Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Theo343 said:

Noen innslag av det forekommer men jeg tipper at prosentsatsen sett mot antall innlegg er lavere en dødlighetsraten for dette viruset. Men ta gjerne en tallrunde på det.

Innslag av hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, pappkake said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Dette er ganske stort for å være klistret til forsiden av VG

 

Dette er fra FHI og er en langt mer riktig beskrivelse enn hva vi har sett fra dem tidligere. Snur de? Kanskje de ser at det brenner for raskt nå og at man må skru opp realismen litt slik at overgangen til den realiteten blir lettest mulig?

Uansett en veldig stor u-sving fra FHIs tidligere "snue og mild forkjølelse!

Akkurat det jeg har sagt hele tiden. Svært alvorlige saker for opp til 20% av tilfellene (50% i Italia trenger oksygen). Fornektelsen lenge leve

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Theo343 said:

Av det du ser ut til å ønske å redusere alle andres deltakelse til.

 

Det har jeg ikke gjort. Jeg har sagt at det forekommer., Ikke kom med stråmenn nå.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Det har jeg ikke gjort. Jeg har sagt at det forekommer., Ikke kom med stråmenn nå.

Quote

Igjen, jeg har nå igjennom hele tråden prøvd å debattere for et sterkere faktagrunnlag. 

Hvorfor da fokusere på de få innslagene fremfor resten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Theo343 said:

Hvorfor da fokusere på de få innslagene fremfor resten?

Fordi jeg har faktisk lagt litt innsats i å motsi innlegg uten faktagrunnlag, eller innlegg med falske konklusjoner?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, PingEnt said:

Igjen, jeg har nå igjennom hele tråden prøvd å debattere for et sterkere faktagrunnlag. Her har andre kommet med suspekte resett-linker som bruker facebookpost som kilder, videoer fra klikkåte influensere, eller vitenskapelige studier hvis konklusjon er en helt annen enn det de selv påstår (ref. ADE i SARS), eller brukere som påberoper seg å ha en venn som "kan mye om dette". 

Men når det nå ser ut til at det var noe sannheter i det materiale, hvordan stiller det seg nå da for deg?

 

Quote

alert.png 1st case in Bhutan: a 76-year old American tourist who arrived in Bhutan on March 2 via India. [source]

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Men når det nå ser ut til at det var noe sannheter i det materiale, hvordan stiller det seg nå da for deg?

Det FHI-overlegen sier går ikke imot noe jeg har sagt i det hele tatt, så ser ikke hvordan det skal stille seg annerledes?

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Det FHI-overlegen sier går ikke imot noe jeg har sagt i det hele tatt, så ser ikke hvordan det skal stille seg annerledes?

Jeg siktet til det kildemateriale du synes er tynn suppe som pappkake har servert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Jeg siktet til det kildemateriale du synes er tynn suppe som pappkake har servert.

Ja, fortsatt har ingen kunne bekrefte ADE hos SARS. Fortsatt hevder han at den ene artikkelen ikke er tilgjengelig selv om den ligger offentlig tilgjengelig på en preprintserver, han refererer fortsatt til den ukjente kilden sin som er ekspert på dette. Han har også påstått at det er sannsynlig at covid-19 er produsert i en lab.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Ja, fortsatt har ingen kunne bekrefte ADE hos SARS. Fortsatt hevder han at den ene artikkelen ikke er tilgjengelig selv om den ligger offentlig tilgjengelig på en preprintserver, han refererer fortsatt til den ukjente kilden sin som er ekspert på dette. Han har også påstått at det er sannsynlig at covid-19 er produsert i en lab.

Men man er enig nå om at viruset er farligere og gir mer skadelig enn først antatt her i Norge?

Quote

In Norway, at least 90 people have been infected, with at least 67 of those affected noted to have been travelling in Italy. Italy has confirmed about 3,800 infected and closed all its schools on Thursday until mid-March. The director of health directorate, Bjørn Guldvog, urged people who are in quarantine to stay home.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/06/coronavirus-update-latest-live-news-symptoms-cases-global-infection-rate-uk-usa-australia-italy-china-updates

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Antatt av hvem? Kan du vise til et konkret påstand så blir det enklere å argumentere.

Ja

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Quote

Coronaviruset er ikke influensa. Det kan fortsette å spre seg lenge. Det er et virus som kan føre til alvorlig lungesykdom, sier Aavitsland.

– Hva vet dere om de mest alvorlig tilfellene?

– Vi vet at det går et skille ved 1–2 uker. Hvis pasienten blir dårligere etter 1–2 uker, får de ofte viruslungebetennelse langt nede i lungene. Det kan ødelegge lungene og gi akutt lungesvikt. Da trenger pasienten pustehjelp. Vi vet også at risikoen for barn og unge voksne er liten. Fra 60-årsalderen øker den voldsomt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (12 minutter siden):

Fordi jeg har faktisk lagt litt innsats i å motsi innlegg uten faktagrunnlag, eller innlegg med falske konklusjoner?

Jo flere innlegg en bruker på å kommentere vitser, jo mer plass bruker en. Så det er ikke lurt. Men tross alt er dette en tråd på "Oppslagstavlen", med et spørsmålstegn bak tittelen. Og det var hverken du eller jeg som startet tråden. 

Selv om tråden har et spørsmålstegn bak tittelen, virker det som den eneste lovlige konklusjonen er at dette er svartedauen. Og FHI uttaler seg nå litt mer i den retning. Men fortsatt, den mannen som uttaler seg er ikke en spåmann, eller en profet. 

Det spesielle med en alvorlig pest, er at den tar livet av mange unge mennesker. Og en sier jo allerede at denne "sjuka" ikke gjør det .Jeg vet hvordan det er å være livredd for å miste eldre slektninger, så har full forståelse for et stort engasjement for de eldre. I løpet av livet har jeg dessverre også hørt kommentarer i retning av at "de eldre sitter jo bare der", "jeg ble nødt til å snakke med en gammel person".. 

Alt i alt tror jeg at en del av befolkningen overhodet ikke bryr seg om eldre mennesker. Og et virus som tar livet av eldre mennesker vil derfor ikke bekymre dem. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, PingEnt said:

Jeg mente som eksempler på " gir mer skadelig enn først antatt her i Norge?"

FHI antok jo ikke at det var så skadelig? Og dersom de har visst dette hele tiden, så har de ihvertfall formidlet det svært dårlig gjennom sin samfunnsøkonomiske holdningsoppbygning i forholdsregler de har lært bort til helsepersonell og folk innledningsvis av denne pandemien.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

FHI antok jo ikke at det var så skadelig? Og dersom de har visst dette hele tiden, så har de ihvertfall formidlet det svært dårlig gjennom sin samfunnsøkonomiske holdningsoppbygning i forholdsregler de har lært bort til helsepersonell og folk innledningsvis av denne pandemien.

Kan du vise til nøyaktige sitater fra FHI? De har ikke sagt at det ikke var skadelig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, l0mf0mgl0mbl0og said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-er-han-friskmeldt/72215206

Pasient 0 i Danmark er friskmeldt. Nå får vi se hvor reelt dette er da. Var det ikke sånn at folk kunne bli refinfisert, eventuelt å smitte andre selv om symptomene er vekk? Eller var det bare tøv?

Sålangt er det kun et par enkelttilfeller hvor friskmeldte personer har fått påvist smitte etter friskmelding (en i Kina og ei i Japan er de eneste jeg vet om i farten), altså er det nok snakk om feilende rutiner ved friskmelding enn at viruset faktisk infiserer på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...