Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - 5 ulemper?


tezzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Marzo said:

Bruker ikke Tesla bremseveske som er hygroskopisk og må byttes hver 2. år? 

Sjekk av bremsevæske
Tesla anbefaler å sjekke bremsevæsken for forurensning hvert 2. år og bytte etter behov

 

Man kan med andre ord kjøpe seg en bremsevesketester selv å følge med.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sjekk av bremsevæske
Tesla anbefaler å sjekke bremsevæsken for forurensning hvert 2. år og bytte etter behov

 

Man kan med andre ord kjøpe seg en bremsevesketester selv å følge med.

En bil som overvåker lukking av midtkonsoll burde kunne overvåke kvaliteten på bremsevesken. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Sjekk av bremsevæske
Tesla anbefaler å sjekke bremsevæsken for forurensning hvert 2. år og bytte etter behov

 

Man kan med andre ord kjøpe seg en bremsevesketester selv å følge med.

Forstår du ikke har gjort dette mye.
En indikasjon på vesken i beholderen, mener du altså vil gi deg en god indikasjon på tilstanden av bremsevesken ned mot hjulene? 

Bremsevesken i kaliperene er forurenset lenge før vesken i beholderen er det.. 

 

Lenke til kommentar

For oss i bilmiljøet sitter Rjukan ulykken friskt i minne. Her gikk 5 menneskeliv tapt pga bla gammel bremsevæske. 

https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte-rapporter/2019-06?ref=1724

Quote

SHTs undersøkelse har vist at ulykkesbilens bremser var mangelfullt vedlikeholdt og bremsebånd på høyre forhjul var nedslitt. Bremsevæsken var tydelig forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt kokepunkt. Dette bidrar også til bremsesvikt under høy belastning.

Tesla kommer helt sikkert til å komme med krav til vedlikehold av bremsevæske når det dukker opp problemer/ulykker rundt dette. 

Et annet problem med å ikke bytte bremsevæske med høyt vanninnhold er rust/korrodering av stempel i bremsesystemet. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Marzo said:

Forstår du ikke har gjort dette mye.
En indikasjon på vesken i beholderen, mener du altså vil gi deg en god indikasjon på tilstanden av bremsevesken ned mot hjulene? 

Bremsevesken i kaliperene er forurenset lenge før vesken i beholderen er det.. 

 

Slik jeg har skjønt det så er det slik de tester bremsevesken på verkstedet.

Men nei jeg må inrømme at jeg har aldri sjekket bremseveske på bilene mine. Det har naturlig blitt byttet ut når jeg har lufta bremsene mine og jeg har tenkt at det var nok. Kjører også med maks regenerering så er mye bremseeffekt selv uten bremsene.

Eide en bil engang hvor bremsevesken hadde en tendens til å koke, men var da alikevell bremsekraft på gang. Har og nødbrems via håndbrekket om man holder inne girknappen på teslan.

Om Tesla sier det er nok å sjekke vesken annen hvert år (uten å nevne at det må gjøres for å beholde garantien, eller at det må gjøres hos dem) så forholder jeg meg til det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gadden said:

En bil som overvåker lukking av midtkonsoll burde kunne overvåke kvaliteten på bremsevesken. 

Godt mulig den gjør det og. Tesla sitt utsagn gjelder vel alle bilene deres.

Sånn funfact med bremser. Hadde lekasje på en differensial på en pickup engang.

Intern lekasje og bilen har stiv bakakseling og trommebrems.

Så olja rant fra differensialen og inn i trommelbremsa, som resulterte i null bremseeffekt på ett bakhjul. 

Det var ganske interessant å kjøre med på vintern. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Slik jeg har skjønt det så er det slik de tester bremsevesken på verkstedet.

Men nei jeg må inrømme at jeg har aldri sjekket bremseveske på bilene mine. Det har naturlig blitt byttet ut når jeg har lufta bremsene mine og jeg har tenkt at det var nok. Kjører også med maks regenerering så er mye bremseeffekt selv uten bremsene.

Eide en bil engang hvor bremsevesken hadde en tendens til å koke, men var da alikevell bremsekraft på gang. Har og nødbrems via håndbrekket om man holder inne girknappen på teslan.

Om Tesla sier det er nok å sjekke vesken annen hvert år (uten å nevne at det må gjøres for å beholde garantien, eller at det må gjøres hos dem) så forholder jeg meg til det.

Ingen verksted tester bremsevæske. Det byttes ved den minste tvil og ved faste intervaller. 
En EU kontroll måler heller ikke kokepunkt på væske. Kun en enkel funksjonstest. 
Man kan måle strømføring i væska i beholderen (den sier hvor mye vann væska inneholder) ,men som allerede påpekt vil væska i beholderen gi et helt annet resultat enn den kritiske væska i kaliperen. 
Vi måler bremsevæske på løpsbiler før de slipper ut på banen, men kun for kontrollere at væska er ny for hver gang. 

Vet ikke om Tesla bruker mineral væske eller silikonbasert, men produsentene har anbefalinger på 12 eller 24mnd intervaller. 
Tesla vil nok kjapt endre sin praksis dersom/når det skulle oppstå situasjoner hvor gammel bremsevæske har skylden. 

Praksis har vært slik for alle bilmerker i all sin tid, og Tesla lever i samme verden. 
De har ingen forutsetninger for at væsken i bilene deres skal ha mindre service intervaller enn andre biler og produsentens anbefaling. 
Hvor lenge det holder kan ingen svare på...

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Godt mulig den gjør det og. Tesla sitt utsagn gjelder vel alle bilene deres.

Sånn funfact med bremser. Hadde lekasje på en differensial på en pickup engang.

Intern lekasje og bilen har stiv bakakseling og trommebrems.

Så olja rant fra differensialen og inn i trommelbremsa, som resulterte i null bremseeffekt på ett bakhjul. 

Det var ganske interessant å kjøre med på vintern. 

Her kan du se hva som skjer når bremsevæska koker. Den ble bytta helga før for kjøring og eier gamblet på den holdt to helger på rad. Pedalen gikk rett i gulvet.
 

 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
16 hours ago, Simkin said:

VAG har skiftintervall på 3år fra bilen er ny, og deretter hvert andre år. 

Vil tippe dette er ganske normalt for andre merker å. 

Selv kommer jeg definitivt til å bytte væske min model 3 om jeg skulle ha den i mer enn 2 år. 

Det er pga produsentens (ATE) anbefaling. 

Alle produsenter har tilsvarende anbefaling ettersom væsken er hygroskopisk og forurenses av luftfuktigheten. 

Tesla vil ha samme problemstilling med mindre de har funnet opp noe nytt.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Klykken- said:

Har posta den der før, men du skjønner at det er vist ikke bra nok ifølge folk her.

Bremsevesken skal sjekkes hvert 2e år står det - men å sjekke i beholderen med testapparat som vanlige verksteder gjør er ikke bra nok.

Her må det isåfall taes en sample fra hver eneste bremsecaliper og måle om det er forurenset.

Det er jo samme prosedyre som å bytte bremseveske.. så veldig usikker på hva Tesla mener med å sjekke den da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/13/2020 at 8:43 AM, Complexity said:

Har posta den der før, men du skjønner at det er vist ikke bra nok ifølge folk her.

Bremsevesken skal sjekkes hvert 2e år står det - men å sjekke i beholderen med testapparat som vanlige verksteder gjør er ikke bra nok.

Her må det isåfall taes en sample fra hver eneste bremsecaliper og måle om det er forurenset.

Det er jo samme prosedyre som å bytte bremseveske.. så veldig usikker på hva Tesla mener med å sjekke den da.

Har klart å overse svaret ditt her. 

Ettersom du har bedre peiling på dette enn meg vil jeg gjerne at du forklarer meg hvordan andre verksteder tester bremsevæske på biler. Jeg har noen timer rundt på forskjellige verksted å har enda ikke sett dette praktisert.
Men forstår at du har bedre kunnskap om dette og at det kommer nye oppfinnelser til verden hele tiden. 

På tross av at produsentene anbefaler BYTTE av bremsevæske, hva slags skala måles gammel bremsevæske i? 
Er det vann innhold? Strømføring? Jeg kjenner kun til alder når det kommer til service. 

Tesla og du har heldigvis bedre kunnskaper om temaet så jeg vil veldig gjerne lære meg denne praksisen så slipper jeg gjøre unødvendig arbeid i årene fremover. 

At Tesla skriver på sidene sine at de mener dette ikke er nødvendig har dessverre liten verdi. Som allerede nevnt kommer de kjapt til å endre denne praksisen etterhvert som det oppstår situasjoner ala den på Rjukan som linket til tidligere. 

Men jeg skal være raskt med å innrømme feil når du kommer med din forklaring på hvorfor jeg tar feil da du virker å ha langt mer peiling på dette enn hva jeg eller andre mekaniker har...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Marzo said:

Har klart å overse svaret ditt her. 

Ettersom du har bedre peiling på dette enn meg vil jeg gjerne at du forklarer meg hvordan andre verksteder tester bremsevæske på biler. Jeg har noen timer rundt på forskjellige verksted å har enda ikke sett dette praktisert.
Men forstår at du har bedre kunnskap om dette og at det kommer nye oppfinnelser til verden hele tiden. 

På tross av at produsentene anbefaler BYTTE av bremsevæske, hva slags skala måles gammel bremsevæske i? 
Er det vann innhold? Strømføring? Jeg kjenner kun til alder når det kommer til service. 

Tesla og du har heldigvis bedre kunnskaper om temaet så jeg vil veldig gjerne lære meg denne praksisen så slipper jeg gjøre unødvendig arbeid i årene fremover. 

At Tesla skriver på sidene sine at de mener dette ikke er nødvendig har dessverre liten verdi. Som allerede nevnt kommer de kjapt til å endre denne praksisen etterhvert som det oppstår situasjoner ala den på Rjukan som linket til tidligere. 

Men jeg skal være raskt med å innrømme feil når du kommer med din forklaring på hvorfor jeg tar feil da du virker å ha langt mer peiling på dette enn hva jeg eller andre mekaniker har...

Nei jeg har som sakt aldri sjekket kvaliteten på bremsevesken på bilene jeg har eid. Bremsene har blitt naturlig slitt og jeg har da byttet bremsevesken ved skifte av bremsedeler.

Dette blir jo ikke å skje i samme grad på en Tesla siden bremsen aldri brukes til annet en å wipe skiven så den ikke skal ruste .

Men av det jeg har sett så brukes en enkel tester som sender strøm mellom to elektroder for å sjekke om det lekker noe strøm mellom dem. Gjør det det så har man vann eller annen forurensning i bremsevesken og den må skiftes. Brukes og noe enkelt måleapparat for å sjekke korrosjon og annen forurensning, men det måles rett i beholderen. 

Har ikke vært borti at noen tømmer bremseveske ut av hver eneste caliper bare for å sjekke kvaliteten. Skal man først begynne på den jobben så bytter man jo vesken i samme slengen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
19 hours ago, Complexity said:

Nei jeg har som sakt aldri sjekket kvaliteten på bremsevesken på bilene jeg har eid. Bremsene har blitt naturlig slitt og jeg har da byttet bremsevesken ved skifte av bremsedeler.

Dette blir jo ikke å skje i samme grad på en Tesla siden bremsen aldri brukes til annet en å wipe skiven så den ikke skal ruste .

Du kommer ikke til å begynne med det heller. 
Jo det samme problemet er også for Tesla ettersom det ikke er bruken av bremsene som er problemet. 
Det er det faktum at bremsevæske er hygroskopisk og forrurenses over tid uansett om den brukes eller ikke. 

Dette er grunnleggende kunnskap for en som har litt over snittet kjennskap til vedlikehold av biler. 
Ved å gå Tesla i forsvar så viser det hvor forsvinnende lite du kan om temaet og likevel skal fortsette å belære folk. 
Eneste argumentet du har for å motsi dette er fordi Tesla sier til deg det ikke er sånn. 


Jeg vet også at jeg sikkert er den siste som kan klare å overbevise deg om at du og Tesla tar feil her. 
Men for å hjelpe deg litt på veien, så kan du prøve å finne en annen bilprodusent som har anbefalt bremsevæske service lengre enn 2 år. Evt noen som anbefaler å "måle" bremsevæske i stedet. Kanskje det går opp et lys for noen :)

Hva Tesla har klart å gjøre for å omgå dette som du er så overbevist om, er det jeg gjerne vil du skal svare på. 
 

Quote

Men av det jeg har sett så brukes en enkel tester som sender strøm mellom to elektroder for å sjekke om det lekker noe strøm mellom dem. Gjør det det så har man vann eller annen forurensning i bremsevesken og den må skiftes. Brukes og noe enkelt måleapparat for å sjekke korrosjon og annen forurensning, men det måles rett i beholderen. 

Har ikke vært borti at noen tømmer bremseveske ut av hver eneste caliper bare for å sjekke kvaliteten. Skal man først begynne på den jobben så bytter man jo vesken i samme slengen.

Du har neppe sett noen teste en gatebil for vanninnhold i bremsevæske. 
Bremsevæsken i beholderen er jo ikke i bruk?
Hva slags informasjon vil man få ut av det og hva brukes den til? 
Hvis væske i beholderen er "halvslitt", betyr det at væske i bremsekaliperen er helt utslitt? 20%? 80%? 150%? 
Spør gjerne Tesla om det. 

Å teste beholderen for forurensing sier fint lite om tilstanden på væska mellom hovedsylinder og kaliper nede ved hjulet. 
Testen du henviser til gjøres på banebiler hvor bremsevæska er fersk, og testen er for å se om flasken med væske har blitt lagret forsvarlig. Den skal uansett være byttet før hvert løp. Dette er like opplagt som å bruke sikkerhetsbelte. 

Nei du har rett i at man ikke tømmer bremsevæske for å teste den, man bytter den uten diskusjon. 
Uansett hva slags omstendighet, enten det er mistanke om dårlig kvalitet eller alder, er løsningen alltid å bytte. 

Du skal være forsiktig med å lære opp andre om ting du ikke kan noe om. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Marzo said:

Du kommer ikke til å begynne med det heller. 
Jo det samme problemet er også for Tesla ettersom det ikke er bruken av bremsene som er problemet. 
Det er det faktum at bremsevæske er hygroskopisk og forrurenses over tid uansett om den brukes eller ikke. 

Dette er grunnleggende kunnskap for en som har litt over snittet kjennskap til vedlikehold av biler. 
Ved å gå Tesla i forsvar så viser det hvor forsvinnende lite du kan om temaet og likevel skal fortsette å belære folk. 
Eneste argumentet du har for å motsi dette er fordi Tesla sier til deg det ikke er sånn. 


Jeg vet også at jeg sikkert er den siste som kan klare å overbevise deg om at du og Tesla tar feil her. 
Men for å hjelpe deg litt på veien, så kan du prøve å finne en annen bilprodusent som har anbefalt bremsevæske service lengre enn 2 år. Evt noen som anbefaler å "måle" bremsevæske i stedet. Kanskje det går opp et lys for noen :)

Hva Tesla har klart å gjøre for å omgå dette som du er så overbevist om, er det jeg gjerne vil du skal svare på. 
 

Du har neppe sett noen teste en gatebil for vanninnhold i bremsevæske. 
Bremsevæsken i beholderen er jo ikke i bruk?
Hva slags informasjon vil man få ut av det og hva brukes den til? 
Hvis væske i beholderen er "halvslitt", betyr det at væske i bremsekaliperen er helt utslitt? 20%? 80%? 150%? 
Spør gjerne Tesla om det. 

Å teste beholderen for forurensing sier fint lite om tilstanden på væska mellom hovedsylinder og kaliper nede ved hjulet. 
Testen du henviser til gjøres på banebiler hvor bremsevæska er fersk, og testen er for å se om flasken med væske har blitt lagret forsvarlig. Den skal uansett være byttet før hvert løp. Dette er like opplagt som å bruke sikkerhetsbelte. 

Nei du har rett i at man ikke tømmer bremsevæske for å teste den, man bytter den uten diskusjon. 
Uansett hva slags omstendighet, enten det er mistanke om dårlig kvalitet eller alder, er løsningen alltid å bytte. 

Du skal være forsiktig med å lære opp andre om ting du ikke kan noe om. 
 

Jeg har vel nevnt flere ganger at jeg ikke er noe mekaniker, og er ikke ute etter å lære andre opp til ting jeg ikke kan.

Men om Tesla sier det er nok å sjekke bremsevesken så forholder jeg meg til det.

Er helt enig i at det er best å tappe for å sjekke\bare bytte den - men det skal jo ikke være nødvendig ifølge Tesla.

Skal du være sint på noen for å lære andre om ting de ikke kan så kan du jo begynne med denne fyren som åpenbart ikke er noe mekaniker men som lærer folk å sjekke bremsevesken fra beholdere.

(fra 7 minutter)

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

istedenfor å drive med denne testinga av bremsevæske i beholderen, så bytt væske hvert 2 år. Jeg er selv mekaniker, og ser hvor mørk og skitten væska blir ute ved kalipere, mens væske i beholderen er helt ren. Så lenge bilen er ny, så kan du godt vente 3 år slik som bl.a vag anbefaler. Bytte av bremsevæske tar vi en 1000 lapp for.

Å kjøre i åresvis uten å bytte væske er risikosport, da risikerer du at bremsevæska koker ved hard nedbremsing fordi bremsevæske tiltrekker seg fuktighet/vann, og bremsepedalen blir steinhard.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...