Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - 5 ulemper?


tezzo

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Complexity said:

...

Tesla er nok unntaket, og har nok meir med at Tesla ikkje eig ein einaste plass eller kapasitet til å ha jevnlig service. Eg veit ikkje om eg ville meint dette er nødvendigvis positivt, gitt at Tesla verksted stereotypiskt er lite tilgjengelege og langt unna for folk flest.

Kva dei gjer på service med ein Ioniq veit eg ikkje. Sto vel kva dei gjere på rekninga, men var ein triviell sum tatt i betraktning.

Det er ein normal del av nybil-opplevelsen med servicehefte, skjønt det er sikkert litt variasjon i kor ofte avhengig av bil, og kva ein gjer. Kan hende dei berre inspisere elbil for evt batteri, software-oppdatering (fordi du ikkje kan laste dei ned sjølv lol), gjenværende spor på dekk, osv.

Hadde og bilen inne pga ein kampanje dei gjorde meg oppmerksom på etter service, var ei vannpumpe som skulle skiftes på biler pga unormal slitasje eller noko? Veit ikkje heilt. Men det var visst billigare å skifta pumpa enn å undersøke den først om det var nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Drunkenvalley said:

Tesla er nok unntaket, og har nok meir med at Tesla ikkje eig ein einaste plass eller kapasitet til å ha jevnlig service. Eg veit ikkje om eg ville meint dette er nødvendigvis positivt, gitt at Tesla verksted stereotypiskt er lite tilgjengelege og langt unna for folk flest.

Kva dei gjer på service med ein Ioniq veit eg ikkje. Sto vel kva dei gjere på rekninga, men var ein triviell sum tatt i betraktning.

Det er ein normal del av nybil-opplevelsen med servicehefte, skjønt det er sikkert litt variasjon i kor ofte avhengig av bil, og kva ein gjer. Kan hende dei berre inspisere elbil for evt batteri, software-oppdatering (fordi du ikkje kan laste dei ned sjølv lol), gjenværende spor på dekk, osv.

Hadde og bilen inne pga ein kampanje dei gjorde meg oppmerksom på etter service, var ei vannpumpe som skulle skiftes på biler pga unormal slitasje eller noko? Veit ikkje heilt. Men det var visst billigare å skifta pumpa enn å undersøke den først om det var nødvendig. 

Slipper iallefall å bytte olje, filter, kjølevann, bremser (om de ikke ruster) og olje på girkassa. På min forrige bil med Automatgir gikk det 12 liter olje bare på å flushe girkassa så kan være stor kostnad bare der.

Tviler på at de gjør spesielt mye på en Ioniq på service annet en ting du enkelt kan gjøre selv hjemme som å fylle spylevæske og bytte viskere. Lys er i LED i dag og så man trenger ikke engang bytte lyspærer.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

...

Bremser er nok faktiskt ein av dei verste punktene for elbilen, ettersom regenerative bremser blir gjort med motoren, ikkje med bremsene. Så eg fekk beskjed sjølv av alle forhandlere at ein må hugse bruka bremsene ein gong i blant.

I bunn og grunn er regenererende bremse rett og slett ein reversering av strøm-føring. I staden for at strøm går til motoren for å skape rotasjon og rotere hjula, bruker regenererende bremse motoren som ein generator, kor rotasjonen av hjula er kva som mater bilen. Så veldig lite reell bruk av bremseeffekt der. Gitt at eg lader når eg bremse manuelt (uten regenererende bremser på) også mistenke eg at motoren også brukes i lag med sjølve bremsene, men der kan ikkje eg sei sikkert.

Det eg kan googla tar dei nok ein undersøkelse av batteriets tilstand, undersøkelse av ladepunkt, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Drunkenvalley said:

Bremser er nok faktiskt ein av dei verste punktene for elbilen, ettersom regenerative bremser blir gjort med motoren, ikkje med bremsene. Så eg fekk beskjed sjølv av alle forhandlere at ein må hugse bruka bremsene ein gong i blant.

I bunn og grunn er regenererende bremse rett og slett ein reversering av strøm-føring. I staden for at strøm går til motoren for å skape rotasjon og rotere hjula, bruker regenererende bremse motoren som ein generator, kor rotasjonen av hjula er kva som mater bilen. Så veldig lite reell bruk av bremseeffekt der. Gitt at eg lader når eg bremse manuelt (uten regenererende bremser på) også mistenke eg at motoren også brukes i lag med sjølve bremsene, men der kan ikkje eg sei sikkert.

Det eg kan googla tar dei nok ein undersøkelse av batteriets tilstand, undersøkelse av ladepunkt, osv.

Ja bremsene blir lite brukt. Tesla innførte "brake wipe" i en oppdatering for en stund siden så den passer selv på å bruke bremsene med gjevne mellomrom for at de ikke skal ruste.

Hvorfor skal man vite batteriets tilstand? Kan sjønne man vil sjekke det etter 150 000km eller noe men hver 15 tusen? Ladepunkt?

Høres ut som de har funnet på ting for å tjene penger på service.

Du kan enkelt kjøpe deg en OBD dongel å plugge i bilen din og en app vil fortelle deg batteriets tilstand foresten.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Tesla med hybridmotorTidenes første Tesla på bensin

dette må vel se på som ulempe kun 200 000 kr for tesla klone med 17 kWt-batteri og 54 bensinhester «bare» 0,2 liter bensin per mil, og en rekkevidde på opptil 100 mil - som hybrid. Med kun batteriet er rekkevidden om lag 10 mil.

Så det finnes jo biler som ikke nødvendig er direkte usunt for miljøet som trenger å koste så mye.

Slik priser man betaler for hurtigladning og er det ikke rart folk velger alternativ.

Enesten negative dette vil antakelig ikke komme på markedet ellers vil tesla gå sevilt søksmål.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/8/2020 at 1:23 PM, Complexity said:

Hva i alle dager gjør de på 15 tusen service på Ioniq foresten? Rullerer om på dekkene?

Tesla har ingen service da det jo ikke er noe å ta service på.

VI forstår at du elsker Teslaen din og vil for hva det er verdt prøve å snakke om din opplevelse av merket over alle andre her inne. 

Tesla har som du sier ingen krav til service, de hadde det tidligere og hva de ombestemmer seg for i morgen vet ingen. 
Men de anbefaler en årlig bremse service, hvis man ikke har dette må man pent betale for nye skiver/klosser og kalipere når håndbrekk slutter å virke eller bremsene er utslitt etter 20 tusen km. 
Så du kan slå deg på brystet å tro det er så mye bedre enn andre merker, men snart vil du også forstå at det er ikke noe bedre hos Tesla og mange vil gjerne påstå det er verre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Marzo said:

VI forstår at du elsker Teslaen din og vil for hva det er verdt prøve å snakke om din opplevelse av merket over alle andre her inne. 

Tesla har som du sier ingen krav til service, de hadde det tidligere og hva de ombestemmer seg for i morgen vet ingen. 
Men de anbefaler en årlig bremse service, hvis man ikke har dette må man pent betale for nye skiver/klosser og kalipere når håndbrekk slutter å virke eller bremsene er utslitt etter 20 tusen km. 
Så du kan slå deg på brystet å tro det er så mye bedre enn andre merker, men snart vil du også forstå at det er ikke noe bedre hos Tesla og mange vil gjerne påstå det er verre...

Heldigvis veldig enkelt å smøre bremsene sine selv når man bytter dekk, men man burde gjøre det ja. Tesla har jo heldigvis innført automatisk Brake Wipe så folk sør i landet slipper at skivene ruster så lett.

Om man bryr seg null og nix og ikke kan bytte vindusviskere selv engang så er det klart man burde benytte seg av service. Men å ha pålagt service hver 15 tusen for å beholde garantien når service består av å sparke litt i hjulene blir feil.

Lenke til kommentar

Jeg har nok aldri vært noen Tesla fan. Jeg synes nesten jeg ser Tesla oftere enn Toyota langs veiene snart og dessuten har jeg i motsetning til mange ikke sett på Tesla som noen "premium" bil. Eneste grunn til at jeg tror Tesla fikk en pangstart var mye krefter under panseret (hvis man kan kalle det det). 

Jeg satt på en Tesla X (en slik med måkevinger til dører) i fjor sommer og kan vel ikke si at jeg fikk noen premium følelse. Ålreit bil å se på selvsagt, men inni bar det preg av mye hardplast synes jeg. Den nevnte Teslaen har også vert på verksted flere ganger grunnet feil med noe lading. Eieren av bilen er ikke spesielt fornøyd med kvaliteten heller.

Så selv om jeg ikke er like "hårete" i uttalelsene mine som TS, så kan jeg vertfall si at det aldri blir noe Tesla på meg. Jeg er rett og slett ikke overbevist. Jeg ville mye heller kjøpt en Audi/BMW eller kanskje den nye ID3 (Golf). Dem gjør kanskje ikke 0-100 på 3 sekunder, men så hastverk har jeg ikke. Mulig jeg også begynner å bli for gammel... ikke et jeg. :) 

Dessuten har jeg en motorsykkel hvis jeg vil ha det litt gøy med tanke på fart. Men erfaringene mine sier at dette er svært lite lønnsomt... 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg har nok aldri vært noen Tesla fan. Jeg synes nesten jeg ser Tesla oftere enn Toyota langs veiene snart og dessuten har jeg i motsetning til mange ikke sett på Tesla som noen "premium" bil. Eneste grunn til at jeg tror Tesla fikk en pangstart var mye krefter under panseret (hvis man kan kalle det det). 

Jeg satt på en Tesla X (en slik med måkevinger til dører) i fjor sommer og kan vel ikke si at jeg fikk noen premium følelse. Ålreit bil å se på selvsagt, men inni bar det preg av mye hardplast synes jeg. Den nevnte Teslaen har også vert på verksted flere ganger grunnet feil med noe lading. Eieren av bilen er ikke spesielt fornøyd med kvaliteten heller.

Så selv om jeg ikke er like "hårete" i uttalelsene mine som TS, så kan jeg vertfall si at det aldri blir noe Tesla på meg. Jeg er rett og slett ikke overbevist. Jeg ville mye heller kjøpt en Audi/BMW eller kanskje den nye ID3 (Golf). Dem gjør kanskje ikke 0-100 på 3 sekunder, men så hastverk har jeg ikke. Mulig jeg også begynner å bli for gammel... ikke et jeg. :) 

Dessuten har jeg en motorsykkel hvis jeg vil ha det litt gøy med tanke på fart. Men erfaringene mine sier at dette er svært lite lønnsomt... 

Tesla har mye dårlig kvalitet ja, og både X og S har hatt mye trøbbel.

Men om du ser bort fra fart, så er det jo visse andre fordeler med Tesla også.

Sammenligner du ID3 mot en Tesla Model 3 så går du glipp av bagasjerom fremme, mulighet for takboks, mulighet for krok, bare 4 seter (med største batteri), Tregere lading og mye mindre ladenettverk som du må dele med alle andre.

Du får vel heller ikke Sentry Mode med ID3 (som filmer om noen dulter borti bilen din eller gjør herverk på den når den er parkert)

Så selv om kansje ID3 har bedre kvalitet - så får du en mere praktisk bil hos Tesla.

I tillegg vil jeg tro (uten å være helt sikker) at Appen til Tesla er bedre enn den VW kommer med basert på tidligere erfaring (Audi e-tron sin app er vistnok ubrukelig)

Jeg har stor tro på at Polestar 2 blir en bra bil. Volvo har gjort mye riktig med den, men ellers i markedet ser jeg ikke mye som måler seg..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Appen til VW er neimen ikke mye å skryte av nei, det har du rett i. I beste fall funker den helt greit. Men som oftest er den ikke særlig stabil og henger seg ofte.

Men den appen bruker jeg uansett svært sjelden. Nå er ikek Golf noen premium bil heller, men jeg velger når som helst en Golf, eller aller helst en Audi e-Tron fremfor en Tesla. 

jeg satt inne i en e-Tron her om dagen mens jeg ventet på bilen som var på verksted. Dette er en helt annen liga. Men den er jo heller ikke gratis... 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bjerknez said:

Appen til VW er neimen ikke mye å skryte av nei, det har du rett i. I beste fall funker den helt greit. Men som oftest er den ikke særlig stabil og henger seg ofte.

Men den appen bruker jeg uansett svært sjelden. Nå er ikek Golf noen premium bil heller, men jeg velger når som helst en Golf, eller aller helst en Audi e-Tron fremfor en Tesla. 

jeg satt inne i en e-Tron her om dagen mens jeg ventet på bilen som var på verksted. Dette er en helt annen liga. Men den er jo heller ikke gratis... 

e-Tron er en flott bil i premiumklassen ja. Det som ødelegger for den er høyt forbruk. Det kompenseres til en viss grad med at de har fått til bra ladehastighet (som nesten ingen andre produsenter klarer).

Den mangler og mulighet for å oppdateres. Det er jo litt surt når det er feil i softwaren på den som aldri vil bli fikset.
Nyere e-tron har jo også bedre rekkevidde grunnet ny software - men det får altså ikke gamle eiere glede av.

Jaguar var snille nok til å la folk oppdatere sin gamle I-Pace med ny software. Man må riktignok levere bilen inn på verksted men mye bedre enn ingenting.

Mange vil si at det er helt unødvendig på en e-tron siden den "var perfekt fra starten av".  Men det var den jo tydeligvis ikke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Drogin said:

Tesla har fine biler, god akselerasjon, bra gadets.

Men Model 3 er eksempelvis en av få biler som et kjent antirust-verksted IKKE tør å gi noen rustgaranti på selv ved understellsbehandling. Det synes jeg sier litt.

Det kan bli spennende å følge med ja. Er jo folk som har opplevd rust allerede.

Rustbehandler man bilen kan man risikere å miste garantien hos Tesla også. Det er mye ledninger og slikt under der som tesla påstår ikke har godt av å bli nedsprayet med rustbehandling.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Just now, Bjerknez said:

Uff.. dette alene bør jo være en god grunn til at det bør lyse noen varsellamper mener jeg. 

Burde være flink å spyle bilen om man bor i sørlige deler av landet ja.

Her i nordnorge saltes det omtrent ikke så jeg er ikke spesielt bekymret. Min gamle bil var strøken i understellet selv etter 14 år og 200 tusen kilometer og ingen behandling noensinne (fikk vel knapt en vask i sitt liv den bilen).

Men klart mangler det lakk noen plasser kan det bli trøbbel uansett.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Complexity said:

Heldigvis veldig enkelt å smøre bremsene sine selv når man bytter dekk, men man burde gjøre det ja. Tesla har jo heldigvis innført automatisk Brake Wipe så folk sør i landet slipper at skivene ruster så lett.

Om man bryr seg null og nix og ikke kan bytte vindusviskere selv engang så er det klart man burde benytte seg av service. Men å ha pålagt service hver 15 tusen for å beholde garantien når service består av å sparke litt i hjulene blir feil.

Det er selvfølgelig veldig enkelt for en Tesla eier å ta for seg vedlikehold på bilens mest kritiske komponent. 
Det er nok mye verre for en Toyota eier eller andre merker hvor man får kjøpt deler over disk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...