Gå til innhold

Jernbanedirektoratet anbefaler at Østfoldbanen går gjennom byene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gravitass skrev (28 minutter siden):

Nå som estimatet for hele strekningen er på 63 milliarder, er det ikke bedre å utrede hele strekningen i tunnel? Ja, tunnel er dyrt i utgangspunktet, men man kommer kanskje utenom mye av sikringsarbeidet som er nødvendig ved bakkenivå. Noen som har noe innsikt her?

Tror du er inne på noe. I tillegg kan vi be Elon Musk å bygge tunnelene til en tiendedel av vanlig pris (ment på alvor)!

Om ikke tog skal ha stasjoner midt i byer, så kan en like godt legge ned hel greia! Stasjoner midt i byer er jo togs store styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planen om ny Østfoldbane fyller faktisk 30 år nå i 2020. Så i 30 år har man skrevet om den nye Østfoldbanen som skal komme. Pris: 3 mrd i 1990 og over 50 mrd i 2020.

Folk i Østfold er gått lei. Fulle tog og stadig stengt strekning.

Alt med miljø skal handle om der de grønnes regjering bor, i Oslo.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd

Tog for fremtiden kjører ikke slalom slik som nå i Østfold. Rett linje er kortere og dermed normalt billigere. Hvorfor regner de ikke på de store inntektsmulighetene med rett linje og raske tog mellom endepunktene Oslo-Gøteborg-København med Østfold som integrert intercity? Tog er vel ikke bare utgifter? Bygge nytt i eksisterende bystruktur er dyrt. Hvem vil ha 40 dundrende godstog i døgnet gjennom bysentrum og boligstrøk som banen skal dimensjoneres for? Norske myndigheter går baklengs inn i fremtiden. Dagens linje fra 1800-tallet tilhører fortiden. Men hva vet vel en landskapsarkitekt av en jernbanedirektør (Slotsvik) om jernbane? Det hele er tragisk å bivåne.

Lenke til kommentar
magb skrev (3 timer siden):

En bybane liknende den i Bergen kunne vel fint fraktet folk fra Fredikstad sentrum og opp til en togstasjon.?

Tja. Trasé innom Fredrikstad, hvis nabobyen Sarpsborg må ha togstasjon, blir ikke så mye ekstra tid. Dobbeltspor og bedre strekning vil øke toghastigheten mye. Hadde man droppet den mindre byen Sarpsborg ville man også fått en mer rett strekning igjen gjennom Østfold (vet Østfold er borte nå, men det er mer forståelig område en gigantfylket Viken).

Jeg mener byer på omkring 100.000 innbyggere fortsatt bør ha jernbane, uten å måtte ta et bytog først. Fredrikstad er på vei til 100.000 innbyggere når ny bane er ferdig. Man klarer ikke å ta unna kapasiteten til passasjertall. Folk har ikke sitteplass pga fulle togsett. Har selv tatt bilen i stefed for tog, fordi man ikke får plass.  Oen ganger har det ikke vært mulig å kjøpe billett til toget heller, fordi det er fullt.

 

_20200108_123719.JPG

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Rettest mulig linje gjennom tidligere Østfold til Sverige vil kunne redusere kostnadene betydelig, muligjøre kortere reisetider på Intercity, muliggjøre lyntog til Gøtebørg, København, Europa og bidra til å få mer gods fra Gøteborg/Europa over på jernbane.

I Frankrike snegler lyntoget TGV seg gjennom Nice og Cannes på lokalsporet før det ute av byene setter opp farten til 320 km/t til Paris. Man kan på samme måte spare milliardbeløp ved å benytte gamle spor og stasjoner i Moss, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden videre og heller koble disse inn på et nytt dobbeltspor med trasé rett linje langs E6 i retning Gøteborg/København.

De 10 siste årene har økningen i antall tunge (og lengre) kjøretøy på veien gjennom Østfold vært 36% og nærmer seg 1 million tunge kjøretøy i året over Svinesund.

"Statens vegvesen logget 18 615 flere tunge kjøretøy over registreringspunktet ved Svinesund bru i 2018 i forhold til 2017, totalt 978.565. Over en tiårsperiode utgjør dette en økning på 36 prosent"

Kilde: https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2019/Nesten-en-million-tunge-kjoeretoey-over-Svinesund-i-2018

image3.jpeg

image4.jpeg

image1.jpeg

image2.jpeg

Endret av Håkon B. Thoresen
Bilder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig rapport. Å bygge direkte Råde-Kalnes-Sarpsborg og videre bør være noenlunde rimelig da det er mye fjellgrunn. Godstrafikken må selvsagt gå på ny linje, å sende den gjennom Fredrikstad sentrum hører intet steds hjemme. Gamlelinja bør heller ikke oppgraderes for persontrafikken sin del, det tar 11 minutter å kjøre Råde-Fredrikstad så det går helt fint å kjøre halvtimesrute til Fredrikstad hele dagen som snur der (med 19 minutters snutid, som er bra) uten å gjøre noe som helst med linja dit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere betenkeligheter med den informasjonen som er presentert av Jernbanedirektoratet og deretter gjengitt i media.

De to konklusjonene som Jernbanedirektoratet har presentert, er for det første at "Østfoldbanen skal gå gjennom byene", og for det andre at "rett linje ikke blir billigere". Dette er sannheter med så store modifikasjoner at det kan kalles feilinformasjon.

Hvis man leser underlagsmaterialet fra Jernbanedirektoratet, vi man se at den første "konklusjonen" er satt som primære forutsetning for alle vurderte rett linje-alternativer, og at dette skal realiseres gjennom at den gamle traseen skal gjennomgå en særdeles omfattende oppgradering, inkludert ny stasjon i Fredrikstad og vesentlige utvidelser av stasjonen i Sarpsborg.

Med disse forutsetningene ender nødvendigvis alle rett linje-alternativer som en MER omfattende løsning enn den løsningen som i dag er planlagt. Dette hadde ikke Jernbanedirektoratet og Bane NOR ha trengt å kaste bort fire måneder på å komme frem til, siden svaret var gitt på forhånd.

Samferdselsdepartementets ga Jernbanedirektoratet i oppdrag å lete etter tiltak som kunne redusere utbyggingskostnadene. Skal man forenkle for å redusere kostnader, må man også akseptere at nytteverdien blir redusert på noen områder. Med andre ord, nyttereduksjonen må vurderes i forhold til kostnadsreduksjonen. Her har i stedet direktoratet / Bane NOR valgt å holde krav til nytteverdi tilnærmet konstant i søket etter reduserte kostnader. Da blir det vanskelig å gjøre forenklingstiltak.

Bane NORs estimater bekrefter det Aksjon Rett Linje og andre hele tiden har hevdet: **det finnes rett linje-alternativer gjennom Nedre Glomma som blir et tosifret antall milliarder billigere**. Dersom man fjerner forutsetningen om persontrafikk og stasjoner i bykjernene - i tillegg til rett linje mellom byene - kan en slik kostnadsbesparelse enkelt utledes av Bane NORs nye estimater og underlagsdokumentasjon. Med andre ord: Bane NOR og Jernbanedirektoratet har i realiteten bekreftet og dokumentert Aksjon Rett Linjes påstand.

En slik løsning vil kun forutsette en forholdsvis begrenset oppgradering av en kort strekning av den gamle traseen. Den totale nytteverdien for byene i Nedre Glomma isolert sett vil bli noe redusert, men i lys av den reduserte kostnaden og de åpenbare gevinstene som oppnås med rett linje for Østfoldbanen og strekningen Oslo-Göteborg som helhet, er det grunn til å sette spørsmålstegn ved om Jernbanedirektoratet har levert et tilfredsstillende arbeid.

Hvis spørsmålet er om det er mulig å spare penger på å bygge rett linje, så er svaret et entydig ja. Om reduksjonen av nytteverdi for Sarpsborg og Fredrikstad vil være akseptabel i forhold til kostnadsreduksjonen, blir en annen vurdering. Det billigste alternativet og nyttevurderingen av dette er av ukjent grunn utelatt i Bane NORs og Jernbanedirektoratets rapport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...