Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ray001 skrev (3 timer siden):

Til dere som spiller CoD Cold War, er det noen problemer? Alla det som skjer med Xbox`ene, der spillet fryser og boksen stenger ned og skrur seg av

Enten på PS4 eller PS5?

Jeg spiller på PS4. Opplevde alvorlig dårlig framerate under den ene dialogscenen på enspiller-delen (tror det var halvveis inn). Mens dialogen gikk, stoppet nesten hele spillet opp, før den begynte å spole fort fram for å bli synkronisert med snakkingen. Ikke noe problemer etter det.

Spillet frøs én gang på mandag når jeg skulle sjekke rankinglista på flerspiller-delen. Ikke noe problemer etter det, bortsett fra vanlige "connection interrupted" en gang i blant.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Jeg tenker at spraylakk er såpass tynnt at det ikke utgjør noen målbar forskjell.

Selv med 4-5 lag?

Nå markedsføres riktignok disse sprayene som "plastikk spray" men kan effekten bli noe av den samme.

Quote

Science has taught us that rubber is a good insulator of heat and electricity – making it ideal for preventing exposure in either circumstance - but what is the actual reason behind its insulating efficiency?

Quote

Yes it is! it is not a conductor of substances such as heat an therefore is a great insulator against heat.

Quote

Most plastics, however, are both thermal and electrical insulators, meaning they show high resistance to electrical current and are poor conductors of heat.

Det er også noe ift. hvor hardere det er kombinert med høyere tetthet jo bedre vil det lede varme mens en slags gummierende plastikkspray med 4-5 lag virker å falle i andre enden av skalaen av dette. En termostat inne i maskinen før og etter vil dog avsløre det men ikke nødvendigvis en ekstern varmemåler pistol hvis det har  isolerende effekter.

Quote

 

Thermal Conductivity

The same structural features that help make metals good conductors of electricity also make them good conductors of heat -- the electrons are much more free to move and can spread the thermal energy around. In a plastic, by contrast, thermal energy must be transferred by vibrating molecules colliding with each other, so the process is much slower. Most plastics are not good conductors of heat. Making "foam" from plastic can also improve its properties as a thermal insulator. Styrofoam, for example, is an excellent thermal insulator because it contains a great deal of air trapped by the polystyrene.

 

Jeg tenker at det ligger nøye testing bak hvor tykk og hard plast Sony har valgt å bruke i konsollen og å legge til 4-5 lag med spray her kan ha en uønsket effekt om de allerede beveger seg i grenseverdier. 

Man kan sikkert også måle dette ved å sammenligne exhaust temp med og uten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jo tynnere lag, desto flere lag trengs. Jeg tenker at tykkelsen havner på rundt 0,2 millimeter og at det ikke finnes luftlommer der. siden lakken er våt i det den treffer overflaten og heft er en svært viktig egenskap. Termisk ledningsevne tipper jeg er omtrent det samme som for chassi-plasten. Så det tilsvarer nok rundt 10% økning av totaltykkelsen og dermed 10% høyere termisk motstand - i chassiet. Men jeg tipper luftgjennomstrømninga i konsollen fjerner ~98% av varmen. Så om de siste ~2% øker til ~2,2% så spiller det neppe noen stor rolle.

Noen kompiser som begge har vært heldige og skal lakkere kan jo gjøre et lite eksperiment. Rigge opp konsollene ved siden av hverandre i samme rom. En lakkert og en ubehandlet. Begge med termometer på samme sted av en av kjøleribbene og se om det blir noen forskjell. Jeg tviler.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Jo tynnere lag, desto flere lag trengs. Jeg tenker at tykkelsen havner på rundt 0,2 millimeter og at det ikke finnes luftlommer der. siden lakken er våt i det den treffer overflaten og heft er en svært viktig egenskap. Termisk ledningsevne tipper jeg er omtrent det samme som for chassi-plasten. Så det tilsvarer nok rundt 10% økning av totaltykkelsen og dermed 10% høyere termisk motstand - i chassiet. Men jeg tipper luftgjennomstrømninga i konsollen fjerner ~98% av varmen. Så om de siste ~2% øker til ~2,2% så spiller det neppe noen stor rolle.

Noen kompiser som begge har vært heldige og skal lakkere kan jo gjøre et lite eksperiment. Rigge opp konsollene ved siden av hverandre i samme rom. En lakkert og en ubehandlet. Begge med termometer på samme sted av en av kjøleribbene og se om det blir noen forskjell. Jeg tviler.

Det hadde vært kult om de gjorde. Science og evidensbasert er alltid bedre enn synsing :D Og ikke minst for å fjerne enhver tvil. Årsaken til at jeg nevner det er at jeg kan se for meg issues med enkelte butikker ift. garanti ved varmerelaterte problemer om man har "moddet" konsollen og da hjelper det alltid med "hard evidence".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis eksperimentet måler for eksempel 1°C forskjell på lakkert vs ubehandlet konsoll, så tilsvarer det å heve romtemperaturen for den ubehandlede konsollen med 1°C. Så kan man sjekke specs på hvilket temperaturområde som er ok og hva som er faktisk romtemperatur. Tipper de fleste her har lav nok romtemperatur der konsollen står at et kranglete reklamasjonsmottak har en dårlig sak ovenfor forbrukerrådet. Men de bruker ikke bli kranglete før i perioden mellom garantien har utløpt og 5 års reklamasjon utløper. Apropos det, hvor mange års garanti er det på PS5? Skjer det noe i garantitida så dekker jo normalt produsenten kostnaden.

Edit: Det var jammen ikke lett å finne garantitida eller temperaturområdet den kan brukes i. Kanskje dere som har fått konsollen har fått ei blekke det står i?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

 Apropos det, hvor mange års garanti er det på PS5? Skjer det noe i garantitida så dekker jo normalt produsenten kostnaden.

Edit: Det var jammen ikke lett å finne garantitida eller temperaturområdet den kan brukes i. Kanskje dere som har fått konsollen har fått ei blekke det står i?

Det står i blekka at det er 1 år garanti fra kjøpsdato. Driftstemperatur er på 5 grader - 35 grader, både på konsollen og kontrollen.

Endret av Retropiksler
Skriveleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...