Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Just now, Randeboy said:

Du kritiserer at se begynner å åpner skoler og barnehager, og mener at smitten vil blusse rett opp igjen, uten grunnlag. 

Du forstår tydligvis ikke hvordan pandemier fungerer.

Norge har bare fått R0 litt under 1. Det skal ikke mye til for å få R0 over 1 igjen, åpne skoler og barnehager er alt som kreves. Og mye annet kommer også til å åpne opp og folk har allerede begynt å bli mindre forsiktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (8 minutter siden):

Norges tidligere plan var at det skulle vare i et år, 15% skulle bli smittet og vi ville se en smittetopp på 1600 innlagt på sykehus. De har ikke engang gått ut og sagt at de har forkastet den planen.

Etter dette så har det ikke blitt presentert noe plan utenom at R0 skulle komme under 1. Med med åpningen av økonomien igjen så kommer den til å gå over 1 igjen og da får man en yoyo effekt. Dette har de naturligvis ikke fortalt befolkningen.

Men vi har handlingsrom - vi kan enda tilpasse våre strategier - etter forholdene.

Svenskene er kjørt - de kan bare holde seg fast og bli med på turen. Får håpe at det er ting i fremtiden som påvirker positivt - slik at landingen blir så myk som mulig.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:

Her er enda en erketulling som skriver kronikk i Dagbladet, denne gangen at kostnaden på 315 mrd. er for høy for 16 liv.

Det kan man kanskje være enig i, dersom man setter en pris på menneskeliv.
Problemet er at tullingen ikke forstår at uten de kostbare tiltakene ville antallet døde vært som i Italia, og dermed er kostnaden helt innafor.

Per Erik Kristensen er denne ukens premieidiot .... gratulerer ?

Neste uke presenterer Dagbladet en ny premieidiot som har synspunkter om hvorfor de norske tiltakene er feil.

Ser ut som om at dette er et budskap han har solgt ivrig som frilanser elns. til mange aviser:

https://nordnorskdebatt.no/article/prising-koronaliv-andre-liv

https://qoshe.com/yazar/per-erik-kristensen/2596219f

Vanskelig å finne f.eks. epost til fyren, som hadde vært en passende vei å sendt en gratulasjon om æresprisen han har fått på dette forum ?

https://gulindex.no/p/Per_Erik_Kristensen/5177548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Camlon said:

Du forstår tydligvis ikke hvordan pandemier fungerer.

Norge har bare fått R0 litt under 1. Det skal ikke mye til for å få R0 over 1 igjen, åpne skoler og barnehager er alt som kreves. Og mye annet kommer også til å åpne opp og folk har allerede begynt å bli mindre forsiktige.

Yepp. Data fra spanskesyken viser hva som skjer hvis du åpner opp for tidlig:

https://www.nationalgeographic.com/history/2020/03/how-cities-flattened-curve-1918-spanish-flu-pandemic-coronavirus/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Du forstår tydligvis ikke hvordan pandemier fungerer.

Norge har bare fått R0 litt under 1. Det skal ikke mye til for å få R0 over 1 igjen, åpne skoler og barnehager er alt som kreves. Og mye annet kommer også til å åpne opp og folk har allerede begynt å bli mindre forsiktige.

Det kan også bli et positivt resultat - det er ikke skrevet i stein at det går til helvete.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Heiheihade said:

Hva er greia med panikken i Kina nå? Alle hamstrer jo mat fordi de er redd for at CCP lyver om at de kan selvforsyne landet (noe de ikke kan), og det takket være the Supreme Leader Xi "Olebrumm" Jinping som prøvde å skjule utbruddet av viruset så er det nesten ikke eksport av mat til Kina fra andre land...

Opptøyer på brua mellom Hubei og Jiangxi der politibiler ble veltet, greia med det? Folk er JÆVLA missfornøyde med CCP i Kina nå, men få tørr å faktisk si dette høyt, men en rask tur på YouTube så ser man hva som foregår der. Hva er greia med at Kina skylder på USA og Italia egentlig? At det er de som har smuglet viruset inn i Kina? Greia med at Kina sender ut masker etc som ikke er brukbare?

"Asia" har ikke håndtert krisen bra. Kina (om tallene stemmer), Japan og Sør Korea har det (+ et par andre land). India? Filippinene? Thailand? Malaysia? Indonesia? osv, mener du at de har / gjør en bra jobb med å håndtere viruset? Husk at Kina er "vandt" til disse utbruddene og har opplevd det tidligere, andre land får seg en oppvekker nå som de får sin første pandemi på x antall år.

WTF?

Her er det motsatte av panikk og det er ingen problemer med å få tak i mat..

Kina er et stort land, opptøyer et sted i landet er ikke akkuratt en overaskelse. Og det skjedde fordi de ikke ville at Hubei skal bli åpnet igjen.

Det er mange firmaer i Kina, noen firmaer utnyttet situasjonen til å sende ut defekte produkter. Derfor satte de nylig opp en regulering hvor de sa at bare de som kan selge medisinsk utstyr i Kina får lov til å eksportere. Dette gjorde de, selv om de viste at ville skade økonomien.

Og når jeg sa Asia, så mente jeg Øst-Asia eller landene nær meg.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr_Spock said:

Det kan også bli et positivt resultat - det er ikke skrevet i stein at det går til helvete.

Kanskje så er viruset mindre smittsomt enn man tror og den forsvinner gradevis så lenge vi er forsiktige.

Men vet du hva det betyr? Det vil bety at hele nedstengingen var idiotisk, og vi kunne fått til nøyaktig det samme med masker, sosial distanse, bred testing og sporing. Eller vi kunne ha stengt ned alt i 2 uker, og så gjort det samme for å få raskere effekt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Kanskje så er viruset mindre smittsomt enn man tror og den forsvinner gradevis så lenge vi er forsiktige.

Men vet du hva det betyr? Det vil bety at hele nedstengingen var idiotisk, og vi kunne fått til nøyaktig det samme med masker, sosial distanse, bred testing og sporing.

Mye etterpåklokskap her - man skal ikke undervurdere den egenskapen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kryptodebunker said:

Denitivt ikke noen utenlandsreiser før 2021.

Har en utenlandsreise planlagt for ca. et halvt år siden (nesten et år i forveien altså, før COVID-19 hadde uoppdaget utbrudd i Kina). Sånn er det når reisen ellers hadde skjedd uansett, så sant liv og helse ikke står på spill. Men, jeg gidder ikke å følge nitidig med på utviklingen av COVID-19 i det landet før en mnd. eller to til avreise tenker jeg. Ingen vits å spekulere i noe som helst med et så usikkert scenario som mange mnd. fram i tid. Har helårs reiseforsikring, så kan hende at reiseforsikringen får seg en støyt, eller at en bare må velge å ta den noe utrygge reisen. Kjipt er det, men ikke så mye en personlig kan få gjort med tilstanden i verden annet enn de grep jeg gjør her og nå med sosial distansering. Som jeg ihvertfall har vært ekstremt god på til nå, vil jeg påstå. :shrug:

Jeg har ikke en gang sjekket om flyselskapet har midlertidige innstillinger av flyavganger. Slik kan endre seg, så hva er liksom vitsen. Foreløpig forsøker jeg å legge litt penger til side til reisen. Det er alt jeg kan gjøre nå, tror jeg da.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mr_Spock said:

Mye etterpåklokskap her - man skal ikke undervurdere den egenskapen.

Jeg har sagt dette siden starten av februar, ingen etterpåklokskap.

Halveis nedstening gir ikke mening hvis målet er å stoppe smitten. Om R0 er på 0.75 så tar det 9 generasjoner å redusere smitten med 90%, med en R0 på 0.5 så tar 4 generasjoner, og med en R0 på 0.1 så tar det 1 generasjon. Små forskjeller utgjør en enorm forskjell, derfor bør man heller kjøre hardt på i noen uker istedenfor å halveis stenge ned økonomien i lang tid.

Et annet land som viser verden hvordan man skal gjøre det er New Zealand. Når de fikk 100 smittete i New Zealand så gjennomførte de en lockdown på 4 uker. Når den er ferdig, så vil de trolig ha nær 0 smittete og arbeidsledigheten deres er predikert til å øke med ca 5% sammenlignet med Norges 10%.
https://www.newshub.co.nz/home/new-zealand/2020/04/coronavirus-new-zealand-could-face-10pc-unemployment-following-covid-19-lockdown.html

Og hvis målet er å spre smitten over tid så bør man ikke stenge ned økonomien i det hele tatt.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Jeg har sagt dette siden starten av februar, ingen etterpåklokskap.

Halveis nedstening gir ikke mening hvis målet er å stoppe smitten. Om R0 er på 0.75 så tar det 9 generasjoner å redusere smitten med 90%, med en R0 på 0.5 så tar 4 generasjoner, og med en R0 på 0.1 så tar det 1 generasjon. En kortvarig nedstenging som f.eks. New Zealand gjør vil føre til mye mindre skade på økonomien enn en halveis nedstenging som ingen vet hvor lenge vil vare.

Og hvis målet er å spre smitten over tid så bør man ikke stenge ned økonomien i det hele tatt.

Det er ganske mye vi vet i dag - som vi ikke visste for noen måneder siden. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr_Spock said:

Det er ganske mye vi vet i dag - som vi ikke visste for noen måneder siden. 

Nei egentlig ikke.

Dødsraten var predikert til å være 1% fra Imperial College of London i tidlig februar. Nå estimerer de 0.66%.
FHI estimerte enorme mørketall, noe som var riktig.
Malariamedisinen som de bruker mot covid nå ble brukt i Kina i februrar
Fra cruise shipet forsto vi at viruset kan lett spre seg og mørketallene er enorme
 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Baranladion said:

Men selvfølgelig, vi kan ikke stenge ned for alltid, det må mykes opp, men jeg har troa på at man skal klare å finne tiltak som gjør at man kan håndtere sykdommen, uten at man har 400.000 arbeidsledige ( er det ikke noe sånt nå?)  

Tipper at løsning må bli dette ?

PRI_129781563.jpg?quality=90&strip=all&z

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Nei egentlig ikke.

Dødsraten var predikert til å være 1% fra Imperial College of London i tidlig februar. Nå estimerer de 0.66%.
FHI estimerte enorme mørketall, noe som var riktig.
Malariamedisinen som de bruker mot covid nå ble brukt i Kina i februrar
Fra cruise shipet forsto vi at viruset kan lett spre seg og mørketallene er enorme
 

Blir litt for dumt for meg dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...