så er miljøvennligheten lite å si for lommeboken.

Hurtiglading utgjør typisk bare 10-20% av årets ladebehov. De resterende 80-90%  kan sammenlignes med å fylle bensin hjemme til 3 kr/l. Og igjen, det er helt frivillig å velge stasjoner som tar 75 kr/l, men neppe særlig lurt selv om de måtte lokke med gratis pølse og is på kjøpet.

Akkurat som man på sosiale media har mulighet til å ignorere plagsomme brukere så kan man ignorere bensinstasjoner eller ladestasjoner med plagsomt høye priser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...