Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, PingEnt said:

Er ikke hjemmelevering mye sikrere?

Det er nok  bedre enn å selv gå i butikken ja, men skal man selv gå i butikken så er det en grei måte å minimere berøringssmitte på.
Det blir også flere som tar på varene dine om det kommer hjem på døra, men med samme "tørk over" ved  utpakking så begrenser det seg. I tillegg er det ikke alle som kan bestille hjemlevering der de bor.

Uansett små ting man kan gjøre for å begrense smittespredning.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Budeia said:

Hvis du krever at den som leverer har på seg en romdrakt... 

Det er en vanlig husmoroppgave å gi feberdempende til de som har influensa. Men kanskje ikke å koble noen til en respirator.. likevel, det må da være veldig få pasienter som trenger respirator. 

Og når selv sykepleiere kan gi feil medisin og feil doser, så tror du at folk utenifra noe som helst helsearbeidsregimé skal klare denne jobben ssååå mye bedre!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Og når selv sykepleiere kan gi feil medisin og feil doser, så tror du at folk utenifra noe som helst helsearbeidsregimé skal klare denne jobben ssååå mye bedre!?

Det er vel ikke snakk om bedre enn en sykepleier, men hvis det blir så mange tilfeller som foreskrevet, må en neste se på hva slags oppgaver ikke-utdanna lekfolk kan gjøre for å lette trykket.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Det er vel ikke snakk om bedre enn en sykepleier, men hvis det blir så mange tilfeller som foreskrevet, må en neste se på hva slags oppgaver ikke-utdanna lekfolk kan gjøre for å lette trykket.

Da hadde det vel vært nesten bedre å fått opp noen flylaster med desinfiserte og smittefri indiske legestudenter som ikke er kommet fullt så langt i sine legestudier. Og betalt dem en lønning som de hjemme kanskje bare kan drømme om? Engelsk kan disse også, om enn litt gebrokkent å lytte til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Et problem er at frivilige ikke er kvalifisert og kan skade pasientene.

Men hvor mange kommer egentlig til å melde seg frivilig når de vet at det vil føre til at de blir syke selv?

Om det går ut av kontroll, så tror jeg sykehusene blir stengt for nye pasienter og folk vil dø i sine egne hjem.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, G said:

Da hadde det vel vært nesten bedre å fått opp noen flylaster med desinfiserte og smittefri indiske legestudenter som ikke er kommet fullt så langt i sine legestudier. Og betalt dem en lønning som de hjemme kanskje bare kan drømme om? Engelsk kan disse også, om enn litt gebrokkent å lytte til.

Jeg er ikke sikker på at det ville sett så godt ut i internasjonal sammenheng. Amerikanske sykehus har visst fått litt kjeft for å "poache" sykepleiere fra Sør-Afrika (tror jeg, har dette bare i bakhodet, så ta det jeg nå skrev med en klype salt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Camlon said:

Et problem er at frivilige ikke er kvalifisert og kan skade pasientene.

Men hvor mange kommer egentlig til å melde seg frivilig når de vet at det vil føre til at de blir syke selv?

Personlig tror jeg folk kommer til å dø i sine egne hjem.

Forsvaret og heimevernet melder nok noen frivillige :)

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Camlon said:

Det er andelen som blir syke om vi ikke stenger ned økonomien slik Kina gjorde.

46 minutes ago, Noxhaven said:

Hvor kommer dette 75% fra? Har sett flere oppgi denne andelen som trolig antall som kommer til å bli smittet. 

Det er ren matematikk, med smitteraten til coronaviruset (2 eller 3 eller noe) vil «alle» bli syke samtidig, akkurat som med f.eks meslinger når «de hvite» dro til amerika og Sør-Afrika. Skal antall syke (samtidig) begrenses må man ned på sånn 1,3 eller 1,4 eller noe. Skal det bli «noen få prosent syke samtidig» må men ned i 1.2 eller lavere. 
lek litt med denne ved å endre antall hver syk smitter («conections per node), så ser du fort: http://www.netlogoweb.org/launch#http://www.netlogoweb.org/assets/modelslib/IABM Textbook/chapter 6/Spread of Disease.nlogo

(ikke helt vitenskapelig korrekt, men illustrerer enkelt utfordringen. Brukte den i naturfagsklassene mine på onsdag og de vasker hendene nå...) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, M98kF1 said:

Det er ren matematikk, med smitteraten til coronaviruset (2 eller 3 eller noe) vil «alle» bli syke samtidig, akkurat som med f.eks meslinger når «de hvite» dro til amerika og Sør-Afrika. Skal antall syke (samtidig) begrenses må man ned på sånn 1,3 eller 1,4 eller noe. Skal det bli «noen få prosent syke samtidig» må men ned i 1.2 eller lavere. 
lek litt med denne ved å endre antall hver syk smitter («conections per node), så ser du fort: http://www.netlogoweb.org/launch#http://www.netlogoweb.org/assets/modelslib/IABM Textbook/chapter 6/Spread of Disease.nlogo

(ikke helt vitenskapelig korrekt, men illustrerer enkelt utfordringen. Brukte den i naturfagsklassene mine på onsdag og de vasker hendene nå...) 

En ren matematiker ville aldri antatt at R0 er konstant over tid ;)

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

Forsvaret og heimevernet melder nok noen frivillige :)

Forsvaret og heimevernet vil nok bli brukt til å levere mat og oppretholde orden, ikke til å passe på pasienter.

Klarer ikke sykepleierene jobben, så tror jeg ikke noen andre vil gjøre det heller.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Et problem er at frivilige ikke er kvalifisert og kan skade pasientene.

Men hvor mange kommer egentlig til å melde seg frivilig når de vet at det vil føre til at de blir syke selv?

Om det går ut av kontroll, så tror jeg sykehusene blir stengt for nye pasienter og folk vil dø i sine egne hjem.

Folk kommer nok å melde seg.

Mitt dødsønske er å dø i mitt eget hjem.

Forøvrig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, M98kF1 said:

Nei, det er liksom å endre den ved å stenge trikken og pålegge hjemmekontor og slutte å ta på hverandre som er «smitteverntiltak». 

Enkle smittevernstiltak kommer først, og så mer seriøse etterhvert. Du kan jo se hva som etterhvert skjedde i Wuhan. Man tar ikke frem atombomba hvis to fotsoldater banker på døra.

Og folk forholder seg annerledes. Hvis Wuhan er noe å gå etter, skal vi altså opp til rundt 1% av befolkningen før R0 er mindre enn 1  (la oss anta at den avtar lineært som funksjon av andelen av befolkningen som er smitta). Man kan ganske enkelt modellere dette. Flott oppgave til naturfagselevene dine hvis de har tatt litt ODEer ;) 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
11 minutes ago, PingEnt said:

Jeg er ikke sikker på at det ville sett så godt ut i internasjonal sammenheng. Amerikanske sykehus har visst fått litt kjeft for å "poache" sykepleiere fra Sør-Afrika (tror jeg, har dette bare i bakhodet, så ta det jeg nå skrev med en klype salt)

Men, la oss si at India ikke ville ha nyttet disse legestundentene selv, så hvorfor skulle ikke vi kunne bestille dem over i fra universitetene? Dersom det er enkle oppgaver disse blir satt til å overvåke, så er det nok uansett bedre enn enkelte sykepleiere fagmessig på enkelte funksjoner. Det kan jo være så enkelt at disse overtar enkelte enkle legeoppgaver også gjør opp en oppsummering for de norske legene eller noe slikt. Jeg har ihvertfall luftet tanken da. Tviler på at dette vil materialisere seg uansett her på det trege berget. Her må det noen tonn glidemiddel og oppstramninger i ledelsen av landet ser jeg for meg før ting virkelig tar av.

Ting tar tid sa de under førstegangstjenesten, og det var selvsagt pga. organiseringsbiten av det hele.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, G said:

Men, la oss si at India ikke ville ha nyttet disse legestundentene selv, så hvorfor skulle ikke vi kunne bestille dem over i fra universitetene? Dersom det er enkle oppgaver disse blir satt til å overvåke, så er det nok uansett bedre enn enkelte sykepleiere fagmessig på enkelte funksjoner. Det kan jo være så enkelt at disse overtar enkelte enkle legeoppgaver også gjør opp en oppsummering for de norske legene eller noe slikt. Jeg har ihvertfall luftet tanken da. Tviler på at dette vil materialisere seg uansett her på det trege berget. Her må det noen tonn glidemiddel og oppstramninger i ledelsen av landet ser jeg for meg før ting virkelig tar av.

Ting tar tid sa de under førstegangstjenesten, og det var selvsagt pga. organiseringsbiten av det hele.

India vil nok helst ha legestudentene for seg selv. Er nok et stort nok problem for dem at høyt utdannende reiser bort fra landet. Og India kommer også til å berørt av denne sykdommen.

Lenke til kommentar
Quote

Containment of virus is world's "highest priority", says WHO

All countries should make containing the outbreak of COVID-19 their top priority, the World Health Organization (WHO) said on Friday, Reuters reports.

The U.N. agency stressed that fighting the epidemic requires countries to work together, and praised Iran for “switching on” to the coronavirus outbreak there and taking a fresh “all of government approach”.

“We are now on the verge of reaching 100,000 confirmed cases,” the WHO’s director general Tedros Adhanom Ghebreyesus told reporters at a briefing. “It (the epidemic) is geographically expanding and deeply concerning.”

“We are continuing to recommend that all countries make containment their highest priority,” he added.

In fact the tally of cases has already surpassed 100,000 - as the WHO’s figures have generally slightly lagged behind tallies compiled by news organisations including Reuters. As of Friday, more than 100,300 people have been infected globally, according to a Reuters tally based on statements from health ministries and government officials.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/06/coronavirus-update-latest-live-news-symptoms-cases-global-infection-rate-uk-usa-australia-italy-china-updates

 

Frankrike

Quote

President Emmanuel Macron on Friday urged the French to limit visits to elderly people who are most vulnerable to a coronavirus infection as two more people in France died from the disease, taking the total to nine. The number of confirmed infections rose by 154 to 577, according to the Health ministry.

France’s rise in coronavirus infections mirrored a worldwide spike in cases with the World Health Organization (WHO) reporting more than 100,000 infections as the virus wove itself deeper into the daily lives of millions across the globe.

Macron has warned French citizens and residents to prepare for an “inevitable” epidemic. "There is a moment when we all know that ... an epidemic is inevitable," he said.

During a visit to an old aged home Friday, Macron called on the French to limit visits to elderly people. He admitted this could prove "heartbreaking" at times but said the measure was simply one of common sense.

He emphasised that young people should not be visiting the old because "as we know, they (the young) transmit the virus a lot".

 

Those who died in France so far have been old with pre-existing conditions.

The French president shook up his agenda this week to include a visit to an old age home, where he stressed his government’s commitment to helping those most vulnerable to the disease.

"Our absolute priority is to protect the people who are the most fragile in the face of this virus," Macron said. "The nation is behind our old people.”

EU parliament session moves from Strasbourg to Brussels

Macron’s call came a day after a French lawmaker was hospitalised in intensive care after contracting the COVID-19 infection.

A snack bar worker had also contracted the virus and had been confined to home, while another worker in the lawmakers' dining hall who was suspected of having caught the virus had been hospitalised, the National Assembly said Thursday.

In a sign of the growing concern over the French figures, the EU parliament announced that the venue for next week's session would be switched from Strasbourg in eastern France to the parliament’s second chamber in the Belgian capital, Brussels, which has been closed to the public.

"The situation related to the spread of the infectious disease caused by the novel coronavirus COVID-19 has evolved over the last few days and hours. In particular, new infection clusters have been confirmed and case numbers are rising," Parliament President David Sassoli said in a statement.

"The necessary security conditions are not in place for the usual transfer of the European Parliament to Strasbourg for the plenary session next week," he added.

(FRANCE 24 with AFP and REUTERS)

https://www.france24.com/en/20200306-macron-urges-limits-to-visits-to-elderly-as-france-s-coronavirus-tolls-rise

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående beregning av dødsrate er det meningsløst å ta med bekreftede tilfeller som er tidlig i sykdomsforløpet. Det bør regnes slik:

# døde / (#døde + #friskmeldte)

Men merk at dødsraten varierer veldig fra land til land. Det blir for enkelt å bare anta at global dødsrate skulle gjelde alle. Verdens beste Norge burde i teorien ligge godt an, men dødsraten vil variere med flere faktorer. Blant annet hvor raskt smitten sprer seg. Blir veldig mange syke samtidig så har ikke sykehusene kapasitet til å ta unna alle som trenger akutt hjelp. Blir sykdomstilfellene godt spredt utover i tid så kan dødsraten bli lavere. Siden jeg har liten tiltro til at norske myndigheter får ut fingeren før det er for sent så tror jeg spredningen fortsetter å være enorm de neste ukene og helsevesenet vil knekke sammen i løpet av noen få uker. Altså høy dødsrate.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...