Gå til innhold

Tysk romfartsorganisasjon utvikler autonom bybil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En aldrig så liten start på kva EV kan være konstruksjon eller skal vi si «rammemessig»

Segmentet 2 500 - 7 500 kg kan være så meget mer enn det er i dag, Lotus og Tatra for å nevne noe... Joda, Tesla´s «pikk-up» er artig den.

For å sette det litt i perspektiv: Dei 400 000 batteribusser som kjører rund i China betyr 100 ganger mer for miljøet enn alle Elektriskbiler produsert av den største produsent i vesten.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (4 timer siden):

En aldrig så liten start på kva EV kan være konstruksjon eller skal vi si «rammemessig»

Segmentet 2 500 - 7 500 kg kan være så meget mer enn det er i dag, Lotus og Tatra for å nevne noe... Joda, Tesla´s «pikk-up» er artig den.

For å sette det litt i perspektiv: Dei 400 000 batteribusser som kjører rund i China betyr 100 ganger mer for miljøet enn alle Elektriskbiler produsert av den største produsent i vesten.

Og der synes jeg det mangler en del heder for både handlingskraften Kina har ang en såpass gigantisk (på alle måter) satsing og faktisk utslag.

 

Men, når det er sagt, det som autonome biler/minibusser/etc kan faktisk gjøre er noe som carpooling skulle liksom alltid løse men aldri fikk til: mennesker kan ikke koordinere et stort kjøretøypark. I tilfellet klassisk carpooling så blir folk "sånn circa" enige om hvordan bilparken brukes men som utellelig mengde med bruk både nå til dags og historisk sett har vist er at det er langt fra optimalt mtp ruter, kjøretøy som står "uten arbeid" etc. I tilfellet helt rigid busstilbud så kommer man nesten like langt mtp når folk faktisk bruker alle setene og når disse setene turer rundt tomme. Tilbudet skal liksom være der, tallene for passasjerene som bruker bussene har man mer eller mindre, men planlegging av rutene og mengde busser i rutene kommer alltid på etterslep. Noe plutselig revisjon der kan man ikke gjøre.

Men... når f.eks. alt som skulle til er en app for å melde interesse eller behov der og da eller om behovet er av mer systematisk karakter... der kan det fort tenkes at et samkjørt type AI/helautomatisk system som sender ut kjøretøy etter behov kan faktisk få til det som aldri har blitt gjort før. Og ikke nok med å dekke behovet den kan helt konkret definere behover for antall og type/størrelse kjøretøy. I praksis en "atonom carpooling" som faktisk kan fungere, dvs både lønner seg samt at man kutter sløsingen til et minimum. Så potensialet er der, helt definitivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bussruter er et foreldet konsept fra da kommunikasjon og planlegging var manuelt og tok evigheter. Nå når vi har sanntidskommunikasjon/posisjon, sensorer overalt og maskinlæringsalgoritmer burde vi kunne få til noe mer dynamisk og behovsstyrt. Eneste som hindrer, og grunnen til at mange transportselskaper går for størst mulig busser og stamruter er at de må ha sjåfører og aller helst færrest mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (13 timer siden):

Og der synes jeg det mangler en del heder for både handlingskraften Kina har ang en såpass gigantisk (på alle måter) satsing og faktisk utslag.

Einig med deg i at China har handlekraft, og det Du skriv om autonomi.

2+2 er jo bare tull, + 8 pasasjerer og avlevering av dagens søppel og en kaffekopp som tillegstjeneste og man byrjer å prate.

China vil rulle det ut straks dei har kjøretøyet. Tesla-fabrikken i China produserer alle reie, strategi er bra og fabrikker er moduler/ en ansamling av celler det også. Tog og dobbeltspor passer godt når man har et autonomt system (linket til preferansene i avtaleboken på telefonen) for ende til ende levering på hver stasjon for gods og pasasjerer.

 

30% av bykjøring med privatbil i by er til og fra parkering, da teller det mye å ikke parkere, ikke ha kø grunnet 12 pasasjerer i rushen og å kunne ta en øl med noen Du «kjenner» den timen Du sparer. Da snakker vi om «Bonus» programmer.

Og den punktlighet man oppnår. Å sykle, gå eller kjøre Tesla S vil være en miljøversting i forhold, men joda tygg gulrøtter om Du har tenner til det.

Mulig vi ser antydningen til at alt blir utviklet av offentlige penger, bilen i artiklen, Musk kommer fra romfart, elektrifisering i nordsjøen osv.

 

Hva med å kjøpe noe med sprekt Design (rustfritt og lett å reparere), i steden for alt dette smakløse som bare er dyrt.

For en flokk sauer......

https://www.youtube.com/watch?v=JUzqXJjpq94

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
olemars skrev (20 timer siden):

Bussruter er et foreldet konsept fra da kommunikasjon og planlegging var manuelt og tok evigheter. Nå når vi har sanntidskommunikasjon/posisjon, sensorer overalt og maskinlæringsalgoritmer burde vi kunne få til noe mer dynamisk og behovsstyrt. Eneste som hindrer, og grunnen til at mange transportselskaper går for størst mulig busser og stamruter er at de må ha sjåfører og aller helst færrest mulig.

Helt enig! Men det virker som man må demonstrere konseptet for folk først. Folk er automatisk skeptiske til nye ting og tenker problemer som om det var dagens buss, taxi og bil-konsepter og kommunikasjon og planlegging fra noen tiår tilbake. Fantastien strekker ikke til.

For å si det sånn, jeg sitter mye heller i en sånn bil som på bildet, deler med noen andre passasjerer og kommer meg fra gata der jeg bor til gata der jeg skal, når jeg selv vil, enn å måtte vente på en eller annen buss, kjøre veier jeg egentlig ikke skal, stoppe en rekke steder jeg hverken skal gå av eller på, bytte til et annet transportmiddel med ytterligere venting, unødvendige omveier og unødvendige stopp. Det er hinsides inneffektivt og en kjempegrunn til at folk velger å kjøre bil, om så alene, og betaler titusner i året mer enn buss for denne bekvemmeligheten.

Jeg liker kupé-konseptet som vises i artikkelen, men tror det er større potensial for ledd-biler med kanskje 2-3 setereader a 2 gode seter per ledd og kanskje 2-3 ledd. Særlig i rushtidene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Helt enig! Men det virker som man må demonstrere konseptet for folk først. Folk er automatisk skeptiske til nye ting og tenker problemer som om det var dagens buss, taxi og bil-konsepter og kommunikasjon og planlegging fra noen tiår tilbake. Fantastien strekker ikke til.

For å si det sånn, jeg sitter mye heller i en sånn bil som på bildet, deler med noen andre passasjerer og kommer meg fra gata der jeg bor til gata der jeg skal, når jeg selv vil, enn å måtte vente på en eller annen buss, kjøre veier jeg egentlig ikke skal, stoppe en rekke steder jeg hverken skal gå av eller på, bytte til et annet transportmiddel med ytterligere venting, unødvendige omveier og unødvendige stopp. Det er hinsides inneffektivt og en kjempegrunn til at folk velger å kjøre bil, om så alene, og betaler titusner i året mer enn buss for denne bekvemmeligheten.

Jeg liker kupé-konseptet som vises i artikkelen, men tror det er større potensial for ledd-biler med kanskje 2-3 setereader a 2 gode seter per ledd og kanskje 2-3 ledd. Særlig i rushtidene.

Neeeiiii.

Tror 9 av 10 vil prøve det straks dei får muligheten. Se bare på iPhone, alle under 60 har smarthphone og appel tener sågar litt på det, og dei over 80 har ikke noe valg.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...