Gå til innhold

Fortvilte hydrogenbileiere med bønn til Rotevatn


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (17 minutter siden):

Det er heilt vanvittig kor mykje pengar desse svindlarane klarer å suge ut av offentlege pengekasser.

Vet du ikke hvordan slike utlysninger fungerer du da? Stakkar. Disse pengene var satt av for formålet uansett, før de søkte om stønaden. Dette prosjektet var tydeligvis det beste prosjektet av de som søkte på utlysningen for disse pengene med sine begrunnelser og analyser for prosjektet. 

Sturle S skrev (18 minutter siden):

Dei veit at hydrogen fungerer skikkeleg dårleg til dette, at verknadsgrada er håplaus og at batteri er billigare, so når skal dei slutte å kaste pengar ned i dette holet?

Nydelig påstand uten kilde igjen, eller sikter du til Utsira som er en komplett annen løsning enn dette? Hvor mange slike tomme påstander skal du kaste ut? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (1 time siden):

Vet du ikke hvordan slike utlysninger fungerer du da? Stakkar.

Wow. Dine retoriske evner slutter aldri å forbause. :D

oophus3do skrev (1 time siden):

Nydelig påstand uten kilde igjen, eller sikter du til Utsira som er en komplett annen løsning enn dette? Hvor mange slike tomme påstander skal du kaste ut? 

Kan ikke *du* komme med en kilde da, på et prosjekt som er i drift og har dokumenterbare tall på effektivitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Kan ikke *du* komme med en kilde da, på et prosjekt som er i drift og har dokumenterbare tall på effektivitet.

Orknøyene er et godt eksempel. De har lagret hydrogen siden ~2016 og eskalerer produksjonen fordi det er lønnsomt sammen med mere ny fornybar energiproduksjon. Effektivitet spiller ingen rolle så lenge det er økonomisk gunstig - som sagt og gjentatt for N'te gang. 

Kilder for dette har jeg gitt til nettopp deg flere ganger, men jeg regner med at du ikke har verket åpnet dem, eller lest dem uten formål i å klare å finne ei stråmann. 

For dere som er interessert, så er kildemateriell enkelt å finne for litt lesestoff til kaffen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 timer siden):

Klarer du seriøst ikke lese ord satt sammen til setninger Kahuna? Det virker som om du ikke klarer å forstå hva du leser i måten du svarer på. Enten troller du, eller så... aner jeg ikke hva som skjer. 

Det siste, du aner ikke hva som skjer. Noe må det være siden du så konsekvent ser bort fra hydrogens eksplosive egenskaper og dårlige effektivitet.

oophus3do skrev (17 timer siden):

Stasjonen er ikke ferdig med oppgraderingen. Men det er fantastisk å være vitne til hvor lavt du synker i dine kommentarer. 

Lavt? Jeg peker på det sørgelige faktum at det kun finnes *en* stasjon i dette landet. Temmelig dårlig at en av verdens største bilfabrikanter ikke har klart bedre.

oophus3do skrev (17 timer siden):

"67 prosent av de spurte oppga at de også vil bruke hydrogenteknologi i hverdagen og kjøre en hydrogendrevet bil."

Den er enkel å besvare. De fleste tyskere har åpenbart hørt så mange hydrogenløgner og har samtidig så liten egen erfaring med elbil at de kjøper tåkepratet til hydrogenbransjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Effektivitet spiller ingen rolle

Helt seriøst! Det er den *ene* tingen jeg ba om også fortsetter du med det hjernetomme pisspreiket ditt!!

Helt greit. Da står altså Utsira-prosjektet som det hydrogenprosjektet med best dokumentert effektivitet på bruk av hydrogen som energilager. 18%

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Noe må det være siden du så konsekvent ser bort fra hydrogens eksplosive egenskaper og dårlige effektivitet.

Det gjør tydeligvis resten av verdenen også, spesielt Tyskland som nå starter å bygge en ny hydrogen-stasjon hver fjortende dag, og faktisk investerer penger inn i Vest-Afrika for å produsere ny fornybar kraft, til formål å kunne importere hydrogen inn til seg selv. 

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Lavt? Jeg peker på det sørgelige faktum at det kun finnes *en* stasjon i dette landet. Temmelig dårlig at en av verdens største bilfabrikanter ikke har klart bedre.

De inngikk et samarbeid i Desember. Man får ikke bygget flere stasjoner før politietaten er ferdig med papirarbeid vedrørende Kjørbo. 

Kahuna skrev (2 minutter siden):

Den er enkel å besvare. De fleste tyskere har åpenbart hørt så mange hydrogenløgner og har samtidig så liten egen erfaring med elbil at de kjøper tåkepratet til hydrogenbransjen. 

"Grasping at straws". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Dokumentert effektivitet på hydrogen som energilager. 18%.

Du kan gjerne finne noe bedre om du klarer.

Effektiviteten kunne vært 1%. Det spiller absolutt ingen rolle så lenge det er økonomisk forsvarlig å utnytte teknologien. 

Tyskland beviser nå det jeg har sagt hele tiden. Behovet for grønn fornybar hydrogen eskalerer utbyggelsen av ny fornybar kraft. 

Eat it! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går stadig seinare med bygging av hydrogenstasjonar i Europa òg.  Tyskland skulle bygge ein haug, men bomma grovt på 2019-målet.  I 2020 har det berre opna ein hydrogenstasjon i Tyskland.  Det var Biebelried som opna den 10. januar, som er over ein månad sidan.  Det skulle opne to i januar, men berre ein av dei vart ferdig i tide.  Den neste er i prøvedrift.  Elles er det planlagt to opningar i april.  Held dei fram med å opne ein stasjon annankvar månad, når dei ikkje 2019-målet før ved utgangen av 2022.

 

I resten av Europa er det fleire nedleggingar enn opningar.  Danmark er no nede i 6 stasjonar.  Med Ålborg ute har dei ikkje lenger nokon på Jylland nord for Århus, so dei kan vel ikkje lenger seiast å ha eit landsdekkjande nettverk av hydrogenstasjonar.  Kanskje ikkje so rart, sidan talet på hydrogenbilar i Danmark har gått ned etter at dei fekk det.  Dei som framleis trur at folk ikkje vil ha hydrogenbilar fordi det manglar hydrogenstasjonar tek feil.  Folk vil ikkje ha hydrogenbilar sjølv om det finst hydrogenstasjonar.  Dei kjøper heller elbilar, sjølv om elbilane har høgare avgifter, færre fordelar og får mindre subsidiar til infrastruktur og anna.

 

Elles er det interessant å merke seg at 1 av 3 tyskarar ikkje ville køyrt ein hydrogenbil om dei fekk han gratis.  Det seier litt om kor utrygt folk reknar hydrogen for å vere.

 

image.png.93c60e33d53c2c53815b50e5539cf27d.png

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 minutter siden):

Det går stadig seinare med bygging av hydrogenstasjonar i Europa òg. 

I det siste så har Tyskland bygget en ny stasjon hver fjortende dag. 

Tyskland har også i det siste lansert sin hydrogen-strategi, og for noen dager siden avtalt et samarbeid med et hav av land i Vest-Afrika. Den 6-7 Februar så dro dem til Oslo for å snakke med oss om den samme muligheten. 

Trur ikke man skal bekymre seg noe særlig. Stasjonene kommer de, og i større tempo idag enn noen gang tidligere. 

Også har man jo undersøkelsen som viser til at hele 70% av folk i den svarte at de hadde trua på hydrogen. Det er ekstremt tydelig og bekreftes gjennom børsen og eierandeler fra Clearstream kontoer i hydrogen-relaterte aksjer. 

67% sa at de ville kjørt en hydrogenbil. Så det er bare å vente på at prisene på dem er gode nok, så hopper Tyskland på muligheten til å kjøpe dem. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 timer siden):

 

Sikker? https://www.motor.no/artikler/2020/januar/hydrogen-toyota-og-hyundai-inn-med-penger-til-hydrogenfylling/

"Nå spytter hydrogenbil-importørene Toyota og Hyundai inn penger for å sikre fyllestasjoner for hydrogen."

Syntes Hynion liknet litt på skandaleselskapet Hyop som gikk dundrende konkurs selv med 66 millioner fra skattebetalerne og penger fra investorer.

Og jada samme Ulf Hafseld som tok ut millioner i lønn fra Hyop som tapte penger som fy. Selv satset han bare 150 000 i egenkapital i selskapet sitt, ca samme han tok ut i månedslønn... Resten var fra statoil, staten og stakkars investorer. 

Les hustorien om Hyop under, det gir innsikt, redd samme vil gjenta seg...

"Det er én forskjell til: Wam Solvang og Bjørn Leo Sørlund har betalt for hydrogensatsingen med egne penger. Ulf Hafseld har tjent millioner av offentlige kroner på et prosjekt som viste seg dødfødt"

https://www.side3.no/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (Akkurat nå):

Syntes Hynion liknet litt på skandaleselskapet Hyop som gikk dundrende konkurs selv med 66 millioner fra skattebetalerne og penger fra investorer.

Hynions mål er å skape et større press for å få igang CCS. Om du mener det er en dårlig plan eller ikke får være opp til deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Hynions mål er å skape et større press for å få igang CCS. Om du mener det er en dårlig plan eller ikke får være opp til deg. 

Så du mener at denne gangen er det ikke målet å tjene penger på å selge et luftslott til lettlurte politikere og investorer, og deretter bruke de stakkars hydrogenbileierne som gisler for å presse mer støtte ut av politikerne?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 minutter siden):

Så du mener at denne gangen er det ikke målet å tjene penger på å selge et luftslott til lettlurte politikere og investorer, og deretter bruke de stakkars hydrogenbileierne som gisler for å presse mer støtte ut av politikerne?

Sist gang det ble satset var sist gang regjeringen kom ut og sa de skulle satse selv. Det er jo en grunn til at Hyop fikk gjennomslag for stønad sånn i utgangspunktet. Problemet er at sist gang regjeringen snakket om hydrogen, så var det grunnet olje-priser. En olje-pris som steg og man var redd det ville fortsette. Det skjedde ikke, og folk kjøpte ikke hydrogenbiler i tidlig 20xx fordi produktet ikke kunne konkurrere med bensin og diesel, som igjen så fallende bensin og diesel-priser i pumpene. 

Lite med hydrogen ut av pumpene gir et vanskelig utgangspunkt for å tjene penger. 

Nytt fokus på hydrogen idag, er av en helt annen kaliber. Idag skal vi redde kloden, og fjerne oss av CO2. Hyop/Hynions link inn i dette er forandret. Fra å kun tilby hydrogen til ei plan regjeringen snakket om og satte igang, så skal Hynion sette opp et behov for blå hydrogen gjennom gassreforming og CCS. Rett og slett en mellomløsning  til grønn hydrogen er billigere - noe som kan skje kjapt om man ser til ASKO's erfaringer. 

Om du skal klage til noen, så får det være regjeringen. investorer og stønader kommer jo fra et sted med støtte fra hva regjeringen sa på tidlig 20xx tall. Investorer og stønader kommer idag også, men av helt andre årsaker. 

Så jeg får spørre igjen: Er det en dårlig idé å skape interesse og behov for blå hydrogen? Isåfall må du angripe Equinor i tillegg til Hyonion. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Effektiviteten kunne vært 1%. Det spiller absolutt ingen rolle så lenge det er økonomisk forsvarlig å utnytte teknologien. 

Tyskland beviser nå det jeg har sagt hele tiden. Behovet for grønn fornybar hydrogen eskalerer utbyggelsen av ny fornybar kraft. 

Eat it! :)

Det er økonomisk forsvarlig kun om du får andre til å betale.

18%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Ei teknologi i barnestadiet må ha drahjelp. Tesla hadde ikke vært noenting uten drahjelp og subsidier. 

Du klippet vekk '18%'.

Problemet med hydrogenbilen er at det er en *dårlig* bil, drevet av eksplosiver fremstilt på en ineffektiv måte. Det er uinteressant å gjøre den *billigere*. Kom tilbake når den har blitt *bedre*.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Problemet med hydrogenbilen er at det er en *dårlig* bil, drevet av eksplosiver fremstilt på en ineffektiv måte. Det er uinteressant å gjøre den *billigere*. Kom tilbake når den har blitt *bedre*.

De som kjører dem er utrolig fornøyd med bilene, så ikke alle som er enige med deg i det. 

PS: Når vil du være i stand til å prate om det du siterer? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Orknøyene er et godt eksempel. De har lagret hydrogen siden ~2016 og eskalerer produksjonen fordi det er lønnsomt sammen med mere ny fornybar energiproduksjon. Effektivitet spiller ingen rolle så lenge det er økonomisk gunstig - som sagt og gjentatt for N'te gang. 

Kilder for dette har jeg gitt til nettopp deg flere ganger, men jeg regner med at du ikke har verket åpnet dem, eller lest dem uten formål i å klare å finne ei stråmann. 

For dere som er interessert, så er kildemateriell enkelt å finne for litt lesestoff til kaffen. 

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/uk-scotland-49319120

Orknøyene er et forbilde for elektrifisering, 2% av bilane er elektriske, noke som er mykje i UK. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...