Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
1 minute ago, pappkake said:

..

Det er 10% som er i ICU i Italia nå, dette er offisielle tall som du sikkert klarer å finne selv.

I en studie fra Kina måtte 6.2% av de innlagte på et sykehus ha mekanisk ventalasjon, 2.5% av dem med intubering, og 0.5% av dem måtte ha ECMO. Problemet med den studien er at da den ble avsluttet var 95% fortsatt innlagt, så det blir absolutt minstemål.

Når det gjelder lungeskader er det godt dokumentert at det gir fibrose og annet på lungevev.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS2213-2600(20)30076-X/fulltext

https://nypost.com/2020/03/02/chinese-doctors-perform-worlds-first-double-lung-transplant-for-coronavirus-victim/

Lungetransplantasjon av begge lunger hos en pasient...

 

Fortsatt ikke noe dekning for tallene han oppga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (40 minutter siden):

En ting er å være frisk, en annen ting er å bli frisk med varige skader / senskader.

Så fordi ingen har eksplisitt fortalt deg at hun ikke har senskader, så tenker du det er godt mulig hun har det? Jaja. Hennes identitet ble aldri offentliggjort, og ingenting tyder på at hun ønsket å være i mediene. Om det er nok til å skape frykt hos noen, så kan vel ingen endre på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, pappkake said:

..

Det er 10% som er i ICU i Italia nå, dette er offisielle tall som du sikkert klarer å finne selv.

I en studie fra Kina måtte 6.2% av de innlagte på et sykehus ha mekanisk ventalasjon, 2.5% av dem med intubering, og 0.5% av dem måtte ha ECMO. Problemet med den studien er at da den ble avsluttet var 95% fortsatt innlagt, så det blir absolutt minstemål.

Når det gjelder lungeskader er det godt dokumentert at det gir fibrose og annet på lungevev.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS2213-2600(20)30076-X/fulltext

https://nypost.com/2020/03/02/chinese-doctors-perform-worlds-first-double-lung-transplant-for-coronavirus-victim/

Lungetransplantasjon av begge lunger hos en pasient...

 

Lungetransplantasjon med bakterieinfeksjoner i operasjonssal er ikke å spøke med heller. Samt en vil alltid ha avstøtingsproblematikk knyttet til fremmed kroppsvev.

Jeg regner nesten med at det egentlig er den største forklaringen din til at du ønsket deg heller en barmhjertighetsdose morfin heller enn å overleve med ECMO?

Det er sikkert en vid åpen skog av ting jeg som ikke er helsepersonell ikke kan vite om hva slags andre ekle ting som kan være og som kan hende.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 minutes ago, frohmage said:

Så fordi ingen har eksplisitt fortalt deg at hun ikke har senskader, så tenker du det er godt mulig hun har det? Jaja. Hennes identitet ble aldri offentliggjort, og ingenting tyder på at hun ønsket å være i mediene. Om det er nok til å skape frykt hos noen, så kan vel ingen endre på det.

Nåja, der arresterte jeg deg for slett arbeid. Du bare antok noe ut av løse luften:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E7JbG/silje-30-ble-ebola-smittet-paa-sitt-foerste-oppdrag-for-leger-uten-grenser

Silje Lehne Michaelsen heter hun.

09f7ae64-fa91-4c8d-9b13-c98886a5fbfe?fit

Quote

30-åringen, som til daglig jobber som lege i spesialiseringstilling i indremedisin ved medisinsk avdeling på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Harstad, skulle egentlig jobbe med diagnostisering av lassafeber.

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (54 minutter siden):

Grei den, men man kan være nysgjerrig på slikt. Ebola er jo ikke akkurat drømmeinfeksjonen man får seg, når dødeligheten er så stor for den. Derfor er det naturlig å lure på det med et så eksotisk tilfelle som denne norske kvinnelegen.

Sivile har ikke noe med det å gjøre, er mest viktig for legene å vite.

Sikker på at det er masse detaljerte legepublikasjoner om EBOLA pasienter.

Hvordan det gikk med en enkelt norsk dame er vitenskapelig uinteressant, med mindre hun stiller opp i Se og Hør.

Nå stilte hun jo opp i VG....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Sivile har ikke noe med det å gjøre, er mest viktig for legene å vite.

Sikker på at det er masse detaljerte legepublikasjoner om EBOLA pasienter.

Hvordan det gikk med en enkelt norsk dame er vitenskapelig uinteressant, med mindre hun stiller opp i Se og Hør.

Hun forklarer jo hvor forskjellig hennes opplevelse var kontra det de lokale i Afrika er med Ebola-smitten. Så en må jo regne med at det er spor etter lærdomslitteratur ja. At hun stiller i Se og Hør er selvsagt frivillig. Jeg kjøper ikke Se og Hør, så der er jeg blind også for hva som har vært over disse 5-6 årene siden hendelsen var friskmeldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Hun forklarer jo hvor forskjellig hennes opplevelse var kontra det de lokale i Afrika er med Ebola-smitten.

Ja, det var vel ikke mange av de lokale som ble fraktet med privatfly til et moderne sykehus et helt annet sted på kloden, der de fikk en hel avdeling for seg selv.

Lenke til kommentar

Hun fikk vel også avdelingen "for seg selv?".. fordi belastningen i avdelingen var lav da. Nå står vi overfor at vi muligens kan risikere fullbooket avdeling med COVID-19 og med sesonginfluensaen i kombinasjon.

Quote

UK cases of coronavirus jumps to 115

The department of health confirmed that as of 9am on 5 March 2020, 18,083 people have been tested in the UK, of which 17,968 were confirmed negative and 115 were confirmed as positive.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/05/coronavirus-live-updates-italy-germany-pandemic-europe-uk-us-australia-india-update-latest-news

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Hun forklarer jo hvor forskjellig hennes opplevelse var kontra det de lokale i Afrika er med Ebola-smitten. Så en må jo regne med at det er spor etter lærdomslitteratur ja. At hun stiller i Se og Hør er selvsagt frivillig. Jeg kjøper ikke Se og Hør, så der er jeg blind også for hva som har vært over disse 5-6 årene siden hendelsen var friskmeldt.

Jeg forstår bare ikke hvorfor det er interessant med EN norsk kvinne.. Når det finnes masse lesestoff om pasienter både hvite og afrikanske...

Om da ikke nordmenn har noen spesielle gener av betydning.

Istad diskuterte vi Sars som lignet litt, men mye mer dødelig enn Corona som går nå..

EBOLA er en blødnings sykdom/virus.

Annet enn for Krøsemaja vis -Nå kommer SVARTEDAUDEN!!!.

Så synes jeg vi skal fokusere på 2019Cov2 det er mer enn seriøst nok for 20% av de smittede.

Vi behøver ikke sammenligne med pesta eller krefta....

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Hun forklarer jo hvor forskjellig hennes opplevelse var kontra det de lokale i Afrika er med Ebola-smitten. Så en må jo regne med at det er spor etter lærdomslitteratur ja. At hun stiller i Se og Hør er selvsagt frivillig. Jeg kjøper ikke Se og Hør, så der er jeg blind også for hva som har vært over disse 5-6 årene siden hendelsen var friskmeldt.

Vi vesteuropeiske har alle vitaminer og næringsstoffer... Færre røyker etc..

Lenke til kommentar

Greit nok det Gouldfan. Jeg etterspurte bare mangelen på fokus på senskader. Det kan en risikere også med COVID-19. Det kan også bli en dyr "etterfest" å skulle måtte holde disse pasientene som råker ut for de verste sykdomsforløpene med overlevelse med oksygenleveranser ut livet. Enkelte av disse som uføre hjemmeværende, mens andre blant dem vil være bundet til et rom ut livet på et sykehjem.

Og nå tar det virkelig av:

Nå er nemlig flere europeiske nasjoner i startgropen der Kina var for flere uker siden..

Italia 3089 smittede

Tyskland 444 smittede

Frankrike 377 smittede

Spania 259 smittede

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Håper ikke Norge kimser av den utviklingen, og tror at de skal være særlig bedre enn disse nasjonene i helsearbeid. Frankrike har jo hatt pasienter som Yassir Arafat og sikkert andre celibriteter. "Løkka rundt halsen begynner å stramme seg"!, ihvertfall bittelitt nå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Greit nok det Gouldfan. Jeg etterspurte bare mangelen på fokus på senskader. Det kan en risikere også med COVID-19. Det kan også bli en dyr "etterfest" å skulle måtte holde disse pasientene som råker ut for de verste sykdomsforløpene med overlevelse med oksygenleveranser ut livet.

Og nå tar det virkelig av:

 

Vi behøver ikke vente lenge, Italia finner det først ut.

Jeg gjetter at det er de med nær døden Corona samt røykere og lungesyke som sliter mest.

Kroppen er bedre på å bli bra enn vi tror. Noen ganger tar det bare mer tid.

Og narkolepsi etc mener jeg å huske rammer noen av de som er disponert. Ofte bare noen prosent eller mindre av alle syke.... 

EBOLA har vel null med dette virus å gjøre annet enn at det er et virus, akkurat som Hiv..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En jeg kjenner til som hadde dobbeltsidig lungebetennelse pga. ordinær sesonginfluensa og sannsynligvis en opportunistisk bakteriell lungebetennelsesinfeksjon. Denne personen har kun 30 % lungekapasitet. En eller annen lungefibrosevariant (arrvev som aldri blir bedre). Det måles verre og verre utvikling på lungene, og man vet ikke riktig hvor mange måneder eller kun få år det er igjen. Kanskje bare 1 - 2 år, kanskje om 2 måneder. Samt svekkelsen det må være å leve om at en hver kommende sesonginfluensa eller forkjølelse kan være det siste halmstrået. Personen lever på sykehjem med tilsyn, på smitteskjermet avsnitt.

Garanterer at slikt koster staten penger.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Når vi snakker om myndigheter som ikke tar alvoret, Trump mener at syke arbeidstakere kan gå på jobb. Men ellers er Norges myndigheter helt mongo?

Kan du ikke linke til opptaket så vi får høre og se selv, for vi vet jo alle at medias gjengivelse av Trump ikke alltid er etterrettelig, for å si det diplomatisk. At 3,4 prosent er et usikkert tall, var jo alle som enige om, inntil Trump gjentok det. Merkelig.

Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Greit nok det Gouldfan. Jeg etterspurte bare mangelen på fokus på senskader. Det kan en risikere også med COVID-19. Det kan også bli en dyr "etterfest" å skulle måtte holde disse pasientene som råker ut for de verste sykdomsforløpene med overlevelse med oksygenleveranser ut livet. Enkelte av disse som uføre hjemmeværende, mens andre blant dem vil være bundet til et rom ut livet på et sykehjem.

Og nå tar det virkelig av:

Nå er nemlig flere europeiske nasjoner i startgropen der Kina var for flere uker siden..

Italia 3089 smittede

Tyskland 444 smittede

Frankrike 377 smittede

Spania 259 smittede

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Håper ikke Norge kimser av den utviklingen, og tror at de skal være særlig bedre enn disse nasjonene i helsearbeid. Frankrike har jo hatt pasienter som Yassir Arafat og sikkert andre celibriteter. "Løkka rundt halsen begynner å stramme seg"!, ihvertfall bittelitt nå.

Norge er fullt klar over situasjonen. Vi er ikke et U-land.

Alle land sliter med utstyr nå, det er utfordringen, mulig vi har kontakter nok til å klare å skaffe det meste.

Vi får se.

Det er uansett ikke Norge sin feil, akkurat som resten av verden. Norge sikret seg alt de kunne til Svineinfluensa som omtrent aldri kom.

Så ikke tro at vi ligger bakpå.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Tilfelle spanskesyken så skjedde det jo at muteringen gjorde influensaviruset den gang mer dødelig etter over et halvt års tid. Så det kan veldig godt gå an ja det også. Husk at virus i seg selv ikke er intelligent liv, og ikke definert som liv en gang da det er avhengig av vertsceller. Det tilpasser seg miljøet i vertene. Og det er ingen garanti for at en mutasjon gjør noe slik mildere, da må jo evolusjonen senere gjøre slike aggressive virus mildere, eller så dør jo virusstammen ut naturlig. Mutasjon kan skje når som helst og i begge retninger mildere eller mer aggressiv for virus. Kan se selv:

https://tv.nrk.no/program/KOID25005618

Ser den, men erfaringen, ifølge leger som har uttalt seg om dette i amerikanske nyhetskanaler, er at de fleste mutasjonene av coronavirus (tidligere kjente varianter) gjør dem noe mindre dødelig, og noe mer smittsom. De som dreper raskest vil ha dårligst holdbarhet, relativt sett, og mindre spredning. Kort sagt: mutasjonene tendenserer til å favorisere spredning.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Miri said:

Kan du ikke linke til opptaket så vi får høre og se selv, for vi vet jo alle at medias gjengivelse av Trump ikke alltid er etterrettelig, for å si det diplomatisk. At 3,4 prosent er et usikkert tall, var jo alle som enige om, inntil Trump gjentok det. Merkelig.

Ah, så mediene lyver? Trump er kanskje ufeilbarlig og må forsvares uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...