Jump to content
Redaksjonen.

Undersøkelse: Partikkelutslipp fra dieselbiler er mye større enn testmetodene viser [Ekstra]

Recommended Posts

En annen raritet fra undersøkelsen:

 tests of two top-selling vehicles show

Salgsstatistikken viser at Nissan Qashqai og Opel Astra er henholdsvis nummer 5 og 21 på salgsstatistikken i Europa så hvorfor ble akkurat de valgt? For meg så ser det ut til disse to deler den samme diesel-motoren. Kvalfisiert gjett på at denne motoren har et problem og dermed ble valgt ut som "representative" av denne tulleorganisasjonen.

Share this post


Link to post
13 minutes ago, uname -l said:

Nei, hvis 1000 ganger høyere gjør at man er 30% over grenseverdien i 1,5% av tida så blir gjennomsnittet langt under grenseverdien. Det er enkel matematikk.

"The increase in the production of particles during the regeneration event, which lasted up to 15km during this testing programme,is so large that when averaged over the entire 85km of the test it still results in an exceedance of the particle emission limit for all tests during which a full regeneration occurred."

 

Det var for dei litt større partiklane som vert målt i dei offisielle testane.  Legg til dei minste partiklane.

Share this post


Link to post
11 minutes ago, uname -l said:

En annen raritet fra undersøkelsen:

 tests of two top-selling vehicles show

Salgsstatistikken viser at Nissan Qashqai og Opel Astra er henholdsvis nummer 5 og 21 på salgsstatistikken i Europa så hvorfor ble akkurat de valgt?

Dei var nummer 2 og 4 i C-segmentet i 2018.

11 minutes ago, uname -l said:

For meg så ser det ut til disse to deler den samme diesel-motoren. Kvalfisiert gjett på at denne motoren har et problem og dermed ble valgt ut som "representative" av denne tulleorganisasjonen.

Kan du dokumentere at dei har same motor og eksosreinsesystem?  Pussig at to bilar frå heilt ulike konsern skulle dele same dieselmotor, men det er kanskje konsekvensen av at nesten alle har lagt ned utviklinga av eksosmotorar og reknar med å skifte til batteridrift i nær framtid?

Share this post


Link to post
Annonse
Sturle S skrev (13 minutter siden):

"The increase in the production of particles during the regeneration event, which lasted up to 15km during this testing programme,is so large that when averaged over the entire 85km of the test it still results in an exceedance of the particle emission limit for all tests during which a full regeneration occurred."

 

Det var for dei litt større partiklane som vert målt i dei offisielle testane.  Legg til dei minste partiklane.

Men les rapporten da mann. Det skjer en rensing hver 420 km. Det er klart at når det tilfeldigvis skjer på en 85 km løype så blir gjennomsnittutslippet for akkurat den løypa høyere.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (34 minutter siden):

Hva er disse partikkelutslippene i forhold til piggdekk, gummi partikler og bremse partikler?

Det folk kanskje ikke tenker på er at det blir mikroplast av bildekkene våre, detter av små partikler gradvis mens man kjører. Dette tar veldig lang tid å bryte ned i naturen.

Piggdekk vil jeg si er en nødvendighet noen steder i landet vårt, men mange kan nok fint klare seg uten.

Hvor mye bremsepartikler det blir har sammenheng med kjørestil, jeg prøver å bremse mest mulig på girene slik at bremsing reduseres.

Share this post


Link to post

"sjokkerende", de eneste som er overrasket er vell de som har proklamert at eksosen er renere enn luften. Og det er vell bare pga de er høye på all den sunne eksosen de har innhalert.

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (1 time siden):

"sjokkerende", de eneste som er overrasket er vell de som har proklamert at eksosen er renere enn luften. Og det er vell bare pga de er høye på all den sunne eksosen de har innhalert.

Poenget mitt var at partikler fra dekkene både fra diesel og el biler uansett er 5 til 10ganger høyere enn partikkelutslippene fra motoren.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/wp29grpe/GRPE-65-20e.pdf

Når man ofte ser el biler med piggdekk så blir partikkelutslipp fra motorer totalt irrelevant.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (14 minutter siden):

Poenget mitt var at partikler fra dekkene både fra diesel og el biler uansett er 5 til 10ganger høyere enn partikkelutslippene fra motoren.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/wp29grpe/GRPE-65-20e.pdf

Når man ofte ser el biler med piggdekk så blir partikkelutslipp fra motorer totalt irrelevant.

Vet ikke helt hvorfor du siterte meg her, for jeg siterte ikke ditt innlegg om gummi

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Vet ikke helt hvorfor du siterte meg her, for jeg siterte ikke ditt innlegg om gummi

poenget var vel at det er vanskelig å skille partikler fra motorer og partikler fra gummi når du får dem inn i lungene. son sagt så kommer det meste av partiklene fra bildekkene. når bildekkene har 10 ganger høyere utslipp enn motorene vil man i enkelte områder rense lufta med moderne motorer. dette fordi de suger inn forurenset luft og dette havner i enten luftfilter eller partikkelfilter.

så om de er høye pga partikkelforurensing så kommer det nok av dekkene ikke motoren

Share this post


Link to post
tflovik skrev (11 timer siden):

Piggdekk vil jeg si er en nødvendighet noen steder i landet vårt, men mange kan nok fint klare seg uten.

Har greid meg godt uten piggdekk i over 30 år nå, siden de aller første piggfrie vinterdekkene kom til landet. Og jeg har bodd i de fleste landsdelene, så JA de aller fleste kan med fordel greie seg uten piggdekk.

Share this post


Link to post
9 hours ago, Trestein said:

poenget var vel at det er vanskelig å skille partikler fra motorer og partikler fra gummi når du får dem inn i lungene. son sagt så kommer det meste av partiklene fra bildekkene. når bildekkene har 10 ganger høyere utslipp enn motorene vil man i enkelte områder rense lufta med moderne motorer. dette fordi de suger inn forurenset luft og dette havner i enten luftfilter eller partikkelfilter.

så om de er høye pga partikkelforurensing så kommer det nok av dekkene ikke motoren

Så bra, så da må vi reduserer andelen dieselbiler OG se på hvordan vi kan redusere andelen biler på veiene i de store byene :) Det er vel akkurat det de prøver på i Oslo.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Hanhijnn said:

Har greid meg godt uten piggdekk i over 30 år nå, siden de aller første piggfrie vinterdekkene kom til landet. Og jeg har bodd i de fleste landsdelene, så JA de aller fleste kan med fordel greie seg uten piggdekk.

Eg har òg køyrt piggfritt i snart 30 år.  I fylgje min faste dekk-seljar, som har ein bil med siste nytt i piggdekk og ein med piggfritt, er piggfritt no like bra eller betre enn piggdekk på alle slags føre.  Sjølv på våt is.  Piggdekka har fått færre piggar dei siste åra for å avgrense asfaltslitasjen.

 

Her har vi ikkje hatt vinter på ti år, so med det nye klimaet er det i alle fall ikkje noko poeng med piggar.  Somme delar av landet har vel framleis nokre vinterdagar att.

Share this post


Link to post

Det er også gjort undersøkelser på dette tidligere, uten at funnene var veldig alarmerende da:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02786826.2017.1286291

Hvor representative er disse funnene for disse to bilene?
Det er allerede kjent at det fortsatt er stor variasjon i reelle utslipp. Veldig mange er gode, mens noen faller gjennom.

Her ser det jo ut som man har tatt tak i noen av de bilene som ikke klarer de nye RDE-kravene.
At de evt. i tillegg også har høye utslipp av partikler som ikke eksplisitt nevnes i kravene, kommer vel da ikke som noen bombe?

Evt. alt dette sier, er at det er rom for forbedringer i testemetodene og regelverket for å sette hardere press på de som bevisst eller ubevisst har slike høyere reelle utslipp.

Og hvis man renser så og si alt av andre partikler, sier det seg selv at andelen av det man ikke får renset stiger.

Men i rene tall, hvor alvorlig er dette sett opp mot andre utslippskilder?
Bilene er fortsatt ikke 100% utslippsfrie, men moderne biler begynner å få små utslipp sammenlignet med andre kilder som man heller burde fokusere på.
Her i Norge vil jeg anta at vedfyring og annen forbrenning fortsatt er dominerende kilder ift fint svevestøv.

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (38 minutter siden):

<-----> I fylgje min faste dekk-seljar, som har ein bil med siste nytt i piggdekk og ein med piggfritt, er piggfritt no like bra eller betre enn piggdekk på alle slags føre.  Sjølv på våt is.  Piggdekka har fått færre piggar dei siste åra for å avgrense asfaltslitasjen. <----->

Dette høres ut som noe selgerpreik.
Dette stemmer ikke så bra med alle andre tester jeg har sett, f.eks. NAF sine tester.
Piggdekk gjørt det fortsatt klart best på is.

Men spørsmålet er vel hvor ofte man har et reellt behov for dette. 
Piggfritt er fortsatt best på bremsing på tørr asfalt, som de fleste jo opplever oftest.
Veldig mange vil nok dermed klare seg mer enn bra nok med piggfritt.
 

Sitat

Her har vi ikkje hatt vinter på ti år, so med det nye klimaet er det i alle fall ikkje noko poeng med piggar.


PS:
Overraskende nok viser NAF sin siste test at mange piggdekk er bedre enn piggfritt på våt vei!:
https://www.motor.no/artikler/2019/oktober/dekk-vinterdekktest-2019-detaljert-score-alle-kategorier/

Share this post


Link to post

Det er med piggdekk som med brannslukkere, røykvarslere og sikkerhetsbelter: de fleste trenger dem aldri og de er bare herk, men ...

Edited by trikola

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...