Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

The Guardian har liknende sak:

Quote

Just in case you agree with the WHO that the world isn’t taking coronavirus seriously enough, today the Guardian has a long read on why we need worst-cast scenario thinking to prevent pandemics.

2000.jpg?width=780&quality=85&auto=forma

Romanian health workers carry domestic birds before gassing them in the eastern village of Ceamurlia de Jos, Romania, 14 October 2005. Photograph: Marius Nemes/AFP/Getty Images

In 1347, death came to Europe. It entered through the Crimean town of Caffa, brought by the besieging Mongol army. Fleeing merchants unwittingly carried it back to Italy. From there, it spread to France, Spain and England. Then up as far as Norway and across the rest of Europe – all the way to Moscow. Within six years, the Black Death had taken the continent.

Tens of millions fell gravely ill, their bodies succumbing to the disease in different ways. Some bore swollen buboes on their necks, armpits and thighs; some had their flesh turn black from haemorrhaging beneath the skin; some coughed blood from the necrotic inflammation of their throats and lungs. All forms involved fever, exhaustion and an intolerable stench from the material that exuded from the body.

Our population now is a thousand times greater than it was for most of human history, so there are vastly more opportunities for new human diseases to originate. And our farming practices have created vast numbers of animals living in unhealthy conditions within close proximity to humans.

Read the in-depth story by Toby Ord below:

Why we need worst-case thinking to prevent pandemics

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, G said:

The Guardian har liknende sak:

 

Hmm... merkelig at TO land kjører en slik artikkel dagen etter at WHO indirekte skjelte oss ut?

Hvis Sverige  også kjører noe slikt så har de fått seg en skyllebøtte, evt. så fikk de vite at de sto på "listen" over dårligste land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, frohmage said:

Er det en spesiell kineser du har i siktet som statsministerkandidat i Norge?

Tror han vil ha en fra Oberösterreich i Østerrike, der har de jo ikke et eneste tilfellet (eller hadde iallefall ikke sist jeg sjekket).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 hours ago, M98kF1 said:

Bortsett fra «svartpillet» gjengen, så er jo dette en selvfølge?  De fleste går det bra med, selv med kopper (den gang det fantes) og 30% dødlighet, poenget er den 20-ish% det ikke går så bra med. Jeg vil at de skal få god hjelp på sykehus, ikke dø på en madrass i gymsalen.

Det var altså her snakk om at sykdomsforløpet tok 4 uker eller mer i normale tilfeller. Det tror jeg vi fortsatt ikke har data til å bekrefte.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 minutter siden):

Tror han vil ha en fra Oberösterreich i Østerrike, der har de jo ikke et eneste tilfellet (eller hadde iallefall ikke sist jeg sjekket).

Ser ut til at det ble påvist en smittet i Oberösterreich i går.

Coronavirus: Erster Fall in Oberösterreich
https://ooe.orf.at/stories/3037743/
"Auch in Oberösterreich gibt es jetzt den ersten von offizieller Seite bestätigten Fall einer Ansteckung mit dem Coronavirus. Im Bezirk Urfahr-Umgebung wurde ein Patient positiv getestet. Details sind noch nicht bekannt."
 

Oversatt (google):

Coronavirus: Første tilfelle i Øvre Østerrike
"I Øvre Østerrike er det nå også det første offisielt bekreftede tilfellet av infeksjon med koronaviruset. En pasient ble testet positivt i Urfahr-området. Detaljer er foreløpig ikke kjent."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, pappkake said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Dette er ganske stort for å være klistret til forsiden av VG

 

Dette er fra FHI og er en langt mer riktig beskrivelse enn hva vi har sett fra dem tidligere. Snur de? Kanskje de ser at det brenner for raskt nå og at man må skru opp realismen litt slik at overgangen til den realiteten blir lettest mulig?

Uansett en veldig stor u-sving fra FHIs tidligere "snue og mild forkjølelse!

Jeg vil rette en spesiell takk til deg pappkake for å med dine standhaftige bidrag. Å kunne via dette diskusjonsforumet å kanskje ha bidratt til at nordmenn har endret syn. Ihvertfall har Folkehelseinstituttet endret syn.

Jeg tror dette (FHI endring) kommer til å forbause mange nordmenn i retning: "Hva.. ???" :thumbup:

Det er andre gode bidrag her i tråden i fra andre, men pappkake har virkelig hatt fokus på det medisinske.

 

Quote

Coronaviruset er ikke influensa. Det kan fortsette å spre seg lenge. Det er et virus som kan føre til alvorlig lungesykdom, sier Aavitsland.

– Hva vet dere om de mest alvorlig tilfellene?

– Vi vet at det går et skille ved 1–2 uker. Hvis pasienten blir dårligere etter 1–2 uker, får de ofte viruslungebetennelse langt nede i lungene. Det kan ødelegge lungene og gi akutt lungesvikt. Da trenger pasienten pustehjelp. Vi vet også at risikoen for barn og unge voksne er liten. Fra 60-årsalderen øker den voldsomt.

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært ute på oppdrag via jobb (innad i Osloområdet vel og merke) de siste 14 dagene og hovedproblemet her i landet ser ut til å være at folk flest tar alt for lett på hele situasjonen.

Det er en fin middelvei mellom hysteri og panikk, og det å ta det hele med et skuldertrekk. Sjokkerende mange voksne (og oppegående?) mennesker som ikke tar dette spesielt alvorlig da de selv er friske og trolig bare vil få milde influensalignende plager.

Det er jo akkurat disse holdningen som gjør at ting vil spre seg lettere. Og for meg virker det som folk helt misforstår hva milde plager faktisk vil si i denne sammenhengen. Selv de som er friske og raske har jo temmelig stort potensiale for å bli slått ut av det som er influensalignende symptomer. Så selv om du kanskje ikke står i noe direkte dødsfare og trenger å bli lagt inn på sykehus, så kan du fort bli sengeliggende og symptomene ser ut til å holde seg lenger enn en vanlig influensa.

Om smittegraden fortsetter og bare 10% av de med normalt immunforsvar blir slått ut som ved en vanlig influensa så vil det fort være temmelig så kritisk for samfunnet. Tenkt deg hva som skjer når en stor del av befolkningen alle skal ligge sykemeldte i en 1-3 uker samtidig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det ser ut i handlegater og shoppingområder i resten av landet, men var en runde og handlet inn til helgen i går. Dette var omtrent på tampen av rushtiden hvor det normalt er nesten fulle parkeringsplasser, mye folk i butikker og kø i kassene. Det var nesten overraskende lite folk for en sen torsdag ettermiddag, kanskje 1/3 av det vanlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er "Så lenge det ikke går utover meg akkurat nå så bryr jeg meg ikke" mentaliteten vi har mye av i Norge, dessverre. Kombinerer du den med "hvis en pålagt karantene går utover mine daglige behov så gjør jeg som jeg vil likevel" mentaliteten, så har du en fin kombinasjon.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQA15/advarer-om-konsekvensene-av-karantenebryting-respektloest

Men denne særnorske mentaliteten ser man hver dag på vei inn til oslo med 10x flere biler i venstrefelt enn høyrefelt på flerfelts motorvei kontra når man eks. kjører på danske motorveier. Var det ikke en artikkel om norske turister som presset seg frem foran andre turister i en fergekø eller lignende i fjor høst?

Egoismen lenge leve ?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, pappkake said:

Det er ikke vanskelig å forstå "vitsen", men den er helt malplassert i denne tråden (som faktisk holder et greit høyt nivå ellers, stort sett).

Moroklumpen som har skrevet denne skjønner åpenbart ikke problematikken med vaksine mot disse virusene, så da blir det jo enda mindre morsomt.

Harselas med "dumme vaksinemotstandere" og så bruke dette som eksempel forteller jo bare at han som har skrevet det er dummere enn vaksinemotstandere i dette tilfellet. Det er bare sunn fornuft å være skeptisk til en forhastet vaksine her. Igjen; ingen har klart å lage en mot SARS eller MERS, og det er det gode grunner til. Forfatteren avslører jo egentlig bare sin egen kunnskapsløshet.

Det er like morsomt som når folk som tror at jorda er flat gjør narr av de dumme som tror at den er rund, men min opprinnelige kommentar var egentlig bare at dette ikke har noe med trådens tema å gjøre, som ikke er vaksinemotstand.

Jeg lagde en illustrasjon

Spoiler

Image result for the joke your head

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, G said:

Jeg vil rette en spesiell takk til deg pappkake for å med dine standhaftige bidrag. Å kunne via dette diskusjonsforumet å kanskje ha bidratt til at nordmenn har endret syn. Ihvertfall har Folkehelseinstituttet endret syn.

Jeg tror dette (FHI endring) kommer til å forbause mange nordmenn i retning: "Hva.. ???" :thumbup:

Det er andre gode bidrag her i tråden i fra andre, men pappkake har virkelig hatt fokus på det medisinske.

 

 

Hvis norske myndigheter hører på det som blir skrevet på diskusjonsfora er det første du bør gjøre å rømme landet. Raskt

Og beklager, men han har gang på gang vist at han ikke har medisinsk kompetanse, men tar informasjonen fra reddit-brukere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, Theo343 said:

Dette er "Så lenge det ikke går utover meg akkurat nå så bryr jeg meg ikke" mentaliteten vi har mye av i Norge, dessverre. Kombinerer du den med "hvis en pålagt karantene går utover mine daglige behov så gjør jeg som jeg vil likevel" mentaliteten så har du en fin kombinasjon.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQA15/advarer-om-konsekvensene-av-karantenebryting-respektloest

Men denne særnorske mentaliteten ser man hver dag på vei inn til oslo med 10x flere biler i venstrefelt enn høyrefelt på flerfelts motorvei kontra når man eks. kjører på danske motorveier. Var det ikke en artikkel om norske turister som presset seg frem foran andre turister i en fergekø eller lignende i fjor høst?

Egoismen lenge leve ?

Igjen absolutt ikke særnorsk. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Hvis norske myndigheter hører på det som blir skrevet på diskusjonsfora er det første du bør gjøre å rømme landet. Raskt

Og beklager, men han har gang på gang vist at han ikke har medisinsk kompetanse, men tar informasjonen fra reddit-brukere.

Hva var det vi hysteriskstemplede sa? Du tar ikke innover deg hva FHI nylig har sagt altså?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Hva var det vi hysteriskstemplede sa? Du tar ikke innover deg hva FHI nylig har sagt altså?

Jeg tar innover meg hva de sier, men jeg tror ikke (og håper virkelig ikke) de tar informasjonen sin fra innlegg her inne (det inkluderer mine innlegg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Kan dere tvilerne ikke bare gi etter nå da, som helsemyndighetene har gitt etter ift. det WHO har advart i mot da? Er ikke det det enkleste?

Nøyaktig hvilket utsagn jeg har kommet med vil du at jeg skal gå tilbake på?

Lenke til kommentar

Nja, jeg tenker mer på det som skjer nå i dag. Det virker som om at det koker litt i å skulle slå tilbake, men når kampen er tapt så er den tapt og da er det ikke så mye annet igjen enn å angripe person som du gjorde med den tørrvits-sketsjen din rettet mot pappkake.

Jeg rapporterte den sketsj-posten din forresten, fordi den bryter litt i mot god folkeskikk på forumet.

Du la ved denne:

Spoiler

6e4836ce122b44072a8b11a186b07e42.jpg

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, G said:

Nja, jeg tenker mer på det som skjer nå i dag. Det virker som om at det koker litt i å skulle slå tilbake, men når kampen er tapt så er den tapt og da er det ikke så mye annet igjen enn å angripe person som du gjorde med den tørrvits-sketsjen din rettet mot pappkake.

Jeg rapporterte den sketsj-posten din forresten, fordi den bryter litt i mot god folkeskikk på forumet.

Igjen, jeg har nå igjennom hele tråden prøvd å debattere for et sterkere faktagrunnlag. Her har andre kommet med suspekte resett-linker som bruker facebookpost som kilder, videoer fra klikkåte influensere, eller vitenskapelige studier hvis konklusjon er en helt annen enn det de selv påstår (ref. ADE i SARS), eller brukere som påberoper seg å ha en venn som "kan mye om dette". 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Quote

Igjen, jeg har nå igjennom hele tråden prøvd å debattere for et sterkere faktagrunnlag. Her har andre kommet med suspekte resett-linker som bruker facebookpost som kilder, videoer fra klikkåte influensere, eller vitenskapelige studier hvis konklusjon er en helt annen enn det de selv påstår (ref. ADE i SARS), eller brukere som påberoper seg å ha en venn som "kan mye om dette". 

Noen innslag av det forekommer men jeg tipper at prosentsatsen sett mot antall innlegg er lavere en dødlighetsraten for dette viruset. Men ta gjerne en tallrunde på det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...