Gå til innhold

Fortvilte hydrogenbileiere med bønn til Rotevatn


Anbefalte innlegg

HF- skrev (3 minutter siden):

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/uk-scotland-49319120

Orknøyene er et forbilde for elektrifisering, 2% av bilane er elektriske, noke som er mykje i UK. 

Stemmer. Elektrifisering betyr BE-mobilitet og FC-mobilitet. 

Fra din egen kilde:

Sitat

The local authority is even trialling electric vans with hydrogen tanks which can charge the battery on the move and extend the range.

De skal altså elektrifisere alt. BE der det gir mening, og FC der det gir mening. Alt på lokalprodusert kraft, og hydrogen - med eierskap hos de som bor der. Rimelig fantastisk tilfelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (2 timer siden):

Sist gang det ble satset var sist gang regjeringen kom ut og sa de skulle satse selv. Det er jo en grunn til at Hyop fikk gjennomslag for stønad sånn i utgangspunktet. Problemet er at sist gang regjeringen snakket om hydrogen, så var det grunnet olje-priser. En olje-pris som steg og man var redd det ville fortsette. Det skjedde ikke, og folk kjøpte ikke hydrogenbiler i tidlig 20xx fordi produktet ikke kunne konkurrere med bensin og diesel, som igjen så fallende bensin og diesel-priser i pumpene. 

Lite med hydrogen ut av pumpene gir et vanskelig utgangspunkt for å tjene penger. 

Nytt fokus på hydrogen idag, er av en helt annen kaliber. Idag skal vi redde kloden, og fjerne oss av CO2. Hyop/Hynions link inn i dette er forandret. Fra å kun tilby hydrogen til ei plan regjeringen snakket om og satte igang, så skal Hynion sette opp et behov for blå hydrogen gjennom gassreforming og CCS. Rett og slett en mellomløsning  til grønn hydrogen er billigere - noe som kan skje kjapt om man ser til ASKO's erfaringer. 

Om du skal klage til noen, så får det være regjeringen. investorer og stønader kommer jo fra et sted med støtte fra hva regjeringen sa på tidlig 20xx tall. Investorer og stønader kommer idag også, men av helt andre årsaker. 

Så jeg får spørre igjen: Er det en dårlig idé å skape interesse og behov for blå hydrogen? Isåfall må du angripe Equinor i tillegg til Hyonion. 

Altså, Statoil hadde drevet dette i flere år med statsstøtte og allerede konkludert med at det ikke var noe marked. De la ned satsingen, men hydrogenlobbyen klarte igjen å lure politikere til å bruke miljøpengene på dette i stedet for bedre tiltak.

Sitat

Tidlig advarsel

De første varslene om at introduksjon av hydrogen som drivstoff for biler var svært vanskelig og et varig pengesluk, kom allerede høsten 2010. Og kilden til advarslene var ikke hvem som helst: Drivstoffgiganten Statoil.

I fem år hadde bensinstasjonskjeden jobbet med hydrogen som alternativ for nullutslippsbiler.

Gjennom prosjektet «Hydrogenveien» skulle det gjøres mulig å fylle og kjøre på hydrogen fra Oslo til Stavanger innen 2009.
Ulf Hafseld kjente prosjektet godt: Han hadde vært med som forretningsutvikler siden 2005.


Statoil sa stopp
Hydrogenveien ble ikke noe av. Senhøsten 2010 sa Statoil stopp.

– For Statoil er det vanskelig å se forretningsmodellen for hydrogen, sa Bjørn Gregert Halvorsen fra Statoil.
– Det er ikke penger å tjene på hydrogendrivstoff. Sånn som Statoil ser det, vil ikke hydrogen på kort eller mellomlang sikt være et kommersielt produkt, fulgte informasjonssjef i Statoil Morten Eek opp med overfor NRK og Klassekampen høsten 2011.

Miner om at Ulf selv bare satte inn minimum egenkapital for å starte selvkap i Hyop, de andre millionenen var det Statoil, skattebetalerne og investorer som ble lurt som bidro med. Likevel:

Sitat

I 2012, allerede før Hyop var kommet skikkelig i gang, ble Ulf Hafseld tildelt Hydrogrenprisen.

«Ulf (viste) risikovilje og evne til å finne nye organisatoriske løsninger når de store norske industriselskapene la ned sin satsing på området», skrev juryen blant annet. Blant de tre i juryen var Solveig Schytz, venstrepolitikeren med de hårete hydrogenmålene.

Hvor juryen fikk «risikovilje» fra er litt uklart. For i ettertid fremstår risikoen som minimal for Hafseld.

 

Og her ser vi at bileier allerede da ble lurt til å tro at dette hadde fremtid, og dessverre prøver noen seg igjen.

Sitat

Truet av nedleggelse
En gjenganger i søknadene om mer penger var et skrekkscenario for ambisiøse fylkespolitikere med ambisjoner om at «Oslo og Akershus skal være blant verdens ledende regioner for utprøving og tidlig bruk av hydrogen til transport»:
Høsten 2016, for eksempel: Da ba Hyop om ekstra driftsstøtte på 1,7 million kroner utover allerede utbetalt driftstilskudd.
«Dersom ikke dette beløpet kan fremskaffes (...) vil Hyops styre måtte ta sitt ansvar og vedta nedstengning av driften (...) Dette vil medføre at samtlige eiere av hydrogenbiler må parkere sine biler», skrev Hafseld.
Fylkeskommunen var i tvil; burde slike opplysninger holdes hemmelig for offentligheten?

«Det (er) sannsynlig at nye bilkjøpere vil vegre seg mot å inngå avtale om kjøp av biler». 

 

Når det gjelder farge på hydrogen skjønner jeg ikke hva du mener, ser man på Hynions nettsider er det klart de vil få folk til å kjøpe h2 biler i stedet for elbiler, eller i det minste så tvil, og de vil ha mer støtte til h2 stasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (Akkurat nå):

Altså, Statoil hadde drevet dette i flere år med statsstøtte og allerede konkludert med at det ikke var noe marked. De la ned satsingen, men hydrogenlobbyen klarte igjen å lure politikere til å bruke miljøpengene på dette i stedet for bedre tiltak.

Regjeringen var isåfall endel av denne "hydrogenlobbyen" du prater om. For det er dem som sa at vi skulle satse på hydrogen tidlig 2000 tall. På samme måte som de pushet diesel-biler på oss. 

Hvem var det som skrev dette?

Sitat

Gjennom prosjektet «Hydrogenveien» skulle det gjøres mulig å fylle og kjøre på hydrogen fra Oslo til Stavanger innen 2009.

Altså kom midler fra ei regjering som ville satse på "hydrogenveien" grunnet de trudde oljeprisen skulle stige og stige og gjøre det for dyrt for oss å kjøpe bensin og diesel. 

På den tiden var det ment at hydrogenet skulle komme fra gassreforming. 

RJohannesen skrev (4 minutter siden):

Og her ser vi at bileier allerede da ble lurt til å tro at dette hadde fremtid, og dessverre prøver noen seg igjen.

Det er enorm forskjell i hvorfor hydrogen har et fokus idag, kontra de to tidligere tilfellene på 1970 tallet og tidlig 2000 tall. 

Begge de to foregående periodene handlet oljepris, og kostnader for bensin og diesel. Mens dagens situasjon faller sammen med Greta Thunberg, der hydrogenet skal produseres på en annen måte som subsidierer utbyggelsen av ny fornybar kraft. 

Se bare på Tyskland og hva de gjør. De bruker sine midler med støtte fra EU om å involvere Vest-Afrika i å kunne elektrifisere sine land med å bygge opp ny fornybar kraft med hydrogenlagring. Grunnen er jo fordi Tyskland ikke har mulighet til å erstatte sin kull og gasskraft, samt energi fra naturgass i bygg til kun fornybar kraft selv. 

Om du mener dette er "hydrogenlobbyen" sin skyld. Så er det vell på tide å applaudere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Sist gang det ble satset var sist gang regjeringen kom ut og sa de skulle satse selv. Det er jo en grunn til at Hyop fikk gjennomslag for stønad sånn i utgangspunktet. Problemet er at sist gang regjeringen snakket om hydrogen, så var det grunnet olje-priser. En olje-pris som steg og man var redd det ville fortsette. Det skjedde ikke, og folk kjøpte ikke hydrogenbiler i tidlig 20xx fordi produktet ikke kunne konkurrere med bensin og diesel, som igjen så fallende bensin og diesel-priser i pumpene. 

Lite med hydrogen ut av pumpene gir et vanskelig utgangspunkt for å tjene penger. 

Nytt fokus på hydrogen idag, er av en helt annen kaliber. Idag skal vi redde kloden, og fjerne oss av CO2. Hyop/Hynions link inn i dette er forandret. Fra å kun tilby hydrogen til ei plan regjeringen snakket om og satte igang, så skal Hynion sette opp et behov for blå hydrogen gjennom gassreforming og CCS. Rett og slett en mellomløsning  til grønn hydrogen er billigere - noe som kan skje kjapt om man ser til ASKO's erfaringer. 

Om du skal klage til noen, så får det være regjeringen. investorer og stønader kommer jo fra et sted med støtte fra hva regjeringen sa på tidlig 20xx tall. Investorer og stønader kommer idag også, men av helt andre årsaker. 

Så jeg får spørre igjen: Er det en dårlig idé å skape interesse og behov for blå hydrogen? Isåfall må du angripe Equinor i tillegg til Hyonion. 

225 000 tonn hydrogen blir produsert i Norge kvart år, heilt unødvendig å bruke millioner for å få det opp i 225 001

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratulerer med nok engang å sitere noe du ikke svarer på, men bare kaster ut ei tilfeldig påstand. 

HF- skrev (3 minutter siden):

225 000 tonn hydrogen blir produsert i Norge kvart år, heilt unødvendig å bruke millioner for å få det opp i 225 001

Ikke bruke ei krone for å erstatte måten den blir produsert på heller da, formoder jeg? Så kan vi endelig erklære deg som klimafornekter for alles skue. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (51 minutter siden):

Gratulerer med nok engang å sitere noe du ikke svarer på, men bare kaster ut ei tilfeldig påstand. 

Ikke bruke ei krone for å erstatte måten den blir produsert på heller da, formoder jeg? Så kan vi endelig erklære deg som klimafornekter for alles skue. 

Hmm? Du snakker om å skape interesse og behov for blå hydrogen, eg sei berre at markedet allerede er der. Har sagt heile tida at eksisterande hydrogenproduksjon bør gjennomført med ccs. Det er der enn kan få store reduksjoner i utslepp. Bruk pengene på ccs, ikkje på å prøve å få opp bruken som energibærer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
HF- skrev (7 minutter siden):

Hmm? Du snakker om å skape interesse og behov for blå hydrogen, eg sei berre at markedet allerede er der. Har sagt heile tida at eksisterande hydrogenproduksjon bør gjennomført med ccs. Det er der enn kan få store reduksjoner i utslepp. Bruk pengene på ccs, ikkje på å prøve å få opp bruken som energibærer. 

Interesse og bruk av blå hydrogen vil gjøre investeringen til å få all produksjon over på CCS billigere. 

Samme logikk som å utnytte drakraft til å få grønn hydrogen konkurransedyktig. For blå hydrogen skal også på lengre sikt erstattes. 

CCS slipper ut ca 15% av GHG i prosessen, og de 15% CO2 vil koste mer og mer penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 timer siden):

De som kjører dem er utrolig fornøyd med bilene, så ikke alle som er enige med deg i det.

Et utsagn som ikke kan brukes til noe som helst. Spør heller disse fortvilte menneskene som har en hydrogenbil de ikke blir kvitt om deres neste bil blir en hydrogenbil.

 

oophus3do skrev (6 timer siden):

PS: Når vil du være i stand til å prate om det du siterer? 

18%

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Regjeringen var isåfall endel av denne "hydrogenlobbyen" du prater om. For det er dem som sa at vi skulle satse på hydrogen tidlig 2000 tall. På samme måte som de pushet diesel-biler på oss. 

Hva slags idiotlogikk er dette? Hydrogenlobbyen *påvirket* regjeringen, som endret sin politikk så hydrogenprosjekter kunne få statsstøtte. På samme måte så var det aldri regjeringens påfunn å 'pushe dieselbiler', det kom fra bilbransjen som brukte sine lobbyister til å overbevise politikerne til å tro at dieselbiler var bra for miljøet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Et utsagn som ikke kan brukes til noe som helst. Spør heller disse fortvilte menneskene som har en hydrogenbil de ikke blir kvitt om deres neste bil blir en hydrogenbil.

Ikke bilens feil at man ikke får fylt i Norge. I andre land hvor dem er blitt kjøpt, så er de strålende fornøyd. Er nok ei grunn til at nesten 70% av folk i Tyskland kunne tenkt seg en slik flott bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Hva slags idiotlogikk er dette? Hydrogenlobbyen *påvirket* regjeringen, som endret sin politikk så hydrogenprosjekter kunne få statsstøtte. På samme måte så var det aldri regjeringens påfunn å 'pushe dieselbiler', det kom fra bilbransjen som brukte sine lobbyister til å overbevise politikerne til å tro at dieselbiler var bra for miljøet.

Ja, du tenker at folk i regjering ikke er i stand til å lese, samt bygge egne konklusjoner? Når undersøkelser som viste at diesel var bedre for miljøet, med "diesel-gate" i bakgrunnen så er det da ikke regjeringen du skal bite hode av. Det er folka bak dieselgate. For hva skal man ellers gjøre om man skal kaste ut alle undersøkelser siden ingen av dem kan stoles på? 

Hva sier du om "hydrogenlobbyen" som nå sørger for å elektrifisere en store mengde land i Vest-Afrika? Jeg regner med at det er dumt også? For de trenger vell ikke ny fornybar kraftproduksjon - eller? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 timer siden):

Ikke bilens feil at man ikke får fylt i Norge.

Jo det er det faktisk. Om Teslas superladernettverk blir nede resten av året vil det irritere meg men ikke hindre meg i å bruke bilen siden jeg kan lade hjemme og hos andre leverandører. Du får ikke fylt en hydrogenbil hjemme, ergo er det er dårligere bil.

oophus3do skrev (7 timer siden):

I andre land hvor dem er blitt kjøpt, så er de strålende fornøyd. Er nok ei grunn til at nesten 70% av folk i Tyskland kunne tenkt seg en slik flott bil.

Hvor mye må man ljuge til folk før de 'forstår' at hydrogenbil er flott?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 timer siden):

Ja, du tenker at folk i regjering ikke er i stand til å lese, samt bygge egne konklusjoner?

Hadde det ikke vært for at du er en hydrogenlobbyist selv skulle jeg spurt deg om du ikke vet hvordan dette funker. Jeg nevner det allikevel siden andre kan ha nytte av det. Regjeringens medlemmer har begrenset tid til å sette seg inn i alt mulig rart og de blir derfor sårbare når lobbyister presenterer informasjon som er nøye utformet for å fremstille saker som bedre enn det det er uten å ty til direkte løgn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 timer siden):

Hva sier du om "hydrogenlobbyen" som nå sørger for å elektrifisere en store mengde land i Vest-Afrika? Jeg regner med at det er dumt også? For de trenger vell ikke ny fornybar kraftproduksjon - eller? 

*Enda* en irrelevant 'hva med'. Går du aldri tom? Er det ingen grenser for hva du finner relevant i en diskusjon om de stakkars fortvilte hydrogenbileierne i Norge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 11.2.2020 den 18.26):

Se her Kahuna:

https://app.handelsblatt.com/politik/deutschland/energiewende-bundesbuerger-befuerworten-investitionen-in-wasserstoff-technologie/25529886.html?utm_term=Autofeed&social=tw-hb_hk-li-ne-or-&utm_medium=Social&utm_content=hb_hk&utm_source=Twitter&fbclid=IwAR3aDZXqHxANVfqWpv1VF85SUtwf7ZhVisQPjSP2g1TOFG4OfUeR2zpMZD4&ticket=ST-1047022-VQvtlsFVRJ2RaqlRubfm-ap4#Echobox=1581414090

"De fleste tyskere vurderer hydrogen som et viktig problemløser for å fullføre energiovergangen. 69 prosent av befolkningen ser på hydrogen som en fremtidig teknologi og tror at hydrogen kan bidra til en vellykket energiovergang."

Et annet interessant fenomen er å ta en kikk på topp 50 eiere av samtlige av hydrogen-selskapene med størrelse på. Tyskerne eier enorme eierandeler i et flust av dem, som igjen speiler fint på denne undersøkelsen med at nesten 70% trur at hydrogen er en viktig faktor for fremtiden. Det er jo en grunn til at de ønsker å lage ei "Silicon Valley" effekt i landet sitt med ekspertise og R&D på brenselceller, hydrogenlagring, vindkraft, solkraft o.l. der nede. Alt linkes sammen. 

 

"67 prosent av de spurte oppga at de også vil bruke hydrogenteknologi i hverdagen og kjøre en hydrogendrevet bil."

Da har jeg fått tid til en litt nøyere titt på denne 'kilden'. Undersøkelsen er bestilt av OGE, Open Grid Europe, et selskap som opererer 12000km med gassrør. Ingen link til spørsmålstillingen der men det er jo typisk at spørsmålene er utformet så man lett kan tolke et positivt resultat ut av svarene. Spesielt når tema er noe folk flest ikke vet noe om.

Ikke overraskende er nettopp OGE nevnt som en av lobbyistene i dette dokumentet jeg har vist deg før.

https://corporateeurope.org/sites/default/files/attachments/pt2_renewable_gas_-_lobbying.pdf

OGE har tenkt å blande inn hydrogen i sitt eksisterende naturgassnettverk, de har med andre ord tenkt å fortsette med naturgass. Hydrogen blir bare miljøsminke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Du får ikke fylt en hydrogenbil hjemme, ergo er det er dårligere bil.

Med den logikken så er dette en flott bil det da? 

nikola_badger1-ecc5006079128c9090e617ac7

Det er jo en bil som metter det du mener er dårlig med hydrogen. Den kan både hurtiglades, lades hjemme, og lades med hydrogen. 

Kahuna skrev (2 timer siden):

Hvor mye må man ljuge til folk før de 'forstår' at hydrogenbil er flott?

Hvordan mener du at jeg skal svare for andre mennesker som sier bilene er flotte å kjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

*Enda* en irrelevant 'hva med'. Går du aldri tom? Er det ingen grenser for hva du finner relevant i en diskusjon om de stakkars fortvilte hydrogenbileierne i Norge?

Så det er ikke "hydrogenlobbyen" som nå sørger for å elektrifisere Vest-Afrika? Hvor går egentlig grensen? 

Det er du som trekker frem hydrogenlobbyen hele tiden, men så fort du ikke klarer å svare for deg, så løper du med halen mellom beina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Da har jeg fått tid til en litt nøyere titt på denne 'kilden'. Undersøkelsen er bestilt av OGE, Open Grid Europe, et selskap som opererer 12000km med gassrør. Ingen link til spørsmålstillingen der men det er jo typisk at spørsmålene er utformet så man lett kan tolke et positivt resultat ut av svarene. Spesielt når tema er noe folk flest ikke vet noe om.

Ikke overraskende er nettopp OGE nevnt som en av lobbyistene i dette dokumentet jeg har vist deg før.

https://corporateeurope.org/sites/default/files/attachments/pt2_renewable_gas_-_lobbying.pdf

OGE har tenkt å blande inn hydrogen i sitt eksisterende naturgassnettverk, de har med andre ord tenkt å fortsette med naturgass. Hydrogen blir bare miljøsminke.

Har du hørt om Clearstream før? Kan du forklare resultatet i undersøkelsen mot det man ser på børsen fra Tyske instanser? Det er tusenvis av folk som kjøper aksjer gjennom den instansen, og hydrogen-relaterte aksjer er i enorm omsetning pga Tyskerne. 

Samt kan det lønne seg å  åpne ei Tysk nettside, og lese nyhetene som florerer fra landet angående hydrogen, fra hydrogen-strategien og hva folk mener er fremtiden for landet. Ut må gammel bilproduksjon, inn skal hydrogen og de skal bli eksperter på alt som rører det. 

Stålindustrien deres må avkarboniseres, og gjett hva som er løsningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Hydrogen blir bare miljøsminke.

Det er det absolutt ingen som er enig med deg om. Finn gjerne kildemateriell som forklarer hvordan du kommer til den konklusjonen og påstanden. En påstand du atter en gang bare kaster ut, uten underlag. 

Selv kilden du har brukt for å snakke om "hydrogenlobbyen" snakker om grønn hydrogen som en løsning. Problemet der er at de mente at vi ikke kom til å klare å skalere det kjapt nok. 

Kjapt nok! 

Hva er det Tyskland gjør nå angående hastighet inn i det å skalere opp hydrogen-samfunnet? :) 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...