Gå til innhold

Statkraft kjøper opp Grønn Kontakt: Satser på elbil-lading i Norge, Tyskland og Storbritannia


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Øystein H skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke gjøre som hoteller gjør med kredittkort? Du trekker kortet i ladestasjonen og så blir det reservert f.eks. 1000 kroner.  Når du er ferdig, og har ladet f.eks. 80 kW til kr. 2,50 per kW så trekkes kr. 200 av de reserverte 1000 og resten blir frigjort.    Dette fungerer glimrende for hoteller men det krever jo kredittkort.

 

Det vil antageligvis fungere ja, men det vil jo forvirre folk ytterligere. En kortterminal som bare tar kredittkort? Det er vel bortimot ukjent her i landet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EremittPåTur skrev (11 timer siden):

Høres ut som om til og med lading  er ett problem for det fleksible elbilfolket... Merkelige greier dette her...

Hvorfor ikke bare dra kortet etterpå. Funker jo som bare det for andre typer mennesker. Å telle kw/h og be om en pris er da for pokker ikke så vanskelig? Man klarer det med andre måleenheter som liter for eksempel så vidt jeg vet... Ser noen synes det er en forferdelig tanke at de må flytte bilen når ladinga er tom.. Nei da er det nok bedre å okkupere en plass man ikke trenger lenger så lenge man kan. 

Men du skriver at ladingen tar så lang tid.... Når begynte den å gjøre det? Har jo hele tiden hørt at den ladetiden betyr jo ingen ting i dag, er jo bare en kaffekopp og en tissepause så er alt i orden....

Høres ut som oppkonstruerte problemer. 

Sett i laderen, start lading, avslutt ladingen, dra kortet og betal og reis derifra... 

Hvordan skal du sikre at folk drar kortet i etterkant da? Betjening? ;)

Lading kan fort ta tid det. Når jeg lader Teslaen på 50kW hurtigladere står jeg fort i 70-90 minutter. Da er vi borte fra ladeplassen, spiser lunsj/middag og/eller handler. Står ikke lengre enn vi behøver nei, det koster jo en god del. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hmm, om du lader på lynlader med 100kW i snitt koster det 3,70 pr. kWh hos Fortum og 3,65 hos GK. Så GK er billigere da, dessuten kan man oppnå en god del rabatt hos GK. Ihvertfall 20% i volumrabatt + 8% medlemsbonus med Coop-kort. Da er man nede på 2,63 pr. kWh. 

Lynlader kun på tesla sc og ioniq, mye rimeligere ihvertfall hvis skal lade en del.

Tenker mer på ac lading f.eks når man er på shopping, gidder ikke å være medlem overalt heller, handler lite på coop uansett. Er obos medlem så får 10% rabatt hos Fortum. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvordan skal du sikre at folk drar kortet i etterkant da? Betjening? ;)

Skann/fotografi av nummerskilt?

Så kan man sende regning med pålagt gebyr/bot for dem som forlater stedet uten betaling.

Hvis folk vil være kjeltringer klarer de som regel det uavhengig av hvor mange begrensninger en ligger inn, men legger en inn for mange begrensninger ender en bare opp med at ærlige folk ikke har lyst til å benytte seg av det mot betaling heller.

Lenke til kommentar

Lastdeling mellom ladere er ok for å slippe å dra veldig høy effekt. En kunne i tillegg hatt et batteri for å spare opp strøm om natta og skjøtet med strøm fra dette når mange lader samtidig. På denne måten kunne en få jevn belastning på nettet og samtidig tilnærmet lade på full effekt på alle laderne. Stasjonene kunne kjøpe billige bruke Tesla-batterier!

En løsning a la kort på hotell burde være ok. Jeg bruker alltid kort to ganger på bensinpumpe, annen gang etter å ha fylt for å få ut kvittering.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 timer siden):

Skann/fotografi av nummerskilt?

Så kan man sende regning med pålagt gebyr/bot for dem som forlater stedet uten betaling.

Hvis folk vil være kjeltringer klarer de som regel det uavhengig av hvor mange begrensninger en ligger inn, men legger en inn for mange begrensninger ender en bare opp med at ærlige folk ikke har lyst til å benytte seg av det mot betaling heller.

Ja, for det er jo så vanskelig å dekke til et kamera slik at det ikke fungerer ;) 

Hvor stor suksess tror du det hadde blitt med en ubetjent bensinstasjon der du betalte etter at du var ferdig å fylle? ;)
 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Lastdeling mellom ladere er ok for å slippe å dra veldig høy effekt. En kunne i tillegg hatt et batteri for å spare opp strøm om natta og skjøtet med strøm fra dette når mange lader samtidig. På denne måten kunne en få jevn belastning på nettet og samtidig tilnærmet lade på full effekt på alle laderne. Stasjonene kunne kjøpe billige bruke Tesla-batterier!

En løsning a la kort på hotell burde være ok. Jeg bruker alltid kort to ganger på bensinpumpe, annen gang etter å ha fylt for å få ut kvittering.

Hotell-løsningen fungerer som sagt bare med kredittkort, ikke med debetkort. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, for det er jo så vanskelig å dekke til et kamera slik at det ikke fungerer ;) 

Hvor stor suksess tror du det hadde blitt med en ubetjent bensinstasjon der du betalte etter at du var ferdig å fylle? ;)
 

Det er rimelig lett å slå av strømmen hvis man ikke klarer å lese nummerskilt da.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

Hotell-løsningen fungerer som sagt bare med kredittkort, ikke med debetkort. 

Tror at jeg ofte har betalt med debitkort på hotell. Bruker helst debitkortet og har aldri tenkt på at jeg skal bruke kredittkortet på hotell. I forhold til en bensinpumpe kan det som andre har sagt være lang tid før endelig pris er avklart (etter lading), men det er jo et forhold som også gjelder andre betalingsmåter (antar rfid må vises før betaling).

Har fortsatt litt vanskelig for å forstå at kortbetaling skal være så vanskelig!

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

Det er rimelig lett å slå av strømmen hvis man ikke klarer å lese nummerskilt da.

Så hvis kameraet er defekt, nedsnødd, nediset, tagget eller lignende så får man ikke ladet? Og du må ut og rense skiltet foran på bilen for is og snø før du får ladet? Ja, det høres jo veldig brukervennlig ut. Dessuten må man i så fall ha et kamera per ladestasjon og de må stå såpass langt fra hverandre at det ikke blir misforståelser. Det virker ganske kronglete for å si det mildt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Tror at jeg ofte har betalt med debitkort på hotell. Bruker helst debitkortet og har aldri tenkt på at jeg skal bruke kredittkortet på hotell. I forhold til en bensinpumpe kan det som andre har sagt være lang tid før endelig pris er avklart (etter lading), men det er jo et forhold som også gjelder andre betalingsmåter (antar rfid må vises før betaling).

Har fortsatt litt vanskelig for å forstå at kortbetaling skal være så vanskelig!

Hotellene ber alltid om kredittkort så de kan belaste i etterkant om noe blir ødelagt eller lignende. Akkurat samme som med f.eks leiebil. 

Kortbetaling er ikke nødvendigvis vanskelig, men det er dyrt og mye mer kronglete enn alternativene. Dumt da å satse på dette når det er på vei ut ellers i samfunnet. Om 10 år er det neppe mange av oss som driver og drar opp kort fra lommeboka for å betale noe som helst. 

RFID med felles registrering av kortinfo (dvs. at man kun registrerer seg ett sted som alle ladeleverandørene får infoen fra) må da være det aller enkleste, etter autentisering via CCS-ladeporten (som kan hente kortinfo fra samme sted). Vi får håpe vi kommer dit snart, og gjerne med støtte av RFID-chipper som kan implanteres under huden (som da også kan benyttes som adgangskort f.eks hjemme og på jobb). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Så hvis kameraet er defekt, nedsnødd, nediset, tagget eller lignende så får man ikke ladet? Og du må ut og rense skiltet foran på bilen for is og snø før du får ladet? Ja, det høres jo veldig brukervennlig ut. Dessuten må man i så fall ha et kamera per ladestasjon og de må stå såpass langt fra hverandre at det ikke blir misforståelser. Det virker ganske kronglete for å si det mildt.

Kameralesning fungerer for bomringen, er sikker på at man kan gå samme system til å fungere uten store problem for ladestasjoner også.

 

Skiltet ditt skal uansett være lesbart per lov i Norge, så ja, du må følge loven ;)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (12 timer siden):

Kameralesning fungerer for bomringen, er sikker på at man kan gå samme system til å fungere uten store problem for ladestasjoner også.

 

Skiltet ditt skal uansett være lesbart per lov i Norge, så ja, du må følge loven ;)

Kameraene på bomringen er plassert høyt oppe, er oppvarmet og koster en formue. Bilene kommer også på rekke og rad, på samme sted hele tiden. Ikke noe man enkelt kan kopiere på et par 50kW hurtigladere på en trang plass utenfor den lokale Kiwi-butikken, der Audien kanskje parkerer på skrått på plassen ved siden av hurtigladerne pga. måten ladeporten er plassert på. Og en med henger parkerer kanskje på tvers foran begge hurtiglderne, for å slippe på koble av hengeren (og sitter da selvsagt i bilen og venter, i tilfelle det kommer flere som vil lade så han må flytte seg).

Loven kan ikke alltid følges. Med riktig type vær så snør/iser skiltet igjen på et par minutter på motorveien. Og på motorveien har man ikke lov til å stoppe for å rense skiltet. Hva gjør du da? ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kameraene på bomringen er plassert høyt oppe, er oppvarmet og koster en formue. Bilene kommer også på rekke og rad, på samme sted hele tiden. Ikke noe man enkelt kan kopiere på et par 50kW hurtigladere på en trang plass utenfor den lokale Kiwi-butikken, der Audien kanskje parkerer på skrått på plassen ved siden av hurtigladerne pga. måten ladeporten er plassert på. Og en med henger parkerer kanskje på tvers foran begge hurtiglderne, for å slippe på koble av hengeren (og sitter da selvsagt i bilen og venter, i tilfelle det kommer flere som vil lade så han må flytte seg).

Loven kan ikke alltid følges. Med riktig type vær så snør/iser skiltet igjen på et par minutter på motorveien. Og på motorveien har man ikke lov til å stoppe for å rense skiltet. Hva gjør du da? ;)

Hva koster kameraene? En formue er ikke så spesifikt, det kan være alt fra 0 til flere milliarder. 

Du klarer fint å plassere kameraene slik at de kan lese av skiltet. Skulle de bli utsatt for hærverk kan firmaet som driver stasjonen sende ut servicepersonell. 

Og hvis skiltet ditt er blitt så nedsnødd at man ikke kan lese det, må du faktisk ut og tørke det av når du stopper for å lade opp bilen, ja. Du kan se på det som en ekstra feature.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden):

...
RFID med felles registrering av kortinfo (dvs. at man kun registrerer seg ett sted som alle ladeleverandørene får infoen fra) må da være det aller enkleste, etter autentisering via CCS-ladeporten (som kan hente kortinfo fra samme sted). Vi får håpe vi kommer dit snart, og gjerne med støtte av RFID-chipper som kan implanteres under huden (som da også kan benyttes som adgangskort f.eks hjemme og på jobb). 

En eller annen form for roaming mellom ladeoperatørene hadde vært ønskelig ja. Om jeg ender med å betale litt ekstra om jeg bruker min Fortum-brikke hos Grønn Kontakt bryr meg lite så lenge den funker. Rart bransjen ikke klarer å ordne noe selv, om de somler for lenge blir det fort vekk lovpålagt og da mister de muligheten til selv å utforme en vettug ordning.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (23 timer siden):

En eller annen form for roaming mellom ladeoperatørene hadde vært ønskelig ja. Om jeg ender med å betale litt ekstra om jeg bruker min Fortum-brikke hos Grønn Kontakt bryr meg lite så lenge den funker. Rart bransjen ikke klarer å ordne noe selv, om de somler for lenge blir det fort vekk lovpålagt og da mister de muligheten til selv å utforme en vettug ordning.

Man har en slags løsning i dag der man kan bruke samme brikke hos Fortum og GK, nemlig elbilforeningens ladebrikke. Man må riktignok registrere den begge steder men da klarer man seg med en brikke. Samme brikke fungerer hos stort sett alle de andre operatørene også. 

Delvis roaming finnes allerede, har man f.eks registrert brikke hos Circle K så fungerer den også hos e.On.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (På 22.12.2019 den 11.07):

Hva koster kameraene? En formue er ikke så spesifikt, det kan være alt fra 0 til flere milliarder. 

Du klarer fint å plassere kameraene slik at de kan lese av skiltet. Skulle de bli utsatt for hærverk kan firmaet som driver stasjonen sende ut servicepersonell. 

Og hvis skiltet ditt er blitt så nedsnødd at man ikke kan lese det, må du faktisk ut og tørke det av når du stopper for å lade opp bilen, ja. Du kan se på det som en ekstra feature.

Jeg tipper de kameraene der koster et 5-sifret beløp, mer nøyaktig er det vanskelig å være. Ja, alt kan ordnes men en kamera-løsning vil antageligvis bli enda MYE dyrere enn kortløsning for BankAxept med kode. Husk at selv i bomringen må mange skilt leses av manuelt. I dag sendes filene ofte til utlandet for billig manuell behandling. Det kan man ikke gjøre ved ladestasjoner, der må man ha en døgnbemannet driftssentral som gjør slikt med en gang i så fall. Håpløst. Også for brukeren, som f.eks må koble av henger selv midt på natta for å få parkert slik at skiltet kan avleses.  
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...