Gå til innhold

2019 ble klimakampens år


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (25 minutter siden):

Med kva rett kan nordmenn produsere 30% meir klimagassutslepp enn kinesarar, og dermed påverke klimaet til heile kloden meir enn kvar kinesar?  Er det hudfargen?  Språket?  Kulturen?


Mens øystaten Palau, som ofte klager høylytt om global oppvarming ettersom selv små endringer i havnivå har store konsekvenser for nasjonen, har et CO2-utslipp per innbygger som er 617% høyere enn nordmenn (i følge WIkipedia).

Årsaken til dette er helt åpenbar, det bor rundt 20 000 mennesker på noen øyer langt faen-i-vold ute i Stillehavet, som må få transportert varer og en hel del tjenester over et halvt hav, som gjør at utslippene per innbygger blir skyhøye, selv om Palau ikke forurenser stort lokalt.

Å sammenligne utslipp per innbygger er misvisende. Det vil alltid være mye høyere utslipp for nordmenn som bor i et potetland lang oppe i nord, med spredt bebyggelse og stort behov for utenlandske varer, i forhold til kinesere som bor som sild i tønne i et land med fabrikker på hvert gatehjørne som produserer alle mulige varer de måtte trenge hyperlokalt.

Dersom Norge skal komme seirende ut av den sammenligningen, må vi ikke bare legge ned oljen, vi må også slutte helt å kjøpe varer produsert i Østen og USA, inkludert biler, telefoner og annet.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (2 timer siden):


Mens øystaten Palau, som ofte klager høylytt om global oppvarming ettersom selv små endringer i havnivå har store konsekvenser for nasjonen, har et CO2-utslipp per innbygger som er 617% høyere enn nordmenn (i følge WIkipedia).

Årsaken til dette er helt åpenbar, det bor rundt 20 000 mennesker på noen øyer langt faen-i-vold ute i Stillehavet, som må få transportert varer og en hel del tjenester over et halvt hav, som gjør at utslippene per innbygger blir skyhøye, selv om Palau ikke forurenser stort lokalt.

Å sammenligne utslipp per innbygger er misvisende. Det vil alltid være mye høyere utslipp for nordmenn som bor i et potetland lang oppe i nord, med spredt bebyggelse og stort behov for utenlandske varer, i forhold til kinesere som bor som sild i tønne i et land med fabrikker på hvert gatehjørne som produserer alle mulige varer de måtte trenge hyperlokalt.

Dersom Norge skal komme seirende ut av den sammenligningen, må vi ikke bare legge ned oljen, vi må også slutte helt å kjøpe varer produsert i Østen og USA, inkludert biler, telefoner og annet.

Det er jo ikke noe problem å slutte å importere varer fra Østen og USA. Men jeg tror det finnes mange andre og mye bedre løsninger. Kina er meget bevist på problemene, kanskje først fra et forurensningssynspunkt men også ut fra klimavurderinger.

I USA gjør det også mye til tross for den ravgale presidenten der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sturle S:

Det er ganske sjukt å peike på Kina, når kvar nordmann produserer 30% meir CO2-utslepp i gjennomsnitt enn kvar kinesar, og det gjer vi utan kolfyring. I tillegg let vi Kina produsere ein stor del av varene vi konsumerer, og flyttar dermed CO2-utslepp frå vårt forbruk over til Kina.

Svar fra Proton 1:

Du må revidere tallene dine. ifølge Climate Action Tracker vil kinesiske utslipp i 2019 ende på 13,4 mrd tonn CO2-ekvivalenter. Tilsvarende tall for Norge er 51,5 mill tonn. For Kina blir det 9,37 tonn/pers, for Norge 9,57 - ikke en dramatisk forskjell. EU snitt 8,10 tonn/pers. Derfor er det lett å forstå at noen mener det er urimelig at Kina er unntatt fra kravene i Parisavtalen frem til 2030.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (17 minutter siden):

Nei, Greta Thunberg skriver faktisk talene sine selv.

Og hvordan vet du dette?

Greta har selv innrømmet at hun får hjelp av kjente klima-aktivister og forskere, som skriver deler av hennes taler og hjelper til med det tekniske, hva hun skriver selv er det vel ingen som helt vet ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som mye annet som skrives om dette tema, er det han sier feil. I hht Climate Action Tracker er kinesiske utslipp i 2019 13,405 mrd tonn CO2-ekvivalenter, mens norske utslipp er 51,5 mill tonn. Det betyr at utslipp i Kina er 260 ganger de norske. Kina er unntatt for utslippsreduksjoner frem til 2030, mens norske forhandlere skal selvsagt fremstå som "best i klassen". Når skolebarn demonstrerer med at "Erna koker planeten" og "Nå må Erna løse klimakrisen" og "Utdannelse er bortkastet - verden ender i morgen", så er vi på ville veier. Barn skjønner ikke dette bedre enn oss voksne, men de blir lettere skremt. Vi styres av kunnskapsløse tusseladder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (14 timer siden):

Med kva rett kan nordmenn produsere 30% meir klimagassutslepp enn kinesara

Fordi vi har mulighet til det. 

Hvis du hadde hatt det minste kunnskap om Kina så ville du visst at hver enkelt kineser vil bruke alle sine evner for å komme seg opp og frem og skaffe seg så mye goder som overhodet mulig (nøyaktig som alle andre mennesker – det er en egenskap som ligger i våre gener). 

Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:

Og hvordan vet du dette?

Greta har selv innrømmet at hun får hjelp av kjente klima-aktivister og forskere, som skriver deler av hennes taler og hjelper til med det tekniske, hva hun skriver selv er det vel ingen som helt vet ?

Nei det er ikke det hun har sagt. Hun får hjelp ja. Hun konsulterer med forskere for å være sikker på at det hun skriver er riktig.

https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/posts/recently-ive-seen-many-rumors-circulating-about-me-and-enormous-amounts-of-hate-/767646880269801/

Quote

And yes, I write my own speeches. But since I know that what I say is going to reach many, many people I often ask for input. I also have a few scientists that I frequently ask for help on how to express certain complicated matters. I want everything to be absolutely correct so that I don’t spread incorrect facts, or things that can be misunderstood.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Men dersom hun ikke skrev sine egne taler, så ville hun vel aldri ha sagt det, det ville jo være tiårets fallitterklæring.

Det er uansett ikke noe som støtter påstanden om at hun ikke skriver sine egne taler. Så inntil videre velger jeg å forholde meg til det Greta sier fremfor folk som ikke har annet enn sladder og bakvasking å komme med…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 timer siden):

Med kva rett kan nordmenn produsere 30% meir klimagassutslepp enn kinesarar, og dermed påverke klimaet til heile kloden meir enn kvar kinesar?  Er det hudfargen?  Språket?  Kulturen?

 

Det er direkte umoralsk å peike på Kina.  Vi må redusere våre eigne utslepp kraftig før det gjev meining å peike på land med mykje lågare utslepp per innbyggjar.

Hvor har du tallene dine fra? For CO2 ligger nok tallet nærmere 15% nå. Det er uansett en irrelevant sammenligning. Dra frem andre oljeprodusenter, og sjekk tallene:

https://edgar.jrc.ec.europa.eu/overview.php?v=booklet2019

Norge gjør en fantastisk innsats, og vi kan gjøre mye mer. Videre elektrifisering av olje- og gassproduksjon, samt fangst og lagring av CO2 er vel de to områdene hvor vi kan få gjort mest de neste årene. Videre elektrifisering av transport vil også bidra, men der er potensialet mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sturle S:

3/4 av alle norske investeringar går til oljeindustrien, som genererer relativt få arbeidsplassar pr krone. Dersom vi flyttar dei over til andre sektorar, får vi truleg fleire arbeidsplassar, ikkje færre. Det vil nok vere arbeid i oljesektoren i mange år til, nok til at ein kan trappe ned med naturleg avgang.

Svar fra Proton !:

At vår offshore næring bringer inn halvparten av landets eksportinntekter, men skaper få arbeidsplasser, betyr jo bare at olje og gass gir et stort overskudd som vi kan bruke til det vi ønsker. Om vi heller skulle produsere vindkraft og Jarlsbergost kunne det godt gi mange arbeidsplasser, men man blir som kjent ikke rik av underskudd selv om noen på dette forum mener at et underskudd kan vi subsidiere bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
30 minutes ago, Del said:

Hvor har du tallene dine fra? For CO2 ligger nok tallet nærmere 15% nå. Det er uansett en irrelevant sammenligning. Dra frem andre oljeprodusenter, og sjekk tallene:

https://edgar.jrc.ec.europa.eu/overview.php?v=booklet2019

Norge gjør en fantastisk innsats, og vi kan gjøre mye mer. Videre elektrifisering av olje- og gassproduksjon, samt fangst og lagring av CO2 er vel de to områdene hvor vi kan få gjort mest de neste årene. Videre elektrifisering av transport vil også bidra, men der er potensialet mindre.

Produksjon står for omtrent 4% av utslippene ved olje og gass. Altså sagt med andre ord, hvis all produksjon av olje og gass i verden skjedde ved Johan Sverdrup i Norge, ville verden redusert sitt CO2-avtrykk fra olje og gass med 4%. Totalt ville det tilsvart en reduksjon på 3% CO2, ettersom kull står for rundt 30% av verdens utslipp. 

Elektrifisering av norsk sokkel er altså ikke noe annet enn grønnmaling av en skitten industri.

Norge sliter med vekst for tida, mye fordi vi rett og slett ikke har ledig arbeidskraft som kan bidra til andre næringer. Oljebransjen legger per dags dato beslag på rundt 140 000 arbeidere i dette landet. Med en arbeidsledighet på rett under 4%, og et arbeidsmarked hvor folk ikke bytter jobb altfor ofte, er disse 140 000 sårt tiltrengt i andre nye, alternative næringer. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (27 minutter siden):

Produksjon står for omtrent 4% av utslippene ved olje og gass. Altså sagt med andre ord, hvis all produksjon av olje og gass i verden skjedde ved Johan Sverdrup i Norge, ville verden redusert sitt CO2-avtrykk fra olje og gass med 4%. Totalt ville det tilsvart en reduksjon på 3% CO2, ettersom kull står for rundt 30% av verdens utslipp.

Jeg snakket om hva Norge kan gjøre. Men jeg skjønner at du mener alle tiltak for utslippsreduksjon i Norge er meningsløst fordi det utgjør for lite globalt. Jeg er sterkt imot dine holdninger, jeg mener det er viktig at Norge gjør tiltak der det monner mest, samtidig som Norge jobber for globale avtaler som forplikter andre land til å gjøre det samme.

PingEnt skrev (27 minutter siden):

Norge sliter med vekst for tida, mye fordi vi rett og slett ikke har ledig arbeidskraft som kan bidra til andre næringer. Oljebransjen legger per dags dato beslag på rundt 140 000 arbeidere i dette landet. Med en arbeidsledighet på rett under 4%, og et arbeidsmarked hvor folk ikke bytter jobb altfor ofte, er disse 140 000 sårt tiltrengt i andre nye, alternative næringer. 

Jeg foreslår at du setter deg inn i tall før du presenterer dem Jeg skal hjelpe deg. Oljebransjen frigjorde nylig 25.000 industriarbeidere, hvor tror du de tok veien? Spoiler: I hovedsak offentlig sektor (ref. https://www.kommuneprofilen.no/Profil/Sysselsetting/DinRegion/syss_sektor_region.aspx )

Hjemmelekse: Sjekk opp begrepet sysselsetting, og se hvor stor sysselsetting Norge har sammenlignet med Sverige. Så sjekker du opp hva arbeidsledigheten er i Sverige. Hva tror du tallene betyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, Del said:

Jeg snakket om hva Norge kan gjøre. Men jeg skjønner at du mener alle tiltak for utslippsreduksjon i Norge er meningsløst fordi det utgjør for lite globalt. Jeg er sterkt imot dine holdninger, jeg mener det er viktig at Norge gjør tiltak der det monner mest, samtidig som Norge jobber for globale avtaler som forplikter andre land til å gjøre det samme.

Jeg foreslår at du setter deg inn i tall før du presenterer dem Jeg skal hjelpe deg. Oljebransjen frigjorde nylig 25.000 industriarbeidere, hvor tror du de tok veien? Spoiler: I hovedsak offentlig sektor (ref. https://www.kommuneprofilen.no/Profil/Sysselsetting/DinRegion/syss_sektor_region.aspx )

Hjemmelekse: Sjekk opp begrepet sysselsetting, og se hvor stor sysselsetting Norge har sammenlignet med Sverige. Så sjekker du opp hva arbeidsledigheten er i Sverige. Hva tror du tallene betyr?

Norge må stå ansvarlig for den olja vi pumper opp. Ja, du kan si at noen andre ville gjort det hvis ikke vi gjorde det, men følger vi den tråden kan vi likegodt begynne med heroinproduksjon -- noen andre kommer uansett til å fylle markedet hvis vi ikke gjør det!

Og når det gjelder overgang til det offentlige: Det har lenge vært stor manko på ingeniører i det offentlige i flere kommune, da er det naturlig at disse fylles opp.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (16 timer siden):

Norge må stå ansvarlig for den olja vi pumper opp. Ja, du kan si at noen andre ville gjort det hvis ikke vi gjorde det, men følger vi den tråden kan vi likegodt begynne med heroinproduksjon -- noen andre kommer uansett til å fylle markedet hvis vi ikke gjør det!

Så hva tror du skjer hvis Norge ensidig velger å stenge ned sin oljeproduksjon? Jeg er overbevist om at det vil medføre vesentlig større klimautslipp globalt, og en uvesentlig nedgang i oljeforbruk globalt. Kan hende jeg tar feil, men for meg fremstår du da som en fanatiker som direkte skader klimasaken. Fra mitt ståsted utgjør du også da en fare for norsk velferd.

PingEnt skrev (16 timer siden):

Og når det gjelder overgang til det offentlige: Det har lenge vært stor manko på ingeniører i det offentlige i flere kommune, da er det naturlig at disse fylles opp.

Vil du avvikle industriarbeidsplasser fordi offentlig sektor trenger flere ingeniører?  Norge ligger helt på bunn i OECD i andel som utdanner seg i vitenskap, teknologi, ingeniører og matte.Tror du vi får flere ved å fjerne de best betalte arbeidsplassene deres? Jeg skjønner ikke hvordan du tenker. Jeg vil gjerne, så flott om du forklarer meg hvordan du får dette til å henge sammen.

Gjorde du hjemmeleksa? Flott, så nå skjønner du at det ikke er mangel på arbeidskraft i Norge. Det er altså ikke noe behov for å fjerne industriarbeidsplasser før man lager nye. Vi må bare få folk tilbake i arbeid, og gjerne få flere ut i privat sektor. Helst få flere til å velge teknologi. Godt vi fikk det på det rene. Ta gjerne en titt på prognosene for norges største industri de neste ti årene, det ligger an til at mange må finne seg nye arbeidsplasser helt uten styrt avvikling. Utfordringen er å gi dem noe bærekraftig å gå til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (17 timer siden):

Og når det gjelder overgang til det offentlige: Det har lenge vært stor manko på ingeniører i det offentlige i flere kommune, da er det naturlig at disse fylles opp.

Håper inderlig at det offentlige kuttes helt ned til knoklene. Det er få andre land (i alle fall med kapitalistisk/demokratisk styre) der så mange er statlig ansatte. Dette er ikke direkte dårlig, men er veldig negativt indirekte - da disse må betaler av skattepengene som igjen betyr enda mer kvelning av privat sektor.

Det er dessverre en slik gjennomgående ovelegenhetskompleks/besserwissersyndrom som rår i noen lite kreative hoder og sier at statlig = automatisk bra. Vel å merke, at global praksis, spesielt i det som gjelder land som ligger langt foran, tilsier noe annet. Helst mindre statlig, men kanskje ikke så grusomt deregulert for å unngå USA-tilstander.

Men å enten ønske, eller gud forby klappe seg over skulderen - at noen med ing.utdanning sitter i en eller annen kommunehus, på luselønn, med null vekstmuligheter og lite private alternativer og nesten null insentiv å konkurrere er slettes ikke bra. Ikke minst for å beholde plassen sin, som i kommunale stillinger stiller oftest bare to krav: ha et puls og klare å stå oppreist i 60 sek uten hjelp uten å bikke om.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
53 minutes ago, Del said:

Så hva tror du skjer hvis Norge ensidig velger å stenge ned sin oljeproduksjon? Jeg er overbevist om at det vil medføre vesentlig større klimautslipp globalt, og en uvesentlig nedgang i oljeforbruk globalt. Kan hende jeg tar feil, men for meg fremstår du da som en fanatiker som direkte skader klimasaken. Fra mitt ståsted utgjør du også da en fare for norsk velferd.

 

Vesentlig større klimautsliipp?! La oss se på de tallene. Norge står for 2% av verdens produksjon. Per enhet olje forbrent, står produksjon i gjennomsnitt for 4% av CO2-utslipp. Norge har veldig lave CO2-utslipp ved produksjon, så vi kan i denne sammenheng regne det som 0%. Det vil si at verdene ville se et globalt hopp i CO2 på 0.08% (under 1 promille) -- og nå har jeg ikke tatt med at 2% reduksjon i oljetilgang faktisk kan gjøre noe med prisen -- iallfall når verden får beskjed om at "verdens reneste oljeland" gir seg.

 

Så er 1 promille mer CO2 "vesentlig større klimautslipp globalt" ifølge deg?!

 

EDIT: Disse tallene var et overestimat, siden jeg antok at all CO2-utslipp kommer fra olje og gass, det stemmer ikke helt. Ser man kun på CO2-utslipp (og ikke klimagassutslipp i sin helhet), vil det altså være 0.6 PROMILLE av alle CO2-utslipp, og enda mindre av alle klimagassutslipp.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Så er 1 promille mer CO2 "vesentlig større klimautslipp globalt" ifølge deg?!

Tallene dine er ikke riktige, men det er uvesentlig. Påstanden over er uansett helt horribel. Hvis godt under en promille av verdens befolkning reduserer globalt klimautslipp med en promille, så er det helt enormt. Når du bagatelliserer slike enorme tall, blir jeg skremt. Du kjemper faktisk for økte klimautslipp. Hvordan er det du tenker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...