Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - 5 ulemper?


tezzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Marzo said:

Men service hvert år blir liksom noe helt annet, så da er det liksom greit? 

Annbefales å smøre bremsene årlig men er ikke noe krav. Du merket fort om en bremse henger på som kan skje om det aldri gjøres noe med det og du aldri bruker bremsene. Kan jo bare be verkstedet som bytter dekk for deg om å smøre gliderne omså. Koster neppe mye ekstra.

Av annen service så burde man bytte kupefilter innimella. Koster 75kr og skjermen i bilen viser deg instruksene på hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Tesla er no ein av dei firmanene kor eg hate selskapet som om dei var svartedauden, men like bilane... ?

Med det sagt, eg trur Tesla hadde byrja med servicehefte om dei hadde kapasiteten til det, og det er vel ikkje ein luksus at du skal få æren av å sjølv drive vedlikehaldet årleg. Det er vel det som er poenget med årleg service (eller kvar 15 tusen km, kva som enn kjem først)?

Kan forsåvidt ikkje skjønne kvifor det er eit problem at det går på bruk og/eller tid. Om du køyre 15 tusen har du allerede passert det som eg meine hugse er gjennomsnittet av bilbruk. Bilen blir jo ikkje mindre slitt av at du køyre eit års snitt på 6 månedar som f.eks eg gjorde med Ioniq.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gadden said:

Kjøpe kostbar Tesla og spare småpenger på dekk og service - det vanlige altså.  Fniser lett av en bil til 900k med kinadekk. 

Mulig man påkoster seg service på en bil til 900 tusen, og man kan absolutt bestille årlig service om ønskelig.

Det er bare ikke noe krav til det for å beholde garantien.

Dekk er forøvrig svindyrt til Model S med staggered oppsett (Ekstra breie bakdekk, som slites raskt pga aggresiv vinkel og mye krefter)

Men man får altså en Tesla ned i 370 tusen kroner nå, så at folk sparer penger på dem er ikke så rart.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

Que?

Model 3 er 399 142 + 17 600 for bil pluss vinterdekk. 

Ja har steget litt nå. Da jeg kjøpte min kostet SR+ 370 tusen så mange har kjøpt til den prisen.

(muligens pluss dokumentavgift da)

Mange kjøper vinterdekk\sommerdekk hos andre enn Tesla for å få andre felger.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ok. Forståeleg nok, men det gjer ikkje dekk stort billigere.

Men dekk må man da ha til alle biler?

Ett annet punkt ang. service er jo det at bilen har flere sensorer en de fleste andre og følger mye med på ting selv.

Den sier tillogmed i fra om man lukker lokket på midtkonsollen for hardt...

Får du trøbbel kan du ringe Tesla og de vil diagnosere bilen over internett, trenger ikke plugge deg i en datamaskin som med andre biler.

På servicehefter til elbiler så er "batterihelse" en ting som sjekkes. Det vet man jo at bilen følger med på selv så burde ikke være nødvendig å sjekke dette hvert eneste år. Nivå på kjølevann følger jo bilen med selv også. Ser og at noen trenger bytte av olje på girkasse innimella, så visse biler har vel en mere avansert girkasse enn tesla som bare har reduksjonsgir.

Nå er Service ganske billig på elbil da, ser det ligger på 2-4000kr så absolutt ikke en dum ting å gjøre, selv på en Tesla.

Men jeg er glad for at jeg kan gjøre alt dette selv og slipper å levere fra meg bilen hvert år og alikevell beholder garantien min.

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

...

Nettopp, dekk må alle biler ha, med sært få unntak. Det er derfor eg ikkje ein gong reelt underholde ein pris uten dekk. Med mindre det er blitt inkludert. F.eks fekk eg sjølv min ioniq med vinterdekk inkludert.

Du skal få lovt til å foretrekke å gjera ting sjølv, men ein del av poenget med service er jo rett og slett at det ynskjeleg med den servicen. Meir historisk, gitt kor lite som trengs med elbiler, så det kan absolutt diskuteres om det skulle vore lengre mellomrom, men for min del var vel litt av attraksjonen med nybil at det er god oppfølging... ?

Når det angår Tesla og fjern-diagnotisering... dei emne jo tydeleg ikkje å diagnotisere alt, som blei sikta til i skrekk-historia over. Og fjern-diagnotisering er jo litt hul opplevelse når det følges opp med lange ventetider på å få ting ordnet.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gadden said:

Sier en Tesla ifra hvis det er slakk i endeledd, bærekuler, hjullager eller andre komponenter i hjulopphenget? 

Nei det får man forhåpentligvis påvist på eukontrollen om man ikke hører eller merker noe selv innen den tid.

Nyere dieselbiler har gjerne 2år/30 tusen km intervall på service. Er disse så mye mindre utsatt da?

(Synes forøvrig 30 tusen km er alt for lenge å kjøre med samme motorolje)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Complexity skrev (13 minutter siden):

Nei det får man forhåpentligvis påvist på eukontrollen om man ikke hører eller merker noe selv innen den tid.

Nyere dieselbiler har gjerne 2år/30 tusen km intervall på service. Er disse så mye mindre utsatt da?

(Synes forøvrig 30 tusen km er alt for lenge å kjøre med samme motorolje, men det er bra reklame for salg - og første eier blir gjerne ikke plaget)

Service og eu kontroll kan ikke sammenlignes. En eu kontroll avdekker kun feil som allerede er tilstede. Service er preventiv vedlikehold så du slipper å kjøre til noe ryker/går i stykker. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gadden said:

Service og eu kontroll kan ikke sammenlignes. En eu kontroll avdekker kun feil som allerede er tilstede. Service er preventiv vedlikehold så du slipper å kjøre til noe ryker. 

Isåfall har jeg aldri opplevd god service hos Toyota, Ford, Subaru eller Mitsubishi ettersom service hos dem aldri har avdekket noe feil på firmabilene våre. De har bare byttet olje og gjort noen andre punkter på en liste man får. Skal sies at Toyota av å til har gitt oss ett tilbud på fiksing av bulker og slikt i etterkant av service, men aldri noe relatert til understell. Det er først ved Eu-kontroll at feil har blitt oppdaget.

Kansje dette er bedre på elbiler for at "de må ha noe å gjøre på servicen" da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Complexity skrev (1 minutt siden):

Isåfall har jeg aldri opplevd god service hos Toyota, Ford, Subaru eller Mitsubishi ettersom service hos dem aldri har avdekket noe feil på firmabilene våre. De har bare byttet olje og gjort noen andre punkter på en liste man får. Skal sies at Toyota av å til har gitt oss ett tilbud på fiksing av bulker og slikt i etterkant av service, men aldri noe relatert til understell. Det er først ved Eu-kontroll at feil har blitt oppdaget.

Det er jo kjipt. Vårt lokale Nissan verksted gir alltid en tilstandsrapport av bilen ved service. Deler med kort gjenværende levetid blir byttet, eller de anbefaler å få det byttet innen feks et halvt år.

Jeg liker ihvertfall veldig godt at bilen fungerer feilfritt mellom hver service og at ting blir byttet før det går i stykker eller så utslitt at det kan gi kjøreforbud på en eu kontroll. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Annbefales å smøre bremsene årlig men er ikke noe krav. Du merket fort om en bremse henger på som kan skje om det aldri gjøres noe med det og du aldri bruker bremsene. Kan jo bare be verkstedet som bytter dekk for deg om å smøre gliderne omså. Koster neppe mye ekstra.

Av annen service så burde man bytte kupefilter innimella. Koster 75kr og skjermen i bilen viser deg instruksene på hvordan man gjør det.

Nå er det klossene de må smøre opp ;) Dårlig med glidere i en 4 stempla kaliper. 

Men som du er på vei til å innrømme så må man også ha service på en Tesla akkurat som for en Toyota. 
Eller la vær, men ta en stor økonomisk risiko... akkurat som man også kan med en Toyota.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...