Gå til innhold

Bytte ut speilrefleks og videokamera


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bytte ut speilreflekskameraet og videokameraet mitt. Vil ha et mindre kamera som er lettere å ta med og som samtidig tar like bra bilder og film som de jeg har nå. 

 

Nå har jeg et Canon legria HF M36 videokamera: https://www.komplett.no/product/592911#

Og Nikon D80: https://www.dinside.no/data/nikon-d80/62174923

Jeg vil gjerne ha forslag om bra kameraer som tar bra bilder og video og gjerne bedre enn de jeg har nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, i den prisklassen så blir det ikke plass for å se på speilløse systemkamera i fullformat. Spørsmålet er da om du ønsker et systemkamera med utskiftbar optikk, eller om du nøyer deg med et avansert kompaktkamera (gir gjerne lavere størrelse og vekt)?

Nye kandidater: 

Canon PowerShot G7 X Mark II

Sony CyberShot DSC-RX100 VII

Nikon Z50

Lenke til kommentar
DonaldDuck91 skrev (18 minutter siden):

Men er disse kameraene bedre enn de jeg har nå? på bildekvalitet og film

Det enkle svaret er ja.

Når det kommer til bildekvalitet er også det lange svaret ja. Om du kommer til å merke noe særlig til kvalitetsforbedringer kommer imidlertid an på deg, men dagens sensorer er en god del bedre.

Når det kommer til video er svaret litt mer sammensatt. Det vil være mulig å oppnå bedre kvalitet, mye bedre, men det vil gjerne kreve mer av deg, særlig når det kommer til fokus.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Det kommer jo mest an på brukeren som sagt, men ellers blir teknikken stadig bedre, også på fokusområdet, så det som er viktigst er egentlig å kunne komponere gode bilder og ha greit nok utstyr. Veldig mange bruker mobilen til alt i dag, men da går man også glipp av kvalitet selv om også disse bedres over tid.

Et godt kvalitetskamera i dag varer i årevis.

Lenke til kommentar
On 12/26/2019 at 1:30 PM, Dr. Brodsky said:

Jeg ville sett på Fujifilm X-T30, Sony A6100, Nikon Z50, Canon M6 mark II og Panasonic G90. Ingen av dem vil være dårlige valg, men de har litt forskjellige styrker og svakheter. 

Støtter denne. Jeg tror førstevalget mitt ville vært Fuji X-T30 om jeg skulle hatt et kompakt hybridkamera nå. Hvis størrelse var viktigere enn video, ville jeg sett på X-E3 eller Panasonic GX9.  Sleng på en kompakt, lyssterk normallinse (Fuji 23mm f/2 eller Olympus 17mm f/1,8, f.eks), så har du en knall kombo til både stillbilder og video, som nesten får plass i jakkelomma.

G90 og Olympus EM-5.3 er interessante alternativer, men føler prisen sammenlignet med X-T30 er for høy. G9 kan man få relativt rimelig nå, og er nok helt klart det beste valget for video i prisklassen, men det er et digert kamera, altfor stort for meg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...