Gå til innhold

Effekttariffene kommer: Dette er apparatene som trekker effekt [Ekstra]


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Maskinsjef skrev (1 minutt siden):

Ja det blir spennende å se hvilken modell det ender på..

Hmm.. 8-10 kWh rekker til 4-5 mil kjøring for en stor elbil vinterstid (om man ikke vil fryse)

Med litt stopp og forvarming går det mye strøm.

Jeg har en slik bil, og når jeg tar en dagstur fra Nordfjord til Ålesund t/r så må batteri være 90-95% ladet for å slippe angst på veien tilbake

Om det blir modellen hvor man faktureres for maks effekt over 1 time for hele måned, så blir det som jeg skrev

Ja, snitt kjørelengde er mindre enn 4-5 mil...

Som sagt jeg kjører over dobbelt bare til jobb og klarer meg perlefint med 2kW. På langtur bruker jeg hurtigladere evt to dager å komme meg "ovenpå" ift SOC.

 

At folk med 80-100kWh batteripakker må abonnere på 12kW(med en slik modell) er bare tøys men er gjeldende for noen såklart. De er avhengig av høy effekt, da får de betale for det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja, snitt kjørelengde er mindre enn 4-5 mil...

Som sagt jeg kjører over dobbelt bare til jobb og klarer meg perlefint med 2kW. På langtur bruker jeg hurtigladere evt to dager å komme meg "ovenpå" ift SOC.

 

At folk med 80-100kWh batteripakker må abonnere på 12kW(med en slik modell) er bare tøys men er gjeldende for noen såklart. De er avhengig av høy effekt, da får de betale for det også.

Poenget mitt er at mange som har elbil vil ha situasjon minst en gang per måned hvor man kommer hjem med tomt batteri en kveld og trenger fulladet bil neste morgen, så blir det en avveining hva som lønner seg, toppe opp på hurtiglader (om dette eksisterer i området) eller betale for høy effekt hjemme

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Folk dropper varmtvannstanker og går for "Instant" varmere. Kraner på kjøkkenet med instant kokende vann osv. 

Ikke kims av sistnevnte. Jeg har hatt noe sånt i tankene ved neste behov for oppussing av kjøkkenet. Konkret tenker jeg på en Quooker Combi Fusion square med "energifordeler". Dette inkluderer en mini varmtvannstank på 7 liter som monteres rett under blandebatteriet i kjøkkenbenken. I mitt tilfelle har jeg 7 meter 10mm rør for varmtvann fra varmtvannsberederen til kjøkkenvasken. Dvs. at hvis jeg skal skylle av et kjøkkenredskap i noen sekunder så må jeg tappe over en halvliter vann bare for å fylle rørene fra varmtvannstanken med varmt vann, før det kommer noe ut. Varmen kommer riktignok til gode som varme i huset store deler av året, men da med COP-faktor =1. Hvis jeg går for en Quooker så sparer jeg bort mye av det energitapet (standbytapet i en sånn er 50 kWh/år). Dingsen trekker 2,2 kW, men kan leveres med en såkalt energifordeler. Den gjør at Quookeren deler kurs med f.eks oppvaskmaskinen, slik at oppvaskmaskinen har prioritet og hvis den ikke bruker effekt så får quookeren energi til oppvarming. Alternativt delt med VVB. Med vanlig VVB måtte jeg nok brukt 1,3x så mye energi og trekket fordeler seg nokså likt utover døgnet nå som jeg ikke har VVB på tidsur. Min VVB trekker også marginalt mer effekt (2,3kW). Med andre ord regner jeg med en liten effekt-reduksjon (kWh/h) med quooker sammenlignet med vanlig berederbruk. Jeg kommer uansett ikke til å fylle noe badekar fra kjøkkenkrana så jeg er ikke bekymret over 20 minutter "oppladingstid". Årsaken til at jeg vurderer en så dyr kran er enkelheten i å ha tilgang på kokende vann rett fra springen. Dyr "vannkoker" definitivt, men du verden så mye lekrere oppå kjøkkenbenken. Jeg vil kalle dette en energismart og effektsmart sak og ikke noe dårlig i effekt-sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinsjef skrev (56 minutter siden):

Poenget mitt er at mange som har elbil vil ha situasjon minst en gang per måned hvor man kommer hjem med tomt batteri en kveld og trenger fulladet bil neste morgen, så blir det en avveining hva som lønner seg, toppe opp på hurtiglader (om dette eksisterer i området) eller betale for høy effekt hjemme

Tja, er det virkelig en problemstilling? Jeg kjenner ikke til den, heller ikke fra venner/kollegaer heller.

 

Sist modell oppfordret jo til overforbruk ift abonnementet en hadde også. For rimeligst mulig effekt. Så det vill ha mye å si hvordan dette blir utformet.

Lenke til kommentar
Maskinsjef skrev (1 time siden):

For de som har elbil er det viktig å ha ladeeffekt som lader opp bilen over natta, for de som har 80-100 kWh batteri i bilen vil det si 8-10 kW ladeeffekt om man kommer sent hjem en kveld og vil ha fulladet bil neste morgen.

En sånn bil har 5-600 km rekkevidde. Du regner altså med at eierne av slike parkerer med ca 0 km igjen på batteriet og lader det til 100% til neste morgen? 5-600 km/dag * 365 dager i året = 182 500 - 219 000 km/år + eventuelt hurtigladet rekkevidde. Disse fordommene må du nok lengre ut på bondelandet med for å bli trodd. Der tyter de over av fordommer mot "slemme blåruss byfolk tesla-pappagutter som ikke en gang vet at pakkene i kjøledisken stammer fra levende dyr" så der nikker de nok bare bekreftende på at sånn må det være.

Andre folk har litt mer jordnær tilnærming og kanskje til og med egne erfaringer rundt dette. Norske personbiler kjøres i gjennomsnitt ca 12 000 km/år (elbiler ligger ganske likt med andre biler her) og jeg vil anta at i gjennomsnitt 2000 km av dette hurtiglades. Da står vi gjen med ca 10 000 km som skal lades hjemme. Med et snittforbruk på 0,2 kWh/km betyr det ca 2000 kWh/år eller ca 5,5 kWh/døgn. Dvs. med laderen på en enkel 10A-sikring (2,3kW) så vil man lade gjennomsnittlig ca 2,5 timer per natt. Lader man f.eks 8 timer fra kl 22-06 så kan man faktisk nøye seg med 0,7 kW eller 3A. De fleste elbiler kan enkelt nedjustere ladeeffekten via displayet i bilen eller app om man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Jeg så på en sånn og standbytapet var 10 watt. Det blir 87 kWh i året, langt over dine 50. Prisen på en slik ligger på 20-30 tusen alt etter hvilken variant du skal ha, det er jo spinnvilt men kan nok være verdt det for noen likevel.

Ja, de oppgir både 10W standby og 50 kr/år ulike steder. De pynter nok litt vel mye på tallene der ja. Prisen ligger på ca 10-15 000. Eventuelt mer om du skal ha rørlegger til å installere den, elektriker til å legge opp egen kurs osv. Jeg tenkte mest på produktprisen ettersom jeg regner montasjen som 100% egeninnsats.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

En sånn bil har 5-600 km rekkevidde. Du regner altså med at eierne av slike parkerer med ca 0 km igjen på batteriet og lader det til 100% til neste morgen? 5-600 km/dag * 365 dager i året = 182 500 - 219 000 km/år + eventuelt hurtigladet rekkevidde. Disse fordommene må du nok lengre ut på bondelandet med for å bli trodd. Der tyter de over av fordommer mot "slemme blåruss byfolk tesla-pappagutter som ikke en gang vet at pakkene i kjøledisken stammer fra levende dyr" så der nikker de nok bare bekreftende på at sånn må det være.

Andre folk har litt mer jordnær tilnærming og kanskje til og med egne erfaringer rundt dette. Norske personbiler kjøres i gjennomsnitt ca 12 000 km/år (elbiler ligger ganske likt med andre biler her) og jeg vil anta at i gjennomsnitt 2000 km av dette hurtiglades. Da står vi gjen med ca 10 000 km som skal lades hjemme. Med et snittforbruk på 0,2 kWh/km betyr det ca 2000 kWh/år eller ca 5,5 kWh/døgn. Dvs. med laderen på en enkel 10A-sikring (2,3kW) så vil man lade gjennomsnittlig ca 2,5 timer per natt. Lader man f.eks 8 timer fra kl 22-06 så kan man faktisk nøye seg med 0,7 kW eller 3A. De fleste elbiler kan enkelt nedjustere ladeeffekten via displayet i bilen eller app om man vil.

Det var da voldsomt til utblåsning! ?

Nei jeg tror ikke det er noen med elbil som må lade 0-100% hver dag hele året. Men effekttarriff vil sansynligvis ta utgangspunkt i timen med høyest effekt for hver måned

5-600 km rekkevidde under optimale forhold på sommer blir fort til 250-400 km praktisk rekkevidde på vinter 

Ja jeg bor faktisk langt ut på bondelandet hvor det er langt mellom hurtigladere og ikke uvanlig å kjøre 30 mil på en dag opptil flere ganger per måned og flere ganger har jeg måttet kjøre lange omveier til hurtiglader med bare noen få prosent igjen på batteri, slik er det fortsatt i store deler av distriktsnorge

 

Lenke til kommentar
Maskinsjef skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt til utblåsning! ?

Nei jeg tror ikke det er noen med elbil som må lade 0-100% hver dag hele året. Men effekttarriff vil sansynligvis ta utgangspunkt i timen med høyest effekt for hver måned

5-600 km rekkevidde under optimale forhold på sommer blir fort til 250-400 km praktisk rekkevidde på vinter 

Ja jeg bor faktisk langt ut på bondelandet hvor det er langt mellom hurtigladere og ikke uvanlig å kjøre 30 mil på en dag opptil flere ganger per måned og flere ganger har jeg måttet kjøre lange omveier til hurtiglader med bare noen få prosent igjen på batteri, slik er det fortsatt i store deler av distriktsnorge

 

Hvor i alle dager har du dette i fra? At en skal betale effeltavgift ut i fra en time pr måned? Det er meg bekjent aldri foreslått som en aktuell løsning også er det i tillegg en helt idiotisk måte å måle på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hvor i alle dager har du dette i fra? At en skal betale effeltavgift ut i fra en time pr måned? Det er meg bekjent aldri foreslått som en aktuell løsning også er det i tillegg en helt idiotisk måte å måle på.

Ja det er jo akkurat dette effekttariffer / effektprising handler om, bedriftskunder / borettslag er under dette regimet allerede

https://enerwe.no/effektprising-hafslund-nett-strompris/effektleddet-avregnes-etter-det-hoyeste-energiforbruket-i-lopet-av-en-klokketime-per-maned/336580

Noen privatkunder har også testet effektprising

https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/bolig/hytteeiere-kan-fa-stromsjokk/67385441/amp

Se også forrige høringsutkast fra NVE 

https://www.nve.no/om-nve/regelverk/forskriftsendringer-pa-horing/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-kontroll-av-nettvirksomhet-tariffer-avsluttet/

Endret av Maskinsjef
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Maskinsjef skrev (13 minutter siden):

Tror du skal lese høringsnotatet en gang til, for det var absolutt ikke forslaget. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Tror du skal lese høringsnotatet en gang til, for det var absolutt ikke forslaget. 

Vel.. du forstår vel hva jeg mener, forrige høring er uansett historie, spent på hva som er neste forslag, det vi vet nå er at kriteriene kommer til å definere kun to måleelementer

- energiledd og effektuttak. 
- Energileddet skal reflektere en marginaltapskostnad på ca. 5 øre/kWh

https://www.distriktsenergi.no/artikler/2019/3/28/ny-horing-om-effekttariffer-kommer-for-sommeren/

Lenke til kommentar
Maskinsjef skrev (28 minutter siden):

Vel.. du forstår vel hva jeg mener, forrige høring er uansett historie, spent på hva som er neste forslag, det vi vet nå er at kriteriene kommer til å definere kun to måleelementer

- energiledd og effektuttak. 
- Energileddet skal reflektere en marginaltapskostnad på ca. 5 øre/kWh

https://www.distriktsenergi.no/artikler/2019/3/28/ny-horing-om-effekttariffer-kommer-for-sommeren/

Egentlig ikke, men ja vi vet ikke hvordan det nye blir. Håper det blir likt med mer fokus på faktisk tilstand i nettet. Da er vi på god vei spør du meg. 

 

Sist forslag hadde spart meg en del penger faktisk, så jeg er åpenbart en fan av den typen samt en ikke trenger å ta høyde for andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 2.1.2020 den 15.42):

Man må ikke blande sammen strømpris og pris på overføring av kraft, dette er to helt forskjellige businessområder. Som jeg forstår det er de som eier og driver overføringsnettet pålagt å oppgradere dette. Derfor må de få inn flere penger, på en eller annen måte. Hvordan det gjøres er ikke så viktig, men at det blir størst belastning på de som bruker høy effekt i perioder er jo ganske naturlig og rettferdig. Man bør bli belønnet for å jevne ut sitt forbruk mest mulig gjennom hele døgnet. Dette gjennom ulike tiltak i hjemmet som styring av varme og store forbrukere. Hvordan det gjøres kan bli komplisert å avgjøre dog. Blir det rushtidsavgift for overføring av kraft når det er mye belastning? Pris per kw topp per måned som man må abonnere på i 1 eller 3 måneder? Noen nettselskaper har system som gjør at den timen man belaster mest, da må man betale et helt år for den effekten. Blir ganske store summer. Så en som vurderte å sette inn dieselaggregat for å spare penger, dette var på et anlegg som drev vanning av jorder kun noen uker per år.

Nei, man bør IKKE belønnes for å ha mest mulig jevnt forbruk gjennom døgnet. Man bør belønnes for å ha lavest mulig forbruk på de tidene av døgnet som nettet er mest belastet. Dette er to vidt forskjellige ting. På natten er forbruket mye lavere i snitt, og dermed bør man belønnes for høyt forbruk da og tilsvarende lavere på morgen/ettermiddag når nettet er høyest belastet. 

Vi har effektavgift der jeg bor, den beregnes etter snittet av de 3 timene pr. måned med høyest belastning (de må falle på forskjellige dager). Dette betyr at det er lite lønnsomt for oss å lade våre to elbiler med høy effekt på natta siden vi da vil få en meget høy effektavgift (andre forbrukere som varmepumpe går jo også på natta). Dermed står de normalt heller på konstant 10A lading, ofte hele dagen om vi har kjørt et stykke. Billigere for oss, men ikke gunstig for strømnettet siden vi da belaster med inntil 20A ekstra i perioder med høy belastning ellers. 

Hadde man derimot gjort unntak for tiden 22-06 (eller noe sånt) i effektavgiftsberegningen hadde vi utelukkende ladet på natta, med maks av det som er installert til ladestasjonene (32A til den ene og 25A til den andre). Det ville gitt 13kW ladeeffekt og over 100kWh på 8 timer. Mer enn nok for oss, og sikkert bortimot alle andre også. Det ville vært en MYE bedre løsning etter min mening. De som ikke har elbiler kan da sette timer på vvb, starte vaskemaskin/oppvaskmaskin når de legger seg osv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et annet problem, riktignok satt litt på spissen for å fremheve problemet:

Anta man har investert store penger i å få et null-hus. Store deler av døgnet bruker husholdningen kun 0.2kw/h , unntatt når de skal lade elbilen - da trenger de 3 kw/h. Da må de betale abonement på 3kw/h, selv om de bruker det bare 6 timer i døgnet. (eller evt 11kw/h 2 timer i døgnet)

Anta videre at samme hus ikke gidder å invistere like mye i etterisolering og andre energisparingstiltak, og trenger jevnt over 3 kw/h gjennom hele dagen.  Med en enkel natt-senking av varmeovner etc kan dette huset nå lade bilen sin på 3kw/h gjennom natta.

Det blir mindre lønnsomt å ha energi-efektive hus sammenliknet med dagens løsning, da det blir vanskeligere å jevne ut forbruket sitt for effektive hus. Isteden må man abonere på noe man sjeldent trenger, og abonementprisen kreves hele døgnet.

Dette kan løses ved å ta høyde for når nettet trengs å avlastes og ikke.
Eller kanskje kunne forhandle inn perioder - at man kan registrere at mellom kl da og da abonerer jeg på en høyere effekt.
 

Så må man også ta høyde for hva som lønner seg mest - abonere på max forbruk, eller legge seg litt under i abonement og kalkulere inn å gå over innimellom, men ikke få nok straffe-gebyr til at du betaler mer enn du sparer på lavere abonement.
Når jeg skriver dette, så kommer jo også et annet problem inn - dette blir langt mer byråkratisk og kompliserende enn dagens strømlinjeformede system. Pun intended.

Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Drogin said:

Et annet problem, riktignok satt litt på spissen for å fremheve problemet:

Anta man har investert store penger i å få et null-hus. Store deler av døgnet bruker husholdningen kun 0.2kw/h , unntatt når de skal lade elbilen - da trenger de 3 kw/h. Da må de betale abonement på 3kw/h, selv om de bruker det bare 6 timer i døgnet.

Anta videre at samme hus ikke gidder å invistere like mye i etterisolering og andre energisparingstiltak, og trenger jevnt over 3 kw/h gjennom hele dagen.  Med en enkel natt-senking av varmeovner etc kan dette huset nå lade bilen sin på 3kw/h gjennom natta.

De må fortsatt betale for energien de bruker. Sistnevnte bruker nesten 4x så mye energi, så de som gjorde sparetiltakene får fortsatt besparelser på de selv om de ikke realiserte noen reduksjon i effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

De må fortsatt betale for energien de bruker. Sistnevnte bruker nesten 4x så mye energi, så de som gjorde sparetiltakene får fortsatt besparelser på de selv om de ikke realiserte noen reduksjon i effekt. 

Jada, jeg sier ikke at det ikke lønner seg å energieffektivisere.
Men NVE's tidligere forslag gjør det MINDRE lønnsomt

Lenke til kommentar
1 minute ago, Drogin said:

Jada, jeg sier ikke at det ikke lønner seg å energieffektivisere.
Men NVE's tidligere forslag gjør det MINDRE lønnsomt

Nei, det er i ditt tilfelle like lønnsomt som uten effekttariff. Begge husene du skisserer får samme effekttariff, huset som sparer energi får redusert pris på energien akkurat slik de får i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...