Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Peppep skrev (15 minutter siden):

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg pleier ikke å ta buksen min i nærheten av munn, nese eller øyne. Og jeg tror heller ikke at klær er en smittebombe. Poenget er vel at man kan få kontaktsmitte fra dørhåndtak, handlekurver osv på hendene, for så å videreføre det til munnbindet som er plassert akkurat ved de stedene smitte lettest inntrer i kroppen.

Så du tar ikke på klærne dine med hendene? I så fall må du jo være rimelig unik. Bare hvordan du klarer å ta av og på klærne uten å ta på dem forstår ikke jeg, og enda mindre hvordan du får vasket klærne uten å ta på dem før de puttes i vaskemaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peppep skrev (4 minutter siden):

Like lite? Det jeg har lest er at viruset dør fort på klær fordi det tørker ut.

Hva innebærer "fort"? Jeg regner med at det tørker ut på papp også, men der er det jo vist at det kan være smittsomt i opptil 24 timer. Er det noen grunn til å tru at klær tørker ut viruset noe fortere enn papp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Storm_Eagle said:

Så du tar ikke på klærne dine med hendene? I så fall må du jo være rimelig unik. Bare hvordan du klarer å ta av og på klærne uten å ta på dem forstår ikke jeg, og enda mindre hvordan du får vasket klærne uten å ta på dem før de puttes i vaskemaskinen.

Jo. Du tok meg. Så I følgende situasjon kan klær gi meg smitte:

  • Jeg har fått virus på et klesplagg. 
  • Delen av plagget som er eksponert er en del jeg senere kommer til å ta på med hendene. 
  • Viruset lever fortsatt x antall timer etterpå. 
  • Det er nok virus til at det blir overført tilbake fra plagget til hendene mine... 
  • ... og videre fra hendene mine til slimhinner... 
  • ...uten at jeg har vasket hendene i mellomtiden. 

Det gikk bra i mars da det var ekstremt mye smitte enn nå, uten at jeg ble syk. Tenker at jeg tar sjansen, jeg. Living on the edge, liksom. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det tror ikke jeg er grunnen. At de ikke vil at myndighetene skal anbefale eller innføre krav om munnbind tror jeg er fordi det er for ressurskrevende i forhold til gevinst. Med dagens mangel på smittevernutstyr er det ikke realistisk å vente at folk møter et slikt krav. Det er rett og slett ikke nok munnbind tilgjengelig til at dette er mulig per dags dato.

Hjemmelagde for å hindre å smitte andre.
Og derfor åpner vi opp med alkoholservering osv. Har aldri sett noen med 1 i promille gå rundt med meterstokk. Økt alkoholservering = mer smitte. Med noe smitte i Norge kan vi rettferdiggjøre smittevernsregler. Uten smitte i Norge vil det bli vanskelig å åpne grenser.
Litt smitte er "ønskelig" ut fra situasjonen.

Lenke til kommentar
toreae skrev (19 minutter siden):

Jeg tror at FHI m.fl. store redsel nå er at corona skal dø helt ut i Norge. Det er (kanskje) bedre å ha noe smitte gående, siden vi før eller senere må åpne grensen. Derfor ønsker de ikke å anbefale munnbind.

Muligens. Jeg kjøper uansett ikke den åpenbare bortforklaringen de har forsøkt seg på. For hvis munnbind har motsatt effekt og gir MER smitte burde vel bruk av munnbind totalforbys og bruk straffes med bøter og fengsel? For de er jo opptatt av å fjerne smitte ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Storm_Eagle said:

Hva innebærer "fort"? Jeg regner med at det tørker ut på papp også, men der er det jo vist at det kan være smittsomt i opptil 24 timer. Er det noen grunn til å tru at klær tørker ut viruset noe fortere enn papp?

Aner ikke. Men jeg har et forslag til en studie som du kan gjennomføre helt på egenhånd:

  • Steg 1. Søl ut væske på et bord. Prøv å tørke det opp med papp. Ta håndflaten din der væsken er/var. 
  • Steg 2. Søl ut væske på et bord. Prøv å tørke det opp med et klesplagg. Ta den andre håndflaten din der væsken er/var. 
  • Steg 3. Evaluering. Hvilken hånd ble mest fuktig? 
Lenke til kommentar
Peppep skrev (4 minutter siden):

Aner ikke. Men jeg har et forslag til en studie som du kan gjennomføre helt på egenhånd:

  • Steg 1. Søl ut væske på et bord. Prøv å tørke det opp med papp. Ta håndflaten din der væsken er/var. 
  • Steg 2. Søl ut væske på et bord. Prøv å tørke det opp med et klesplagg. Ta den andre håndflaten din der væsken er/var. 
  • Steg 3. Evaluering. Hvilken hånd ble mest fuktig? 

Eventuelt hva tørket fortest igjen i romtemperatur etterpå. Pappen eller klesplagget?

Lenke til kommentar
Peppep skrev (14 minutter siden):

Jo. Du tok meg. Så I følgende situasjon kan klær gi meg smitte:

  • Jeg har fått virus på et klesplagg. 
  • Delen av plagget som er eksponert er en del jeg senere kommer til å ta på med hendene. 
  • Viruset lever fortsatt x antall timer etterpå. 
  • Det er nok virus til at det blir overført tilbake fra plagget til hendene mine... 
  • ... og videre fra hendene mine til slimhinner... 
  • ...uten at jeg har vasket hendene i mellomtiden. 

Det gikk bra i mars da det var ekstremt mye smitte enn nå, uten at jeg ble syk. Tenker at jeg tar sjansen, jeg. Living on the edge, liksom. 

Evt. slenger seg på sofaen iført bla. en T-skjorte en hadde på under et besøk i butikken forrige time. Sitter der og gnir mot en pute et kvarters tid. Setter seg opp (støtter en hånd mot puten) og stryker seg midt i fjeset med samme hånd innen minutter. Null problem for de som vasket hender da de kom inn, og kanskje dørhåndtak inne og lysbryterne de fingret på underveis til vasken.
Man har vasket hender, så skulle være trygg da... men T-skjorten var kanskje glemt, og ble med helt inn i sofaen hvor en tankeløst oppretter en uren sone mens en sitter der.

I know, lav risiko, men en mulig smittevei. Det er mange slike om en tenker igjennom det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Muligens. Jeg kjøper uansett ikke den åpenbare bortforklaringen de har forsøkt seg på. For hvis munnbind har motsatt effekt og gir MER smitte burde vel bruk av munnbind totalforbys og bruk straffes med bøter og fengsel? For de er jo opptatt av å fjerne smitte ikke sant?

Nei, det er litt rart at munnbind skulle smitte mer i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående maskediskusjonen, så har det kommet ett nytt studie. Det er riktignok basert på en modell, men det viser at masker har en effekt i befolkningen. 80% av populasjonen bør bruke masker for den effekten i modellen, men vi ser at land som bruker masker på en god måte har vist seg å ha kontroll på virusspredningen. Hong Kong, Japan, Tsjekkia med flere har gått inn for maskebruk og det har fungert. 

Som flere her inne nevner; det er viktig å være klar over at masker ikke beskytter deg selv, men andre. Sosial distansering og god hygiene er viktigst, men masker kan hjelpe i steder med stor befolkningstetthet. Tokyo har 13 millioner innbyggere, og området rundt har 38 millioner innbyggere som gjør det til verdens største byområde. Allikevel har de mindre spredning enn London, Moskva og New York. Det er nok mer enn masker som bidrar til dette, men det er en effekt der. Dette er ikke noe vi bør se bort ifra.

image.thumb.png.69d2e982b138ced628a6ae330d4bc81a.png

https://www.vanityfair.com/news/2020/05/masks-covid-19-infections-would-plummet-new-study-says

https://arxiv.org/pdf/2004.13553.pdf

https://rs-delve.github.io/reports/2020/05/04/face-masks-for-the-general-public.html

Endret av WCH911
  • Liker 3
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (1 minutt siden):

Enig. 

Det er jo gjort litt forskning på dette også. Tok en kjapp Google, men jeg klarte ikke å finne en rapport som viste økt risiko for spredning ved bruk av munnbind.

Nettopp, jeg har heller ikke sett det i linker her som har blitt presentert her av munnbindmotstandere som angivelig påstår det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Storm_Eagle said:

Eventuelt hva tørket fortest igjen i romtemperatur etterpå. Pappen eller klesplagget?

"Selv om viruset overlever flere timer i friluft, vil viruspartiklene typisk falle raskt til bakken eller blir så fortynnet i luften at det er for få av dem til å smitte.

Dessuten eksisterer det ifølge amerikanske myndigheter ingen kjente tilfeller av smitte som har blitt overført via pakker eller post.

Forskerne har ikke kunnet fastslå akkurat hvor lenge partiklene overlever på tekstiler som klær og håndklær, men antar at de naturlige fibrene tørker ut spyttdråpene og dermed holder bedre fast på dem."

https://illvit.no/medisin/sykdommer/slik-unngar-du-koronavirus-i-butikken

22 minutes ago, xRun said:

Evt. slenger seg på sofaen iført bla. en T-skjorte en hadde på under et besøk i butikken forrige time. Sitter der og gnir mot en pute et kvarters tid. Setter seg opp (støtter en hånd mot puten) og stryker seg midt i fjeset med samme hånd innen minutter. Null problem for de som vasket hender da de kom inn, og kanskje dørhåndtak inne og lysbryterne de fingret på underveis til vasken.
Man har vasket hender, så skulle være trygg da... men T-skjorten var kanskje glemt, og ble med helt inn i sofaen hvor en tankeløst oppretter en uren sone mens en sitter der.

I know, lav risiko, men en mulig smittevei. Det er mange slike om en tenker igjennom det.

Umm, tskjorten er ikke glemt, den er fullstendig ignorert. Hvordan skulle det komme virus på tskjorten? Og ikke bare virus, men nok virus til at det kunne gå videre til en pute? Og nok på puten til å gå videre til hendene? Og nok på hendene til å forårsake smitte? Jeg har bedre ting å bruke tiden min på enn å bekymre meg for teoretiske smitteveier. 

Dette er på nivå med de som skal slanke seg, og har lest en artikkel om at å spise kald mat er bedre enn varm mat, for da bruker kroppen energi på å varme den opp til kroppstemperatur. Joda. Det stemmer at kroppen bruker energi på det. Men det er så mikroskopiske mengder at det kun er av akademisk interesse (og knapt nok det). Å spise noen gram mindre mat har samme eller større effekt, men i stedet spiser man kanskje 100 gram mer kald sjokolade. Woop woop! Supereffektivt! På samme måte tenker jeg for min egen del at å bruke munnbind før det blir anbefalt og alle gjør det, gjør netto mer skade enn nytte. Ikke bare fordi det potensielt kan øke faren for smitte, men uavhengig av det - munnbind er upraktisk, ukomfortabelt, koster penger osv osv. Hvorfor skal jeg påføre de ulempene på meg selv for noe som i beste fall har en marginal effekt, sannsynligvis null, i verste fall negativ effekt. Da overholder jeg heller anbefalingene og bruker sunn fornuft. 

Endret av Peppep
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (19 minutter siden):

Angående maskediskusjonen, så har det kommet ett nytt studie. Det er riktignok basert på en modell, men det viser at masker har en effekt i befolkningen. 80% av populasjonen bør bruke masker for den effekten i modellen, men vi ser at land som bruker masker på en god måte har vist seg å ha kontroll på virusspredningen. Hong Kong, Japan, Tsjekkia med flere har gått inn for maskebruk og det har fungert. 

Som flere her inne nevner; det er viktig å være klar over at masker ikke beskytter deg selv, men andre. Sosial distansering og god hygiene er viktigst, men masker kan hjelpe i steder med stor befolkningstetthet. Tokyo har 13 millioner innbyggere, og området rundt har 38 millioner innbyggere som gjør det til verdens største byområde. Allikevel har de mindre spredning enn London, Moskva og New York. Det er nok mer enn masker som bidrar til dette, men det er en effekt der. Dette er ikke noe vi bør se bort ifra.

https://www.vanityfair.com/news/2020/05/masks-covid-19-infections-would-plummet-new-study-says

https://arxiv.org/pdf/2004.13553.pdf

https://rs-delve.github.io/reports/2020/05/04/face-masks-for-the-general-public.html

Nydelig. Setter stor pris på at godt dokumenterte studier som dette legges ut her. Det burde vært påbudt i trange butikklokaler og busser ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (35 minutter siden):

Og derfor åpner vi opp med alkoholservering osv. Har aldri sett noen med 1 i promille gå rundt med meterstokk. Økt alkoholservering = mer smitte. Med noe smitte i Norge kan vi rettferdiggjøre smittevernsregler. Uten smitte i Norge vil det bli vanskelig å åpne grenser.
Litt smitte er "ønskelig" ut fra situasjonen.

Ja, det er jeg forsåvidt helt enig i. Det er vanskeligere å kommunisere alvoret og faren for nye utbrudd hvis det ikke er smitte i befolkningen. 

Blir jo spennende å se fremover med alkoholserveringen, hva som blir effekten av det. Folk er nok generelt mer forsiktig med avstand enn før selv med promille, og det hjelper sikkert med begrensede åpningstider til midnatt og skjenkestopp 23:30 som det er nå. Vil tro de fleste serveringssteder som er åpne nå er ganske gira på å overholde reglene så de ikke blir stengt igjen så det er lov å håpe på at indrejustisen hjelper til og.

Reglene, bare for å ha de svart på hvitt her:

Vilkår for å skjenke

  • Skjenking av alkohol kan starte fra og med onsdag 6. mai hvis følgende vilkår overholdes:
  • Kun de som har registrert seg hos Næringsetaten kan skjenke alkohol.
  • Det skal serveres mat.
  • Servering av mat skal ikke skje som buffet.
  • Grunnleggende krav til smittevern skal ivaretas.
  • Det skal utarbeides en egen risikovurdering for smittevern.
  • Det skal praktiseres bordservering.
  • Det er tillatt med grupper på opptil 20 personer. Serverings- og skjenkestedene må vurdere hvilke gruppestørrelser de har kapasitet til uten at dette går utover andre smitteverntiltak, som for eksempel den anbefalte avstanden på en meter.
  • Skal sørge for at gjester og personell kan holde en meters avstand.
  • Skjenketid til klokken 23:30 og åpningstid til klokken 24:00.

Aldri i livet om dette blir holdt overalt når folk har mye innabords, men det vil nok likevel hjelpe masse.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Peppep skrev (5 minutter siden):

Umm, tskjorten er ikke glemt, den er fullstendig ignorert. Hvordan skulle det komme virus på tskjorten? Og ikke bare virus, men nok virus til at det kunne gå videre til en pute? Og nok på puten til å gå videre til hendene? Og nok på hendene til å forårsake smitte?

Det var ikke uten grunn at innlegget inneholdt "I know, lav risiko". 
 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Ja, det er jeg forsåvidt helt enig i. Det er vanskeligere å kommunisere alvoret og faren for nye utbrudd hvis det ikke er smitte i befolkningen. 

Blir jo spennende å se fremover med alkoholserveringen, hva som blir effekten av det. Folk er nok generelt mer forsiktig med avstand enn før selv med promille, og det hjelper sikkert med begrensede åpningstider til midnatt og skjenkestopp 23:30 som det er nå. Vil tro de fleste serveringssteder som er åpne nå er ganske gira på å overholde reglene så de ikke blir stengt igjen så det er lov å håpe på at indrejustisen hjelper til og.

Reglene, bare for å ha de svart på hvitt her:

Vilkår for å skjenke

  • Skjenking av alkohol kan starte fra og med onsdag 6. mai hvis følgende vilkår overholdes:
  • Kun de som har registrert seg hos Næringsetaten kan skjenke alkohol.
  • Det skal serveres mat.
  • Servering av mat skal ikke skje som buffet.
  • Grunnleggende krav til smittevern skal ivaretas.
  • Det skal utarbeides en egen risikovurdering for smittevern.
  • Det skal praktiseres bordservering.
  • Det er tillatt med grupper på opptil 20 personer. Serverings- og skjenkestedene må vurdere hvilke gruppestørrelser de har kapasitet til uten at dette går utover andre smitteverntiltak, som for eksempel den anbefalte avstanden på en meter.
  • Skal sørge for at gjester og personell kan holde en meters avstand.
  • Skjenketid til klokken 23:30 og åpningstid til klokken 24:00.

Aldri i livet om dette blir holdt overalt når folk har mye innabords, men det vil nok likevel hjelpe masse.

Uteservering synes jeg kan være tillatt så lenge det er avstand mellom bordene og maks 3 stykker rundt et bord. Inneservering bør fortsatt være totalforbudt.

Lenke til kommentar

Bare sånn generelt til maskediskusjonen. Prøver å se for meg at regjeringen hadde innført anbefaling om munnbind på kollektivtrafikk, offentlig osv. 

Merker det er utrolig vanskelig å se for seg. Tror det sitter langt inne hos nordmenn å skulle bruke munnbind eller annen maske. Med mindre det faktisk er et påbud, med bot for å bryte påbudet, så ser jeg ikke for meg at vi ville sett maskebruk tilsvarende en del andre land.

Jeg mener, det sitter tydeligvis langt inne for enkelte å vaske henda på butikken eller sprite seg. 

Prøver å se for meg en bergenser som kommer ut fra Teslaen sin på vei til hytta, med munnbind på når han skal handle på den lokale butikken. 

Beklager, måtte bare generalisere litt, men det er et komisk bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Jeg tror at FHI m.fl. store redsel nå er at corona skal dø helt ut i Norge. Det er (kanskje) bedre å ha noe smitte gående, siden vi før eller senere må åpne grensen. Derfor ønsker de ikke å anbefale munnbind.

Nå er det nok rivninger mellom regjeringen og FHI som har forskjellige ønsker om hvordan viruset skal slås ned. Jeg tror regjeringen helst ønsket å slå ned viruset gjennom en radikal lockdown mens FHI ønsker flokkimunitet etter svensk modell så det har blitt en slags kompromisløsning det vi har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Ja, det er jeg forsåvidt helt enig i. Det er vanskeligere å kommunisere alvoret og faren for nye utbrudd hvis det ikke er smitte i befolkningen. 

Blir jo spennende å se fremover med alkoholserveringen, hva som blir effekten av det. Folk er nok generelt mer forsiktig med avstand enn før selv med promille, og det hjelper sikkert med begrensede åpningstider til midnatt og skjenkestopp 23:30 som det er nå. Vil tro de fleste serveringssteder som er åpne nå er ganske gira på å overholde reglene så de ikke blir stengt igjen så det er lov å håpe på at indrejustisen hjelper til og.

Reglene, bare for å ha de svart på hvitt her:

Vilkår for å skjenke

  • Skjenking av alkohol kan starte fra og med onsdag 6. mai hvis følgende vilkår overholdes:
  • Kun de som har registrert seg hos Næringsetaten kan skjenke alkohol.
  • Det skal serveres mat.
  • Servering av mat skal ikke skje som buffet.
  • Grunnleggende krav til smittevern skal ivaretas.
  • Det skal utarbeides en egen risikovurdering for smittevern.
  • Det skal praktiseres bordservering.
  • Det er tillatt med grupper på opptil 20 personer. Serverings- og skjenkestedene må vurdere hvilke gruppestørrelser de har kapasitet til uten at dette går utover andre smitteverntiltak, som for eksempel den anbefalte avstanden på en meter.
  • Skal sørge for at gjester og personell kan holde en meters avstand.
  • Skjenketid til klokken 23:30 og åpningstid til klokken 24:00.

Aldri i livet om dette blir holdt overalt når folk har mye innabords, men det vil nok likevel hjelpe masse.

En ulempe med skjenkestopp 23.30 og stenging 24.00 er det fortsatt er såpass tidlig på kvelden at mange vil være fristet til å dra hjem og fortsette festen der, typisk invitere folk med på nachspiel. Da fortsetter man jo bare i ukontrollerte rammer, og da forsvinner nok all hemming og regler og effekten av tiltakene man har gjort på utestedet vil delvis forsvinne.

Ved vanlige stengetider rundt 03.00 så er mange så trøtte og slitne og at de dropper nachspielet. Men når klokka ikke er mer enn 24.00 så tror jeg det er en fare for at flere drar hjem og forsetter festen der.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...