Gå til innhold

Effekttariffene kommer: Dette er apparatene som trekker effekt [Ekstra]


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Jeg syntes jeg illustrerte dette godt med elbil lader på 4kW

Lade fra kl 16.00 til 17.00 Effekt 4kWh/h

Lade fra kl. 16.30 til 17.30 Effekt 2kWh/h siden perioden det måles over er 9-10, 10-11, 11-12 osv.

Bruker du en 6 kW induksjonskokeplate fra kl 18.00 til 18.10 er ikke effekten 7kW men 1kWh/h.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Drogin said:

Problem 4: Mitt største ankepunkt. Vi har kjøpt et godt isolert nybygg, installert varmepumper, og gjort div tiltak for å spare strøm. På vinteren bruker vi ca 3kw når vi er hjemme. Vi er oppe i 5kw når vi lager mat og slikt, som er 2 timer av døgnet. Skal jeg ha elbil, må jeg enten lade med 3kw hastighet, eller abbonere på 8, som jeg aldri bruker utenom elbilen. Det gjør elbil lite lønnsomt. Selv om vi lader på natta når nettet kan utnyttes.

Kor mykje køyrer du kvar dag?  Vi ladar på 2 kW om natta.  Bilen går 50 km dei fleste kvardagar og 120 km ein til to dagar i veka.  Då er 2,3 kW i 6-7 timar kvar natt meir enn nok.

Lenke til kommentar

Norge begynner å bli et svært restriktiv land å bo i. Spesielt for de med dårlig råd. Enten det er avgifter og moms på alt, bompenger og høye drivstoffavgifter, dyr strøm og nettleie, og nå også effektavgift/tariff. Det er jo ikke noe problem med de som har råd til elbil, nyisolert bolig, varmepumpe og god lønn. Verre er det for dem som bor i et gammelt lite hus på landet, der elbiler ikke strekker til, der man ikke har råd til etterisolering, varmepumpe eller andre energi og effektbesparende verktøy. Disse menneskene går nå inn i en ny type fattigdom; en transport og energifattigdom. De får vel bare fyre i peisen og holde seg hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Problem 1: Absolutt ett viktig poeng, som forhåpentligvis gjøres på en bedre måte i det nye forslaget. Men de andre forslagene som har blitt luftet har lignende problem. Som når nettet er "fult belastet", skal da han som kommer sent hjem fra jobb bli svarteper?

Det spørs hvordan effekten fordeles. Skal det være 'først til mølla' ellet 'likt for alle'? Jeg synes det siste gir mest mening siden det premierer de som har anledning til å flytte forbruket sitt vekk fra 'rushtiden'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Det spørs hvordan effekten fordeles. Skal det være 'først til mølla' ellet 'likt for alle'? Jeg synes det siste gir mest mening siden det premierer de som har anledning til å flytte forbruket sitt vekk fra 'rushtiden'.

Ja det er absolutt dårligere metoder å gjøre dette på, som sistnevnte. Men for min del er begge negativer, med hovedpoeng om at en er alltid må ta hensyn til naboene. Er en uheldig og flytter i nærheten av effektjunkies så ender en sannsynligvis alltid opp med å betale premium for effekten sin. 

 

Det er hovedpunktet med den gamle ordningen for meg, man er totalt uavhengig av alle andre rundt seg. En må kun ta hensyn til seg selv. Noe jeg liker svært godt, men så har en jo absolutt negative ting der også som nevnt tidligere i tråden.  Blir nok alltid en vinn/tap situasjon dette, men kan jeg velge ønsker jeg minst mulig hensyn til folk rundt meg. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

Norge begynner å bli et svært restriktiv land å bo i. Spesielt for de med dårlig råd. Enten det er avgifter og moms på alt, bompenger og høye drivstoffavgifter, dyr strøm og nettleie, og nå også effektavgift/tariff. Det er jo ikke noe problem med de som har råd til elbil, nyisolert bolig, varmepumpe og god lønn. Verre er det for dem som bor i et gammelt lite hus på landet, der elbiler ikke strekker til, der man ikke har råd til etterisolering, varmepumpe eller andre energi og effektbesparende verktøy. Disse menneskene går nå inn i en ny type fattigdom; en transport og energifattigdom. De får vel bare fyre i peisen og holde seg hjemme.

Effektavgift/tariff gir deg jo muligheten til å spare penger med innsats. Noe en ikke har i dag. Så jeg vill si det er en veldig god ting for fattige som ønsker å senke utgiftene sine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spare penger ved å fryse fordi man må slå av panelovnene når man skal lage middag? Det blir som å si at folk sparer penger om man skrur bensinprisen opp til 100 kr literen fordi man da kjører mindre. Mange liker forresten å spare tid ved å gjøre forskjellige ting samtidig, som feks å støvsuge gulvet samtidig som middagen koker og samboer er i dusjen. Med effekttariffene må man nå løpe rundt med stoppeklokke og kjefte på de andre i husholdningen fordi man bruker strøm samtidig. Det er med andre ord en dyr og plagsom tariff.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Spare penger ved å fryse fordi man må slå av panelovnene når man skal lage middag? Det blir som å si at folk sparer penger om man skrur bensinprisen opp til 100 kr literen fordi man da kjører mindre. Mange liker forresten å spare tid ved å gjøre forskjellige ting samtidig, som feks å støvsuge gulvet samtidig som middagen koker og samboer er i dusjen. Med effekttariffene må man nå løpe rundt med stoppeklokke og kjefte på de andre i husholdningen fordi man bruker strøm samtidig. Det er med andre ord en dyr og plagsom tariff.

 

Det er litt av poenget, det er fult mulig å skru av panelovner under matlaging. Da varmeendring er en treg prosess. Man kan også skru av feks varmtvannstanken i de små periodene for å hindre at varmeelement slår inn osv. Det er utrolig mye man kan gjøre som ikke går utover komfort i særlig grad. 

Støvsuger får en nå på batteri, så det er ikke noe problem. Dusje mens varmtvannstanken ikke varmer er heller ikke noe problem... Du lager dine egne problemer, som ikke finnes. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sist gang min far slo av varmtvannstanken ble den ødelagt og det måtte kjøpes inn ny. Så ikke alle apparater tåler å bli slått av og på hele tiden. Og hvorfor skal folk kjøpe nye produkter bare fordi NVE skal flå folk via nettleien? Skal man kaste en helt fin støvsuger på søpla for å bruke penger på en ny batteridreven type? Skal en bestemor på 80 år løpe rundt med notatblokk og skru av diverse apparater når hun starter middagen sin? Nei, dette er et slag i trynet på alle som har vært med på å betale milliarder inn i nettleie i årenes løp. Det er samme svindelen som man har brukt på veinettet, der man istedenfor å bygge ut kapasiteten på veinettet heller setter opp bomringer og øker prisene for å reise. Og nå vil NVE heller ta mer fra forbrukerne slik at de tjener enda mere penger og så slipper å bygge ut strømnettet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 7
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Sist gang min far slo av varmtvannstanken ble den ødelagt og det måtte kjøpes inn ny. Så ikke alle apparater tåler å bli slått av og på hele tiden. Og hvorfor skal folk kjøpe nye produkter bare fordi NVE skal flå folk via nettleien? Skal man kaste en helt fin støvsuger på søpla for å bruke penger på en ny batteridreven type? Skal en bestemor på 80 år løpe rundt med notatblokk og skru av diverse apparater når hun starter middagen sin? Nei, dette er et slag i trynet på alle som har vært med på å betale milliarder inn i nettleie i årenes løp. Det er samme svindelen som man har brukt på veinettet, der man istedenfor å bygge ut kapasiteten på veinettet heller setter opp bomringer og øker prisene for å reise. Og nå vil NVE heller ta mer fra forbrukerne slik at de tjener enda mere penger og så slipper å bygge ut strømnettet.

I følge NVE er dette for å spare penger i utbygginger. 30% over 10år. Alternativet er å beholde dagens ordning x 1,3 eller 30%. Om det stemmer eller ikke skal jeg ikke begi meg ut på. Hvem har sagt en skal kaste støvsugeren? Ikke jeg. 

En må gjerne klage å syte, men det endrer ikke at dette vill bli inført før eller siden. Da er det bedre å engasjere seg til modeller som passer for seg selv eller som en liker best. Evt kan en prøve å stoppe det, men det er nok håpløst og da får en bare 30% dyrere nettleie uansett som nevnt tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Og nå vil NVE heller ta mer fra forbrukerne slik at de tjener enda mere penger og så slipper å bygge ut strømnettet.

Det er ikke stort å spare på å velge en dimensjon mindre - eller 2. Det er like mye arbeid å få frem forbindelse til husholdningen - og der ligger mesteparten av kostnaden.

Dette er en blåruss løsning på et teknisk problem og har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Årsaken til at nettet plutselig har blitt "dårlig" - har ikke noe med at nettet har blitt dårligere eller at belastningen har blitt større - å gjøre. Men at man har satt større krav til kortslutningsytelser ved inntak. Det som tidligere var ok og har fungert greit i årevis - har kun fått dårligere status på grunn av nyere og høyere krav.

Nettet er bedre en noen gang - og belastningen fra husholdningene er mindre enn tidligere.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 6
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

At det blir 30% kommer helt an på hvordan man bor og hvilket bruksmønster man har. Mange av de som også har prøvd å foreta strømbesparende midler som feks gjennomstrømsvarmer istedenfor varmtvannsbereder vil nå bli straffet for det.

 

Nei, det er akkurat det som er alternativet. Å øke nettleien 30%. Dvs at alle får 30% høyere nettleie. 

 

Om man har montert en elektrisk gjennomstrømsvarmer sliter en ja, for de krever ofte mye effekt(naturlig nok). Men om en feks gikk for gass så er det jo ikke ett problem. Eldre varmtvanns tanker har jo ofte store varmekolber også, som krever mye effekt i kortere perioder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Et bedre alternativ er å forby eierne av nettselskapene, ofte kommuner og fylkeskommuner, i å ta utbytte eller å bruke inntektene fra nettleien på noe annet enn strømnettet, og øremerke momsen og elavgiften til strømnettet, slik at midlene faktisk går til det som det skal.

Det er såklart en mulighet, uten at jeg vet hvor mange % det ville dekket opp. Men såvidt meg bekjent er ikke dette satt som noe forslag så jeg kan ikke forholde meg til det som forbruker. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (23 minutter siden):

Et bedre alternativ er å forby eierne av nettselskapene, ofte kommuner og fylkeskommuner, i å ta utbytte eller å bruke inntektene fra nettleien på noe annet enn strømnettet, og øremerke momsen og elavgiften til strømnettet, slik at midlene faktisk går til det som det skal.

Det er faktisk ikke nettselskapene som ikke har gjort jobben sin frem til i dag. De har bygget ut ytelse til inntak etter gamle tommelfingerregler - 350-500A kortslutningsytelse ved inntakene som minimum. Dette holder til normalhusholdninger. Og mesteparten av nettet tilfredstiller dette. Kun spesielle situasjoner ute på landsbygda med lange strekk og inntak langt fra trafo kommer under dette.

Men for ikke lenge siden satte NVE nye krav - alle skulle ha 1172A kortslutningsytelse ved inntaket. Man over dobler kravet, en skikkelig overdimensjonering altså. Og plutselig er store deler av nettet "svakt". Og de over 100 milliardene i nettutbygging handler om kostnadene å få alle opp til 1172A.

Allikevel har mesteparten av nettet over 1000A ved inntaket i dag og det er ganske fjernt å begynne med effektstyring for disse, selv de med 500A klarer seg bra uten. Normale husholdninger.

Blir litt som å innføre køprising på veien i Andebu for at det er kø i Oslo.

Edit: Litt fakta bak tallene jeg skriver om:

http://www.elisor.no/wp-content/uploads/2015/11/2015-Elisør-28-og-29-okt-støy-på-nettet-årsaker-og-løsninger-Rolf-E-....pdf

Endret av Mr_Spock
  • Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Hva er NVE sin unnskyldning for en slik overdimensjonert kortslutningsytelse da? Siden 65% av all strøm og kanskje enda mer av effektkapasiteten brukes av industrien, så kan problemet ligge der og ikke hosholdningene.

Jepp, veldig godt poeng, husholdningene bruker og belaster mindre enn industrien - men betaler en større del av nettkostnadene...

NVE påsto tidligere at vi må slutte å bruke så mange elektriske, effektkrevende apparater - og viste til det en graf som viser at effektbelastningen i Norge øker. Vi - husholdningene fikk skylda - for mange dingser.

En graf som viser kun husholdningenes endring i effektbelastningen - viser derimot en lavere verdi i dag enn for noen år siden. Men den grafen valgte NVE å ikke vise.

Så ja - industrien/bedrifter har skylda.

Edit: Men dette har lite å si - kostnadene på over 100 milliarder som nettet må bygges ut med - har kun med husholdningene å gjøre - og er kun fordi kravene plutselig økte til 1172A. Har ingenting med resten av nettet å gjøre.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her ligger underlaget for NVE og kostnadene:

https://www.tu.no/artikler/elbiler-og-induksjonskomfyrer-kan-knekke-lavspentnettet/222638

Legg merke til at de ikke har tatt med flere av de største byene i Norge - og lav kortslutningsytelse er først og fremst et problem utenfor tettbygd strøk.

Måten NVE kommuniserer i denne saken er nesten for fantastisk til å tro.

 

En stor del av disse 100 milliardene, handler om et antall boliger som ligger veldig langt fra trafo på landsbygda. For å klare å få opp kortslutningsytelsen til disse må de faktisk få egen trafo. Hinsides kostnader og ikke forsvarlig.

Men disse har bestandig levd med blinking i lysene når varmtvannstanken slår inn. De har ikke fått det dårligere.

For disse kan litt smart effektstyring være fint.

Men resten av Norge? Alle veier i Norge skal ha køprising... for at Oslo sliter med dette?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr_Spock said:

Jepp, veldig godt poeng, husholdningene bruker og belaster mindre enn industrien - men betaler en større del av nettkostnadene...

Næringdrivande betaler allereie effektavgift.  Den kraftkrevjande industrien er kopla direkte på høgspentnettet og har ein eigen tariff, der effekt sjølvsagt er ein viktig del.  Det er i lågspentnettet, som hushaldningane er kopla til, som har størst problem med høgt og sterkt varierande effektuttak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...