Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avføring og hygiene


Gjest 6d39e...358

Anbefalte innlegg

Gjest 6d39e...358

Sikkert et rart tema for mange men jeg må bare fortelle om mine tanker om det før jeg kjører meg helt fast i tanker omkring det. Synes at dette med avføring og hyigene er blitt så vanskelig etter at jeg begynte å tenke på noe:

Oppdaget for eksempel partikler etter avføring i underbuksa også begynte jeg å tenke: Disse detter jo ut når jeg tar av meg undertøyet, og kommer på gulvet og jeg trår dem utover. Burde jeg da vasket på gulvet der jeg tok av meg undertøyet? Ellers vil jeg jo tråkke dem utover. Når jeg tørker meg etter å ha vært på do så detter det jo sikkert partikler ned på gulvet og toalettsetet også, burde jeg vaske det da? Jo mer jeg tenker på det jo mer pes blir det liksom. Om jeg legger meg i sengen uten å ha dusjet kanskje det er partikler av avføring igjen i baken som kommer i sengen og kommer utover på den måten osv.

Mulig jeg har fått et unormalt anstrengt forhold til det, betrakter det på et vis som farlig avfall. Hva tenker dere om avføring og hygiene, hvordan forholder du deg til det?

Anonymous poster hash: 6d39e...358

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også vár på hygiene. Vasker henda sikkert 20-30 ganger hver dag, uten at jeg ser på det som en tvangsgreie. Jeg er bare nøye med hygiene, og særlig håndhygiene. Vasker henda med såpe i varmt vann, gnir rundt alle fingre, håndledd og på hele hånda, skyller til slutt med kaldt vann. Sørger for å skifte håndkle ofte.

Og det er godt mulig du er inne på noe som veldig mange ikke tenker på. Men, jeg tror nok dette er på et så mikrobielt nivå at jeg for min del ikke tror det er noe som kan føre til noe sykdomsutbrudd av noe slag. Hadde det vært snakk om større partikler, kanskje hvis det var en diagnose eller et sykdomstilfelle hvor man ikke brydde seg om hygiene overhodet, da kunne jeg tenkt det dithen at det kunne bli et større hygieneproblem over tid. Men ikke når det gjelder tilfellet du beskriver.

Hvordan skal disse partiklene og bakteriene kunne nå kilder som kan føre til sykdom, som kjøkkenbenken? Gulv er gulv; Mister du mat eller noe annet redskap du bruker på gulvet, så kaster du maten eller vasker redskapet i glovarmt vann og med oppvaskmiddel, og skyller med kaldt vann. Ligger du i senga på måten du skriver, og for eksempel er redd for at du fomler med henda i de områdene du beskriver, så er det ikke verre enn å impementére rutinen å vaske henda grundig når du våkner, før du begynner å fomle med telefon og alt mulig annet.

God håndhygiene tenker jeg er noe av det viktigste forsvaret menneskeheten har mot spredning av sykdom.

Lenke til kommentar

Vann er fint for å løse opp dritt. Jeg tar som regel litt vann på papiret. Trenger ikke skrape seg til blods og en blir renere. 

Ellers finner du "partikler" av alt overalt, så det er ikke noe du bør overtenke for mye på. Om du absolutt skal ta helt av bør du vel vokse seg etter hvert dobesøk for å hindre at et hårstrå med partikler ramler av i løpet av dagen og kommer på villspor. Bremsespor kan skje den beste under visse omstendigheter. Har du et fungerende rævhøl skal det smøre seg sjøl og du skal nok være god for å ha full kontroll på hver dråpe væske du utstiller fra hver eneste pore. 

Lenke til kommentar

Ja, du har et overanstrengt forhold til avføring og hygiene. Gulv er uansett en skitten sone, og vi tåler å omgi oss med litt bakterier rundt. Bruk heller sunn fornuft: lkke slikk gulvet/senga, vask deg på hendene etter toalettbesøk og fokuser heller på å tørke deg godt bak etter bæsjing, så unngår du sår stump. 

Lenke til kommentar
Gjest c2034...4d3
Røsslyngen skrev (På 2.12.2019 den 22.29):

Ja, du har et overanstrengt forhold til avføring og hygiene. Gulv er uansett en skitten sone, og vi tåler å omgi oss med litt bakterier rundt. Bruk heller sunn fornuft: lkke slikk gulvet/senga, vask deg på hendene etter toalettbesøk og fokuser heller på å tørke deg godt bak etter bæsjing, så unngår du sår stump. 

Hva slags kommentar er dette? Ikke slikk gulvet/senga? Hva får deg til å tro at trådstarter ville ha gjort det? Virker svært usannsynlig. Det er best å ikke gni for mye med toalettpapir etter toalettbesøk da det kan skade huden og forårsake irritasjon. Best å bruke bidé eller vaske seg i dusj eller med nød med en fuktig klut etter vanlig tørking

Anonymous poster hash: c2034...4d3

Lenke til kommentar
Gjest c2034...4d3 skrev (4 timer siden):

Hva slags kommentar er dette? Ikke slikk gulvet/senga? Hva får deg til å tro at trådstarter ville ha gjort det? Virker svært usannsynlig. Det er best å ikke gni for mye med toalettpapir etter toalettbesøk da det kan skade huden og forårsake irritasjon. Best å bruke bidé eller vaske seg i dusj eller med nød med en fuktig klut etter vanlig tørking

Anonymous poster hash: c2034...4d3

Calm your tits

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første var setningen satt på spissen, for det andre er det ikke sannsynlig å tro at en person som er litt for mye engstelig for bakterier ville gjort noe slikt, så jeg kan ikke begripe hvordan den setningen kan misforstås, men sannsynligvis forstår trådstarter hva jeg mener og hvorfor jeg setter den litt på spissen; jeg formidler at JA han er litt for opptatt av hygiene, men ikke dra den langt motsatt vei heller, altså bli for uhygiensk når jeg sier at han kan slappe litt mer av. Balanse mellom de to er det beste. 

Man bør ikke gnikke seg sår nei, men det har jeg heller ikke skrevet. Men om du ikke tørker ordentlig, blir du definitivt sår. Man bør heller ikke vaske seg for mye, da dette kan gjøre huden tørr. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...