Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

32 minutes ago, DaniNichi said:

Er vel mer at når naturen sier stopp, kan man vel adoptere ? Skjønner ikke hvorfor det skal være noe menneskerett kunne få barn, for mange mennesker med hva man i alle sammenhenger kan anse ha dårlig gener som får barn.

Jeg vemmes av egoismen.

Jeg delvis vemmes både av Krf og av egoismen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA:

Innreise fra Brazil suspenderes grunnet coronasmitte. 
Personer som har vært i Brazil ila. siste 14 dager får ikke reise inn i USA, som forøvrig er landet med flest rapporterte påviste tilfeller av coronavirus i verden. Ifølge kunngjøringen skal restriksjonene tre i kraft 28. mai.
Unntak for amerikanske borgere og LPR.

Trump suspends travel from Brazil
https://www.cnbc.com/2020/05/24/coronavirus-live-updates.html
"5:21 pm ET — U.S. President Donald Trump suspended travel into the country from Brazil, citing the South American country’s surging coronavirus case count. 
Any travelers who have been in Brazil within a 14-day period will not be granted entry, effective May 28. 
“Today’s action will help ensure foreign nationals who have been in Brazil do not become a source of additional infections in our country. These new restrictions do not apply to the flow of commerce between the United States and Brazil,” White House Press Secretary Kayleigh McEnany said in a statement.
"

 

Update:
Tiltaket fremskyndes med 48 timer, og trer i kraft 26. mai istedenfor 28. mai.

"The order was set to go into effect on Thursday, May 28, but the White House revised that date to Tuesday, May 26."
https://www.businessinsider.com/trump-travel-restriction-brazil-united-states-non-citizens-coronavirus-2020-5?r=US&IR=T
https://publicpool.kinja.com/subject-president-amendment-to-proclamation-by-the-pr-1843661567

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er sikkert vi lever i en veldig unaturlig og hypernevrotisk verden

https://www.nrk.no/rogaland/burger-king-stengd-1.15027937

Det må jo være sånn foreløbig, helt klart, men, HVOR LENGE? Som nenvt, så er det lite smitte for tiden, jeg regner med at de få som er coronasyke i Norge nå er i isolasjon, at vi nå har under kontroll de som er smittet og at de ikke går rundt i samfunnet og sprer smitte så det er jo naturlig å lure på hvor lenge denne unaturlige "nye normalen" skal vare. Våre liv har nå blitt en dans på nevroser. Livene våre er nå konsentrert rundt å holde maksimal avstand til våre medmennesker som nå er potensielle spredere av sykdom og død, ikke medmennesker. Håper nesten på å bli bortført av romvesener om det er noe sånt og komme vekk fra den coronanevrotiske verdenen vi lever i. Det er neppe mer enn et par hundre mennesker igjen i hele Norge med corona nå og smittespredningen er lav, likevel er samfunnet hyopersensitivt. Kan det være vi overdriver? Skal det være slik når vi ikke lenger har registrert mer smitte på lang tid? Hva med det tidspunktet det knapt er noen smitte igjen i Europa? Skal vi fortsatt drive fysisk avstand mellom mennesker fordi det finnes noen der ute i verden som har corona? Jeg tror dette er i ferd me å ødelegge oss som mennesker. Blir mer og mer skremt av hva som skjer - men ikke først og fremst av viruset. Heller at det som skjer nå skaper presendes for en mer aggresiv menneskenatur.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

En ting er sikkert vi lever i en veldig unaturlig og hypernevrotisk verden

https://www.nrk.no/rogaland/burger-king-stengd-1.15027937

Det må jo være sånn foreløbig, helt klart, men, HVOR LENGE? Som nenvt, så er det lite smitte for tiden, jeg regner med at de få som er coronasyke i Norge nå er i isolasjon, at vi nå har under kontroll de som er smittet og at de ikke går rundt i samfunnet og sprer smitte så det er jo naturlig å lure på hvor lenge denne unaturlige "nye normalen" skal vare. Våre liv har nå blitt en dans på nevroser. Livene våre er nå konsentrert rundt å holde maksimal avstand til våre medmennesker som nå er potensielle spredere av sykdom og død, ikke medmennesker. Håper nesten på å bli bortført av romvesener om det er noe sånt og komme vekk fra den coronanevrotiske verdenen vi lever i. Det er neppe mer enn et par hundre mennesker igjen i hele Norge med corona nå og smittespredningen er lav, likevel er samfunnet hyopersensitivt. Kan det være vi overdriver? Skal det være slik når vi ikke lenger har registrert mer smitte på lang tid? Hva med det tidspunktet det knapt er noen smitte igjen i Europa? Skal vi fortsatt drive fysisk avstand mellom mennesker fordi det finnes noen der ute i verden som har corona? Jeg tror dette er i ferd me å ødelegge oss som mennesker. Blir mer og mer skremt av hva som skjer - men ikke først og fremst av viruset. Heller at det som skjer nå skaper presendes for en mer aggresiv menneskenatur.

Det som skjer nå er hva som alltid skjer i en situasjon hvor folks levebrød trues. Det går tilbake til steinalderen hvor hele sivilisasjoner ble utryddet pga klimaendringer. Ikke noe nytt. Det hjelper heller ikke at Trump driver med stamme politikk i verdens største økonomi. Kina som snart går tom for dollar, Euro og yen og har problemer med å betale for importen sin. CCP blir mer og mer radikale og Hong Kong (7M mennesker) blir nå innlemmet i Kina. Det koker og vi i Norge ser på Ole Ivars og hører på Nina Owing, Tove Bjørgås, Hallvard Solberg og 'Torp'.....

I USA har åpningen av landet kommet så langt at vi kan ane hvordan litt om hvordan det vil gå. Georgia var den første staten som åpnet og der har de ikke sett endringer enda. Smitten blir målt ved innleggelser og det er stabil på samme nivå. Akutt tilfeller er stabilt med en liten nedgang. De neste ukene vil vise. Brazil er en tragedie. Bosenario er en facist som støtter seg på høyre ekstreme krefter og driver landet i grøfta. Folk dør som fluer og sykehusene er snart sprengt. Bolsenario sier; 'Hva kan jeg gjøre? Jeg har ikke noe jeg kan gjøre'. Høres det kjent ut? Sverige holder sykehusene i gang, men de kjemper fremdeles med smitte og stor dødlighet. I EU står kampen mellom medlemsland og deres økonomi. Landene i EU står i reell fare for å bli rammet så sterkt av sykdommen at EU's økonomiske solidaritet blir satt på prøve. Russland kjemper for folket sitt, men oligarkene har et jerngrep på landet. De ser ikke ut til å komme ut av det med et styrket politisk system, men heller et styrket oligarki. Det er vannskelige tider. Nå må vi ha tunga rett i munnen alle mann.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (36 minutter siden):

Det som skjer nå er hva som alltid skjer i en situasjon hvor folks levebrød trues. Det går tilbake til steinalderen hvor hele sivilisasjoner ble utryddet pga klimaendringer. Ikke noe nytt. Det hjelper heller ikke at Trump driver med stamme politikk i verdens største økonomi. Kina som snart går tom for dollar, Euro og yen og har problemer med å betale for importen sin. CCP blir mer og mer radikale og Hong Kong (7M mennesker) blir nå innlemmet i Kina. Det koker og vi i Norge ser på Ole Ivars og hører på Nina Owing, Tove Bjørgås, Hallvard Solberg og 'Torp'.....

I USA har åpningen av landet kommet så langt at vi kan ane hvordan litt om hvordan det vil gå. Georgia var den første staten som åpnet og der har de ikke sett endringer enda. Smitten blir målt ved innleggelser og det er stabil på samme nivå. Akutt tilfeller er stabilt med en liten nedgang. De neste ukene vil vise. Brazil er en tragedie. Bosenario er en facist som støtter seg på høyre ekstreme krefter og driver landet i grøfta. Folk dør som fluer og sykehusene er snart sprengt. Bolsenario sier; 'Hva kan jeg gjøre? Jeg har ikke noe jeg kan gjøre'. Høres det kjent ut? Sverige holder sykehusene i gang, men de kjemper fremdeles med smitte og stor dødlighet. I EU står kampen mellom medlemsland og deres økonomi. Landene i EU står i reell fare for å bli rammet så sterkt av sykdommen at EU's økonomiske solidaritet blir satt på prøve. Russland kjemper for folket sitt, men oligarkene har et jerngrep på landet. De ser ikke ut til å komme ut av det med et styrket politisk system, men heller et styrket oligarki. Det er vannskelige tider. Nå må vi ha tunga rett i munnen alle mann.

Men vi har hatt tusenvis av epidemier før i historien og det er helt nytt at man bekjemper det med å stenge ned hele samfunnet. Hadde man gjort det ville vi befunnet oss i steinalderen. Men jeg ser jo også her inne at det er noen debattanter som, til tross for gode skriveferdigheter ikke FORSTÅR virkigheten av å ha en økonomi men kun kommer med nedlatende bemerkninger til de som påpeker det og snakker om at det viktigste er at helsevesnet ikke bryter sammen. Det er riktig det. Det er INGEN som er for at helsevesenet bryter sammen. Men de fleste som forstår hvordan et samfunn fungerer skjønner at det ikke er noen motsetning, men at en økonomi og et helsevesen er GJENSIDIG avhenig av hverandre. I Norge har vi et godt offentlig helsevesen. Jeg trodde ikke jeg skulle behøve å forklare dette for voksne mennesker(regner med at de leser det), men grunnen til at vi har et godt offentlig helsevesen i Norge skyldes at vi er et samfunn med høy sysselseting, med høy skatt og stor kjøpekraft. Forsvinner dette=ikke noe helsevesen. Helsevesenet er avhengige av en verdiskapende og skattende befolkning for å fungere optimalt. Uten det forsvinner penger til å drifte sykehus, til medisinsk utstyr. lønninger til helsepersonel og leger vil utebli. Dette burde være elementær lærdom på barneskolenivå. Å stenge ned et samfunn "til en vaksine er oppfunnet"; vel det kan ta flere år det. Og gjør det så forsvinner helsevesenet vårt av seg selv og vi er tilbake i steindalderen. Og da kan vi ihvertfall glemme vaksiner. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker ikke forstår dette. Tror de pengene til å drifte helsevesenet kommer fra Erna Solbergs eget lille pengetrykkeri bak Stortinget? Jeg er skremt, veldig skremt. 2020 er galskapens og vanviddets år.

Nå har heldigivs ikke Norge stengt fulklstendig ned slik en del her inne ivrer for at vi skal gjøre "til en vaksine er oppfunnet".

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Men vi har hatt tusenvis av epidemier før i historien og det er helt nytt at man bekjemper det med å stenge ned hele samfunnet. Hadde man gjort det ville vi befunnet oss i steinalderen. Men jeg ser jo også her inne at det er noen debattanter som, til tross for gode skriveferdigheter ikke FORSTÅR virkigheten av å ha en økonomi men kun kommer med nedlatende bemerkninger til de som påpeker det og snakker om at det viktigste er at helsevesnet ikke bryter sammen. Det er riktig det. Det er INGEN som er for at helsevesenet bryter sammen. Men de fleste som forstår hvordan et samfunn fungerer skjønner at det ikke er noen motsetning, men at en økonomi og et helsevesen er GJENSIDIG avhenig av hverandre. I Norge har vi et godt offentlig helsevesen. Jeg trodde ikke jeg skulle behøve å forklare dette for voksne mennesker(regner med at de leser det), men grunnen til at vi har et godt offentlig helsevesen i Norge skyldes at vi er et samfunn med høy sysselseting, med høy skatt og stor kjøpekraft. Forsvinner dette=ikke noe helsevesen. Helsevesenet er avhengige av en verdiskapende og skattende befolkning for å fungere optimalt. Uten det forsvinner penger til å drifte sykehus, til medisinsk utstyr. lønninger til helsepersonel og leger vil utebli. Dette burde være elementær lærdom på barneskolenivå. Å stenge ned et samfunn "til en vaksine er oppfunnet"; vel det kan ta flere år det. Og gjør det så forsvinner helsevesenet vårt av seg selv og vi er tilbake i steindalderen. Og da kan vi ihvertfall glemme vaksiner. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker ikke forstår dette. Tror de pengene til å drifte helsevesenet kommer fra Erna Solbergs eget lille pengetrykkeri bak Stortinget? Jeg er skremt, veldig skremt. 2020 er galskapens og vanviddets år.

Nå har heldigivs ikke Norge stengt fulklstendig ned slik en del her inne ivrer for at vi skal gjøre "til en vaksine er oppfunnet".

Jeg er enig med deg, men du må se på hvor vi var i Januar når denne tråden startet og vite at det er nå en mye bedre situasjon. Problemet er at den delen av økonomien som dreier seg om reiseliv og tjenester forbundet med det var så magre at de sultet ihjel før vi visste ordet av det. Økonomien vår er en virtuell entitet med viruelle verdier. VerdiPAPIRER er verdsatt like mye som husdyr og jord. Aksjer like mye som en reelle aktiva (jernbane, fabrikk etc) og et marked som folk MÅ sette sparepengene sine inn i. Du får ikke renter lenger i banken. Du må sette pengen i verdiPAPIRER (fond) som igjen er ustabile og kan forsvinne over natta. Vi har et monster av et penge system som ikke bidrar med den stabilitet vi behøver, men som er overraskende ustabilt med krash etter krash. Alt mens vi ødelegger de varige verdiene rundt oss. Det er på tide å tenke nytt spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

På Coop-butikkene mener du? Eller alle butikker?

Vi har ikke orket å se i alle, jeg har kun vært på Coop og Ica när pga krisen.

Jeg ble litt sjokkert når kona ringte med messenger. Trodde det verste var over, når Corona kom til Nord Europa så var butikkene i Sverige uten dopapir i to uker.

Vi hadde da, for vi hamstret litt.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke orket å se i alle, jeg har kun vært på Coop og Ica när pga krisen.

Jeg ble litt sjokkert når kona ringte med messenger. Trodde det verste var over, når Corona kom til Nord Europa så var butikkene i Sverige uten dopapir i to uker.

Vi hadde da, for vi hamstret litt.

Ingen tomme butikkhyller noe sted som jeg ser ihvertfall. Det var det helt i begynnelsen av krisen, som tidlig i mars FØR Norge stengte ned. Men hyllene nå er fulle som før. Til og med av toalettpapir. Var på butikken i dag og det er stappfulle hyller med totalettpapir der:)

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

De beste pressebildene fra verden over fra korona-pandemien, part VI. Som vanlig er resten i spoiler :) 

5256.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

5568.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4607.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

 

  Skjul innhold

5568.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

5168.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3181.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3992.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

6720.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

5568.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4952.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4649.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3062.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3397.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

6685.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4671.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3500.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

5568.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

7371.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

5160.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3000.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4000.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4067.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3500.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

5000.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

2835.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4667.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3500.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

4000.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3500.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

2895.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3342.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3648.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3500.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

3160.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

US-copes-with-COVID-19-pandemic_1_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_3_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_29_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_32_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_38_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_55_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_59_1.jpg

US-copes-with-COVID-19-pandemic_96_1.jpg

d22173b4-c3d3-4d12-805e-7e622b0acb41?fit

6e1aa5ee-05d1-43a0-b406-a0a9f6865d71?fit

 

Huff. Skrekkbilder fra en dystopisk og ødelagt verden. For et mareritt.

Har du ingen bilder fra Færøyene isteden? Det hadde kanskje vært oppløftende.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

Men vi har hatt tusenvis av epidemier før i historien og det er helt nytt at man bekjemper det med å stenge ned hele samfunnet. Hadde man gjort det ville vi befunnet oss i steinalderen. Men jeg ser jo også her inne at det er noen debattanter som, til tross for gode skriveferdigheter ikke FORSTÅR virkigheten av å ha en økonomi men kun kommer med nedlatende bemerkninger til de som påpeker det og snakker om at det viktigste er at helsevesnet ikke bryter sammen. Det er riktig det. Det er INGEN som er for at helsevesenet bryter sammen. Men de fleste som forstår hvordan et samfunn fungerer skjønner at det ikke er noen motsetning, men at en økonomi og et helsevesen er GJENSIDIG avhenig av hverandre. I Norge har vi et godt offentlig helsevesen. Jeg trodde ikke jeg skulle behøve å forklare dette for voksne mennesker(regner med at de leser det), men grunnen til at vi har et godt offentlig helsevesen i Norge skyldes at vi er et samfunn med høy sysselseting, med høy skatt og stor kjøpekraft. Forsvinner dette=ikke noe helsevesen. Helsevesenet er avhengige av en verdiskapende og skattende befolkning for å fungere optimalt. Uten det forsvinner penger til å drifte sykehus, til medisinsk utstyr. lønninger til helsepersonel og leger vil utebli. Dette burde være elementær lærdom på barneskolenivå. Å stenge ned et samfunn "til en vaksine er oppfunnet"; vel det kan ta flere år det. Og gjør det så forsvinner helsevesenet vårt av seg selv og vi er tilbake i steindalderen. Og da kan vi ihvertfall glemme vaksiner. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker ikke forstår dette. Tror de pengene til å drifte helsevesenet kommer fra Erna Solbergs eget lille pengetrykkeri bak Stortinget? Jeg er skremt, veldig skremt. 2020 er galskapens og vanviddets år.

Nå har heldigivs ikke Norge stengt fulklstendig ned slik en del her inne ivrer for at vi skal gjøre "til en vaksine er oppfunnet".

Det er slettes ikke noe galskapens og vanviddets år sånn jeg ser det. Krevende ja. Svært krevende, absolutt!! Vi står oppi en krise.

Det du her forsøker å fortelle "menigheten" er at det viktigste av alt er økonomi.

Uten å være i live så betyr ikke økonomi noe, sier jeg da som svar tilbake. Også vet man at situasjonen er INGEN av disse to polariserte idéene. Det er en balanse.

Sånn jeg ser det hele.

1. Vi hørte om fare

2. Faren virket stor og truende også for oss som bor i Europa

3. Faren virkeliggjordes i Italia for alvor

4. WHO advarte om en pandemi

5. Tiltak måtte iverksettes i Norge og det ble iverksatt

6. Myndighetene måtte planlegge for å åpne samfunnet noe, da tiltakene var ganske tøffe. Men, langt i fra like tøffe som i en del andre nasjoner

7. Alt-i-alt så er det en skjør balansegang, som vi alle nå må leve med for at økonomien skal begynne å trives igjen og for at færrest mulig skal bli syke slik at tilstanden kunne bli som man har sett i andre land (Sverige, USA, Brasil..)

Totalt sett så har vi vel kommet svært bra ut av det hele, enn så lenge. Livet er viktigere enn pengene, men pengene er selvsagt også betydningsfullt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Det er slettes ikke noe galskapens og vanviddets år sånn jeg ser det. Krevende ja. Svært krevende, absolutt!! Vi står oppi en krise.

Det du her forsøker å fortelle "menigheten" er at det viktigste av alt er økonomi.

Uten å være i live så betyr ikke økonomi noe, sier jeg da som svar tilbake. Også vet man at situasjonen er INGEN av disse to polariserte idéene. Det er en balanse.

 

Det var OVERHODET ikke det jeg skrev. Jeg mener at det viktste ER å holde seg i live. Definitivt. Men hva er det som redder våre liv i en akutt krise når man ikke kan reddes hjemme? Helsevesenet. Hva drives helsevesenet vårt av? Lykkefeer fra eventyrland og kosebamser? NEI! Av en høy beskattet og verdiskapende befolkning med høy inntekt, høy skatteevne og stor kjøpekraft. Vi kan legge ned hele økonomien fordi vi heller må passe oss sier noen. OK? Men da må vi også legge ned helsevesenet for det drives ikke av seg selv og vi må selv isolere oss i hulene våre eller gjenværende boliger uten strøm og vann og i mellomtiden leve av å spise innsekter. Og prøve å redde livet til den syke slik våre forferdre gjorde det. Det gode helsevesenet vi har MÅ ha penger! Jesus....

Helt enig at det viktigste er å leve. Men å tro at helsevesenet kan drives av seg selv uten at det kommer inntekter inn fra staten(les:skattepenger)er som å tro på julenissen og tannfeer og smurfer.

Jeg har ikke på noen som helst måte whatsof*ckingever sagt at penger er viktigere enn livet! Men penger er et nødvendig onde for at vi skal kunne overleve i det samfunnet vi har. Vi har ikke noen annen modell eller andre løsninger og det er ingen vei utenom. Forstod du nå eller leser du fortsatt at jeg mener penger er viktigere enn å leve! For å forklare det slik: uten penger går det ikke ann å leve i det norske samfunnet. Med mindre man er huleboer og lever av innsekter.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Dagens tall fra Sverige:

31 nye dødsfall - 4029 totalt
384 nye påvist smittede - 33.843 totalt

Relativt høye dødstall til å være mandag. Sverige har dermed rundet hele 4000 døde av Covid-19. 

Tegnell:

Sitat

"- Antalet avlidna per dag har som vanligt en ganska stor eftersläpning efter helgerna, framförallt efter en sådan här långhelg. Det är svårt att bedöma var vi är på väg. Exakt var vi är på väg märker vi längre fram i veckan. Tyvärr har vi gått över 4 000 avlidna totalt under perioden."

"- I Sverige fortsätter den på samma sätt med betydligt färre fall under helgerna och något mer under veckorna. Det tickar på på det viset. Vi ser tydligt att vi har en nedåtgående trend gällande personer som läggs in på IVA. Det betyder inte att trycket har minskat påtagligt. Även om man slipper många nya fall så är det väldigt slitsamt."

(SVT)

Johanna Sandwall i Sosialstyrelsen opplyser om at intensivkapasiteten på sykehusene nå er på 36%. Antallet nye tilfeller på eldrehjem i Stockholm har sunket fra rundt 400 til 60-70 nye per uke, men smitten er nå spredt til eldrehjem i hele landet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Morromann said:

Det var OVERHODET ikke det jeg skrev. Jeg mener at det viktste ER å holde seg i live. Definitivt. Men hva er det som redder våre liv i en akutt krise når man ikke kan reddes hjemme? Helsevesenet. Hva drives helsevesenet vårt av? Lykkefeer fra eventyrland og kosebamser? NEI! Av en høy beskattet og verdiskapende befolkning med høy inntekt, høy skatteevne og stor kjøpekraft. Vi kan legge ned hele økonomien fordi vi heller må passe oss sier noen. OK? Men da må vi også legge ned helsevesenet for det drives ikke av seg selv og vi må selv isolere oss i hulene våre eller gjenværende boliger uten strøm og vann og i mellomtiden leve av å spise innsekter. Og prøve å redde livet til den syke slik våre forferdre gjorde det. Det gode helsevesenet vi har MÅ ha penger! Jesus....

Jeg har ikke tall på hva det koster de få millioner i vår populasjon å være brøfødde og å skulle ha det sånn noenlunde bra. Vi har et oljefond, det formelig renner inn mer penger der enn hva samfunnet forbruker. Både i form av friske oljemilliarder, men også i form av vekst og avkastning på de investeringer fondet har.

Jeg vet ikke om oljefondets inngang er stor nok til å holde oss alle i live dersom alle satt på baken. Uansett så ville jo da all tjenesteyting, som ditt nevnte helsevesen naturligvis stoppe opp. Ikke først og fremst pga. mangel på penger, for det har Staten foreløpig i form av oljefondet, men pga. mangel på folk som kan jobbe i dette helsevesenet.

Ingen ønsker at befolkningen skal sitte som en blodsugende igle på oljefondet og tappe det heller.

Men, foreløpig så har vi nok penger. Det er arbeidskraften som er skummel å miste, og i vår kapitalistiske verden, så vet man at det også er den som ryker først.

Men, så har man idealisme, og det å gi av seg selv. Man har klart store kriser før. Blant annet andre verdenskrig. Så selv om økonomien ryker, og selv om jobbene ryker, så er vi hver og en av oss ikke uten betydning. Da må man skape en overlevelse basert på de premisser som da råder. Omstilling.

Men, enn så lenge så har fortsatt de fleste som bor i landet vårt både mat, husly og ikke en så altfor ille situasjon. Dersom det er ille så får man heller sette ord på det. Uten ord på det som det står ille til med, så får man jo ikke hjulpet med det.

Fondet:

https://www.nbim.no/no/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (54 minutter siden):

Jeg har ikke tall på hva det koster de få millioner i vår populasjon å være brøfødde og å skulle ha det sånn noenlunde bra. Vi har et oljefond, det formelig renner inn mer penger der enn hva samfunnet forbruker. Både i form av friske oljemilliarder, men også i form av vekst og avkastning på de investeringer fondet har.

Jeg vet ikke om oljefondets inngang er stor nok til å holde oss alle i live dersom alle satt på baken. Uansett så ville jo da all tjenesteyting, som ditt nevnte helsevesen naturligvis stoppe opp. Ikke først og fremst pga. mangel på penger, for det har Staten foreløpig i form av oljefondet, men pga. mangel på folk som kan jobbe i dette helsevesenet.

Ingen ønsker at befolkningen skal sitte som en blodsugende igle på oljefondet og tappe det heller.

Men, foreløpig så har vi nok penger. Det er arbeidskraften som er skummel å miste, og i vår kapitalistiske verden, så vet man at det også er den som ryker først.

Men, så har man idealisme, og det å gi av seg selv. Man har klart store kriser før. Blant annet andre verdenskrig. Så selv om økonomien ryker, og selv om jobbene ryker, så er vi hver og en av oss ikke uten betydning. Da må man skape en overlevelse basert på de premisser som da råder. Omstilling.

Men, enn så lenge så har fortsatt de fleste som bor i landet vårt både mat, husly og ikke en så altfor ille situasjon. Dersom det er ille så får man heller sette ord på det. Uten ord på det som det står ille til med, så får man jo ikke hjulpet med det.

Fondet:

https://www.nbim.no/no/

Du vil ha et helsevesen drevet av idealisme. Greit nok, men da kan du være 100% sikker på at FLERE hadde død. Fordi - Norge trenger utstyr fra utlandet. Og det gis ikke bort til oss gratis. Hadde vært ideelt og vidunderlig, helt enig med deg i det, men det er nå desverre ikke en gang slik det fungerer i det virkelige liv.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Du vil ha et helsevesen drevet av idealisme. Greit nok, men da kan du være 100% sikker på at FLERE hadde død. Fordi - Norge trenger utstyr fra utlandet. Og det gis ikke bort til oss gratis. Hadde vært ideelt og vidunderlig, helt enig med deg i det, men det er nå desverre ikke en gang slik det fungerer i det virkelige liv.

:wee: fantastisk hvordan ting kan oppfattes.

Tenkte mer på dersom det virkelig var en stor krise, noe det ikke helt ser ut å ha blitt. Sånn som under andre verdenskrig, da må det gode i mennesket fram, framfor en skal ha betalt for ditt og for å gjøre datt. Det ble vel byttet en del, men veldedighet er også noe mennesket finner på å drive på med nå og da.. Og det å hjelpe sin neste..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...