Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Storm_Eagle said:

Men har f.eks Island nok industri utenom turisme til å holde det gående da?

Island er trolig på vei mot en gigantisk krise. Men det hadde ikke gått bedre om de lot det spre seg.

New Zealand og Australia er ikke så avhengig av turisme og vil nok gjøre det bra sammenlignet med andre land som UK og USA.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at Island vil ta i mot turister fra for eksempel Norge og andre land som har virus utbruddet under kontroll. Var der i 2007 og har drømt om å reise dit igjen uten halve Asia på besøk. Synes siste 5 år at uansett hvor jeg er i verden utenom Asia føler jeg at jeg er i Asia.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg er ganske sikker på at Island vil ta i mot turister fra for eksempel Norge og andre land som har virus utbruddet under kontroll. Var der i 2007 og har drømt om å reise dit igjen uten halve Asia på besøk. Synes siste 5 år at uansett hvor jeg er i verden utenom Asia føler jeg at jeg er i Asia.

Det kommer de garantert ikke til å gjøre. Det holder med en smittet nordmann og så er det full spredning igjen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (1 minutt siden):

Kan bli vanskelig å holde det under kontroll i Norge med Sverige som nabo, pluss nå masser av fjerning av restriksjoner. Som man ser av folks ville handling i alle slags butikker nå her i landet så vil de nok også fylle opp barer og restauranter, ol. rimelig raskt.

Det kan jo tenkes at strengere grensekontroll kan bli et viktigere tiltak fremover. F.eks fjerne unntak for karantene, registrering og oppfølging av personer som krysser grensa osv.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 minutter siden):

Hvor er det du føler at du er når du besøker Asia, da?

Helt ok jeg er i Asia og der er det mange asiatere på vær turist destinasjon. Opplevelsen blir ødelagt når man feks. besøker Paris eller Barcelona og alle snakker kinesisk.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Det kommer de garantert ikke til å gjøre. Det holder med en smittet nordmann og så er det full spredning igjen.

De kommer ikke til å ha så mye valg. Nordmenn er pengesterke og vi har nok i løpet av sommeren godt kontroll på smitten. Hurtigtester før avreise på flyplass kan også være en løsning.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

Endrer rådet om avstand fra to til én meter

Fra i dag av endres rådet om avstand til andre fra at man skal holde to meters avstand, til at man skal holde minst én meters avstand,  sier helseminister Bent Høie på regjeringens daglige pressekonferanse.

Det gjelder både ute og inne.

Når det kommer til hva som defineres som man har vært i nærkontakt med noen, er det fortsatt at man har vært nærmere enn to meter i 15 minutter, sier Høie.

Det vil si at du defineres som å ha vært i nærkontakt med en smittet om du har vært nærmere en smittet enn to meter i minst 15 sekunder.

 

Vurderer å tillate arrangementer på inntil 200 personer

Regjeringen vurderer å tillate arrangementer med inntil 200 personer

– Hvis vi fortsetter å ha kontroll på smittespredningen fremover vil vi vurdere å tillate arrangementer for inntil 200 personer fra 15. juni, sier helseminister Bent Høie.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes disse avstandsreglene virker helt tullete. 

De gangene jeg på jobb har sittet på et møterom med 8 stoler med 1-2 andre som er syke så har jeg nesten alltid blitt syk 3-5 dager senere selv. I en periode nektet jeg derfor å sitte på møterom med syke folk, spesielt om jeg i løpet av de neste 14 dager skulle noe viktig.

EDIT:
Selv når det var sjefen som var nedsylta.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Oppdatering av regler:

  • Anbefalt minsteavstand mellom hverandre endres fra 2 til 1 meter. Gjelder både ute og inne.
  • Fra 7. mai åpnes det for arrangementer med inntil 50 personer på (kun på offentlig sted). Det må være en ansvarlig arrangør.
  • Fra 15. juni vil det tas en vurdering på om man kan åpne for arrangementer med opptil 200 personer.
     
  • Ingen endringer på anbefalingen om å ha hjemmekontor.
  • Ingen endring om forbudet mot kontaktsport eller noe av det andre. Det vil komme ytterligere avklaringer 7. mai.
  • Nærkontakt med en smittet person defineres fortsatt som 2 meter eller mindre over 15 minutter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Husk at alle regler om avstand, grupper og hjemmekontor fortsatt gjelder - offentlige bygg som for eksempel biblioteker er stengt, femte trinn og oppover i skolene er stengt, oppfordring om å unngå offentlig transport, osv osv. Vi lever i høyeste grad fortsatt under ekstreme (og nødvendige) tiltak. 

Brukte bilen i dag. Er blitt sjeldnere behov for det under denne nedlåsningen. Det var ganske mye biler på vei og biler parkert utenfor matbutikk nå. Ser ut til at folk tar det litt slappere..

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Pc Lynet said:

De kommer ikke til å ha så mye valg. Nordmenn er pengesterke og vi har nok i løpet av sommeren godt kontroll på smitten. Hurtigtester før avreise på flyplass kan også være en løsning.

Det er flere grunner til at de ikke vil åpne opp grensene sine til Norge. Kanskje vil de åpne opp grensene til hele EU, men det vil isåfall være fordi hele EU har begynt å åpne grensene sine.

Her er noen av grunnene til at de ikke vil åpne opp grensene til relativt trygge land som Norge.

1. Folk pleier å planlegge ferien sin og det tar tid å sette opp flyruter/testing. Om Norge klarer å få antall smittete ned til 0 i juni, så har de aller fleste allerede planlagt ferien sin og vil ikke bestille en tur til Island.

2. Det er diplomatisk vanskelig. Hvis man åpner opp for Norge, men ikke andre land så vil man skade forholdet til de landene. Og hva om det begynner å spre seg igjen i Norge. Skal de da kansellere alle folks ferieturer?

3. Island har normalt millioner av turister hvert år. Turisme fra land som Norge vil ikke være nok til å redde turistindustrien.

4. Det kan skade økonomien deres. Hvis en uoppdaget smittet nordmann fører til spredning på Island, så må de stenge ned igjen.

5. Island kan kompansere turistbedriftene for pengene de ville tjent. Island er ikke som Argentina og vil ikke kollapse om de får inn mindre utenlandsk valuta. Kortsiktig vil det nok gå greit i Island, problemene deres vil bli større langsiktig. Turistene kommer ikke tilbake på mange år. 

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Brukte bilen i dag. Er blitt sjeldnere behov for det under denne nedlåsningen. Det var ganske mye biler på vei og biler parkert utenfor matbutikk nå. Ser ut til at folk tar det litt slappere..

Ja, sånn har det vært lenge nå - stadig flere biler på veiene og ved butikkene. I Oslo er det fortsatt bra disiplin i matbutikkene synes jeg, men ute på bygda der jeg kommer fra har jeg aldri sett så mange biler på parkeringsplassen utenfor. Men kommer man inn er folk stort sett flinke til å holde avstand. Heldigvis er nok ikke matbutikker det som smitter mest. Da tror jeg treningssentre, utesteder, konserter, kollektivtrafikk og offentlige bygg hvor folk bruker samme toalett, heiser og sånt er langt mer smittsomme. 

Ser man på Apple Maps sine oppdaterte tall over søk gir det et bilde av at vi fortsatt er et godt stykke under normalen. I Oslo litt mindre aktivitet enn i landet forøvrig. Det har gått litt ned de siste dagene i takt med dårligere vær: https://www.apple.com/covid19/mobility

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsøk i fra USA på å myke opp holdningene ovenfor Kina dette?

Quote

USAs etterretning: Koronaviruset er ikke menneskeskapt

7313498b0359601d83c3cbbb5ed7eb80?t%5B%5D

Koronaviruset er ikke menneskeskapt eller genetisk modifisert, konkluderer amerikansk etterretning.

President Donald Trump og andre har antydet at viruset kan være menneskeskapt og komme fra et laboratorium i Wuhan, den kinesiske byen der viruset først ble påvist og tok liv. Dette foreligger det ingen beviser for, konkluderer amerikansk etterretning.

Det undersøkes fortsatt om viruset oppsto som følge av en ulykke på et kinesisk laboratorium eller gjennom kontakt med dyr, opplyser kontoret til USAs øverste etterretningssjef, Mike Dempsey, som koordinerer virksomheten til landets 16. ulike etterretningsorganisasjoner.

(NTB)

Stine Barstad

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Lenke til kommentar

Det har vært så mange nyhetsartikler siste 2 måneder om at viruset ikke er menneskeskapt at man kan nesten lure på om de prøver å skjule noe.

"Det vakke meg! Ok ingen har spurt deg. Jammen det var ikke meg, det vakke meg asså, hvertfall ikke meg".

How to look guilty.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...