Gå til innhold

VW-sjefen: Det er for billig å slippe ut CO2


Anbefalte innlegg

58 minutes ago, uname -l said:

Registreringsstatistikken hittil i 2020.

Audi Etron: 440
Model X: 11

Du samanliknar epler og bananer.  Audi e-tron er ein relativt liten SUV med 5 seter og 660 liter bagasjerom til 500-750k kroner.  Model X er ein (opp til) 7-setar med 2487 liter bagasjeplass til 850-1000k kroner.  Model X har nesten fire gonger meir plass og ein pris 50% over e-tron.  E-tron liknar meir på Model Y enn Model X.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Du samanliknar epler og bananer.  Audi e-tron er ein relativt liten SUV med 5 seter og 660 liter bagasjerom til 500-750k kroner.  Model X er ein (opp til) 7-setar med 2487 liter bagasjeplass til 850-1000k kroner.  Model X har nesten fire gonger meir plass og ein pris 50% over e-tron.  E-tron liknar meir på Model Y enn Model X.

Du får bare innbille deg selv at Model X ikke selges i konkurranse med andre biler på samme måte som du innbiller deg selv at fallende salg skyldes at biler ikke er tilgjengelig.

Uansett så faller etterspørselen etter ModelX(og Model S) kraftig og det er i praksis døde plattformer og det er bekreftet av Musk selv som sa at disse produseres av "sentimentale grunner".

Jeg tror det er veldig enkelt. Hvis E-tron er nok( og man ikke trenger 2 ekstra plasser til anorektiske dverger) så velger folk den framfor en Model X som sliter med et snøskred av kvalitetsproblemer. Betaler man +600k for en bil så vil man ha ekte premium og kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, uname -l said:

Du får bare innbille deg selv at Model X ikke selges i konkurranse med andre biler på samme måte som du innbiller deg selv at fallende salg skyldes at biler ikke er tilgjengelig.

Hæ?  No må du slutte å innbille deg at eg innbiller meg ting. 

49 minutes ago, uname -l said:

Jeg tror det er veldig enkelt. Hvis E-tron er nok( og man ikke trenger 2 ekstra plasser til anorektiske dverger) så velger folk den framfor en Model X som sliter med et snøskred av kvalitetsproblemer. Betaler man +600k for en bil så vil man ha ekte premium og kvalitet.

Ja, og dersom Model 3 er nok, so vel ein den framfor e-tron.  I fjor valde tre gonger fleire Model 3 enn e-tron.  Heller ikkje det er ei god samanlikning, sidan det segmentet Model 3 er i alltid har seld betre enn segmentet e-tron er i, som nesten alltid har seld betre enn segmentet Model X er i, i Noreg.  (Med unnatak av 2017 og 2018, då Model X vart den 4. mest selde bilmodellen i Noreg, men det har nok mest å gjere med dårleg utval av litt mindre elektriske SUVar.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Salg hittil i år.

E-tron: 440
Model 3: 140

Tesla pleier berre å levere bilar i Noreg i siste månad kvart kvartal, so du treng ikkje vente deg anna enn symbolske tal før i mars.  Det veit du frå før.

4 minutes ago, uname -l said:

Kan du forklare hvorfor Model X salget går i dass selv om du mener den ikke har konkurrenter?

Eg ba deg pent om å slutte å innbille deg at eg innbiller meg ting.  Kvar har eg skrive at Model X ikkje har konkurrentar?  Eg spurde deg kva du meiner er konkurrentar til Model X.  Det vanlege er å samanlikne Model X med Audi A7 og BMW X7, sidan dei er i same segment, men ingen av dei er elektriske.

 

Før måtte alle som ville ha ein skikkeleg elbil med eit godt ladenettverk velje mellom Model S eller Model X.  No har Model 3 komme som eit godt alternativ som høver betre for dei fleste, og då vel folk Model 3 i staden.  1 av 9 bilkjøparar valde Model 3 i Noreg i 2019.  Eg trur ikkje Audi har teke mange kundar frå Tesla, det er vel heller Audi-kundar som vel elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Tesla pleier berre å levere bilar i Noreg i siste månad kvart kvartal, so du treng ikkje vente deg anna enn symbolske tal før i mars.  Det veit du frå før.

Model X-salget er ned 60% år over år og trenden ser ut til å fortsette.

Sturle S skrev (6 minutter siden):

Eg ba deg pent om å slutte å innbille deg at eg innbiller meg ting.  Kvar har eg skrive at Model X ikkje har konkurrentar? 

Du skrev at e-tron ikke er en konkurrent siden den har mindre bagasjerom. Alle utenom deg vet at det er sprøyt. Model X-salget går i dass fordi folk velger den vekk til fordel for konkurrentene, noe som var den opprinnelig påstanden.

 

Sturle S skrev (9 minutter siden):

No har Model 3 komme som eit godt alternativ som høver betre for dei fleste, og då vel folk Model 3 i staden.  

Så mens SUVen e-tron ikke tar salg fra Model X siden e-tron har mindre bagasjeplass så er plutselig den lille sedanen Model 3 noe folk kryss-shopper med. Parodien er komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moralen er: Model X sammenlignes kun mot e-tron om man "vinner" med det. Hvis ikke så er dem ikke samme type biler og kan ikke sammenlignes. 

Når e-tron ble annonsert og lansert, så var produktet for dårlig vs Model X husker jeg som et gjentagende ekko her inne. Nå er fløyta annerledes og man kan ikke samnenligne dem lengre. 

Er det rart folk blir leie av Tesla tøyset? 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Moralen er: Model X sammenlignes kun mot e-tron om man "vinner" med det. Hvis ikke så er dem ikke samme type biler og kan ikke sammenlignes. 

Jepp, hvis Audi ikke kommer med en bil som er identisk Model X så har ikke Model X noen konkurrenter. Det at folk slutter å kjøpe den ser ut til å være at markedet for 7 seter og 3 kubikk bagasjeplass plutselig har opphørt skal man tro fansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Tåkefyrste said:

Som var poenget.

Litt som når politikere med privatsjåfør sitter og forteller folk at de må reise mer kollektivt.

Eller hva med når Al Gore får fredsprisen for å stå og rope at verden snart går under på grunn av havsnivå-stigning... før han året etter går og kjøper seg en mega-herregård med strandtomt. Sirkus. ?

Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -l said:
23 minutes ago, oophus3do said:

Moralen er: Model X sammenlignes kun mot e-tron om man "vinner" med det. Hvis ikke så er dem ikke samme type biler og kan ikke sammenlignes. 

Jepp, hvis Audi ikke kommer med en bil som er identisk Model X så har ikke Model X noen konkurrenter. Det at folk slutter å kjøpe den ser ut til å være at markedet for 7 seter og 3 kubikk bagasjeplass plutselig har opphørt skal man tro fansen.

Audi har ein modell i same segment og prisnivå som Model X.  Det er Audi Q7, som òg kan fåast med 7 seter.  Den er omlag på same prisnivå.   BMW X7 er ein annan samanliknbar bil.

 

Eg trur mange Audi-kundar er trufaste mot merket og vel Audi av den grunn.  Det er veldig imponerande at Tesla har klart å kapre meir enn 10% av marknaden i Noreg på so kort tid.  Det at Tesla har klart å selje so mange Model X i Noreg – mykje meir enn det som normalt har vorte seld i det segmentet – kjem sjølvsagt av at det ikkje har vore mange elektriske alternativ mellom Model S og Model X.  Men skal du ha ein elbil å køyre langt med, er det ikkje so mange reelle alternativ til Tesla uansett, so Model X sel framleis bra.  No trur eg salet likevel dabbar litt av medan folk ventar og ser kva Model Y har å by på.  Osborne-effekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (48 minutter siden):

Audi har ein modell i same segment og prisnivå som Model X.  Det er Audi Q7, som òg kan fåast med 7 seter.  Den er omlag på same prisnivå.   BMW X7 er ein annan samanliknbar bil.

Her er hva jeg tror. I så og si hele 2018 så fantes det kun én elektrisk SUV i premiumklassen og det var Model X. Så var det sikkert noen av disse kjøperne som måtte ha 7 seter og enorm bagasjeplass, men for flertallet(90% for eksempel) så spilte det ingen rolle. Og selv om man trekker fra den prosentandelen av fans som aldri vil kjøpe noe annet enn Tesla-biler fordi Elon Musk så sitter man allikevel igjen med en betydelig andel potensielle Model X-kjøpere som vil vurdere iPace, EQC, e-tron og resten av bølingen med konkurrenter som etter hvert melder seg på.

Og det ser man resultatetene av i dag. Det gjør seg bedre med en Audi -etron i oppkjørselen i villa-strøket på Nordstrand enn en bil med dokumenterte skavanker og som for kjøpergruppen er å regne som passé. Jeg tror nå også at de fleste har fått med seg at å kjøpe en Tesla er høyrisiko. Kaster man en éner på terningen så kan man forvente et kvalitets- og service-mareritt uten sidestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Det gjør seg bedre med en Audi -etron i oppkjørselen i villa-strøket på Nordstrand enn en bil med dokumenterte skavanker og som for kjøpergruppen er å regne som passé.

Eg tykkjer det vert litt uinteressant å diskutere smaken til bilkjøparar på Nordstrand i ei sak som handlar om avgifter på CO2 i Tyskland, so den tråden gidd eg ikkje fylgje vidare.  Globalt sel Tesla Model X mykje betre enn  Audi e-tron, og han er primært i konkurranse med Audi Q7 og BMW X7, ikkje Audi e-tron.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare meler sin egen kake.

Når de må selge flere el/færre fossilbiler for å oppfylle EU-krav (95g/km) så kan man få det til enten ved å gjøre elbilene billigere eller de fossilbilene dyrere. Det er klart de vil ikke redusere prisene på elbiler, da gjenstår det å be om høyere CO2 priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 timer siden):

Globalt sel Tesla Model X mykje betre enn  Audi e-tron, og han er primært i konkurranse med Audi Q7 og BMW X7, ikkje Audi e-tron.

Maken til vrangforestillinger har jeg sjelden sett. Hadde teorien din stemt så hadde man av salgsstatistikken sett en markant økning for Q7 og X7 tilsvarende nedgangen for Model X. Sannheten er at e-tron og de andre knabber kundene til Tesla i segmentet elektriske premium-SUV'er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...