Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (12 minutter siden):

uff, nye runder kanskje langt inn i jula, og enda lenger?

selv med bare den nåværende omikron-varianten i omløp? (eller tilsvarende mutasjon som ikke gir mer sykdom/sykehusinnleggelser)

vel, kanskje bare å stålsette seg mentalt for at usikkerheten henger i lufta i overskuelig fremtid,

Tror ikke nåværende variant vil kunne føre til at vi trenger nye runder med særlig merkbare tiltak for befolkningen neste høst/vinter, i hvert fall ikke i vår del av Europa. Men hvem vet, vi har ikke prøvd å ha det helt åpent lenge med økt smitte pluss influensabølger og sånt samtidig.

Kan jo komme nye varianter som er langt kjipere, men sånn jeg har forstått det så er det mer sannsynlig at det går andre veien. 

Men pandemien vil uansett ikke slutte med det første og det vil ta en stund før alt er "normalt". I starten ble det snakket om en trolig varighet på 3-5 år mener jeg å huske det var prat om, og det er egentlig det jeg har tenkt hele tiden. At vaksinene kom såpass raskt hadde jeg heller ikke trodd, så jeg synes nesten det går overraskende fort om vi er "ferdige" nå til våren.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (7 minutter siden):

de har evt. tatt med i regnestykket at tidligere doser taper seg over tid?

Jeg tror ikke det, fordi de sammenlignet med tre doser som ikke har eksistert lenge. Selv med to doser så mener jeg ha lest noe sånt som 60-70% beskyttelse mot alvorlig sykdom, en beskyttelse som holder seg langt lengre enn beskyttelsen vi har mot infeksjon. Om fire doser skulle gitt 100% beskyttelse mot alvorlig sykdom og tre ganger så god beskyttelse som tre doser, så kunne tre doser gitt maks 33% beskyttelse. Og hverken den ene eller andre antakelsen stemmer neppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (27 minutter siden):

Jeg er redd det vil ta lang tid, kanskje år, før vi helt tilbake normalen, selv om pandemien skulle være over til våren. Forhåpentligvis vil de aller fleste merkbare tiltak i Norge være fjernet til sommeren, men ser for meg at man ikke kan reise helt som normalt på kanskje et par år. At man fortsatt må holde seg oppdatert på innreisekrav, spesielt vanskelig for uvaksinerte, sikkert krav om munnbind på flyet i lang tid. Videre vil det være frykten og mediaoppmerksomhet for nye varianter, muligens perioder med midlertidige tiltak inntil ny variant forhåpentligvis har vist seg å ikke være en stor trussel. Jeg bare håper vi klarer å ha litt mer is i magen fremover, med en befolkning som er godt vaksinert og etterhvert gått gjennom Omikron-infeksjon. Fremfor å stenge ned i frykt for et worst case scenario, heller måtte stenge ned om det i verste fall skulle vise seg at en variant vil være så skadelig at det er nødvendig å måtte stenge ned. 

vi kunne også hatt et scenario til sommeren (under forutsetning ikke farligere variant dukker opp) der stortinget/regjering rett og slett sier at nok er nok. Og så vedtar de "skriftlig" at pandemien er over og alle tiltak avsluttes. Dette er dog en løsning spm vel har fått litt dårlig ry, siden enkelte land (feks. Danmark)har måttet gå tilbake på denslags  og krype til korset, når tingen blomstret opp igjen. Men det var før omikron gjorde inntog.

Så, kunne vært fristende om politikerne prøve en gang til med "å vedta seg ut" av hengemyra. Kanskje større sjanse nå å holde over tid. :roll:

Lenke til kommentar
2 hours ago, knipsolini said:

Jeg er redd det vil ta lang tid, kanskje år, før vi helt tilbake normalen, selv om pandemien skulle være over til våren. Forhåpentligvis vil de aller fleste merkbare tiltak i Norge være fjernet til sommeren, men ser for meg at man ikke kan reise helt som normalt på kanskje et par år. At man fortsatt må holde seg oppdatert på innreisekrav, spesielt vanskelig for uvaksinerte, sikkert krav om munnbind på flyet i lang tid. Videre vil det være frykten og mediaoppmerksomhet for nye varianter, muligens perioder med midlertidige tiltak inntil ny variant forhåpentligvis har vist seg å ikke være en stor trussel. Jeg bare håper vi klarer å ha litt mer is i magen fremover, med en befolkning som er godt vaksinert og etterhvert gått gjennom Omikron-infeksjon. Fremfor å stenge ned i frykt for et worst case scenario, heller måtte stenge ned om det i verste fall skulle vise seg at en variant vil være så skadelig at det er nødvendig å måtte stenge ned. 

I Spania når ting bedrer seg så er de jo "flinke" til å gi antibiotika. Regner med at man får det uten å mukke der, så man ihvertfall ikke får opportunistiske lungebetennelser fra bakterier. I Norge så må de jo vurdere antibiotika svært nøye opp i mot nytten vs. antibiotikaresistens i langt større grad. Regner med at det finnes noe mer resistens i bakteriefloraen i Spania da som en nedside.

Men slike land som Spania når de er kommet over det verste vil jo ha turister tilbake. Munnbind synes jeg er fornuftig enn så lenge, så slike påbud gjør meg ikke noe på reise. Når omikron har fått herjet så kan en jo feriere innad EU og forvente å få helsehjelp som innbyggerne så lenge de også har kommet over omikron og ikke har et herjet helsevesen ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Tror ikke nåværende variant vil kunne føre til at vi trenger nye runder med særlig merkbare tiltak for befolkningen neste høst/vinter, i hvert fall ikke i vår del av Europa. Men hvem vet, vi har ikke prøvd å ha det helt åpent lenge med økt smitte pluss influensabølger og sånt samtidig.

Kan jo komme nye varianter som er langt kjipere, men sånn jeg har forstått det så er det mer sannsynlig at det går andre veien. 

Men pandemien vil uansett ikke slutte med det første og det vil ta en stund før alt er "normalt". I starten ble det snakket om en trolig varighet på 3-5 år mener jeg å huske det var prat om, og det er egentlig det jeg har tenkt hele tiden. At vaksinene kom såpass raskt hadde jeg heller ikke trodd, så jeg synes nesten det går overraskende fort om vi er "ferdige" nå til våren.

Det er ikke utenkelig at pandemien vil slutte ganske snart (kommer jo an på hvor mange land som må medregnes for at definisjonen er innfridd) og gå til endemiske lommer av smitte rundt omkring i verden. Også vil det komme bølger som sprer seg nå og da. Hva viruset blir til blir jo litt vanskelig å gjette. Det kan kommer farlige mutasjoner også, selv om de mindre skadegjørende gjerne som oftest er de som vil vare lengst. De farlige variantene som evt. kan dukke opp her i fra, vil vel helst dø ut relativt raskt? (vet ikke om jeg dobbeltbesvarer her). Hadde dette liggende i editoren :hmm:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Herregud dette temaet hørtes ekstremt viktig ut. Glad jeg tok Pfizer som 3. dose og ikke Moderna. Kanskje unngå 4. dosen sånn i svært mange måneders perspektivs avstand i det minste.

De prater om hvor lite effekt 4. dosen f.eks. gir, 5 uker. Og de har en forklaring på nedregulering av immunforsvaret. Samt at vi burde ha andre angrepsmetoder enn vaksiner. Han tør ikke si merkenavnet, men tipper at han tenker på ivermectin og hydrochloroquin:

Immunolog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Herregud dette temaet hørtes ekstremt viktig ut. Glad jeg tok Pfizer som 3. dose og ikke Moderna. Kanskje unngå 4. dosen sånn i svært mange måneders perspektivs avstand i det minste.

De prater om hvor lite effekt 4. dosen f.eks. gir, 5 uker. Og de har en forklaring på nedregulering av immunforsvaret. Samt at vi burde ha andre angrepsmetoder enn vaksiner. Han tør ikke si merkenavnet, men tipper at han tenker på ivermectin og hydrochloroquin:

Hva skal problemet med Moderna som tredjedose være?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, SuperKrokodille said:

Hva skal problemet med Moderna som tredjedose være?

Er ikke sikkert det er noen forskjell i og med at du trener immunforsvaret uansett på en 3. dose.

Utgangspunktet mitt for å velge Pfizer var fordi jeg ikke ønsker like mye virkestoff sånn i tilfelle jeg skulle få bivirkning. Slik at leger bedre kunne ha gitt støttepleie for å komme seg over bivirkningene. Tenker litt doseringsproblematikk her. F.eks. om du tar en overdose paracetamol så ville legene ha pøst inn intravenøs eller inhalert acetylcysteine. Men selvsagt en noe annen behandling i mot bivirkninger fra vaksine naturligvis. Jo mer stoff som ses som gift, jo mer omfattende blir jo førstehjelpen i mot å bli kvitt giftstoffet.

Men, siden de også sier at Moderna gir mer immunitet, så kan det være en korrelasjon der også, at man også produserer mer supressor cells på Moderna. Så kanskje jeg får en mer effektiv vaksinestatus på noen av de tingene som har betydning med Pfizer likevel. F.eks. på T-cellene ihvertfall? Selv om en ikke får antistoffer på likt nivå? Dette er jo et dypt delvis uforstått fagfelt som menneskeheten driver å lærer mer om for hvert forsøk de kan lære fra.

Problemet er jo "3. dosen eller en sen dose" og ikke nødvendigvis 1. dosen.

Endret av G
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (5 timer siden):

Ser det er en dansk lege som mener at gjennomgått sykdom forårsaket av den opprinnelige omikronvarianten "BA.1" ikke gir immunitet mot den nye BA.2-undervarianten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrWpAg/undervariant-kan-smitta-den-som-nyss-haft-omikron

Han sier at man kanskje kan bli smittet igjen, uten å si noe om hva han baserer det på. At man ikke får immunitet, som at man etter å ha hatt BA.1 vil være helt ubeskyttet mot BA.2, mener han helt sikkert ikke. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interessant å se at antallet på intensiven i Danmark har falt kraftig ila januar, til tross for en eksplosiv økning i smitte. Det kan vel kun skyldes at Delta har blitt erstattet av Omikron, kanskje med drahjelp av boosterdoser. Det jeg overhodet ikke forstår meg på er at Israel og Danmark har hatt tilnærmet lik smitteutvkling, men totalt forskjellig utvikling på intensiven. Det var tilnærmet likt på intensiven i desember, men nå er det 12 ganger flere i Israel. Om ikke utviklingen snart snur vil Israel snart oppleve sin høyeste topp. Eneste fornuftige forklaring som jeg kan se er forskjellig måter de registerer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knipsolini said:

Han sier at man kanskje kan bli smittet igjen, uten å si noe om hva han baserer det på. At man ikke får immunitet, som at man etter å ha hatt BA.1 vil være helt ubeskyttet mot BA.2, mener han helt sikkert ikke. 

Dr John Campbell er særs aktiv med nye videoer i disse dager. Forsøker å se noen. https://www.youtube.com/c/Campbellteaching/videos oversikt av hans videoer.

Tror det var i denne at han hevder at dersom du har hatt omikron så er du også immun mot tidligere og nyere covid-19 mutasjoner mest sannsynlig.

Men John fungerer jo som reléstasjon for ymse info rundt covid-19, så i denne så kommer det fram at det var en immunfunksjon for mucus-områder av kroppen og fordøyelse som han ikke fullt ut har forstått før.

Regner med at han i denne video igjen er optimistisk med hensyn på omikron, men har ikke sett den enda. Excellent natural immunity..

Lytter til den israelske legen som sier at han ikke greier å rekke over sine covid-pasienter i øyeblikket, men er avhengig av at pasienter tar ansvar og kontakter lege selv når behovet melder seg. Folk rir av seg omikron stort sett hjemme virker det som. De fleste med milde symptomer, men med unntak. Og med pasienter som har både covid og andre plager samtidig. Hele spekteret av type pasienter omtrent. Mest milde tilfeller likevel.

Lenke til kommentar
2 hours ago, knipsolini said:

Interessant å se at antallet på intensiven i Danmark har falt kraftig ila januar, til tross for en eksplosiv økning i smitte. Det kan vel kun skyldes at Delta har blitt erstattet av Omikron, kanskje med drahjelp av boosterdoser. Det jeg overhodet ikke forstår meg på er at Israel og Danmark har hatt tilnærmet lik smitteutvkling, men totalt forskjellig utvikling på intensiven. Det var tilnærmet likt på intensiven i desember, men nå er det 12 ganger flere i Israel. Om ikke utviklingen snart snur vil Israel snart oppleve sin høyeste topp. Eneste fornuftige forklaring som jeg kan se er forskjellig måter de registerer? 

I en av sine nyeste videoer fra John Campbell så er det en 9 minutters del med rapport fra Panama. Som ikke er like godt vaksinert som andre land. Der sier han rett ut at Omikron er farligere enn Delta-mutasjonen, pga. dens smittsomhet. På Delta så døde det 2 pasienter daglig, mens på Omikron så dør det 11 pasienter daglig (Panama). Altså pga. for dårlig vaksinasjonsgrad (video er spolet direkte til John Meridith i Panama). Noe som jo ikke er sammenliknbart med Norge.

Poenget er at Omikron-mutasjonen er svært farlig for noen av de uvaksinerte, om det gir mer mening.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

I en av sine nyeste videoer fra John Campbell så er det en 9 minutters del med rapport fra Panama. Som ikke er like godt vaksinert som andre land. Der sier han rett ut at Omikron er farligere enn Delta-mutasjonen, pga. dens smittsomhet. På Delta så døde det 2 pasienter daglig, mens på Omikron så dør det 11 pasienter daglig (Panama). Altså pga. for dårlig vaksinasjonsgrad (video er spolet direkte til John Meridith i Panama). Noe som jo ikke er sammenliknbart med Norge.

Poenget er at Omikron-mutasjonen er svært farlig for noen av de uvaksinerte, om det gir mer mening.

Men både Israel og Danmark er godt vasinerte? 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (45 minutter siden):

Men det er jo ikke det jeg skriver om? 

På et vis. Som du sier er det ikke vaksinasjons graden som gir denne differansen siden begge landene har høy vaksinasjons grad. 
 

Hvordan er alderen og bmi på befolkningen i Israel vs Danmark? Man vet vel at alder og bmi er en mye større faktor for alvorlig sykdom enn vaksinasjons grad spesielt tatt i betraktning den lave effekten mot Omikron. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (13 timer siden):

Han sier at man kanskje kan bli smittet igjen, uten å si noe om hva han baserer det på. At man ikke får immunitet, som at man etter å ha hatt BA.1 vil være helt ubeskyttet mot BA.2, mener han helt sikkert ikke. 

Vel, han skal ha sagt at "Det er mulig å bli smittet med BA.1 omikron først, og så bli smittet kort tid etterpå med BA.2", jf. https://www.dagbladet.no/nyheter/spar-ny-smittetopp/75206457.

Men replikken din illustrerer at begrepene "immun" og "immunitet" har flere ulike betydninger: For det første "immun" i den forstand at man overhodet ikke kan bli smittet eller syk etter eksponering - som er den betydningen jeg hadde i tankene. Og for det andre immunitet som en tilstand som kommer i grader - resultatet av immunologiske prosesser som kan gi en viss, men ikke nødvendigvis noen fullstendig beskyttelse.

Jeg tror neppe denne dansken mener at tidligere BA.1 - smittede vil stå fullstendig ubeskyttet overfor BA.2 - jeg mente i alle fall ikke det. 

Sett fra mitt ståsted var "nyhetsverdien" her relatert til en interesse for hva for en sykdomsbyrde vi kan vente oss fra koronaviruset i det "endemiske" scenariet vi nå ser ut til å styre mot.

Endret av SuperKrokodille
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...